مقالات بازارهای مالی

حمله 51% چیست؟

حمله 51٪ (یا حمله اکثریت) به حمله احتمالی به یکپارچگی یک سیستم بلاکچین گفته می‌شود که در آن یک بازیگر یا سازمان مخرب تنها می‌تواند بیش از نیمی از کل قدرت هش شبکه را کنترل کند، که به طور بالقوه باعث ایجاد اختلال در شبکه می‌شود.

اگر تنها یک کاربر بد یا گروهی از کاربران بد که با هم کار می‌کنند بیش از 50٪ از کل نرخ هش شبکه  را کنترل کند، قادر به غلبه بر سازوکار اجماع شبکه و اقدامات مخرب مانند هزینه‌های مضاعف هستند. مهاجم، قدرت استخراج کافی را خواهد داشت تا به طور عمدی ترتیب معاملات را تغییر دهد و از تأیید برخی یا همه معاملات جلوگیری کند (به عبارت دیگر انکار سرویس معامله). همچنین می‌تواند از استخراج برخی یا همه استخراج کنندگان جلوگیری کند و منجر به اصطلاح انحصار ماینینگ شود.

به عنوان مثال، اگر یک بازیگر مخرب قصد داشته باشد 51 درصد از قدرت هش کردن شبکه بیت کوین را بدست آورد، می‌تواند با ارسال مقداری بیت کوین به کیف پول رمزارز در ازای دلار، معامله فرابورس آفلاین OTC انجام دهد. با توجه به تغییرناپذیری ضمنی بلاکچین، به محض تأیید معامله توسط گره های شبکه، خریدار با خیال راحت دلار USD را به کلاهبردار تحویل می‌دهد.

پس از آن بازیگر مخرب می‌تواند قبل از تأیید انتقال BTC در بلاکچین به بلوک برگردد و یک زنجیره جایگزین را که انتقال BTC در آن وجود ندارد استخراج کند. بیشترین سهم از قدرت شبکه تعیین می‌کند که بقیه شبکه مجبور به پذیرفتن یک معامله به عنوان معامله معتبر هستند.

از طرف دیگر، حمله اکثریت به بازیگر مخرب اجازه نمی‌دهد تا از پخش تراکنش‌ها جلوگیری کند و یا معاملات کاربرهای دیگر را معکوس کند. تغییر پاداش بلوک، سرقت کوین‌هایی که هرگز متعلق به مهاجم نبوده نیز سناریوهای بسیار غیرمحتمل هستند.

هرچقدر یک معامله عقب باشد، تخریب آن دشوارتر خواهد بود، زیرا تعداد بلوک‌های جدید استخراج شده برای افزایش شبکه به سطح فعلی بیشتر و بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که معاملات بیت کوین معمولاً قبل از شفاف‌سازی به تعداد x تایید نیاز دارند.

بنابراین، بعید است که 51٪ حملات در شبکه‌های بزرگ اتفاق بیفتد، به خصوص در بلاکچین بیت کوین که امن‌ترین شبکه رمزارز به حساب می‌آید. در حالی که بلاکچین‌های بزرگ هنوز مورد حمله ای از این دست قرار نگرفته‌اند، حملات اکثریت به زنجیره‌های کوچکتر دیده شده است. به عنوان مثال ، آلت‌کوین بیت‌کوین گلد که یک شاخه از زنجیره اصلی بیت کوین است – در ماه مه 2018 مورد حمله 51 درصدی قرار گرفت که منجر به سرقت 18 میلیون دلار BTG در آن زمان شد.

مدیر محتوا

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا