Categories
مقالات بازارهای مالی

نقدینگی معیاری است برای سنجش سهولت تبدیل یک دارایی به دارایی دیگر بدون تأثیر بر قیمت آن. به زبان ساده، نقدینگی بیان می‌کند که یک دارایی با چه سرعت و راحتی قابل خرید یا فروش است.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نقدینگی معیار سنجش تبدیل یک دارایی به پول نقد یا دارایی دیگر است. ممکن است شما نادرترین و ارزشمندترین کتاب قدیمی را در کوله پشتی خود داشته باشید، اما اگر به خریدار آن دسترسی نداشته باشید، تبدیل آن به پول نقد دشوار خواهد بود. از طرف دیگر، اگر مایل باشید ۱۰۰ دلار بیت‌کوین خریداری کنید، یا ۱۰۰ دلار بیت‌کوین خود را به فروش برسانید تقریباً بلافاصله می‌توانید این کار را انجام دهید و هیچ تاثیری روی قیمت نداشته باشید. به همین دلیل نقدینگی در مورد دارایی‌های مالی مهم است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه روش مناسب برای اندازه‌گیری سلامت یک بازار چیست؟ شما می‌توانید حجم معاملات، نوسانات یا سایر شاخص‌های فنی را بررسی کنید. با این حال، یک عامل بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد – نقدینگی. اگر بازار نقدینگی قابل توجهی نداشته باشد، انجام معاملات بدون ایجاد تأثیر بر قیمت بسیار دشوار است. بیایید بررسی کنیم که نقدینگی چیست و چرا مهم است.

نقدینگی چیست؟

نقدینگی معیاری است برای سنجش سهولت تبدیل یک دارایی به دارایی دیگر بدون تأثیر بر قیمت آن. به زبان ساده، نقدینگی بیان می‌کند که یک دارایی با چه سرعت و راحتی قابل خرید یا فروش است.

از این نظر، نقدینگی خوب به این معنی است که یک دارایی می‌تواند به سرعت و به راحتی خریداری شود یا بدون تأثیر زیادی بر قیمت آن، فروخته شود. برعکس، نقدینگی بد یا کم به این معنی است که یک دارایی نمی‌تواند به سرعت خریداری یا فروخته شود یا اگر می‌تواند، معامله تأثیر بسزایی بر قیمت آن خواهد داشت.

وجه نقد (یا معادل آن) را می‌توان نقدترین دارایی دانست زیرا می‌تواند به راحتی به دارایی‌های دیگر تبدیل شود. دارایی مشابه در دنیای ارزهای دیجیتال، استیبل کوین است.

در حالی که استیبل‌کوین‌ها و ارزهای دیجیتال هنوز بخشی از استاندارد پرداخت‌های روزمره نیستند، فقط به زمان نیاز است تا بطور گسترده پذیرفته شوند. در هر صورت، هم اکنون حجم زیادی از معاملات در بازار ارزهای دیجیتال با استیبل‌کوین‌ها انجام می‌شود و باعث می‌شود آنها بسیار نقد باشند.

از طرف دیگر، املاک و مستغلات، اتومبیل‌های عجیب و غریب یا اقلام نادر ممکن است نسبتاً نقد ناپذیر تلقی شوند، زیرا خرید و فروش آنها لزوماً کار ساده‌ای نیست. ممکن است شما یک صنایع دستی نادر در اختیار داشته باشید، اما یافتن یک خریدار که به قیمت مناسب بازار مایل به خرید آن باشد ممکن است دشوار باشد.

همچنین، بیایید فرض کنیم شما مایل به خرید یک ماشین در عوض صنایع دستی خود هستید. تقریباً معاوضه ماشینی که می‌خواهید با صنایع دستی شما غیرممکن است. اینجاست که پول نقد مفید است.

با این اوصاف، شاید بهتر باشد نقدینگی را بصورت یک طیف ببینیم. در یک طرف، پول نقد و استیبل کوین داریم. در طرف دیگر، دارایی‌های بسیار نقد ناپذیر مانند اقلام کمیاب. بنابراین بهتر است دارایی‌ها را بصورت بخش خاصی از طیف نقدینگی در نظر بگیریم.

به معنای سنتی، دو نوع نقدینگی وجود دارد (نقدینگی حسابداری و نقدینگی بازار).

نقدینگی حسابداری چیست؟

نقدینگی حسابداری اصطلاحی است که بیشتر در زمینه مشاغل و ترازنامه آنها استفاده می‌شود و به سهولت پرداخت بدهی‌های کوتاه مدت و بدهی‌های جاری یک شرکت با دارایی‌های جاری و جریان نقدی اشاره دارد. به این ترتیب، نقدینگی حسابداری با سلامت مالی یک شرکت ارتباط مستقیم دارد.

نقدینگی بازار چیست؟

نقدینگی بازار میزانی است که بازار اجازه خرید و فروش دارایی‌ها با قیمت‌های منصفانه را می‌دهد. این قیمت‌ها نزدیک‌ترین قیمت به ارزش ذاتی دارایی‌ها هستند. در این حالت، ارزش ذاتی به معنی کمترین قیمتی که فروشنده حاضر به فروش (درخواست) است و نزدیک به بالاترین قیمتی است که خریدار حاضر به خرید (پیشنهاد) است. تفاوت بین این دو مقدار را اختلاف قیمت خرید و فروش می‌نامند.

اختلاف قیمت بین خرید و فروش

اختلاف قیمت خرید و فروش تفاوت بین کمترین و بالاترین پیشنهاد است. همانطور که تصور می‌کنید، تفاوت قیمت کم بین خرید و فروش برای بازارهای نقدینگی مطلوب است. این بدان معناست که بازار از نقدینگی خوبی برخوردار است زیرا ناسازگاری قیمت به طور مداوم توسط معامله گران به تعادل می‌رسد. در مقابل، تفاوت بزرگ بین قیمت خرید و فروش معمولاً به معنای عدم نقدینگی بازار است و تفاوت زیادی بین قیمت خریداران و قیمت فروشندگان وجود دارد.

تفاوت قیمت خرید و فروش می‌تواند برای معامله گران اصطلاحاً منفعت طلب نیز مفید باشد. هدف آنها بارها و بارها سود بردن از اختلافات ناچیز بین قیمت خرید و فروش است. در حالی که معامله گران منفعت طلب سود کسب می‌کنند، فعالیت آنها به سود بازار نیز می‌باشد. چطور؟ از آنجایی که آنها اختلاف قیمت خرید و فروش را کاهش می‌دهند، سایر معامله گران نیز معاملات بهتری را انجام می‌دهند.

معامله گران آربیتراژ همچنین تضمین می‌کنند که اختلاف زیادی بین قیمت جفت ارزهای یکسان در صرافی‌های مختلف وجود نداشته باشد. آیا تا به حال متوجه شده‌اید که قیمت BTC در بزرگترین و نقدترین صرافی‌ها تقریباً یکسان است؟ این عمدتا به لطف معامله‌گران آربیتراژ است که تفاوت کم بین قیمت در صرافی‌های مختلف را پیدا و از آن سود کسب می‌کنند.

چرا نقدینگی مهم است؟

بنابراین، از آنجا که ارزهای رمزنگاری دارایی‌های دیجیتالی هستند باید کاملاً نقدپذیر باشند درست است؟ خوب، نه کاملا، نقدینگی برخی از ارزهای رمزنگاری بسیار بهتر از بقیه است. این به دلیل حجم معاملات بالاتر و بازده بازار است.

برخی از بازارها فقط چند هزار دلار در روز حجم معاملات خواهند داشت، در حالی که برخی دیگر میلیاردها دلار دارند. رمزارزهایی مانند بیت کوین یا اتریوم مشکل نقدینگی ندارند، اما بسیاری از کوین‌های دیگر با مشکل قابل توجه نقدینگی در بازارهای خود روبرو هستند.

این مسئله به ویژه در معاملات آلت کوین‌ها بسیار مهم است. اگر در یک کوین با نقدینگی کم معامله کنید، ممکن است نتوانید با قیمت دلخواه خود خارج شوید. به همین دلیل است که به طور کلی بهتر است برای معامله دارایی با نقدینگی بالاتر را انتخاب کنید.

اگر بخواهید سفارش بزرگی را در بازار با نقدینگی پایین انجام دهید، چه اتفاقی می‌افتد؟ لغزش. به معنی تفاوت بین قیمت مورد نظر شما و قیمت مورد معامله شماست. لغزش زیاد به این معنی است که معامله شما با قیمتی کاملاً متفاوت از آنچه در نظر داشتید، انجام می‌شود.

این معمولاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که سفارشات کافی در نزدیکی سفارش قیمت شما وجود ندارد. فقط با استفاده از سفارشات محدود می‌توانید این کار را بهبود بخشید، اما در این صورت ممکن است سفارشات شما انجام نشوند.

جمع بندی

نقدینگی فاکتور مهمی برای بررسی بازارهای مالی است. به طور کلی، معامله در بازارهایی که نقدینگی بالایی دارند، مطلوب است، زیرا شما می‌توانید با خیالی آسوده نسبت به ورود و خروج از موقعیت‌ها اقدام کنید.

نقدینگی نیز می‌تواند تحت شرایط مختلف بازار بسیار تغییر کند. بحران مالی می‌تواند تاثیر بسزایی بر نقدینگی داشته باشد چرا که فعالان بازار برای پوشش دادن تعهدات مالی یا بدهی‌های کوتاه مدت خود به دنبال خروج هستند.

امیدواریم مطلب “نقدینگی چیست و چرا مهم است؟” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در مورد نقدینگی وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

مزیت نقدینگی چیست؟

یک ارائه‌دهنده نقدینگی خوب باید بتواند معاملات را با حداقل قیمت‌گذاری مجدد و لغزش به‌سرعت انجام دهد، به ویژه در زمان رویدادهای خبری که تأثیر عمده‌ای دارند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مقداری بیت کوین (BTC) بخرید و معامله گران بیت کوین زیادی در یک صرافی خاص وجود ندارد، خرید تنها مقدار کمی بیت کوین ممکن است باعث افزایش شدید قیمت شود. هر چه حجم معاملات بیشتر باشد (سفارش خرید و فروش واقعی اجرا شده)، نقدینگی بالاتر است و معامله بدون نگرانی از لغزش قیمت انجام می‌شود.

آیا نقدینگی بالا در ارز دیجیتال خوب است؟

نقدینگی برای همه دارایی‌های قابل مبادله از جمله ارزهای دیجیتال مهم است. سطوح پایین نقدینگی به این معنی است که نوسانات بازار وجود دارد و باعث افزایش قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود. از سوی دیگر، نقدینگی بالا به این معنی است که بازاری باثبات و با نوسانات کمی در قیمت وجود دارد.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمزارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها