Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها

ارز دیجیتال مانتا یک پروتکل بلاک‌چینی غیرمتمرکز است که با هدف تسهیل توسعه و پذیرش بیشتر برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری دانش صفر ایجاد شده است.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

امروزه پروژه‌های ارز دیجیتال بسیاری در بازار حضور دارند که هر کدام اهداف خودشان را دارند و متمرکز بر آن قدم برمی‌دارند. یکی از آن ارزهای دیجیتالی که با هدفی مشخص عرضه شده است، ارز دیجیتال مانتا است که با تمرکز بر حریم خصوصی، سعی کرده است گره‌ای از مشکلات برنامه‌های مبتنی بر فناوری دانش صفر (ZK) را حل کند.

در این مقاله، می‌خواهیم به ارز دیجیتال مانتا بپردازیم که با تمرکز بر حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری و تراکنش‌های ایمن، توانسته عملکرد چشمگیری داشته باشد و با تسهیل روند ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز در بلاک‌چین، توجه‌ها را به سمت خود جلب کند.

معرفی ارز دیجیتال مانتا و شبکه آن

مانتا (MANTA) یک بلاک‌چین غیرمتمرکز است که با ایجاد زیرساختی کارآمد، شرایطی را برای کاربران فراهم کرده است تا بتوانند به طور ایمن و مبتنی بر الگوریتم دانش صفر تراکنش داشته باشند. فناوری دانش صفر، روشی منحصر به فرد است که در آن حریم خصوصی افراد به طور کامل حفظ می‌شود. برای مثال، اگر شخصی بخواهد برای شخص دیگری مقدار ارز مشخصی ارسال کند، می‌تواند به دریافت‌کننده اثبات کند که واقعا آن مقداری که می‌خواهد ارسال کند را دارد، بدون آنکه نیاز باشد آدرس کیف پول و موجودی کامل خودش را به دریافت‌کننده نشان دهد.

توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال مانتا تلاش کرده‌اند که این فناوری را به توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز عرضه کنند تا بتوانند امکان انجام تراکنش‌های ایمن را به کاربرانشان ارائه دهند. شبکه مانتا به عنوان یک دروازه برای چنین برنامه‌هایی عمل می‌کند که این به لطف بلاک‌چین ماژولار (Modular) مانتا است که با بهره‌گیری از دو شبکه مجزا که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، کاربردهای فناوری دانش صفر را برای برنامه‌های غیرمتمرکز ممکن می‌کنند.

اصلی‌ترین محصولات شبکه مانتا کدام‌اند؟

ارز دیجیتال مانتا همان‌طور که گفته شد، یک بلاک‌چین ماژولار است. بلاک‌چین مانتا به واسطه ماژولار بودن شامل دو شبکه مجزا می‌شود که هر کدام از آن‌ها اهداف مشخصی در اکوسیستم مانتا دارند و به نحوی به برنامه‌های غیرمتمرکز گوناگون خدمات موردنظرشان را ارائه می‌دهند. این دو شبکه مجزا به شرح زیر هستند:

1- مانتا آتلانتیک (Manta Atlantic)

مانتا آتلانتیک یک بلاک‌چین لایه اول مبتنی بر دانش صفر است که خدمات حفظ حریم خصوصی و امکان احراز هویت را از طریق zkSBT به برنامه‌های غیرمتمرکز ارائه می‌دهد. مانتا آتلانتیک از احراز هویت درون‌زنجیره‌ای پشتیبانی می‌کند و مجموعه‌ای از خدمات اصلی که شامل zkNFTها، استیکینگ و اکوسیستم کاربرپسند می‌شود را ارائه می‌دهد. این بلاک‌چین همچنین دارای یک حساب عمومی و سیستم آدرس خصوصی منحصربه‌فرد (zkAddress) است که از اطلاعاتی مانند اعتبار درون زنجیره‌ای و هویت‌های خارج از زنجیره محافظت می‌کند.

2- مانتا پسیفیک (Manta Pacific)

مانتا پسیفیک یک بلاک‌چین لایه دوم مبتنی بر ماشین مجازی اتریوم (EVM) است که برای برنامه‌های مبتنی بر فناوری دانش صفر در این شبکه کار می‌کند. این شبکه بر مقیاس‌پذیری و امنیت تمرکز دارد و از فناوری‌هایی مانند سلستیا (Celestia) برای دسترسی به داده‌ها و راه‌حل‌های در دسترس بودن آن برای بهبود عملکرد استفاده می‌کند. مانتا پسیفیک به گونه‌ای است که هزینه‌های گس (Gas) اتریوم در آن کمتر و مقیاس‌پذیری بالاتر است. از این رو، این شبکه می‌تواند محیطی کارآمد برای توسعه و استقرار برنامه‌های غیرمتمرکز سازگار با ماشین مجازی اتریوم فراهم کند.

محصولات شبکه مانتا

معرفی ویژگی‌های ارز دیجیتال مانتا

هدف از ایجاد ارز دیجیتال مانتا، تسریع پذیرش برنامه‌های غیرمتمرکز با ارائه یک محیط کاربری شفاف و ایمن است که این مسئله به جذب سرمایه‌گذاران و گسترش بیشتر بازار در آینده کمک می‌کند. بلاک‌چین ماژولار مانتا باعث شده است که طیف وسیعی از فناوری‌ جدید و بروز در دسترس توسعه‌دهندگان باشد، موردی که مسلما باعث نوآوری و بالا بردن مقیاس‌پذیری برنامه‌های غیرمتمرکز می‌شود و به آن‌ها اجازه می‌دهد که به طور مداوم ویژگی‌ها و خدمات جدید ارائه دهند. برخی از ویژگی‌های ارز دیجیتال مانتا به شرح زیر هستند:

  • مقیاس پذیری بالا و کارمزد پایین: مانتا پسیفیک با استفاده از فناوری‌هایی چون سلستیا (Celestia) در زیرساخت خود، مقیاس‌پذیری بالا و هزینه گس بسیار پایین ارائه می‌دهد که این موضوع به ساخت محیطی بهینه و عالی برای استقرار برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر دانش صفر کمک می‌کند.
  • افزایش کاربردهای فناوری دانش صفر: مانتا به لطف ماژولار بودن بلاک‌چین خود و گوناگونی خدماتی که ارائه می‌دهد، باعث شده است که فناوری دانش صفر در آن پرکاربردتر باشد و توسعه‌دهندگان بتوانند بهتر از آن استفاده کنند.
  • قابلیت استفاده آسان برای توسعه‌دهندگان: پروژه‌ها می‌توانند از ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی مانتا در سراسر بلاک‌چین‌های مختلف، از جمله در محیط‌های وب 2.0 و برنامه‌های گوناگون استفاده کنند.
  • افشا شدن اطلاعات کمتر در هنگام احراز هویت: فناوری ZkSBT ارز دیجیتال مانتا به کاربران این امکان را می‌دهد تا به صورت غیرمتمرکز احراز هویت شوند و بر اطلاعات شخصی خود کنترل داشته باشند. به طور کلی، کاربران می‌توانند بدون اینکه نیاز باشد واقعا اطلاعات شخصی خود را افشا کنند، در شبکه احراز هویت شوند.
  • قراردادهای هوشمند بدون مجوز: توسعه‌دهندگان می‌توانند پروژه‌های غیرمتمرکز خود رادر مانتا پسیفیک با استفاده از قراردادهای هوشمند مبتنی بر زبان برنامه نویسی سالیدیتی (‎Solidity‎) که با ماشین مجازی اتریوم سازگار است، راه‌اندازی کنند.

ارز دیجیتال مانتا چه کاربردی دارد؟

شبکه مانتا و توکن بومی آن به طور کلی دارای چند کاربرد در اکوسیستم آن هستند. از توکن بومی مانتا برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها، استیکینگ در شبکه و شرکت در نظرسنجی‌ها استفاده می‌شود. کاربران عادی نیز می‌توانند در شبکه مانتا تراکنش مخفی با حفظ حریم خصوصی داشته باشند و این خدمات صرفا مختص توسعه‌دهندگان نیست. تراکنش‌های مالی محرمانه، انجام عملیات حساس تجاری و هر تراکنشی که نیاز به حفظ حریم شخصی دارد، در پلتفرم مانتا قابل انجام است.

ارز دیجیتال مانتا چه کاربردی دارد

لازم به ذکر است که با استفاده از شبکه مانتا و فناوری‌های آن می‌توان توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) و بازی‌های بلاک‌چینی نیز توسعه‌ داد. در بازی‌های بلاک‌چینی نیز حریم شخصی دارای اهمیت است و مسلما کاربران زیادی ممکن است به دلیل ایمن بودن آن پلتفرم بازی، به آن تمایل پیدا کنند.

بررسی تاریخچه قیمتی ارز دیجیتال مانتا

مانتا با وجود اینکه به تازگی و در ابتدای سال 2024 شروع به فعالیت کرده، وضعیت قابل قبولی دارد و اکنون در زمان نگارش این مقاله، با 21 درصد رشد در قیمت 2.75 دلار معامله می‌شود. این ارز دیجیتال در حال حاضر دارای ارزش بازار 691 میلیون دلاری است و حجم معاملات آن در 24 ساعت گذشته بیش از 190 میلیون دلار بوده که این مقدار همواره در حال افزایش است.

این ارز دیجیتال با عرضه کل 1 میلیارد توکن مانتا عرضه شده که در حال حاضر تنها 251 میلیون توکن آن در گردش است. لازم به ذکر است که 50 میلیون توکن آن از طریق ایردراپ (Airdrop) بین جامعه کاربران مانتا توزیع شده است. مانتا به دلیل اینکه اخیرا منتشر شده است، تاریخچه قیمتی قابل توجهی برای بررسی ندارد و نمی‌توان چندان از نظر قیمتی آن را مورد بحث قرار داد.

آینده ارز دیجیتال مانتا چگونه خواهد بود؟

ارز دیجیتال مانتا پتانسیل بسیار خوبی برای رشد دارد و اگر روند توسعه فناوری و اکوسیستم آن ادامه‌دار باشد، پذیرش بیشتر ارز دیجیتال مانتا و پیشرفت آن ممکن خواهد بود. ویژگی‌های حریم خصوصی مانتا و سازگاری شبکه‌های آن با بلاک‌چین‌های مطرح چون اتریوم و پولکادات باعث خواهد شد که در بلند مدت شرکت‌های بزرگ و توسعه‌دهندگان بیشتری به سمت استفاده از خدمات آن‌ها کشیده شوند، به خصوص در عصر کنونی که نگرانی‌های بسیاری در خصوص حریم خصوصی و افشای اطلاعات وجود دارد.

آینده ارز دیجیتال مانتا

ارز دیجیتال مانتا یک پروژه غیرمتمرکز تازه است و باید دید که در آینده با رشد بیشتر، پیشرفت آن چطور خواهد بود. مانتا نیاز دارد که جایگاه خود در بازار را به ثبات خوبی برساند که این مسئله یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و مدت زمان قابل توجهی باید بگذرد تا کاربران بیشتری به چشم یک پروژه با ثبات و آینده‌دار به آن نگاه کنند.

سخن پایانی

ارز دیجیتال مانتا برای تسهیل توسعه و پذیرش بیشتر برنامه‌های غیرمتمرکز عرضه شده است که با تمرکز بر حریم خصوصی، می‌خواهد مشکلات امنیتی دنیای دیجیتالی را برطرف کند و به کاربران و توسعه‌دهندگان اجازه دهد که در یک محیط غیرمتمرکز و ایمن به معامله بپردازند. ایردراپ مانتا و توسعه فعال شبکه تا به اینجا موفق شده است که به خوبی اثر خود را بر کاربران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال بگذارد، اما سرمایه‌گذاران نیاز دارند که پیش از خرید ارز دیجیتال مانتا، تحقیقات لازم را از طرف خود انجام دهند تا با اطمینان در این پروژه نوظهور سرمایه‌گذاری کنند.

سوالات متداول

1- ارز دیجیتال مانتا چیست؟

ارز دیجیتال مانتا یک پروتکل بلاک‌چینی غیرمتمرکز است که با هدف تسهیل توسعه و پذیرش بیشتر برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری دانش صفر ایجاد شده است. مانتا دارای یک توکن بومی و یک بلاک‌چین ماژولار است که از دو شبکه مجزا مانتا پسیفیک و آتلانتیک تشکیل شده است.

2- ارز دیجیتال مانتا دقیقا در چه تاریخی تاسیس شده است؟

ارز دیجیتال مانتا و توکن آن به طور رسمی در 18 ژانویه 2024 میلادی (28 دی 1402) عرضه شده است، اما شبکه آن پیش از عرضه توکن بومی و رسمی آن به صورت دسترسی آزمایشی در تاریخ 12 سپتامبر سال 2023 میلادی راه‌اندازی شده بود.

3- چرا ارز دیجیتال مانتا مورد توجه قرار گرفته است؟

ارز دیجیتال مانتا به دلیل ایردراپ موفق و زیرساخت‌های بسیار خوب، مورد توجه توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز و آن دسته از افرادی قرار گرفته است که اهمیت بسیار ویژه‌ای به حریم خصوصی می‌دهند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها