مقالات آلتکوین‌‌ها

هدرا هش گراف چیست و چگونه کار می‌کند؟

هدرا هش گراف (با نماد HBAR) یک شبکه کاملاً متن باز، اثبات سهام (PoS) و عمومی است که سه سرویس اصلی قراردادهای هوشمند مبتنی بر زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی، اجماع و خدمات توکن را به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد. دفتر کل هدرا بر روی یک پایگاه داده توزیع‌شده جایگزین اجرا می‌شود که نوید تمرکززدایی بیشتر، کاهش مشکلات زیست محیطی، کاهش هزینه‌ها و افزایش مقیاس‌پذیری را می‌دهد تا نیازهای کاربرن در دنیای واقعی را برآورده کند. هدرا هشگراف توسط شورایی غیرمتمرکز و مقاوم در برابر تبانی متشکل از شرکت‌های پیشرو، دانشگاه‌ها و پروژه‌های وب 3 از سراسر جهان اداره می‌شود. در ادامه، به شما خواهیم گفت که هدرا هش گراف چیست، چگونه کار می‌کند و چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد.

هدرا هش گراف چیست؟

هدرا هش گراف چیست

هدرا هش گراف عبارت است از یک شبکه توزیع‌شده غیرمتمرکز که اگرچه از نظر ساختاری کاملاً با بلاکچین‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم متفاوت است، اما عملکرد مشابهی دارد. هدرا هش گراف مبتنی بر الگوریتم‌های امنیتی و اعتبارسنجی است که نسبت به الگوریتم‌های مورد استفاده در شبکه‌های بلاکچین کارآمدتر هستند.

شاید همانطور که از نام آن بتوان حدس زد، در اینجا، دفتر کل توزیع‌شده به جای بلاکچین بر روی فناوری هش گراف پیاده‌سازی شده است. نکته مهم آن است که شبکه مبتنی بر هش گراف یک جایگزین عملی برای بلاکچین جهت پیاده‌سازی دفاتر کل توزیع‌شده و پشتیبانی از ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید.

در مقایسه با بلاکچین، فناوری هش گراف چند مزیت مهم دارد. در این فناوری، استخراج یا به اصطلاح ماینینگ وجود ندارد. این بدان معناست که تأثیرات زیست محیطی اجرای آن به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. همچنین، هزینه‌های انجام تراکنش به طور بالقوه کمتر است. فناوری هش گراف پیاده‌سازی دفتر کل توزیع‌شده را با همان مزایای امنیت و ناشناس بودن بلاکچین، در کنار مزایای اضافی مانند عملکرد بهتر و ظرفیت بالاتر، ممکن می‌کند.

HBAR هم یک ارز دیجیتال همه منظوره و هم توکن کاربردی شبکه هدرا است. از توکن HBAR در شبکه برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها استفاده می‌شود. این توکن‌ها همچنین در نود یا گره‌های شبکه استیک می‌شوند تا یک سیستم رأی‌گیری وزنی را برای تأیید تراکنش‌ها فراهم کنند. این مکانیسم اثبات سهام مشابه سیستم‌های PoS در بلاکچین اتریوم و سایر بلاکچین‌ها نیست، اما تقریباً همان نقش را ایفا می‌کند.

هدرا هش گراف چگونه کار می‌کند؟

هدرا هش گراف چگونه کار می‌کند

حال که تعریف کردیم هدرا هش گراف چیست، به نحوه کارکرد آن می‌پردازیم. شبکه هدرا هش گراف بر اساس مفهومی از نظریه گراف به نام گراف‌های غیرچرخه‌ای جهت‌دار شکل گرفته است. این گراف‌ها امکان ایجاد جریان‌ها و ساختارهای داده را فراهم می‌کنند که هرگز به حالت قبلی بازنمی‌گردند. استفاده از گراف‌های غیرچرخه‌ای به عنوان شالوده دفتر کل توزیع‌شده تضمین می‌کند که تراکنش‌ها پس از اضافه شدن به شبکه قابل تغییر نیستند.

هدرا از این گراف‌ها و مذاکرات میان نودها برای پیاده‌سازی چیزی که دانشمندان رایانه آن را الگوریتم اجماع تحمل‌پذیر خطای بیزانسی ناهمزمان می‌نامند، استفاده می‌کند. این الگوریتم جایگزینی برای مکانیسم‌های آهسته، دست و پا گیر و مبتنی بر کریپتوگرافی است که توسط دفاتر کل مبتنی بر بلاکچین مورد استفاده قرار می‌گیرند. به گفته هدرا، مکانیسم اجماع ABFT کارآمدتر، منصفانه‌تر و ایمن‌تر از روش‌های مرسوم اعتبارسنجی تراکنش است و تراکنش‌ها با هزینه و انرژی بسیار کمتر به شبکه اضافه می‌شوند. در واقع، امنیت شبکه هدرا توسط فناوری ABFT تأمین می‌شود.

هدرا به جای اضافه کردن تراکنش‌ها به شبکه به عنوان بلاک، از پروتکل شایعه برای تأیید توالی زمانی و اعتبارسنجی قبل از افزودن تراکنش‌ها به صورت جداگانه استفاده می‌کند. HBAR بر روی شبکه هدرا هش گراف اجرا می‌شود، همانطور که ارز دیجیتال اتر بر روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌گردد.

باید اشاره کرد که هدرا هش گراف از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، بنابراین یک میزبان بالقوه برای اپلیکیشن‌های توزیع‌شده در امور مالی و سایر زمینه‌ها به حساب می‌آید. توسعه‌دهندگان به کمک قراردادهای هوشمند می‌توانند برنامه‌هایی ایجاد کنند که از انتقال ارزش و کالاها بدون واسطه‌هایی مانند بانک‌‌ پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند هزینه کمتری داشته و سریع‌تر و ایمن‌تر از قراردادهای معمولی واقعی باشند.

بنیان‌گذاران هدرا هش گراف چه کسانی هستند؟

پس از تعریف هدرا هش گراف چیست و نحوه کارکرد آن، شاید تاریخچه HBAR برایتان جای سؤال باشد. تاریخچه هدرا هش گراف با دانشمند رایانه آمریکایی، لیمون بیرد، آغاز می‌شود. لیمون بیرد، استاد سابق علوم رایانه در آکادمی نیروی هوایی آمریکا، الگوریتم اجماع توزیع‌شده هش گراف را ابداع کرد که به عنوان قلب تپنده هدرا هش گراف عمل می‌کند. لیمون بیرد در سال 2015 شرکتی به نام Swirlds را تأسیس و حق اختراع نوآوری هش گراف را به ثبت رساند. در حال حاضر، چندین مشتری مجوز این فناوری را دریافت کرده‌اند و به ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز سفارشی برای استفاده داخلی در صنایع مختلف مشغول هستند.

بیرد در سال 2017 پس از تشکیل یک تیم مدیریتی همراه با گروهی از سرمایه‌گذاران مهم، پروژه هدرا هش گراف را کلید زد. این شرکت در مارس 2018 در حضور مخاطبان زنده در شهر نیویورک رسماً آغاز به کار کرد. پس از آن، نوبت به وبسایت، ارز دیجیتال، شورای حاکمیتی و وایت پیپر هدرا رسید. در حال حاضر، شورای حاکمیتی هدرا هش گراف را شرکت‌های بزرگی چون بوئینگ، دویچه تلکام، گوگل، آی‌بی‌ام، ال جی و غیره تشکیل می‌دهند.

وجه تمایز HBAR با سایر رقبا چیست؟

وجه تمایز هدرا هشگراف با سایر رقبا

هدرا هش گراف منحصربه‌فرد است، چون یک رمز ارز امن عمومی بوده که مبتنی بر فناوری بلاکچین نیست. این نکته را می‌توان هم نقطه قوت و هم نقطه ضعف ارز HBAR به حساب آورد. اگرچه کدهای منبع شبکه مبتنی بر هش گراف به صورت عمومی در دسترس قرار دارند، اما الگوریتم‌ها همچنان ثبت‌شده هستند. شبکه هدرا هش گراف تنها دفتر کل دارای مجوز مبتنی بر فناوری هش گراف است. چشم‌انداز شبکه هدرا آینده‌ای را نشان می‌دهد که در آن توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی می‌سازند که بر روی شبکه هدرا اجرا می‌شوند.

با وجود این، نقاط قوت شبکه هدرا درخور توجه هستند. شبکه هش گراف به اندازه شبکه‌های بلاکچین در معرض مسائل مقیاس‌پذیری نیست و هیچ فرآیند استخراجی وجود ندارد که باعث مصرف زیاد انرژی و آسیب رساندن به محیط زیست شود. به گفته هدرا، در مقایسه با نمونه‌های مشابه در بستر بلاکچین، تراکنش‌های هش گراف امن‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر هستند.

مین نت یا شبکه اصلی هدرا هش گراف در حال حاضر روزانه بیش از 4.5 میلیون تراکنش دارد. اگرچه ظرفیت کنونی مین نت هدرا به حداکثر 10،000 تراکنش در ثانیه محدود شده، اما هدرا می‌گوید که ظرفیت بالقوه از طریق مکانیسم شاردینگ نامحدود است. کارمزد تراکنش HBAR برابر 0.0001 دلار است، تأیید تراکنش سه تا پنج ثانیه طول می‌کشد و هر تراکنش به 0.00017 کیلووات ساعت برق نیاز دارد. جالب است بدانید که این رقم برای تراکنش‌های بیت کوین و اتریوم به ترتیب برابر 885 و 102 کیلووات ساعت است.

چرا هدرا هش گراف ارزش دارد؟

چرا هدرا هشگراف ارزش دارد

هدرا هش گراف برای سرمایه‌گذاران جذاب است، زیرا تلاش می‌کند که بسیاری از مزایای فناوری بلاکچین را ارائه دهد و در عین حال، مسائل فنی که مانع از افزایش حجم معاملات بلاکچین‌ها و ارزهای دیجیتال معمولی شده است را کنار بزند.

توکن HBAR به چند دلیل ارزش دارد. نخست، HBAR توکن کاربردی شبکه هدرا است. چنانچه در فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌های هدرا به عنوان یک نود PoS شرکت داشته باشید، توکن HBAR به عنوان پاداش دریافت می‌کنید. همچنین، امکان استیک کردن توکن‌های HBAR برای کسب درآمد غیرفعال وجود دارد.

علاوه بر این، HBAR مورد توجه سرمایه‌گذارانی قرار گرفته است که انتظار دارند ارزش آن افزایش پیدا کند، زیرا با مشهورتر شدن هدرا، کاربران و تراکنش‌های آن بیشتر شده است. همانطور که اشاره شد، شرکت‌های بزرگی چون بوئینگ، گوگل و آی‌بی‌ام در شورای حاکمیتی هدرا حضور دارند، زیرا به نظر آن‌ها هدرا شایستگی لازم را دارد. این نشانه خوبی برای سرمایه‌گذاران است. به علاوه، مکانیسم اجماع PoS می‌تواند یک مزیت رقابتی برای هدرا در مقایسه با ارزهای دیجیتالی باشد که از مکانیسم اجماع اثبات کار یا PoW استفاده می‌کنند.

چند سکه HBAR در گردش وجود دارد؟

تعداد کل عرضه سکه‌های HBAR به 50 میلیارد عدد محدود شده است و در حال حاضر، 33،258،642،433 سکه در گردش وجود دارد. از آنجایی که ضرب کردن سکه‌های HBAR به اجرای یک الگوریتم رمزنگاری‌شده دشوار نیاز ندارد، هدرا هش گراف تمام 50 میلیارد عدد سکه را قبل از راه‌اندازی مین نت در سال 2018 ضرب کرده است. شورای حاکمیتی هدرا یک برنامه 15 ساله برای انتشار توکن‌های HBAR تعیین کرده است.

چگونه از هدرا هش گراف استفاده کنیم؟

ارز دیجیتال هدرا هش گراف HBAR

هدرا هشگراف مین نت خود را در اختیار توسعه‌دهندگانی که مایل به ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هستند، قرار می‌دهد. چنانکه قبلاً گفته شد، این شبکه از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و تمام مزایایی مانند سرعت، مقرون‌به‌صرفگی و امنیت که ارز دیجیتال هدرا از آن برخوردار است را برای توسعه‌دهندگان نیز فراهم می‌آورد.

به گفته هدرا، شبکه هش گراف آن برای اپلیکیشن‌های پرداخت، تأیید هویت، ساخت توکن‌های خصوصی، تأمین امنیت اطلاعات سلامت یا بسیاری وظایف دیگر ایده‌آل است. مطالعات موردی دقیق مربوط به شرکت‌هایی که راه حل‌های مبتنی بر هش گراف را پیاده‌سازی می‌کنند، در وبسایت رسمی هدرا هش گراف موجود است.

سخن آخر

HBAR یک ارز دیجیتال مبتنی بر فناوری منحصربه‌فرد هش گراف است که با بهره‌گیری از الگوریتم اجماع تحمل خطای بیزانس ناهمزمان تلاش دارد تا بسیاری از محدودیت‌های مربوط به دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بلاکچین متداول را کنار بزند. مقیاس‌پذیری بالا، کارمزد پایین، مصرف انرژی کم و کاهش مشکلات زیست محیطی از مهم‌ترین مزایای هدرا هش گراف (HBAR) هستند. الگوریتمی که هدرا هش گراف از آن بهره می‌برد، فناوری نسبتاً جدیدی است که مسیر رو به توسعه خود را ادامه می‌دهد تا در جهت برطرف کردن نقاط ضعف فناوری بلاکچین گام بردارد و آن‌ها را تقویت کند. با وجود این، ممکن است با رشد شبکه از نظر کاربران و اپلیکیشن‌هایی که در این بستر راه‌اندازی می‌شوند، نقاط منفی و ناکارآمدی فناوری هش گراف خود را نشان دهد.

مدیر محتوا

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا