مقالات بازارهای مالی

میانگین متحرک چیست؟

تحلیل تکنیکال (TA) چیز جدیدی در دنیای تجارت و سرمایه گذاری نیست. از اوراق بهادار سنتی گرفته تا ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین و اتریوم، استفاده از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال یک هدف ساده دارد: استفاده از داده‌های موجود برای تصمیم گیری آگاهانه که احتمالاً منجر به نتایج مطلوب می‌شود. با رشد پیچیدگی بازارها، در دهه‌های اخیر صدها نوع مختلف اندیکاتور تحلیل تکنیکال تولید شده است، اما تعداد کمی از آنها محبوبیت و مقبولیت میانگین متحرک (میانگین متحرک) را بدست آورده‌اند.

اگرچه انواع مختلفی از میانگین متحرک وجود دارد، اما هدف اصلی آنها ایجاد وضوح در نمودارهای معاملاتی است. این کار با ساده کردن نمودارها برای ایجاد یک شاخص قابل فهم روند انجام می‌شود. از آنجا که این میانگین‌های متحرک به داده‌های گذشته متکی هستند، اندیکاتورهای تاخیری یا روند به حساب می‌آیند. صرف نظر از این، آنها هنوز هم قدرت زیادی برای کاهش شلوغی نمودار و تعیین اینکه بازار ممکن است به کجا حرکت کند دارند.

انواع مختلف میانگین متحرک

انواع مختلفی از میانگین متحرک وجود دارد که می‌تواند توسط معامله گران نه تنها در معاملات روزانه و معاملات نوسانی بلکه در معاملات بلندمدت نیز مورد استفاده قرار گیرد. با وجود انواع مختلف، میانگین متحرکها معمولاً به دو دسته جداگانه تقسیم می‌شوند: میانگین متحرک ساده (Sمیانگین متحرک) و میانگین متحرک نمایی (Eمیانگین متحرک).  بسته به بازار و نتایج مورد انتظار، معامله‌گران می‌توانند انتخاب کنند که کدام اندیکاتور را باید انتخاب کنند.

میانگین متحرک ساده

Sمیانگین متحرک داده‌ها را از یک دوره زمانی مشخص گرفته و میانگین قیمت آن سهام را برای مجموعه داده‌ها تولید می‌کند. تفاوت بین Sمیانگین متحرک و میانگین پایه قیمت‌های گذشته این است که در Sمیانگین متحرک، به محض ورود یک مجموعه داده جدید، قدیمی‌ترین مجموعه داده نادیده گرفته می‌شود. بنابراین اگر میانگین متحرک ساده میانگین را بر اساس داده‌های 10 روزه محاسبه می‌کند، کل مجموعه داده‌ها دائماً در حال به روز شدن است تا فقط شامل 10 روز گذشته باشد.

توجه به این نکته مهم است که تمام داده‌های ورودی در یک Sمیانگین متحرک بدون توجه به زمان ورود آنها به مجموعه دارای وزن یکسان هستند. معامله گرانی که معتقدند داده‌های جدیدتر ارتباط بیشتری با قیمت دارند، اغلب اظهار می‌کنند که وزن یکسان Sمیانگین متحرک برای آنالیز تکنیکال مضر است. میانگین متحرک نمایی (Eمیانگین متحرک) برای رفع این مشکل ایجاد شده است.

میانگین متحرک نمایی

میانگین متحرک نمایی از این نظر مشابه میانگین متحرک ساده هستند که براساس نوسانات گذشته قیمت تحلیل تکنیکال ارائه می‌دهند. با این حال، معادله آن کمی پیچیده‌تر است زیرا Eمیانگین متحرک وزن و مقدار بیشتری را به ورودی‌های اخیر قیمت اختصاص می‌دهد. اگرچه هر دو میانگین باارزش هستند و به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما میانگین متحرک نمایی بیشتر به نوسانات ناگهانی قیمت و برگشت قیمت پاسخ می‌دهد.

از آنجا که احتمالاً میانگین متحرکهای نمایی سریعتر از میانگین متحرک ساده معکوس شدن قیمت را پیش بینی می‌کنند، معمولاً مورد توجه معامله گرانی است که به معاملات کوتاه مدت مشغول هستند. برای یک معامله‌گر یا سرمایه گذار مهم است که متناسب با استراتژی‌ها و اهداف شخصی خود، نوع میانگین متحرک را انتخاب کند.

نحوه استفاده از میانگین متحرک

از آنجا که میانگین‌های متحرک از قیمت‌های گذشته به جای قیمت‌های فعلی استفاده می‌کنند، دارای تاخیر هستند. هرچه مجموعه داده‌ها گسترده‌تر باشد، تأخیر بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، میانگین متحرکی که 100 روز گذشته را تجزیه و تحلیل می‌کند، نسبت به میانگین متحرک که فقط 10 روز گذشته را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، با سرعت کمتری به اطلاعات جدید پاسخ می‌دهد. علت آن این است که داده‌های ورودی جدید به یک مجموعه داده بزرگتر تأثیر کمتری روی اعداد کلی خواهد داشت.

بسته به تنظیمات معامله، هر دو اندیکاتور می‌توانند سودمند باشند. مجموعه داده‌های بزرگتر به نفع سرمایه گذاران بلند مدت است زیرا به ندرت با یک یا دو تغییر بزرگ واکنش نشان می‌دهند. معامله گران کوتاه مدت معمولاً مجموعه داده‌های کوچکتری را ترجیح می‌دهند که امکان واکنش زودتر به معامله را فراهم می‌کند.

در بازارهای سنتی، میانگین متحرکهای 50 ، 100 و 200 روزه بیشترین استفاده را دارند. مووینگ اوریج‌های 50 روزه و 200 روزه توسط معامله گران سهام به دقت رصد می‌شود و هرگونه شکست در بالا یا پایین این خطوط معمولاً به عنوان سیگنال‌های مهم معاملاتی در نظر گرفته می‌شوند، به ویژه هنگامی که با کراس اوور همراه هستند. همین مورد در مورد معاملات ارزهای رمزپایه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به دلیل بی‌ثباتی این بازارها، تنظیمات میانگین متحرک و استراتژی معاملاتی ممکن است با توجه به ویژگی‌های معامله‌گر متفاوت باشد.

سیگنال‌های کراس اوور

به طور طبیعی، افزایش میانگین متحرک نشان دهنده روند صعودی و نزول میانگین متحرک نشان دهنده روند نزولی است. با این حال، میانگین متحرک به تنهایی یک شاخص قابل اعتماد و قوی نیست. بنابراین، میانگین متحرک‌ها بطور مداوم به صورت ترکیبی برای شناسایی سیگنالهای کراس اوور صعودی و نزولی استفاده می‌شوند.

یک سیگنال متقاطع زمانی ایجاد می‌شود که دو میانگین متحرک مختلف متقاطع در یک نمودار ایجاد شوند. کراس اوور صعودی (که به آن صلیب طلایی نیز گفته می‌شود) زمانی اتفاق می‌افتد که میانگین متحرک کوتاه مدت بالاتر از یک میانگین متحرک بلند مدت عبور کند، که نشان دهنده آغاز روند صعودی است. در مقابل، یک کراس اوور نزولی (یا صلیب مرگ) زمانی اتفاق می‌افتد که میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلند مدت عبور کند، که این نشان دهنده آغاز روند نزولی است.

سایر عواملی که باید درنظر گرفته شوند

مثال‌ها تاکنون همه از نظر معاملات روزانه بوده است، اما همیشه در تحلیل میانگین‌های متحرک با روز سروکار نداریم. افرادی که به معالمات روزانه مشغول هستند ممکن است بیشتر علاقمند به عملکرد یک دارایی طی دو یا سه ساعت گذشته باشند، نه دو یا سه ماه گذشته. چهارچوب‌های زمانی مختلف می‌تواند در معاملات مورد استفاده برای محاسبه میانگین متحرک قرار گیرد و تا زمانی که این چارچوب زمانی با استراتژی معاملاتی سازگار باشد، داده‌ها می‌توانند مفید باشند.

یک نقطه ضعف مهم میانگین‌های متحرک، زمان تاخیر آنها است. از آنجا که میانگین‌های متحرک اندیکاتورهای تاخیری هستند که قیمت‌های گذشته را در نظر می‌گیرند، سیگنال‌های آنها اغلب خیلی دیر است. به عنوان مثال، یک کراس اوور صعودی ممکن است سیگنال خرید ارائه دهد، اما ممکن است فقط پس از افزایش قابل توجه در قیمت سیگنال خرید ارائه دهد.

این بدان معنی است که حتی در صورت ادامه روند صعودی، ممکن است سود بالقوه برای آن دوره بین افزایش قیمت و سیگنال کراس اوور از دست رفته باشد. یا حتی بدتر، یک سیگنال متقاطع طلایی کاذب ممکن است باعث شود معامله‌گر در اوج قیمت درست پیش از افت قیمت خرید انجام دهد. این سیگنال‌های خرید جعلی معمولاً به عنوان تله گاوی شناخته می‌شود.

جمع بندی

میانگین متحرک اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال قدرتمندی هستند که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. توانایی تحلیل روند بازار به روش داده محور درک مناسبی از عملکرد یک بازار ارائه می‌دهد. به یاد داشته باشید، که نباید از MA و سیگنالهای متقاطع به تنهایی استفاده کرد و برای جلوگیری از سیگنالهای اشتباه، همیشه ترکیب اندیکاتورهای مختلف تحلیل تکنیکال ایمن‌تر است.

مدیر محتوا

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا