مقالات بازارهای مالی

نزدک (Nasdaq) چیست؟

نزدک (Nasdaq) یک بازار الکترونیکی جهانی برای خرید و فروش اوراق بهادار است. نزدک توسط انجمن ملی فروشندگان اوراق بهادار (NASD) ایجاد شد تا سرمایه‌گذاران را قادر به معامله اوراق بهادار بر روی یک سیستم رایانه‌ای، سریع و شفاف کند و فعالیت خود را در 8 فوریه 1971 آغاز کرد.

شاخص بیش از 3000 سهام موجود در بورس Nasdaq شامل برجسته‌ترین غول‌های فناوری و بیوتکنولوژی جهان مانند اپل، گوگل، مایکروسافت، اوراکل، آمازون و اینتل است.

ریشه‌های نزدک

Nasdaq رسماً از NASD جدا شد و در سال 2006 به عنوان یک بورس اوراق بهادار ملی فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 2007، این گروه با گروه صرافی اسکاندیناوی OMX ترکیب شد و به گروه Nasdaq OMX تبدیل شد، که بزرگ‌ترین شرکت مبادله در سطح جهان است و از هر 10 واحد 1 واحد از معاملات اوراق بهادار جهان را در اختیار خود دارد.

دفتر مرکزی Nasdaq OMX در نیویورک است، 25 بازار را اداره می‌کند (در درجه اول سهام، و سپس شامل اختیارات، درآمد ثابت، مشتقات و کالاها) همچنین دارای یک خزانه تهاتری و پنج سپرده‌گذاری اوراق بهادار مرکزی در ایالات متحده و اروپا است. فناوری معاملاتی پیشرفته آن توسط 70 صرافی در 50 کشور جهان استفاده می‌شود و با نماد NDAQ در Nasdaq لیست شده است و از سال 2008 بخشی از S&P 500 است.

سیستم معاملات رایانه‌ای Nasdaq در ابتدا به عنوان جایگزینی برای سیستم ناکارآمد “متخصص” که تقریباً یک قرن متداول بود، ابداع شد. با تکامل سریع فناوری، مدل معاملات الکترونیکی Nasdaq به عنوان استاندارد بازارهای سراسر جهان در نظر گرفته شده است.

تاریخچه اخیر نزدک

در فوریه 201، در پی اعلام ادغام NYSE Euronext با Deutsche Börse، گمانه زنی‌ها مبنی بر اینكه NASDAQ OMX و صرافی بین قاره‌ای (ICE) می‌توانند پیشنهاد خرید خود را برای NYSE ارائه دهند، توسعه یافت. در آن زمان، ارزش بازار NYSE Euronext برابر با 9.75 میلیارد دلار بود. Nasdaq 5.78 میلیارد دلار ارزش داشت، در حالی که آی سی ای 9.45 میلیارد دلار ارزش گذاری شده بود. در اواخر ماه، گزارش شد که Nasdaq قصد دارد از ICE یا بورس کالای شیکاگو بخواهد 11 تا 12 میلیارد دلار به عنوان پیشنهاد خرید ثبت کنند.

سیستم گویای اتحادیه فروشندگان اوراق بهادار اروپا (EASDAQ) به عنوان معادل اروپایی بازار سهام Nasdaq تاسیس شد. در سال 2001 توسط NASDAQ خریداری شد و به NASDAQ Europe تبدیل شد. با این حال، در نتیجه حادثه ترکیدن حباب نقطه دات کام، این اقدامات تعطیل شد. در سال 2007، NASDAQ اروپا با عنوان Equiduct احیا شد و در حال حاضر تحت نام Börse Berlin فعالیت می‌کند.

در 18 ژوئن 2012، Nasdaq OMX در آستانه کنفرانس توسعه پایدار سازمان ملل متحد به عضو بنیانگذار ابتکارات بورس سهام پایدار سازمان ملل متحد درآمد. در نوامبر 2016، آدنا فریدمن به سمت مدیرعامل Nasdaq ارتقا یافت و اولین زنی شد که صرافی بزرگی را در ایالات متحده راه اندازی می‌کند. در سال 2016، Nasdaq برابر با 272 میلیون دلار از درآمدهای مرتبط با عرضه بدست آورد.

Nasdaq در 29 آگوست 2018، زمانی که شاخص آن به 8109.69 رسید، به بالاترین حد ممکن رسید. در سال 2018 اعلام شد که Nasdaq قصد دارد در آینده با همکاری با یک شرکت سرمایه گذاری برجسته معاملات آتی ارز رمزنگاری شده را معرفی کند.

مدیر محتوا

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا