Categories
مقالات بازارهای مالی

تله گاوی یک الگو از تحلیل تکنیکال است و زمانی رخ می‌دهد که عملکرد قیمت یک دارایی، به اشتباه سیگنال برگشت از یک روند نزولی به یک روند صعودی را نشان دهد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اصطلاحات متنوعی در بازارهای مالی وجود دارد، از بازار خرسی و بازار گاوی تا تله خرسی و تله گاوی. صدها اصطلاح این‌چنینی در بطن بازار است و این اصطلاحات علاوه بر اینکه دانش و آگاهی ما را بالا می‌برند، با نام‌های جالب و پرمفهوم خود توضیح یک شرایط خاص را بسیار ساده و از ضررهای احتمالی جلوگیری می‌کنند. در این نوشته به سراغ یک اصطلاح بسیار پرکاربرد بنام تله گاوی خواهیم رفت.

در تعریف ساده تله گاوی وضعیتی است که در آن معامله‌گر دارایی را می‌خرد با این باور که قیمت آن همچنان در حال افزایش است، اما پس از کمی صعود، شاهد کاهش شدید آن خواهد بود. تله گاوی می‌تواند وضعیتی بسیار ناامید کننده باشد. اما به‌صورت دقیق‌تر تله گاوی چیست؟ چرا ایجاد می‌شود؟ نحوه شناسایی آن چگونه است؟ و چطور می‌توان گرفتار آن نشد؟

تله گاوی چیست؟

تله گاوی (Bull Trap) یک الگو از تحلیل تکنیکال است و زمانی رخ می‌دهد که عملکرد قیمت یک دارایی، به اشتباه سیگنال برگشت از یک روند نزولی به یک روند صعودی را نشان دهد. بسیاری از معامله‌گران تله گاوی را به اشتباه به‌عنوان یک معکوس صعودی می‌دانند و با تصور اینکه بازار نزولی به پایان رسیده است، شروع به خرید می‌کنند، اما متأسفانه این وضعیت موقتی است و قیمت به‌زودی روند نزولی خود را از سر می‌گیرد.

گرفتار شدن در تله گاوی منجر به ضررهای سنگین برای کسانی می‌شود که در قیمت‌های بالا یا نزدیک به آن خرید کرده‌اند. مانند بسیاری از الگوها، شناسایی این تله می‌تواند دشوار باشد. با این حال، بهترین راه برای جلوگیری از تله‌ گاوی این است که از قبل به علائم هشداردهنده‌ای مانند حجم کم توجه کنید و بدانید Bull Trap در یک روند نزولی کلی پدید می‌آید که در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

تله گاوی چگونه کار می‌کند؟

تله‌ گاوی می‌تواند منجر به عواقب جبران ناپذیر برای افرادی شود که در طی یک تغییر محسوس خرید می‌کنند. فرض کنید به نمودار یک دارایی در روند نزولی نگاه می‌کنید. پس از مدتی، قیمت به نقطه‌ای می‌رسد که شروع به تثبیت یک طرفه در آنچه “محدوده” نامیده می‌شود، می‌کند. در طول این مدت، گاوها و خرس‌ها در نبرد محبوس می‌شوند و سعی می‌کنند قیمت را در جهت مخالف فشار دهند.

خرس‌ها در تلاشند تا قیمت را به پایین‌ترین حد خود برسانند در حالی که گاوها برای حفظ و رشد قیمت می‌جنگند. در برخی مواقع، با برنده شدن مقطعی گاوها، یک شکست از محدوده ایجاد می‌شود و قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند. با این حال، درست زمانی که به‌نظر می‌رسد روند صعودی شده است و برخی شروع به خرید می‌کنند، خرس‌ها باز می‌گردند و قیمت را به پایین‌ترین حد قبلی خود باز‌می‌گردانند.

تله گاوی در مقابل تله خرسی

دو نوع تله در بازارهای مالی وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید، تله گاوی و تله خرسی. اینکه کدام یک در حال وقوع است بستگی به شرایط و روند کلی بازار دارد. در ادامه نحوه ایجاد تله گاوی و تله خرسی را شرح می‌دهیم تا با آگاهی از این دو بتوانید از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید.

تله خرسی

تله خرسی زمانی اتفاق می‌افتد که در میان یک روند صعودی کلی، اصلاح یا برگشت نزولی وجود داشته باشد. اصلاح نزولی می‌تواند چندین جلسه معاملاتی طول بکشد و این تصور نادرست را ایجاد کند که بازار واقعاً معکوس شده است. معامله‌گران ممکن است از موقعیت‌های کوتاه برای کسب سود در کاهش قیمت‌ها استفاده کنند، اما زمانی که خریداران شاهد کاهش قیمت‌ و افزایش فعالیت خرید خود باشند، بازار از کاهش بیشتر قیمت‌ها حمایت نمی‌کند و به سرعت روند صعودی خود را از سر می‌گیرد.

تله خرسی

در تله خرسی، معامله‌گرانی که موقعیت‌های فروش دارند با ضرر مواجه می‌شوند، زیرا دارایی را با قیمتی خاص فروخته‌اند تا بعداً آن را با قیمت پایین‌تری بازخرید کنند، اما سپس قیمت افزایش می‌یابد و به صعود ادامه می‌دهد. سپس این معامله‌گران کوتاه مدت در یک موقعیت ضررده به دام می‌افتند. آن‌ها باید دارایی فروخته شده خود را با قیمت بالاتری بازخرید کنند و هر چه مدت بیشتری برای خرید مجدد آن منتظر بمانند، سرمایه بیشتری را از دست می‌دهند. این یعنی گرفتار شدن در تله خرسی!

تله گاوی

تله گاوی زمانی است که در یک روند نزولی کلی، یک روند صعودی کوتاه مدت رخ دهد. مانند تله خرسی، این روند صعودی کوتاه مدت می‌تواند معامله‌گران را به سمت موقعیت‌هایی فریب دهد که باعث ضرر شود. در تله گاوی، معامله‌گران ممکن است در موقعیت‌های خرید قرار بگیرند زیرا بازار به اشتباه نشان می‌دهد که یک روند صعودی در جریان است. هنگامی که بازار روند نزولی خود را از سر می‌گیرد، معامله‌گران دارایی‌های را خریده‌اند که دائم ارزش خود را از دست می‌دهد. اینجاست که در Bull Trap گرفتار می‌شوند!

تله گاوی

علت ایجاد تله گاوی

تله گاوی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران متوجه شوند که به‌نظر می‌رسد روند معکوس شده است. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است قیمت افزایش یابد، انتشار گزارش‌های دولتی، رویدادهای ژئوپلیتیکی، بیانیه‌های مطبوعاتی، شایعات مربوط به رونق اقتصادی، یا هر چیز دیگری که باعث ایجاد طمع یا ترس از جاماندن از بازار شود. در نتیجه، سرمایه گذاران شروع به خرید می‌کنند که باعث افزایش موقت قیمت‌ و ایجاد تله می‌شود.

چگونه گرفتار تله گاوی نشویم؟

  • حجم معاملات را مشاهده کنید. اگر پایین باشد، ممکن است سرنخ‌هایی ارائه دهد که تغییر قیمت موقتی است.
  • از ابزارهای معاملاتی خود استفاده کنید. اگر روند صعودی کوتاه مدت موقتی باشد (تله گاوی)، گزینه‌های قراردادی و سفارش‌های توقف به شما کمک می‌کنند تا ضرر را به حداقل برسانید.
  • بکار بردن تحلیل تکنیکال. اصلاحات فیبوناچی، شاخص قدرت نسبی و شاخص‌های حجم می‌توانند به شما کمک کنند تا بفهمید و پیش بینی کنید که آیا روند فعلی قیمت پایدار است یا خیر.

تله گاوی در بازار ارز دیجیتال به چه معناست؟

تله‌ گاوی که به آن «جهش گربه مرده» نیز گفته می‌شود، به دلیل بهبودی سریع، اغلب در کریپتو دیده می‌شوند. تله گاوی در بازار ارز دیجیتال مانند هر بازار مالی دیگری کار می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر قیمت یک آلت کوین در چند روز گذشته به‌طور پیوسته در حال افزایش بوده است، ممکن است باور داشته باشید که به افزایش خود ادامه خواهد داد. مقداری می‌خرید و منتظر می‌مانید تا قیمت آن بالا برود تا بتوانید آن را با سود بفروشید. با این حال، برعکس این اتفاق می‌افتد و شما خود را در یک موقعیت بازنده گرفتار می‌کنید.

جمع بندی

وقتی صحبت از معامله می‌شود، احتمالاً هیچ چیز آزاردهنده‌تر از گرفتار شدن در تله گاوی یا خرسی نیست. یک روز شما با روند صعودی روبرو می‌شوید و طمع افزایش بیشتر قیمت باعث می‌شود هرآنچه دارید را در خرید یک دارایی به امید اینکه از بازار جا نمانید سرمایه‌گذاری کنید، اما ناگهان همه‌چیز به‌طور ناگهانی تغییر می‌کند.

اکنون شما مجبور هستید دارایی که خریده‌اید را با قیمت پایین‌تری به‌فروش برسانید یا صبر کنید قیمت برگردد. البته که تشخیص آن همیشه دشوار و بخش جدایی ناپذیر بازار است، اما شناخت آن می‌تواند در معاملات به شما کمک کند. امیدواریم مطلب «تله گاوی چیست؟» مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در مورد تله گاوی وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

تله گاوی چه زمانی رخ می‌دهد؟

تله گاوی در دوره‌هایی از عدم اطمینان بازار یا زمانی که اطلاعات نادرست در مورد یک دارایی خاص در گردش است و در اصل در بازارهای نزولی رخ می‌دهد.

موارد استفاده تله گاوی چیست؟

این تله هم توسط معامله گران روزانه و هم سرمایه گذاران بلندمدت استفاده می‌شود تا از مشارکت کنندگان ناآگاه بازار در جهت منفعت خود استفاده کنند.

هنگام مشاهده تله گاوی چه کاری انجام دهیم؟

هنگامی که به Bull Trap مشکوک می‌شوید، باید فوراً از معامله خارج یا وارد یک موقعیت فروش شوید. سفارشات توقف ضرر نیز می‌توانند در این سناریوها مفید باشند.

آیا تله گاوی نزولی است؟

تله گاوی در کوتاه مدت صعودی اما در بلندمدت نزولی است، زیرا معمولاً در روند نزولی بازار رخ می‌دهد.

تفاوت تله گاوی و تله خرسی چیست؟

تله گاوی برعکس تله خرسی است. Bull Trap زمانی است که در یک روند نزولی کلی، یک روند صعودی کوتاه مدت رخ دهد. این روند صعودی کوتاه مدت می‌تواند معامله‌گران را به سمت موقعیت‌هایی فریب دهد که باعث ضرر شود. جایی که معامله‌گران ممکن است به اشتباه فرض کنند روند نزولی در حال معکوس شدن است و شروع به ایجاد موقعیت‌های خرید کنند.

چگونه در Bull Trap معامله کنیم؟

یک راه این است که از معاملات کوتاه مدت استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که در صورت اشتباه در مورد برگشت روند، یک دستور توقف معامله ایجاد کرده‌اید. اگر عوامل بنیادی نیز همچنان خوب به‌نظر می‌رسند، می‌توانید در طول روند صعودی وارد یک موقعیت فروش شوید تا بتوانید در جهت نزولی کسب سود کنید.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمز ارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده براساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها