Categories
مقالات بازارهای مالی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

اگر به تازگی وارد سایت کوین مارکت کپ شده باشید، به احتمال زیاد به رمزارزهای برخورده‌اید که در کنار آنها نوشته شده (Audited) یا تایید شده. در این مقاله قصد داریم سازوکار این فرآیند را بررسی کنیم و ببینیم که تاییدیه شرکت سرتیک (Certik) دقیقا چیست؟

سرتیک (Certik) | اهمیت امنیت برای قراردادهای هوشمند در دیفای

برخلاف سیستم‌های اطلاعاتی متمرکز که توسط شرکت‌های ارائه دهنده آنها امن می‌شوند، قراردادهای هوشمند به کد متکی هستند. کدی که می‌تواند میلیاردها دلار بودجه را اداره کند!

زنجیره هوشمند بایننس به عنوان یک پلتفرم قرارداد هوشمند که تراکتش‌های سریع‌تر و کارمزد‌های کمتری را در مقایسه با اتریوم ارائه می‌دهد، رشد قابل توجهی را در سال 2021 از خود نشان داده است. در حال حاضر بیش از 9 میلیارد دلار ارز دارایی‌های این شبکه در قراردادهای هوشمند است. این رشد امنیت بیشتری را برای دارایی‌های دیفای ذخیره شده در زنجیره می‌طلبد.

از آنجا که قراردادهای هوشمند غیرقابل تغییر هستند، قبل از انتشار باید امنیت کد کامل شود. یک اشکال یا یک آسیب پذیری امنیتی می‌تواند بودجه را به اشتباه مدیریت کند یا به هکرها فرصت سواستفاده از قرارداد را بدهد. بدیهی است که چنین وضعیتی غیرقابل تحمل است، زیرا چنین وضعیتی می‌تواند به معنای ضرر بالقوه میلیون‌ دلاری یا میلیارد دلاری باشد.

حسابرسی CertiK برای امنیت دیفای

سرتیک | CertiK یک شرکت امنیتی بلاکچین است که پیشگام استفاده از فناوری پیشرفته با تأییدیه رسمی در قراردادهای هوشمند و شبکه‌های بلاکچین است. طی سه سال از آغاز به کار Certik، سرتیک بیش از 220 مورد حسابرسی انجام داده است، بیش از 118 هزار خط کد را مورد بازرسی قرار داده و امنیت را برای بیش از 8.3 میلیارد دلار دارایی تأمین کرده است.

سرتیک بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال Binance ،OKEx و Huobi را ایمن کرده است. در حقیقت، صندوق شتاب‌دهنده بایننس دارای یک سیستم ایمن سازی برای برترین پلتفرم‌هایی است که از طریق ممیزی‌های سرتیک (Certik) تامین می‌شود.

علاوه بر این، سرتیک (Certik) بیش از 100 بلاک چین و پروتکل‌های دیفای از جمله سرویس‌های Binance ،Tera ،Bancor ،Shapeshift و Blockstack را خدمات دهی کرده است. حتی پروتکل‌های محبوب دیفای زنجیره هوشمند بایننس، پنکیک سواپ، دارای قراردادهای هوشمندی است که توسط سرتیک حسابرسی شده است.

حسابرسی سرتیک چگونه کار می‌کند؟

سرتیک چگونه کار می‌کند؟

اگر می‌خواهید از پروتکل خود در زنجیره هوشمند بایننس استفاده کنید، این موارد فنی است که قراردادهای هوشمند شما تحت بررسی آن‌ها قرار می‌گیرند:

1.شما قراردادهای هوشمند خود و مشخصات رفتارهای مورد نظر آن‌ها را به سرتیک ارائه می‌دهید.

2.قراردادهای هوشمند شما با روش ریاضی و از طریق اوراکل امنیتی زنجیره هوشمند بایننس / سرتیک مورد تایید قرار می‌گیرند.

3.سپس کارشناسان با تجربه گوگل، مایکروسافت، اوراکل و فیس بوک قرارداد شما را بصورت دستی بررسی می‌کنند.

4.سرتیک گزارش حسابرسی را با طبقه بندی آسیب پذیری‌ها، پیشنهاد راه حل برای آن‌ها و نمایش اثبات ریاضیات از تأیید رسمی را به شما ارائه می‌دهد.

بخشی از این فرآیند همچنین یک تأیید اعتبار سرتیک است که دارای کد QR قابل اسکن است. کل این فرآیند ممکن است به 48 ساعت هم نرسد که به نوبه خود بی‌نظیر است.

زنجیره هوشمند بایننس پل ارتباطی بین دیفای و سیفای

زنجیره هوشمند بایننس قصد دارد با دارا بودن ویژگی‌های مالی متمرکز (سیفای)، از جمله معاملات آتی، مارجین، پس انداز، استیکینگ و استخر، همزمان ویژگی‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) را نیز از قبیل وام، بازار ساز خودکار (AMM) و ییلد فارمینگ تامین کند.

با کمک صندوق شتاب دهنده زنجیره هوشمند بایننس به پلتفرم‌های آینده که می‌خواهند مأموریت زنجیره هوشمند بایننس را به اشتراک بگذارند، کمک‌های لازم را انجام می‌دهد و جای تعجب نیست که ما شاهد چنین رشد چشمگیری هستیم. خوشبختانه، سرتیک آماده است تا لایه‌ای از امنیت مورد نیاز برای رشد اکوسیستم دیفای و زنجیره هوشمند بایننس را اضافه کند.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هومن لر
هومن لر
2 سال قبل

بنظرم این همه خوب نیست