Categories
مقالات بازارهای مالی, مقالات سرمایه گذاری

معاملات ریسک فری در ارز دیجیتال به این معنی است که امکان از دست دادن هیچ مبلغی از سرمایه شما وجود ندارد یا احتمال زیان بسیار ناچیز است.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بازار رمز ارزها یکی از پرنوسان‌ترین و بی‌ثبات‌ترین بازارهای مالی در دنیا به حساب می‌آید. به دلیل نوسانات شدید و عدم اطمینان، کم نبوده‌اند افرادی که در این بازار سرمایه خود را از دست داده‌اند. فرض کنید شما یک معامله‌گر هستید که می‌خواهید یک استراتژی مدیریت ریسک برای تضمین سودآوری خود ایجاد کنید. شما باید بدانید که استراتژی‌های مختلف چگونه کار می‌کنند و کدام یک به بهترین وجه با نیازهای معاملاتی شما مطابقت دارند. معاملات ریسک فری در ارز دیجیتال (Risk-Free Trading) یکی از همین استراتژی‌ها است که با استفاده از آن، می‌توان ریسک معاملات و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را نزدیک به صفر رساند.

استراتژی ریسک فری در ترید ارزهای دیجیتال

معاملات risk free در ارز دیجیتال

استراتژی معاملات ریسک فری یا بدون ریسک در ارزهای دیجیتال به این معنی است که امکان از دست دادن هیچ مبلغی از سرمایه شما وجود ندارد یا احتمال زیان بسیار ناچیز است. این بدان خاطر است که شما معاملات خود را با تعیین حد ضرر (استاپ لاس، به انگلیسی: Stop Loss) انجام می‌دهید. اگرچه ممکن است این یک شیوه ایده‌آل برای ترید ارزهای دیجیتال به نظر برسد، اما همیشه برای همه معامله‌گران مناسب نیست و همچنین، فرصت‌های سودآوری در هر زمان تضمین‌شده نیستند.

هر معامله‌گر باید یک استراتژی مدیریت ریسک مؤثر داشته باشد تا بتواند احتمال زیان‌های غیرضروری را به صفر برساند. این مسئله به خصوص در دوره‌های پرنوسان بازار (صعودی یا نزولی) اهمیت بسیار زیادی دارد. در این اوقات، قیمت‌ها در بازار به دلیل افزایش فشار تقاضا / عرضه (مانند فعالیت نهنگ‌ها)، با سرعت زیاد در مدت زمانی کوتاه دچار تغییر می‌شوند.

در بخش‌های بعدی، به شما خواهیم گفت که برای تدوین یک استراتژی معاملات ریسک فری در ارز دیجیتال، چه مراحلی را باید طی کنید.

تعیین اهداف

پیش از شروع معاملات ارزهای دیجیتال، مهم است که دقیقاً بدانید:

  • چرا می‌خواهید وارد معامله شوید؟
  • آیا هدفتان کسب درآمد است؟
  • آیا سعی دارید اطلاعات بیشتری در مورد کریپتو کسب کنید؟
  • یا هر دو هدف را در ذهن دارید؟

اهداف بلند مدت را باید به اهداف کوتاه مدت هفتگی یا ماهانه تقسیم کنید. این مسئله نه تنها برای سلامت روان شما مهم است، بلکه به پیشرفت به سوی آن اهداف بلند مدت کمک می‌کند. با این حال، دستیابی به برخی اهداف، مانند شرکت در عرضه اولیه سکه (ICO)، ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد.

تنظیم بودجه

تنظیم بودجه برای تریدینگ بسیار مهم است. در واقع، این مهم‌ترین مرحله در استراتژی معاملات ریسک فری در ارز دیجیتال است، زیرا چارچوبی برای تشخیص جوانب منطقی و غیرمنطقی در اختیارتان قرار می‌دهد. تنظیم بودجه می‌تواند به هدف قرار دادن ارزهای دیجیتال با قیمت منطبق بر آن چارچوب کمک کند. توصیه می‌شود که یک درصد از درآمد ماهانه خود را به عنوان بودجه تعیین کنید. این کار شما را از انجام معاملات پرریسک باز می‌دارد.

انجام تحقیقات

قبل از شروع معاملات در یک صرافی جدید، مهم است که به قدر کافی تحقیق کنید. چند نکته وجود دارد که بایستی بررسی کنید. اعتبار پلتفرم معاملاتی مد نظرتان را بررسی کنید. آیا سایر کاربران تاکنون شکایتی از آن داشته‌اند؟ آیا قبلاً هک شده است؟ چنین اطلاعاتی را به راحتی می‌توانید در انجمن‌ها یا وبسایت‌هایی مانند ردیت (Reddit) که معامله‌گران تجربیات خود را در مورد استفاده از پلتفرم‌های مختلف به اشتراک می‌گذارند، پیدا کنید.

انتخاب پلتفرم معاملاتی

برای معاملات کریپتو، لازم است که به بازار دسترسی داشته باشید. خوشبختانه، پلتفرم‌های زیادی وجود دارند که به شما این دسترسی را می‌دهند. می‌توانید از سرمایه واقعی خودتان استفاده کنید یا ابتدا با یک حساب آزمایشی یا دمو شروع کنید تا بهتر با بازار آشنا شوید. برخی پلتفرم‌ها ویژگی‌های بیشتری نسبت به سایرین دارند و مثلاً ممکن است منابع آموزشی بیشتری مانند ویدئوها، راهنماها و… را در اختیار کاربران قرار دهند.

استفاده از پلتفرم‌های خودکار برای معاملات ریسک فری در ارز دیجیتال

معاملات بدون ریسک در ارز دیجیتال

پلتفرم‌های معاملاتی خودکار، سیستم‌های نرم‌افزاری هستند که از الگوریتم‌های پیچیده برای شناسایی روندها در بازار و تعیین بهترین زمان برای خرید یا فروش استفاده می‌کنند. آن‌ها یک انتخاب عالی برای معاملات ریسک فری در ارز دیجیتال هستند، اما توجه داشته باشید که این مهم تنها در صورت برنامه‌ریزی صحیح میسر می‌شود.

پلتفرم‌های معاملاتی خودکار را می‌توان با تنظیمات مختلفی برنامه‌ریزی کرد تا متناسب با نیازها و ترجیحات شما باشند، از جمله:

  • تایم فریم – هر چند وقت یکبار می‌خواهید معاملات خود را بررسی کنید (به عنوان مثال، هر دقیقه یا هر ساعت)
  • روش معامله – چگونه تصمیم می‌گیرید که چه زمانی معامله انجام شود (به عنوان مثال، بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های گذشته یا شاخص‌های بازار)
  • تحمل ریسک – تا چه میزان می‌توانید در هر معامله متحمل ضرر احتمالی شوید

تدوین استراتژی مدیریت ریسک

معامله‌گری موفق شامل یک استراتژی مدیریت ریسک است و معاملات ریسک فری در ارز دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. در اینجا، به چند نکته اشاره خواهیم کرد که می‌تواند به بهبود عملکرد شما کمک کند.

  • پرتفوی متنوع داشته باشید. سرمایه خودتان را بین بازارها، ارزها و دارایی‌های مختلف پخش کنید تا اطمینان حاصل شود که می‌توانید بدون از دست رفتن کل سرمایه‌گذاری‌های خود، در برابر نوسانات بازار مقاومت کنید.
  • حد ضرر تعیین کنید. برای جلوگیری از زیان بیشتر، برای تمام پوزیشن‌های معاملاتی خود حد ضرر تعیین کنید. به قول معروف، جلوی ضرر را از هر کجا بگیری منفعت است.
  • سرمایه اضافی داشته باشید. با داشتن سرمایه اضافی، می‌توانید از فرصت‌های جدید، در عین حفظ سودآوری‌های قبلی، استفاده کنید.

استفاده از آربیتراژ برای معاملات ریسک فری در ارز دیجیتال

معاملات آربیتراژ کریپتو تماماً در مورد استفاده از اختلاف قیمت موجود بین صرافی‌های مختلف است. این رویکرد به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا با خرید دارایی‌های دیجیتال در یک صرافی با قیمت پایین‌تر و فروش همزمان آن در صرافی دیگر با قیمت بالاتر، سود کسب کنند.

معاملات آربیتراژ به سه نوع طبقه‌بندی می‌‎شود که عبارتند از فضایی (فاصله‌ای)، مثلثی و آماری. هر رویکرد شامل روش‌های معاملاتی متفاوتی است و به سطوح مختلف تخصص و مهارت تکنیکال نیاز دارد. با این حال، هر سه شیوه آربیتراژ، پتانسیل معاملات ریسک فری در ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند.

نکات تحلیل تکنیکال

مزایای معاملات آربیتراژ

یکی از مزایای کلیدی معاملات آربیتراژ کریپتو، کم ریسک بودن آن است. برخلاف سایر استراتژی‌های معاملاتی که بر پیش‌بینی روند بازار تکیه می‌کنند، معاملات آربیتراژ نیازی به پیش‌بینی تریدرها درباره بازار ندارد. در عوض، در این روش، از اختلاف قیمت موجود استفاده می‌شود و آن را به راهی نبستاً مطمئن برای سودآوری بدل کرده است.

یکی دیگر از مزایای معاملات آربیتراژ، توانایی آن برای تنوع‌بخشی به سبد‌ سرمایه‌گذاری است. با هدف قرار دادن چندین صرافی و ارزهای دیجیتال مختلف، معامله‌گران می‌توانند ریسک را کاهش داده و شانس خود را برای یافتن فرصت‌های سودآور افزایش دهند.

معایب معاملات آربیتراژ

با وجود مزایای فوق‌الذکر، چالش‌های بالقوه‌ای نیز در این مسیر وجود دارند که باید مد نظر داشته باشید، از جمله نیاز به سرعت بالا برای انجام معاملات، کارمزد تراکنش‌ها و محدودیت‌های نقدینگی. این فاکتورها می‌توانند بر موفقیت استراتژی معاملاتی آربیتراژ تأثیر بگذارند و داشتن ابزار و فناوری مناسب برای انجام کارآمد معاملات و نظارت بر آن ضروری است.

استراتژی‌های معاملات ریسک فری در ارز دیجیتال

معاملات ریسک فری کریپتو

ورود به‌موقع به بازار و خروج از آن، اهمیت زیادی در معاملات ریسک فری در ارزهای دیجیتال دارد. به این طریق، علاوه بر افزایش سودآوری، می‌توان احتمال ضرر و زیان بالقوه را کاهش داد. در همین راستا، باید به استراتژی‌های زیر توجه کنید.

خرید پله‌ای

با خرید پله‌ای و کاهش میانگین قیمت خرید، می‌توانید با احتیاط بیشتری وارد بازار شوید. در این روش، باید سرمایه خود را به چند قسمت تقسیم کنید و با حجم پایین و به صورت پله‌ای خرید کنید. در اینجا، چنانچه قیمت افزایش یابد، سود خواهید کرد و اگر قیمت کاهش پیدا کند، می‌توانید با خرید مجدد در قیمت پایین‌تر، میانگین قیمت خرید خود را کمتر کنید.

سیو سود پلکانی

یکی دیگر از استراتژی‌هایی که می‌توانید برای معاملات بدون ریسک در بازار کریپتو داشته باشید، ذخیره یا سیو سود پلکانی است. در این روش، شما باید با فروش مقدار مشخصی از دارایی‌هایتان، مرحله به مرحله سود خود را ذخیره یا به اصطلاح سیو کنید. به این طریق، در صورت کاهش شدید قیمت‌ها، دچار زیان کمتری خواهید شد.

تعیین حد ضرر

تعیین حد ضرر یکی دیگر از استراتژی‌هایی است که می‌توانید احتمال زیان در معاملات کریپتو را به مقدار زیادی کاهش دهید. با توجه به خطوط حمایتی و مقاومتی، رقمی را به عنوان حد ضرر یا استاپ لاس تعیین می‌کنید. چنانچه روند قیمت معکوس شود و به حد ضرر تعیین شده برسد، به صورت خودکار معامله بسته خواهد شد و با کمترین ضرر می‌توانید از بازار خارج شوید.

سخن آخر

معاملات ریسک فری در ارز دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که با کمترین ریسک، بتوانید از بازار سود ببرید. اگرچه این هدف ممکن است دست‌نیافتنی به نظر برسد، اما می‌توان استراتژی‌هایی را برای معاملات ارزهای دیجیتال بدون ریسک ایجاد کرد. با وجود این، برای در پیش گرفتن چنین مسیری، باید تحقیقات زیادی انجام دهید و رویکردهای مطمئنی را مد نظر داشته باشید. در آخر، درک این نکته مهم است که هیچ تضمین صد درصدی در معاملات بازار پرنوسان کریپتو وجود ندارد و بهتر است قبل از ورود به هر معامله‌ای، برای مدیریت ریسک برنامه داشته باشید.

در دانشگاه مترجمی زبان انگلیسی خوندم. از همان آغازین روزهای اینترنت دایل آپ، عاشق فناوری بودم‌ و روزانه ساعت‌ها وقتم رو صرف مطالعه موضوعات مختلف این حوزه میکردم. کارم رو با مترجمی آغاز کردم و بعداً وارد عرصه تولید محتوا شدم. از موقعی که دوج یه جوک کوین بود وارد عرصه کریپتو شدم. شش ساله که در این حوزه هم مینویسم و هم فعالیت شخصی دارم. تلاشم اینه که بتونم اطلاعات مفیدی رو در اختیار سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به خصوص تازه‌کار دنیای ارزهای دیجیتال قرار بدم.
«آینده ازآن کریپتو خواهد بود»

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها