مقالات بازارهای مالی

آربیتراژ چیست و چگونه از آربیتراژ کسب درآمد کنیم؟

معاملات آربیتراژ یک استراتژی معاملاتی نسبتاً کم خطر است که از اختلاف قیمت در بازارها بهره می‌برد. بیشتر اوقات، شامل خرید و فروش دارایی مشابه (مانند بیت کوین) در صرافی‌های مختلف است. از آنجا که قیمت بیت کوین در تئوری باید در بایننس و در دیگر صرافی‌ها برابر باشد، هرگونه اختلاف بین این دو احتمالاً یک فرصت آربیتراژ است.

این یک استراتژی بسیار رایج در دنیای معاملاتی است، اما بیشتر یک ابزار برای موسسات مالی بزرگ است. با دموکراتیک شدن بازارهای مالی به لطف ارزهای رمزنگاری، ممکن است فرصتی برای معامله گران ارزهای رمزنگاری نیز فراهم شود که از این مزیت‌ها نیز بهره ببرند.

معرفی

اگر بتوانید معاملات سودآور خود را تضمین کنید چه می‌کنید؟ به چه چیزی شبیه است؟ حتی قبل از ورود به معاملات باید از سود خود مطمئن باشید. هر کسی که بتواند چنین اطمینانی داشته باشد از بازار سود خواهد برد.

در حالی که چیزی به عنوان سود تضمینی وجود ندارد، معاملات آربیتراژ نزدیکترین چیزی است که به آن خواهید رسید. معامله گران وحشیانه با هم رقابت می‌کنند تا فرصت ورود به این نوع معاملات را بدست آورند. دقیقاً به همین دلیل، سود در معاملات آربیتراژ بسیار ناچیز است و بستگی زیادی به سرعت و حجم هر معامله دارد. به همین دلیل بیشتر معاملات آربیتراژ توسط الگوریتم‌های توسعه یافته توسط شرکت‌های تجاری با فراوانی معاملات بالا (HFT) انجام می‌شود.

معاملات آربیتراژ چیست؟

معاملات آربیتراژ استراتژی معاملاتی است که هدف آن ایجاد سود با خرید همزمان دارایی در بازار و فروش آن در بازار دیگر است. این امر معمولاً برای دارایی‌های یکسانی انجام می‌شود که در صرافی‌های مختلف معامله می‌شود. تفاوت قیمت بین این ابزارهای مالی باید از نظر تئوری صفر باشد زیرا آنها به معنای واقعی کلمه همان دارایی هستند.

چالشی که یک معامله گر آربیتراژ یا آربیتراژور دارد این است که نه تنها این تفاوت‌های قیمت را پیدا کند، بلکه قادر باشد سریعا آنها را معامله کند. از آنجا که سایر معامله گران آربیتراژ نیز احتمالاً این تفاوت قیمت (اسپرد) را خواهند دید، پنجره سودآوری معمولاً خیلی سریع بسته می‌شود.

علاوه بر این، از آنجا که معاملات آربیتراژ معمولاً کم خطر هستند، بازده آنها به طور کلی کم است. این بدان معناست که معامله گران آربیتراژ نه تنها باید سریع اقدام کنند، بلکه برای سود بیشتر به سرمایه زیادی نیاز دارند.

شاید از خود بپرسید که معامله گران ارزهای رمزنگاری چه نوع معاملات آربیتراژی را در دسترس دارند. انواع خاصی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید، بیایید به آنها بپردازیم.

انواع معاملات آربیتراژ چیست

انواع مختلفی از استراتژی‌های آربیتراژ وجود دارد که معامله گران در سراسر دنیا در بازارهای مختلف از آنها بهره می‌برند. با این حال، وقتی صحبت از معامله گران ارزهای رمزنگاری می‌شود، انواع متفاوتی از این معاملات وجود دارد که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آربیتراژ صرافی

رایج‌ترین نوع معاملات آربیتراژ، آربیتراژ صرافی است که به این معناست که معامله گر همان ارز رمزنگاری را در یک صرافی خریداری می‌کند و در صرافی دیگر می‌فروشد.

قیمت ارزهای رمزنگاری می‌تواند به سرعت تغییر کند. اگر نگاهی به دفترهای سفارش یک دارایی در صرافی‌های مختلف بیندازید، متوجه می‌شوید که قیمت‌ها تقریباً هرگز دقیقاً در یک زمان یکسان نیستند. در اینجا معامله گران آربیتراژ دست بکار می‌شوند. آنها سعی می‌کنند از این اختلافات کوچک برای سودآوری بهره ببرند. این به نوبه خود باعث کارآیی بازار می‌شود زیرا قیمت در یک دامنه نسبتاً محدود در بازارهای تجاری مختلف باقی می‌ماند. از این نظر، ناکارآمدی بازار می‌تواند به معنای فرصت باشد.

این معاملات چگونه در عمل کار می‌کند؟ بگذارید بگوییم بین بایننس و صرافی دیگری اختلاف قیمت برای بیت کوین وجود دارد. اگر یک معامله گر آربیتراژ این مورد را ببیند، بیت کوین را در صرافی با قیمت پایین‌تر خریده و آن را در صرافی با قیمت بالاتر می‌فروشد. البته، زمان و اجرای آن بسیار مهم است. بیت کوین یک بازار نسبتاً بالغ است و فرصت‌های آربیتراژ صرافی بسیار کمی برای آن وجود دارد.

نرخ بودجه (Funding rate) آربیتراژ

نوع رایج دیگر معاملات آربیتراژ برای معامله گران مشتقات رمزنگاری، فاندینگ ریت آربیتراژ است. زمانی این معاملات انجام می‌شوند که یک معامله گر ارز رمزنگاری را خریداری می‌کند و حرکت قیمت آن را با قرارداد آتی در همان ارز رمزنگاری شده که نرخ بودجه آن کمتر از هزینه خرید ارز رمزنگاری است، معامله می‌کند. هزینه، در این حالت، به معنای هرگونه هزینه‌ای است که این موقعیت می‌تواند متحمل شود.

بگذارید بگوییم شما مقداری اتریوم دارید. اکنون ممکن است از آن سرمایه گذاری خوشحال باشید، اما قیمت اتریوم دارای نوسانات زیادی خواهد بود. بنابراین شما تصمیم می‌گیرید با فروش یک قرارداد آتی (کوتاه مدت) با همان ارزش سرمایه گذاری اتریوم، در معرض قیمت خود قرار بگیرید از سرمایه خود محافظت کنید. بدان معناست که شما برای داشتن اتریوم بدون هیچ گونه خطر قیمت 2٪ دریافت خواهید کرد و در نتیجه یک فرصت آربیتراژ سودآور خواهید داشت.

آربیتراژ مثلثی

نوع بسیار رایج دیگر معاملات آربیتراژ در دنیای ارزهای رمزنگاری، آربیتراژ مثلثی است. این نوع آربیتراژ زمانی است که یک معامله گر اختلاف قیمت بین سه ارز رمزنگاری مختلف را مشاهده کرده و آنها را در یک نوع حلقه با یکدیگر مبادله می‌کند.

ایده پشت آربیتراژ مثلثی ناشی از تلاش برای استفاده از اختلاف قیمت بین ارزهای رمزنگاری (مانند BTC / ETH) است. به عنوان مثال، شما می توانید بیت کوین را با BNB خود بخرید، سپس اتریوم را با بیت کوین خود بخرید و در آخر BNB را با اتریوم خریداری کنید. اگر ارزش نسبی بین اتریوم و بیت کوین با ارزشی که هریک از آن ارزهای رمزنگاری با BNB دارند مطابقت نداشته باشد، فرصت آربیتراژ وجود دارد.

خطرات مرتبط با معاملات آربیتراژ

در حالی که معاملات آربیتراژ نسبتاً کم خطر در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی نیست که ریسک آن برابر با صفر است. هیچ پاداشی بدون ریسک نخواهد بود و معاملات آربیتراژ نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

بزرگترین ریسک مرتبط با معاملات آربیتراژ، خطر اجرا است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که قبل از اینکه بتوانید معامله‌ای را نهایی کنید، اختلاف بین قیمت‌ها بسته شود و در نتیجه بازدهی صفر یا منفی داشته باشید. این می‌تواند به دلیل لغزش، اجرای کند، هزینه‌های بالای غیرمعمول معامله، افزایش ناگهانی نوسانات و غیره باشد.

خطر عمده دیگر هنگام انجام معاملات آربیتراژ، خطر نقدینگی است. این اتفاق زمانی می‌افتد که نقدینگی کافی برای ورود و خروج شما به بازارهای مورد نیاز برای تکمیل معامله آربیتراژ شما وجود ندارد. اگر با استفاده از ابزارهای اهرمی، مانند قراردادهای آتی معامله می‌کنید، اگر معامله برخلاف انتظار شما پیش رود، ممکن است مارجین کال (بسته شدن اجباری معاملات) شوید. طبق معمول، اعمال مدیریت ریسک مناسب بسیار مهم است.

جمع بندی

امکان استفاده از معاملات آربیتراژ فرصتی عالی برای معامله گران ارزهای رمزنگاری است. با سرعت و سرمایه مناسب برای شرکت در این نوع استراتژی‌ها، می‌توانید در کمترین زمان، معاملات کم خطر و سودآوری را انجام دهید.

خطر مرتبط با معاملات آربیتراژ را نباید نادیده گرفت. در حالی که معاملات آربیتراژ ممکن است به معنای “سود بدون ریسک” یا “سود تضمین شده” در نظر گرفته شود، واقعیت این است که آنچنان بی خطر نیست.

مدیر محتوا

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا