Categories
مقالات بازارهای مالی

فارمینگ راهی برای کسب پاداش با سپرده گذاری ارز دیجیتال در یک برنامه غیرمتمرکز است. میخواهیم ببینیم فارمینگ چیست و چه مزایا و خطراتی دارد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

فارمینگ راهی برای کسب پاداش با سپرده گذاری ارز دیجیتال خود در یک برنامه غیرمتمرکز (DApp) است. برخلاف امور مالی سنتی، که در آن نهادهای انحصاری سهم عمده‌ای از پاداش‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، در بازار مدرن کریپتو، پروژه‌های دیفای باید با گرفتن بخش کوچک‌تری از پاداش‌ها با یکدیگر رقابت کنند. هر فردی می‌تواند با ارائه نقدینگی به این پروژه‌ها سود کسب کند. اما به صورت دقیق‌تر فارمینگ چیست، چگونه کار می‌کند، انواع آن کدام است و چه مزایا و خطراتی دارد؟

فارمینگ چیست؟

پاسخ ساده این است که فارمینگ راهی برای کسب پاداش با سپرده گذاری دارایی رمزارزی است. پاسخ کامل‌تر این است که به جای نگهداری ساده ارزهای دیجیتال، فارمینگ راهی برای افراد مبتکر است تا بازدهی دارایی‌های خود را به حداکثر برسانند. پروژه‌ها این پاداش‌ها را به سرمایه گذاران ارائه می‌دهند تا به طور موقت از دارایی‌هایشان استفاده کنند.

به طور معمول این پروژه‌ها از سپرده‌ها برای افزایش نقدینگی استفاده می‌کنند، اما موارد استفاده دیگری مانند سهام داری نیز وجود دارد. نقدینگی عمیق یکی از مهمترین ویژگی‌های هر بازار مالی است، زیرا امکان انجام معاملات مالی سریع و کارآمد را فراهم می‌کند. فارمینگ یک استراتژی خوب برای افزایش نقدینگی است.

فارمینگ چگونه کار می‌کند؟

در فارمینگ، DApp‌ها دارایی‌های رمزنگاری شده سرمایه گذاران را با صدور پاداش جذب می‌کنند. هنگامی که سرمایه‌گذار تصمیم به سپرده گذاری می‌گیرد، ارزهای دیجیتال خود را به یک قرارداد هوشمند که وظیفه نگهداری دارایی و پیگیری پاداش‌ها را دارد می‌فرستد. قرارداد هوشمند یک توکن برای سپرده گذار صادر می‌کند که به عنوان نوعی رسید عمل می‌کند. این توکن برای دریافت پاداش و برداشت دارایی‌های رمزنگاری شده از قرارداد هوشمند استفاده می‌شود.

انواع متداول فارمینگ

فارمینگ به روش‌های متفاوتی قابل انجام است که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. در ادامه به انواع متداول فارمینگ خواهیم پرداخت.

تامین نقدینگی

در «فارمینگ تامین نقدینگی» ارائه دهندگان نقدینگی یا به اختصار LP‌ها، ارزهای دیجیتال خود را در یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) سپرده می‌کنند و درصدی از کارمزد معاملات را دریافت می‌کنند. LP‌ها باید مقادیر مساوی از دو ارز دیجیتال را در یک جفت تجاری، به عنوان مثال «اتریوم/لینک»، واریز کنند.

همه LPها با ترکیب دارایی یکسان با هم ترکیب می‌شوند، از این رو به عنوان استخر یا استخر نقدینگی شناخته می‌شوند. هنگامی که شخصی بین دو دارایی رمزنگاری شده سوآپ می‌کند یعنی یکی را به دیگری تبدیل یا جابجا می‌کند، در مثال بالا «اتریوم/لینک»، LPها درصدی از کارمزد معامله را دریافت می‌کنند.

استیکینگ

نوع دیگری از فارمینگ که البته قدیمی‌ترین است فارمینگ با روش استیکینگ است. در این روش کاربران مقداری از ارز دیجیتال خود را به شبکه قرض می‌دهند تا آن را ایمن کنند. در ازای این سرویس حیاتی، آن‌ها درصدی از توکن جدید بلاک چین را دریافت می‌کنند. به‌عنوان نمونه کاربری اتریوم‌های خود را در شبکه بلاک چین اتریوم سپرده می‌گذارد و کسب سود می‌کند.

در این روش یک فرصت برای کسب بازدهی اضافی برای ارائه‌دهنده نقدینگی (LP) نیز نهفته است. وقتی نقدینگی را در یک DEX ارائه می‌کنید، یک توکن LP به شما داده می‌شود، نوعی رسید که برای جمع‌آوری کارمزدهای کسب‌شده و بازخرید دارایی‌های رمزنگاری شده در یک استخر استفاده می‌شود.

برخی از پروژه‌ها به افراد اجازه می‌دهند تا توکن‌های LP را با سپرده‌گذاری در یک قرارداد هوشمند، «استیک» کنند. این به LPها اجازه می‌دهد تا دو بار سود کسب کنند، اول برای «تامین نقدینگی» در یک استخر و دوم برای قرار دادن توکن‌های LP در DEX. شرکت‌های DEX برای جذب نقدینگی این نوع سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند.

لندینگ

لندینگ یا وام دهی نوع دیگری از فارمینگ است. در این روش کاربر ارز دیجیتال خود را به کاربر دیگری قرض می‌دهد و کسب سود می‌کند. این روش نیز با کمک قرارداد هوشمند امکان‌پذیر است. به این صورت که کاربر شماره یک مقداری تتر را به کاربر شماره دو قرض می‌دهد. کاربر شماره دو، بیت‌کوین دارد و بیت کوین خود را به‌عنوان وثیقه در قرارداد هوشمند قرار می‌دهد تا هر وقت تترهای کاربر شماره یک بعلاوه سود آن را پرداخت کرد بیت‌کوین‌های خود را پس بگیرید.

مزایا و خطرات فارمینگ

مزیت اصلی فارمینگ بدیهی است. شما می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را نگه دارید و علاوه بر آن مقداری بازده اضافی کسب کنید. چندین خطر نیز برای فارمینگ وجود دارد. شایع‌ترین خطرات ناشی از: ۱) توسعه دهندگان، ۲) قراردادهای هوشمند و ۳) نوسانات بازار است.

  • توسعه دهندگان ممکن است دارایی‌های سپرده شده را بدزدند یا آن‌ها را هدر دهند.
  • قراردادهای هوشمند ممکن است دارای نقایص یا سوء استفاده‌هایی باشد که باعث قفل شدن یا دزدیده شدن وجوه می‌شود.
  • نوسانات بازار می‌تواند چیزی به نام زیان دائمی ایجاد کند که تا حد زیادی بر استخرهای نقدینگی DEX تأثیر می‌گذارد.

بهترین راه برای کاهش خطرات فارمینگ این است که قبل از سپرده گذاری در مورد پروژه‌ها تحقیق کنید.

جمع بندی

فارمینگ یک اصطلاح برای توصیف یک عمل گسترده در امور مالی است، یعنی کسب پاداش با سپرده‌گذاری دارایی. فارمینگ در ارزهای دیجیتال به روش‌های گوناگونی قابل انجام است. شما می‌توانید با تامین نقدینگی یک صرافی غیرمتمرکز یا سپرده‌گذاری در بلاک‌چین و یا وام دهی، به فارمینگ ارز دیجیتال بپردازید و کسب سود کنید. اما همیشه خطرات آن را نیز در نظر بگیرید.

امیدواریم مطلب “فارمینگ در ارزهای دیجیتال به زبان ساده – کشت سود چیست؟” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در مورد فارمینگ وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

فارمینگ ارز دیجیتال چیست؟

فارمینگ ارز دیجیتال به معنی سپرده‌گذاری ارز دیجیتال و کسب سود از آن است. صرافی‌های غیرمتمرکز، بلاک چین‌ها و پلتفرم‌های وام دهی، ارز دیجیتال شما را به‌صورت موقت دریافت می‌کنند و در ازای آن به شما سود می‌پردازند. صرافی‌های غیرمتمرکز برای تامین نقدینگی، بلاک‌چین‌ها برای تامین امنیت و پلتفرم‌های وام دهی برای قرض دادن دارایی شما به کاربران دیگر از ارز دیجیتال شما استفاده می‌کنند.

بهترین روش فارمینگ ارز دیجیتال چیست؟

بهترین روش فارمینگ ارز دیجیتال بسته به شرایط و استراتژی هر فرد متفاوت است. میزان ریسک پذیری، زمان و روند بازار نیز تاثیر زیادی بر فارمینگ دارد. درست است که انجام فارمینگ کار آسانی است اما این فعالیت نیز به مانند سایر فعالیت‌ها در بازار ارز دیجیتال به دانش و تجربه نیاز دارد. شاید برای شروع ترکیبی از تمام روش‌ها البته با درصد کمی از دارایی منطقی‌ترین روش برای شناخت بهترین روش فارمینگ ارز دیجیتال باشد.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمزارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها