مقالات بازارهای مالی

معامله لحظه‌ای چیست؟

معامله لحظه‌ای که به تراکنش لحظه‌ای نیز معروف است، به خرید یا فروش ارز خارجی، ابزار مالی یا کالایی برای تحویل فوری در تاریخ معین اشاره دارد. اکثر قراردادهای لحظه‌ای شامل تحویل فیزیکی ارز، کالا یا ابزار است. تفاوت قیمت قرارداد آینده در مقابل قرارداد لحظه‌ای، ارزش زمانی پرداخت را بر اساس نرخ بهره و زمان سررسید در نظر می‌گیرد. در یک معامله لحظه‌ای ارز، از نرخ ارز مبادله‌ای که تراکنش بر اساس آن انجام گرفته است به عنوان نرخ ارز لحظه‌ای یاد می‌شود.

معامله لحظه ای در برابر معاملات آتی یا آینده قرار دارد.

نکات کلیدی

معاملات لحظه ای شامل اوراق بهاداری است که برای تحویل فوری در یک تاریخ مشخص در بازار معامله می شود.

معاملات لحظه ای شامل خرید و فروش ارز، ابزار مالی یا کالا است.

بسیاری از دارایی ها “قیمت لحظه ای” و “قیمت آتی یا آینده” را بیان می‌کنند.

اکثر تراکنش‌های بازار لحظه ای تاریخ تسویه حساب T+ 2 را دارند.

معاملات بازار لحظه ای می توانند در صرافی یا فرابورس انجام شوند.

درک معامله لحظه‌ای

قراردادهای ارزی فارکس رایج ترین نوع هستند و معمولاً برای تحویل در دو روز کاری مشخص می‌شوند، در حالی که اکثر ابزارهای مالی روز کاری بعدی تسویه می شوند. بازار فارکس به صورت الکترونیکی در سراسر جهان تجارت می‌کند. بزرگترین بازار جهان است که روزانه بیش از 5 تریلیون دلار معامله می‌کند. اندازه آن هم نرخ بهره و هم بازار کالاها را کوچک می‌کند.

قیمت فعلی یک ابزار مالی را قیمت لحظه‌ای می‌نامند. قیمتی است که می‌توان بلافاصله وسیله‌ای را فروخت یا خرید. خریداران و فروشندگان با ارسال سفارشات خرید و فروش خود، قیمت لحظه‌ای را ایجاد می‌کنند. در بازارهای با نقدینگی زیاد، با پر شدن سفارشات برجسته و ورود سفارش‌های جدید به بازار، ممکن است قیمت لحظه ای در ثانیه تغییر کند.

مهم: قراردادهای لحظه‌ای فارکسی محبوب‌ترین نوع و بازار لحظه‌ای فارکس، که بصورت الکترونیکی معامله می‌شود، بزرگترین بازار جهان است.

قیمت گذاری آتی

قیمت هر ابزاری که دیرتر از زمان تسویه حساب می‌شود ترکیبی از قیمت لحظه ای و هزینه بهره تا تاریخ تسویه است. در مورد فارکس، برای این محاسبه از اختلاف نرخ بهره بین دو ارز استفاده می‌شود.

سایر بازارهای لحظه‌ای

بیشتر محصولات با نرخ بهره، مانند اوراق قرضه و اختیارات، در روز کاری بعدی برای تسویه لحظه‌ای معامله می کنند. قراردادها معمولاً بین دو موسسه مالی است، همچنین می‌تواند بین یک شرکت و یک موسسه مالی باشد. نرخ بهره معامله که در آن دور نزدیک برای تاریخ لحظه ای معمولا در دو روز کاری تسویه می‌شود.

کالاها معمولا در یک صرافی معامله می‌شوند. مشهورترین آنها گروه CME (قبلاً به عنوان صرافی شیکاگو شناخته می‌شد) و صرافی بین قاره‌ای که مالک بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) است. بیشتر معاملات کالا برای تسویه حساب در آینده است و تحویل داده نمی شود. قرارداد قبل از سررسید به بورس فروخته می‌شود و سود یا زیان آن به صورت نقدی تسویه می‌شود.

مدیر محتوا

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا