Categories
آموزش کاربردی, مفاهیم پایه, مقالات

در توکن سوزی، تعدادی از توکن‌ها یا سکه‌های موجود را از گردش خارج می‌کنند تا با کاهش عرضه کلی، به حفظ ارزش و بالا بردن قیمت کمک کنند.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

در بازار ارزهای دیجیتال، بسیاری از کاربران نگران تعداد بالای سکه‌ها و توکن‌های در گردش و عرضه بیش از حد هستند که ارزش ارزها را کاهش می‌دهد. این امر منجر به ابداع چندین روش خلاقانه برای ترغیب سرمایه‌گذاران و کمک به حفظ ارزش رمزارزها شده است. توکن سوزی (Token Burning) یک روش محبوب برای حفظ و افزایش ارزش ارزهای دیجیتال است. با این روش، سکه‌ها یا توکن‌ها را از گردش خارج می‌کنند و به این طریق، به طور دائم، میزان عرضه کلی کاهش پیدا می‌کند. این امر به نوبه خود، به افزایش کمیابی و بالا رفتن ارزش توکن‌های باقی‌مانده کمک می‌کند. در ادامه، خواهیم گفت که توکن سوزی چیست، چرا انجام می‌شود و چه تأثیری بر قیمت‌ها دارد.

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی چیست

توکن سوزی به معنای حذف ارزهای در گردش به منظور کاهش میزان عرضه کلی است. این فرآیند معمولاً شامل ارسال سکه‌ها یا توکن‌ها به یک کیف پول بدون کلید خصوصی مشخص است. چنین کیف پولی فقط می‌تواند دارایی‌ها را دریافت کند، بنابراین به طور مؤثر دسترسی به آن دارایی‌ها را غیرممکن می‌سازد.

اگرچه سوزاندن بخش کوچکی از سکه‌ها یا توکن‌ها می‌تواند به حفظ ارزش یک ارز دیجیتال کمک کند، اما فرآیند توکن‌سوزی اغلب تلاشی از سوی جامعه کاربری است. گاهی اوقات، کسانی که تعداد قابل توجهی از توکن‌ها را در اختیار دارند یا افرادی که در رسانه‌های اجتماعی دنبال‌کنندگان زیادی دارند، جامعه کاربران را به توکن‌سوزی تشویق می‌کنند. هنگامی که تعداد زیادی از کاربران تصمیم به توکن‌سوزی بگیرند، این امر می‌تواند تفاوت قابل توجهی در تعداد کلی توکن‌های در گردش و بنابراین، ارزش یک دارایی ایجاد کند.

در موارد دیگر، توکن سوزی به طور پیوسته در طول زمان اتفاق می‌افتد و بسیاری از کاربران ممکن است حتی متوجه آن نشوند. به عنوان مثال، ارز دیجیتال اتریوم در هر تراکنش درصد کمی از اتر را می‌سوزاند. این روند در طول زمان افزایشی است که می‌تواند قیمت را بالا ببرد، زیرا عرضه به طور پیوسته کاهش پیدا می‌کند.

توکن سوزی ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

رمزارزها معمولاً دستورالعمل‌ها و فرآیندهای خاصی برای توکن‌سوزی دارند. متداول‌ترین مکانیسم برای سوزاندن توکن‌ها شامل ارسال توکن‌ها به آدرس‌های غیرقابل استفاده است که به طور مؤثر آن‌ها را از گردش خارج می‌کند. بنابراین، از منظر فنی، تنها کاری که کاربر برای سوزاندن توکن‌ها باید انجام دهد، ارسال آن‌ها به کیف پولی با آدرس نامعتبر است.

برخی از پروژه‌های ارزهای دیجیتال مکانیسم‌های توکن‌سوزی خاص خود را ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، در آوریل ۲۰۲۲، ارز دیجیتال شیبا اینو پورتالی با کاربری آسان برای توکن‌سوزی ایجاد کرد. با همکاری Ryoshis Visiondevelopers، شیبا اینو به هر کسی که از این پورتال برای سوزاندن توکن‌ها استفاده می‌کند، پاداش می‌دهد.

سایر ارزهای دیجیتال مانند بایننس کوین (BNB) از مکانیسم دیگری برای سوزاندن سکه‌ها استفاده می‌کنند. دارندگان این ارز دیجیتال می‌توانند به سادگی تصمیم بگیرند که چه تعداد از دارایی خود را می‌خواهند بسوزانند. یک قرارداد هوشمند ابتدا تعداد سکه‌های موجود در کیف پول کاربر را بررسی کرده و سپس، تعداد تعیین‌شده را از گردش خارج می‌کند. در نهایت، شبکه به طور خودکار تعداد کل سکه‌های در گردش را به‌روز می‌کند.

به خاطر داشته باشید که توکن‌های سوزانده‌شده برای همیشه از حساب شما حذف می‌شوند و هیچ راهی برای بازگرداندن آن‌ها وجود ندارد. قبل از نهایی کردن عملیات توکن سوزی، همه چیز را دوباره بررسی کنید تا از صحت اطلاعات واردشده مطمئن شوید.

در موارد دیگر، فرآیند سوزاندن سکه‌ها یا توکن‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود. به عنوان مثال، برخی از شبکه‌ها بخش کوچکی از توکن‌ها را در حین ماینینگ یا به عنوان کارمزد تراکنش می‌سوزانند.

توکن سوزی چرا انجام می‌شود؟

token burning ارز دیجیتال

دلایل مختلفی وجود دارد که کاربران سکه‌ها و توکن‌های خود را می‌سوزانند. همچنانکه فناوری کریپتو در حال گسترش است، کاربران رمزارزها به دنبال راه‌های خلاقانه‌تری برای استفاده از توکن‌سوزی هستند. در اینجا به شما خواهیم گفت که توکن‌سوزی چرا انجام می‌شود.

اثبات سوزاندن

اثبات سوزاندن (Proof of Burn) یک مکانیسم اجماع است که تراکنش را اعتبارسنجی و تأیید می‌کند. این الگوریتم ماینرها را قادر می‌سازد تا سکه‌ها و توکن‌ها را به طور مؤثر و بدون اتلاف انرژی بسوزانند. درصورت نیاز، PoB را می‌توان با استفاده از جستجوگر بلاکچین تأیید کرد.

PoB چندین کاربرد عملی دارد. در درجه اول، به واسطه تأیید خودکار، از این مکانیسم برای جلوگیری از تقلب در تراکنش‌ها استفاده می‌شود. همچنین، به این طریق، توانایی ماینرها برای استخراج سکه‌های جدید حفظ می‌شود، زیرا ماینرها باید ابتدا سکه‌ها را بسوزانند تا بلاک‌های جدید استخراج کنند.

افزایش ارزش

به طور معمول، هدف از سوزاندن توکن‌ها، کاهش عرضه کلی یک ارز دیجیتال و در نتیجه، افزایش تقاضا است. از نظر تئوری، اگر عرضه کاهش پیدا کند و تقاضا زیاد شود، قیمت افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از دلایل احتمالی افزایش قیمت ارزها پس از توکن سوزی، تبلیغات عمومی است. فرآیند توکن‌سوزی بسیاری از ارزهای بزرگ جامعه‌محور است. در برخی موارد، این فرآیند از طریق رسانه‌های اجتماعی هماهنگ می‌شود. در موارد دیگر، یک سرمایه‌گذار بزرگ بخش زیادی از توکن‌های در گردش را می‌سوزاند و در مورد آن در رسانه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی می‌کند. این امر می‌تواند آگاهی عموم را افزایش دهد، تقاضا را بیشتر کند و در نتیجه، قیمت را بالاتر ببرد.

قیمت ارزهای دیجیتال

ارتقاء دادن تعادل در فرآیند ماینینگ

حفظ کارآمدی یک شبکه می‌تواند دشوار باشد. هر بار که توکن‌های جدیدی ایجاد می‌شوند، سرعت استخراج کاهش می‌یابد. این به منزله یک مزیت ناعادلانه برای ماینرهای قدیمی در مقایسه با کاربران جدید است. توکن‌سوزی به ماینرها این حق را می‌دهد که توکن‌های جدید استخراج کنند. به جای سوزاندن توکن‌ها در هنگام شروع ماینینگ، فرآیند گسترده‌تر و در نتیجه، متعادل‌تر می‌شود.

در برخی موارد، ماینرها لازم نیست همان توکن‌هایی را که استخراج می‌کنند، بسوزانند. از آنجایی که اثبات سوزاندن قابل تنظیم است، شبکه‌ها می‌توانند پاداش‌های مختلفی را به ماینرها ارائه دهند. به این ترتیب، ماینرها ترغیب می‌شوند که فعالیت خود را در شبکه بیشتر کنند.

توکن سوزی چه تأثیری بر قیمت‌ دارد؟

توکن سوزی چه تأثیری بر قیمت دارد؟

توکن‌سوزی می‌تواند بر ارزش و قیمت تأثیر بگذارد. در نهایت، هدف ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است. اگرچه این فرآیند ممکن است عامل اصلی تغییر قابل توجه در قیمت نباشد، اما حذف تعدادی از توکن‌های در گردش، می‌تواند کمیابی و در نتیجه، ارزش توکن‌های باقی‌مانده را به طور بالقوه افزایش دهد. به این ترتیب، تقاضا می‌تواند ثابت بماند و یا حتی افزایش پیدا کند.

توجه به این نکته ضروری است که فاکتورهای مختلف دیگری نیز می‌توانند بر حرکات قیمتی اثر بگذارند، از جمله احساسات بازار، اصول پروژه، شرایط کلی بازار، درک سرمایه‌گذاران، تغییرات سیاسی و موارد دیگر. توکن سوزی یک استراتژی تضمینی برای افزایش قیمت نیست. با وجود این، در بیشتر موارد، بین توکن‌سوزی برنامه‌ریزی‌شده و نوسان قیمت همبستگی وجود دارد.

به طور کلی، اگرچه سوزاندن توکن‌ها می‌تواند بر قیمت تأثیرگذار باشد، اما تنها یکی از عواملی است که می‌تواند بر پویایی بازار ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارد.

مزایای توکن سوزی

اگرچه توکن‌سوزی ممکن است در ظاهر غیرمولد به نظر برسد، اما دلایل متعددی وجود دارد که کاربران توکن‌ها و سکه‌های خود را می‌سوزانند. از جمله مزایای توکن‌سوزی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

حفظ ارزش توکن‌ها برای سرمایه‌گذاران

هدف از سوزاندن توکن‌ها تثبیت قیمت و افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران است. هنگامی که تقاضا ثابت می‌ماند، کاهش عرضه کلی یک توکن یا سکه می‌تواند به افزایش قیمت منجر شود. با سوزاندن توکن‌ها به طور منظم یا با هر تراکنش، بسیاری از آلتکوین‌ها می‌توانند پیوسته تقاضا را در طول زمان افزایش دهند.

تقویت جوامع کریپتوکارنسی

در پشت برخی از محبوب‌ترین آلتکوین‌ها، جوامع بزرگی قرار دارند. پروژه‌های بلاکچین موفق معمولاً مشارکت‌کنندگان زیادی دارند که آن‌ها را پیش می‌برند و سرمایه‌گذاران متعددی به طور فعال از آن‌ها استفاده می‌کنند. ارائه طرح‌های توکن سوزی جامعه‌محور می‌تواند کاربران جدید را برای سرمایه‌گذاری یا مشارکت در یک پروژه ترغیب کند.

معایب توکن سوزی

قبل از اقدام به توکن‌سوزی، چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید. اگر توکن‌سوزی را برای به دست آوردن حقوق ماینینگ انجام نمی‌دهید، باید در نظر بگیرید که این کار چه تأثیری بر پرتفوی شما خواهد داشت. چنانچه فرآیند توکن سوزی خودکار است، باید در نظر بگیرید که هر چند وقت یکبار تراکنش انجام می‌دهید. روش مدیریت توکن‌سوزی نیز می‌تواند بر انتخاب‌های سرمایه‌گذاری شما تأثیر بگذارد. از جمله معایب توکن‌سوزی می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

از دست دادن دائمی دارایی‌ها

برای سوزاندن توکن‌ها، ابتدا باید آن‌ها را در اختیار داشته باشید. پس از سوزاندن توکن‌ها یا سکه‌ها، آن‌ها برای همیشه از کیف پول شما حذف خواهند شد. این بدان معناست که دیگر مالک آن دارایی‌ها نیستید، حتی اگر قیمت افزایش زیادی پیدا کند. با توجه به قیمت پایین‌تر از حتی یک سنت برخی از ارزها، این کار می‌تواند بعداً باعث پشیمانی شود، به خصوص اگر مقدار زیادی از توکن‌ها را همزمان بسوزانید.

قبل از سوزاندن توکن‌ها، ارزش فعلی و مورد انتظار ارز دیجیتال را در نظر بگیرید. تمامی فاکتورهایی را که بر قیمت آن ارز تأثیر می‌گذارند، شناسایی کنید. سپس، با دقت به این مسئله فکر کنید که چه مقدار از دارایی‌هایتان را می‌خواهید بسوزانید. به یاد داشته باشید که پس از تکمیل تراکنش، امکان لغو آن وجود ندارد.

برای تأثیرگذاری باید مقدار زیادی از توکن‌ها را بسوزانید

یکی از بزرگترین معایب توکن‌سوزی آن است که مقادیر کم تأثیر زیادی روی قیمت نخواهد داشت. به عنوان مثال، در حال حاضر، بیش از ۵۸۰ میلیارد توکن شیبا اینو (SHIB) در گردش وجود دارد. سوزاندن چند هزار توکن بر عرضه کلی تأثیر نمی‌گذارد. با وجود این، جامعه شیبا از اکتبر ۲۰۲۱ تقریباً ۰.۰۵ درصد از کل عرضه در گردش را سوزانده است.

کلام آخر

توکن‌سوزی

اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که توکن سوزی باعث افزایش قیمت خواهد شد، اما می‌تواند ابزار مفیدی برای حفظ ارزش و ترغیب سرمایه‌گذاران باشد. اگر روی یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌نمایید، استراتژی توکن‌سوزی آن را بررسی کنید تا ببینید که آیا با اهداف شما همخوانی دارد یا خیر. چه قصد داشته باشید توکن‌ها یا سکه‌ها را به صورت دستی بسوزانید یا از ارزی استفاده کنید که به طور خودکار بخشی از توکن‌های عرضه‌شده را می‌سوزاند، همیشه یک ایده روشن از آنچه در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، داشته باشید.

در دانشگاه مترجمی زبان انگلیسی خوندم. از همان آغازین روزهای اینترنت دایل آپ، عاشق فناوری بودم‌ و روزانه ساعت‌ها وقتم رو صرف مطالعه موضوعات مختلف این حوزه میکردم. کارم رو با مترجمی آغاز کردم و بعداً وارد عرصه تولید محتوا شدم. از موقعی که دوج یه جوک کوین بود وارد عرصه کریپتو شدم. شش ساله که در این حوزه هم مینویسم و هم فعالیت شخصی دارم. تلاشم اینه که بتونم اطلاعات مفیدی رو در اختیار سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به خصوص تازه‌کار دنیای ارزهای دیجیتال قرار بدم.
«آینده ازآن کریپتو خواهد بود»

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها