Categories
تحلیل, مقالات

چارت رنکو نوعی نمودار برای تحلیل تکنیکال است که بر اساس مفهوم پرایس اکشن عمل می‌کند. این نمودار حرکات قیمت را در یک مقیاس مشخص نشان می‌دهند.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

چارت رنکو نوع نسبتا جدیدی از نمودار برای تحلیل تکنیکال است که بر اساس مفهوم پرایس اکشن (Price Action) عمل می‌کند. بر خلاف نمودارهای کندل استیک (Candlestick)، که تغییرات جزئی قیمت را نشان می‌دهند، چارت‌های رنکو فقط حرکات قیمت را در یک مقیاس مشخص نشان می‌دهند.

این چارت می‌تواند به فیلتر کردن نویز از داده‌های قیمتی، کمک کند و شناسایی روندها را آسان‌تر کند. چارت رنکو ابزار مفیدی برای معامله‌گرانی است که به دنبال ساده‌کردن نمودارهای خود و تمرکز بر روی چشم‌انداز کلی هستند. این نوع از چارت به‌ویژه در میان معامله‌گران بلندمدت و روزانه که به دنبال شناسایی فرصت‌های معاملاتی بلندمدت هستند، محبوب شده‌ است.

چارت رنکو چگونه کار می‌کند؟

بر خلاف چارتهای رایج، مانند خطی، میله‌ای یا کندلی، چارت رنکو از این نظر منحصر‌به‌فرد است که فقط حرکات قیمت را با مقدار مشخصی نمایش می‌دهد. چارت‌های رنکو به جای اینکه حرکات را بر اساس زمان قرار دهند، صرفاً بر اساس تغییرات قیمت هستند.

هنگامی که قیمت با مقدار تعیین شده افزایش یا کاهش می‌یابد، یک بلوک جدید یا “آجر” در جهت مربوطه به نمودار اضافه می‌شود. اگر قیمت با مقدار مشخص شده حرکت نکند، آجر جدیدی اضافه نمی‌شود و در نتیجه نمایش بهتری از روند قیمت‌ها ارائه می‌شود.

چارت‌‌ رنکو می‌تواند برای شناسایی روندها و فیلتر کردن نویز ناشی از نوسانات قیمت مفید باشد. از آنجایی که تمرکز صرفاً بر روی حرکات قیمت است و نه زمان، نمودارهای رنکو می‌توانند تجسم واضح‌تری از روندها و نقاط چرخش قیمت ارائه دهند و تصمیم‌گیری بر اساس عملکرد قیمت را برای معامله‌گران آسان‌تر می‌کنند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که نمودارهای رنکو ممکن است برای همه استراتژی‌های معاملاتی مناسب نباشند و درک محدودیت‌های آن‌ها و نحوه قرار گرفتن آن‌ها در یک رویکرد معاملاتی جامع ضروری است.

الگوهای مهم در تحلیل تکنیکال

مزایا و معایب چارت رنکو

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، دلیل استفاده معامله‌گران از چارت رنکو این است که می‌توانند نمای ساد‌ه‌تری از چارت مشاهده کنند که تشخیص روندهای واقعی را آسان‌تر می‌کند.

مزایا و معایب چارت رنکو

این موضوع به این دلیل است که سبک‌های نموداری که شامل زمان می‌شوند با نویز همراه هستند، که می‌تواند تشخیص روندهای بازار را به تاخیر و در برخی مواقع دشوار کند.

چارت‌‌ رنکو می‌تواند به معامله‌گران کمک کند که در صورت وقوع یک روند صعودی یا نزولی قوی، به سرعت آن را تشخیص دهند. همچنین چارت‌های رنکو برای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت، به خوبی عمل می‌کنند.

با این حال، نمودارهای رنکو نقاط ضعف خاص خود را نیز دارند. به عنوان مثال، از آنجایی که نمودارهای رنکو بعد زمانی را نادیده می‌گیرند، اطلاعات بسیار کمتری از نمودارهای کندل استیک ارائه می‌دهند، مانند باز شدن، بسته شدن بازار و قیمت‌های بالا و پایین. همچنین اغلب معامله‌گران این چارت را برای سبک‌های معاملاتی کوتاه‌مدت مانند اسکلپ (Scalp)، مناسب نمی‌دانند.

الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال

نگاهی دقیق‌تر به چارت رنکو

اندازه آجرهای چارت رنکو، واحد اندازه‌گیری در این نمودار است. در حالی که بیشتر نمودارهای شناخته شده از کندل به عنوان نشانگر استفاده می‌کنند، نمودارهای رنکو از جعبه یا “آجر” برای نشان دادن روند استفاده می‌کنند.

اندازه آجر شما بسته به پارامترهایی که می‌خواهید نمودار شما در یک روند قرار بگیرد، توسط شما تعیین می‌شود. تنظیمات چارت رنکو به دو صورت سنتی (واحد حرکتی مانند پیپ) و توان حرکتی با استفاده از شاخص ATR است.

شاخص ATR مخفف Average True Range و یک اندیکاتور است که برای اندازه‌گیری نوسانات بازار استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، ممکن است اندازه آجر خود را روی ۱۰۰ واحد تنظیم کنید. این یعنی هر بار که بازار ۱۰۰ واحد بالا یا پایین می‌رود، یک آجر جدید در نمودار شما ظاهر می‌شود. همچنین به این معنی است که آجرهای رنکو هرگز در کنار هم ظاهر نمی‌شوند، بلکه فقط در زوایای ۴۵ درجه بالاتر یا پایین آجر قبلی ظاهر می‌شوند.

بیایید به مثال زیر نگاه کنیم. فرض کنید که می‌خواهید بیت کوین معامله کنید. اندازه آجرخود را روی ۱۰۰۰ واحد تنظیم می‌کنید، به این معنی که هر بار که بیت کوین ۱۰۰۰ واحد بالا یا پایین می‌رود، جعبه یا آجر دیگری ظاهر می‌شود، صرف نظر از اینکه چقدر زمان گذشته است.

استراتژی‌های معاملاتی در چارت‌ رنکو

استراتژی‌های معاملاتی در چارت‌ رنکو

بیایید در مورد استراتژی های معاملاتی با استفاده از چارت رنکو صحبت کنیم. این نمودارها روش خاصی برای نشان دادن تغییرات قیمت دارند و بسیاری از معامله‌گران آن‌ها را مفید می‌دانند. در ادامه برخی از استراتژی‌های طراحی شده برای نمودارهای رنکو را بررسی می‌کنیم تا به شما در درک نحوه استفاده از آن‌ها برای تصمیم‌گیری بهتر در معاملات کمک کنیم.

1- استراتژی شناسایی روند

یکی از پرکاربردترین تکنیک‌ها، استراتژی معاملاتی برای شناسایی روند بازار است. در اینجا، ابزار اصلی، اندازه آجر شما است. هرچه اندازه آجری که برای چارت رنکو، بزرگتر باشد، بازار شکل‌ گیری روند بزرگتری را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، اگر اندازه آجر شما ۵ واحد است، بازار باید حداقل ۵ واحد حرکت کند تا آجر جدیدی در نمودار شما ظاهر شود و اگر جهت بازار تغییر کند (در زمان چرخش روند)، برای نشان دادن جهت جدید بازار، قیمت باید حداقل 10 واحد کاهش یابد.

استراتژی شناسایی روند

در حالی که نمودارهای رنکو برای شناسایی روندها به خوبی کار می‌کنند، اما یکی از نکات منفی آن‌ها زمانی است که به صورت مجزا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، هیچ راه واقعی برای محاسبه استحکام یک روند به جز بررسی مدت زمان آن وجود ندارد.

2- استراتژی معاملاتی در محدوده رنج (Range Trading)

این استراتژی معاملاتی در نمودارهای رنکو شامل شناسایی و سرمایه گذاری بر روی حرکات قیمت در یک محدوده رنج است. معامله‌گرانی که از چارت رنکو استفاده می‌کنند، هدفشان شناسایی سطوح حمایت و مقاومت و استفاده از نوسانات قیمت در این مرزها است.

این رویکرد به دنبال سود بردن از حرکات قابل پیش‌بینی قیمت و در عین حال اجتناب از پیچیدگی‌های مرتبط با روند است. با درک محدوده قیمت، معامله‌گرانی که از نمودارهای رنکو استفاده می‌کنند، می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد محدوده ورود یا خروج از معامله بگیرند و شانس موفقیت خود را بیشتر کنند.

استراتژی معاملاتی در محدوده رنج

در حالی که این موضوع می‌تواند یک استراتژی معاملاتی موثری باشد، به یاد داشته باشید که اثربخشی آن بر اساس میزان تشخیص شما در شناسایی سطوح حمایت و مقاومت مناسب است. اگر اندازه آجر با محدوده رنج تعیین شده شما برای بازار مناسب نباشد، احتمالا معامله با ضرر همراه خواهد بود.

3- استراتژی شکست

چارت رنکو را می‌توان در یک استراتژی شکست (Breakout) نیز گنجاند. این استراتژی به نوعی منحصربه‌فرد و  جالب است زیرا اندازه‌های آجر از ATR در اندازه‌گیری خود استفاده می‌کنند و ATR یک اندازه‌گیر نوسان فوق‌لعاده‌ای است که خود اغلب برای استراتژی‌های معاملاتی شکست استفاده می‌شود.

این استراتژی از این جهت که از سطوح حمایت و مقاومت نیز استفاده می‌کند، مشابه استراتژی در محدوده رنج است. با این حال، هدف در اینجا این است که از تمایل طبیعی روند بازار برای تعیین لحظه‌ای که قیمت آن سطوح را می‌شکند و از آن خارج می‌شود، استفاده کنید. هدف این استراتژی، تشخیص یک روند جدید و قرار دادن حد ضرر شما در نقطه‌ای است که بازار شروع به شکستن سطح می‌کند.

استراتژی شکست

باز هم، این استراتژی برای بسیاری از معامله‌گران می‌تواند چالش‌انگیز باشد، زیرا اغلب به دانش و آینده‌نگری زیادی در بازار نیاز دارد تا نقطه شکست را قبل از وقوع پیدا کند. همچنین، استراتژی‌های شکست می‌توانند کاملاً به زمان وابسته باشند، که کاملاً از چارت‌های رنکو حذف شده‌اند.

بهترین سایت های تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

جمع‌بندی

چارت رنکو دیدگاه متمایزی را در مورد عملکرد قیمت ارائه می‌دهد و بر وضوح و سادگی در تحلیل حرکات بازار تأکید دارد. این نمودار با تمرکز بر تغییرات قیمت و حذف نویز مرتبط با نمودارهای مبتنی بر زمان، نمایش تصویری واضحی از روندها و سطوح حمایت و مقاومت ارائه می‌دهند. معامله‌گران می‌توانند از این ویژگی‌های منحصربه‌فرد برای توسعه استراتژی‌های معاملاتی خود استفاده کنند. در حالی که نمودارهای رنکو ممکن است برای هر سبک معاملاتی مناسب نباشند، اما ابزار ارزشمندی را برای کسانی که به دنبال رویکردی متفاوت در تحلیل تکنیکال هستند، ارائه می‌کند و درک عمیق‌تری از پویایی قیمت در بازارهای مالی را به نمایش می‌گذارد.

سوالات متداول

1- چارت رنکو در چه پلتفرم‌هایی وجود دارد؟

چارت رنکو در اکثر پلتفرم‌های معاملاتی از جمله متاتریدر (Metatrader) و تریدینگ ویو (TradingView) وجود دارد.

2- چارت رنکو در چه استراتژی‌هایی کاربرد دارد؟

استراتژی‌های معاملاتی تشخیص روند، شناسایی محدوده‌های رنج و شکست، در چارت رنکو بهتر عمل می‌کنند.

3- تفاوت چارت رنکو با کندل استیک چیست؟

چارت کندل استیک بر نمایش جزئیات قیمت همراه با تایم فریم تمرکز دارد، اما چارت رنکو زمان را نادیده می‌گیرد و فقط تغییرات قیمت را نشان می‌دهد.

4- تفاوت چارت رنکو با هیکن آشی چیست؟

چارت هیکن آشی (Heikin Ashi) میانگین تغییرات قیمت را نمایش می‌دهد، در حالی که چارت رنکو بیشتر بر شناسایی روند تمرکز دارد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها