Categories
مقالات فناوری‌ها
زمان مطالعه: 4 دقیقه

“هک کردن” بلاک چین تقریباً غیرممکن است، اما چه چیزی باعث می‌شود دفترهای کل غیرمتمرکز به طور ذاتی “غیرقابل کنترل” شوند؟

فهرست مطالب

  • چه عواملی باعث می‌شود بلاکچین در برابر هک مقاومت باشد؟
  • پروتکل‌های غیرمتمرکز و منبع باز
  • الگوریتم هش کردن
  • حملات 51 درصد غیرممکن است
  • در مورد محاسبات کوانتومی چه می‌توان گفت؟
  • هک‌های مبتنی بر PoS
  • اقتصاد 51٪
  • چگونه بلاکچین (به ندرت) هک می‌شود؟ پاسخ: نرخ هش

هک‌ بلاکچین

یک اشتباه رایج که سرمایه گذاران جدید ارزهای رمزنگاری مرتکب می‌شوند این است که هک بلاکچین را با  هک صرافی ارز دیجیتال اشتباه می‌گیرند.

هر چند خبرهای زیادی از هک شدن صرافی‌های ارز دیجیتال منتشر می‌شود اما مقوله هک شدن صرافی با هک شدن بلاکچین متفاوت است.

هک بلاکچین غیر متمرکز بسیار نادر است، زیرا دستیابی به آن دشوار است و انگیزه کمی توسط هکرها برای هک بلاکچین وجود دارد.

در این مقاله، ما بررسی خواهیم کرد که چه چیزی باعث می‌شود بلاکچین‌ها (همانطور که در بخش ارزهای رمزنگاری این حملات انجام می‌شود) در برابر نقض امنیت نفوذ ناپذیر باشد.

و همچنین درباره این موضوع صحبت می‌کنیم که چه عواملی باعث می‌شود بلاک‌چین در برابر هک مقاومت کند؟

پروتکل‌های غیرمتمرکز و منبع باز

زنجیره بلوکی (بلاکچین) که در پشت اکثر ارزهای رمزنگاری شده وجود دارد، همتا به همتا (P2P)، منبع باز و عمومی است که به همه افراد با تجهیزات و دانش مناسب اجازه می‌دهد در پروژه مشارکت داشته باشند. این امر برای تقویت شفافیت و جلب توجه خریداران مهم است.

بلاکچین شامل مکانیسم‌های مختلف فن آوری است که در جهت رسیدن به یک هدف مشترک کار می‌کنند. به عنوان مثال، مکانیسم‌های اجماع مانند اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) وجود دارد که با کاهش حملات سایبری از طریق هکرها، از شبکه محافظت می‌کنند.

ماهیت غیرمتمرکز یک بلاکچین به معنای توزیع شبکه آن در چندین کامپیوتر است که به عنوان گره (Node) شناخته می‌شوند. این اقدام نقطه شکست را از بین می‌برد. به عبارت دیگر، هیچ راهی برای “قطع سر از مار” وجود ندارد (زیرا هیچ سری وجود ندارد).

معماری بلاکچین نحوه همکاری گره‌ها در تأیید معامله قبل از تعهد به پروتکل را تعیین می‌کند. در مورد بیت کوین و سایر سیستم‌های PoW مانند بیت کوین کش، حداقل 51٪ از گره‌ها باید با معامله موافقت کنند.

الگوریتم هش

هر تراکنش را بلاک می‌نامند و اتصال داخلی بین چندین تراکنش زنجیره بلوکی را تشکیل می‌دهد. قابل توجه است، یک بلوک دارای عناصر رمزنگاری است که آن را منحصر به فرد می‌کند. الگوریتم هش جزئیات شبکه را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، بلاکچین بیت کوین از عملکرد هش SHA-256 استفاده می‌کند، که داده‌های تراکنش را می‌گیرد و آنها را به یک هش 256 بیتی هش / فشرده می‌کند.

با دشوار کردن معکوس ارزش هش، معامله انعطاف پذیر نمی‌شود. هر بلوک در یک زنجیره شامل یک مجموعه داده خاص از بلوک قبلی است. بنابراین، حتی اگر یک بازیگر مخرب، هش را مهندسی معکوس کند، بلوک حاصل با بقیه بلوک‌ها هماهنگ نخواهد بود، زیرا خروجی هش متفاوتی خواهد داشت، بنابراین باعث می‌شود سیستم آن را رد کند.

حملات 51 درصد غیرممکن است

هرچه بلاکچین مدت زمان بیشتری وجود داشته باشد و هرچه تعداد کاربران جدید بیشتری جذب شود، به دلیل رشد قدرت هش، احتمال حمله 51٪ کمتر است.

توجه داشته باشید که برای اینکه هکر معامله هش را مهندسی معکوس کند، باید حداقل 51٪ از قدرت بلاکچین را کنترل کند.

این اقدام در یک نقطه خاص گران می‌شود. بنابراین، با توجه به اندازه بلاکچین‌های ثابت مانند اتریوم و بیت کوین، چنین سناریویی تقریباً غیرممکن است.

در مورد محاسبات کوانتومی چه می‌توان گفت؟

دلیل دیگر برای اینکه چرا هک کردن بلاکچین حتی دشوارتر است این است که در صورت قرار گرفتن مجدد بلاک در وسط زنجیره، مهاجم باید بلوک‌های قبلی را دوباره هش کند تا مهر تاریخی خود را با بلاک جدید تراز کند.

برای بیت کوین، این فقط با نسل بعدی محاسبات کوانتومی امکان پذیر است، که در حال حاضر وجود ندارد. و حتی در صورت بروز، چه کسی می‌گوید مکانیزم دفاع کوانتومی مبتنی بر بلاکچین برای کاهش حملات کوانتومی وجود ندارد؟

هک‌های مبتنی بر PoS

در سیستم‌های مبتنی بر PoS، سهام (سرمایه) قدرت شبکه را تعیین می‌کنند. برای توضیح بیشتر، این بدان معنی است که کاربرانی دارایی‌های بلاکچین بومی خود را برای مشارکت در پردازش معاملات و یافتن بلوک‌های جدید قفل می‌کنند. در چنین سیستم‌هایی، حمله هنگامی رخ می‌دهد که یک هکر اکثریت سهام را کنترل کند.

این امر زمانی امکان پذیر است که هکر بیش از 51٪ از کل کوین‌های در گردش را جمع کند. برای شبکه‌های معتبری مانند پلتفرم در حال تکامل اتریوم 2.0، این امر کاملا غیرممکن است. تصور کنید که می‌خواهید منابع مالی را برای خرید 51 درصد از سقف 68 میلیارد دلار فعلی ETH در بازار جمع آوری کنید!

قدرت 51٪

بدون کمیاب شدن بیش از حد، نمی‌توانید یک حمله پنهانی 51٪ را تنظیم کنید، زیرا خرید کوین باعث می‌شود که ارزش موجود به سطوح فوق العاده بالایی برسد. برعکس، وقتی شرکت کنندگان در بلاکچین می‌فهمند که شما اکثر کوین‌ها را در اختیار دارید، آنها احتمالاً دارایی‌های خود را به فروش می‌رسانند، در نتیجه بازار را با عرضه بیش از حد خراب می‌کنند. بنابراین در نهایت شما در قیمت بالا خرید می‌کنید و با قیمت کم می‌فروشید!

چگونه بلاکچین (به ندرت) هک می‌شود؟ پاسخ: نرخ هش

سؤال خوبی بود. زمانیکه قدرت شبکه پایین می‌آید. قربانیان حمله 51 درصد شامل اتریوم کلاسیک، بیت کوین گلد، الکترونیوم و اخیراً گرین هستند. شبکه اتریوم کلاسیک از الگوریتم اجماع PoW استفاده می‌کند. اگرچه بیت کوین از الگوریتم مشابهی استفاده می‌کند، ETC تعداد بسیار کمتری از گره‌ها و استخراج کنندگانی را دارد که امنیت سیستم را ایجاد می‌کنند. بنابراین، قدرت پردازش کمتری دارد و کنترل آن را برای مهاجم راحت‌تر می‌کند.

ETC دارای نرخ هش 1.6 ترا هش در ثانیه است، در حالی که بیت کوین دارای نرخ هش برابر با 117.9 اگزا هش در ثانیه است.

آینده هک‌های بلاکچین

تاکنون هیچ کس بلاکچین را به تنهایی هک نکرده است. در عوض، معمولاً گروهی از بازیگران مخرب یا تیم اصلی توسعه دهنده هستند که برای نقض امنیت بلاکچین همکاری می‌کنند. با این حال، هرچه پلتفرم‌های بلاکچین از طریق افزایش گره‌ها یا استکرها قویتر شوند، احتمال هک شدن یک شبکه غیرمتمرکز به طور فزاینده‌ای به سمت صفر پیش می‌رود.

علاوه بر این، سیستم‌های جدید بلاکچین از تکنیک‌های اثبات شده دانشگاهی استفاده می‌کنند که برای هک کردن به کامپیوترهای کوانتومی کاملاً تخصصی احتیاج دارند. به طور خلاصه در کل، اگر شنیدید که کسی می‌گوید “بلاکچین هک شد!” شما اکنون اطلاعات لازم برای اصلاح کردن سخنان آن و توضیح این مسئله برای آن فرد را دارید.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها