Categories
تحلیل فاندامنتال رمزارزهای جدید, مقالات آلتکوین‌‌ها

آپتوس به عنوان یک شبکه “مقیاس پذیر، ایمن، قابل اعتماد و قابل ارتقا” معرفی شده، به تازگی شبکه اصلی خود را راه اندازی کرده است.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

سال ۲۰۲۲ سالی بود که در پروتکل‌های لایه یک مانند اتریوم، سولانا، زنجیره هوشمند BNB، آوالانچ و بسیاری دیگر صحبت‌های زیادی را شاهد بودیم. افزایش نجومی توکن‌های غیرقابل مثلی (NFT) نشان داد که بیشتر بلاک‌چین‌ها قادر به تحمل باری که با نوعی پذیرش جریان اصلی همراه است، نیستند.

قبل از انتقال اتریوم به ساختار اجماع اثبات سهام (استیکینگ)، شبکه اغلب مسدود می‌شد و هزینه‌های تراکنش به‌طور غیرقابل تصوری بالا بود. در واقع، این تصور را برانگیخت که فقط نهنگ‌ها بودند که می‌توانستند در طرح‌های دیفای متعدد در اتریوم شرکت کنند.

از سوی دیگر سولانا نیز مشکلات خود را داشت. اگرچه به عنوان یک زنجیره با توان بالا که قادر به انجام هزاران تراکنش در ثانیه (TPS) تبلیغ می‌شود، شبکه با قطعی‌های متعددی مواجه شد که کاملاً غیرقابل استفاده بود.

اکنون، یک بچه جدید در بلوک وجود دارد – بلاک چین آپتوس. آپتوس که توسط بسیاری “Solana Killer” یا قاتل سولانا نامیده می‌شود، به عنوان یک شبکه “مقیاس پذیر، ایمن، قابل اعتماد و قابل ارتقا” معرفی می‌شود که بیش از سه سال است که در حال توسعه بوده و به تازگی شبکه اصلی خود را راه اندازی کرده است.

نکات کلیدی:

  • آپتوس یک بلاک چین لایه-یک است که توسط آپتوس لبز توسعه یافته است،
  • آپتوس لبز توسط مشارکت کنندگان اصلی Diem (توسعه یافته توسط Meta) تأسیس شد،
  • آپتوس از Proof-of-Stake (ساختار اجماع اثبات سهام) برای الگوریتم اجماع خود استفاده می‌کند.

هسته ارز دیجیتال آپتوس

طبق وب سایت رسمی، بلاک چین آپتوس “با مقیاس پذیری، ایمنی، قابلیت اطمینان و ارتقا به عنوان اصول کلیدی طراحی شده است” و توسط تیمی متشکل از ۳۵۰ توسعه دهنده روی آن کار شده است.

چند مؤلفه کلیدی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • زبان Move
  • مدل داده آپتوس
  • ماژول Move

برای نمایش وضعیت دفتر کل، آپتوس از مدل شی Move استفاده می‌کند. Move یک زبان برنامه نویسی قرارداد هوشمند جدید است که تمرکز اصلی آن بر ایمنی و انعطاف پذیری است. آپتوس از ماژول‌های Move برای رمزگذاری قوانین تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

کاربران تراکنش‌هایی را ارسال می‌کنند که می‌توانند ماژول‌های جدید را منتشر کنند، ماژول‌های موجود را ارتقا دهند، توابع ورودی خاصی را که در این ماژول تعریف شده‌اند اجرا کنند یا حاوی اسکریپت‌هایی هستند که قادر به تعامل با رابط‌های عمومی ماژول‌های مختلف هستند.

این اکوسیستم همچنین دارای یک کامپایلر، یک ماشین مجازی (VM) و همچنین ابزارهای دیگری است که توسعه دهندگان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه به بررسی نحوه تعامل توسعه دهندگان با اکوسیستم ارز دیجیتال آپتوس می‌پردازیم.

زبان برنامه نویسی شبکه ارز دیجیتال آپتوس به گونه‌ای طراحی شده است که تاکید زیادی بر کمبود منابع و همچنین حفظ و کنترل دسترسی داشته باشد. از یک بایت کد تأیید شده استفاده می‌کند که ایمنی نوع و حافظه را تضمین می‌کند، حتی زمانی که کدی وجود دارد که غیرقابل اعتماد است. از سوی دیگر، برای کمک به نوشتن کدی که قابل اعتمادتر است، توسعه‌دهندگان به Move Prover دسترسی دارند – این یک تأیید کننده رسمی است که می‌تواند صحت عملکرد یک برنامه را در برابر مشخصات از پیش تنظیم شده تأیید کند.

با توجه به وایت پیپر، تیم پشتیبان ارز دیجیتال آپتوس زبان برنامه نویسی را برای پشتیبانی از طیف وسیع‌تری از موارد استفاده از وب ۳ ارتقا داده است.

مدل داده شبکه ارز دیجیتال آپتوس

بلاک چین ارز دیجیتال آپتوس حالت دفتر خود را به عنوان وضعیت همه حساب‌ها تعریف کرده است. با یک عدد صحیح ۶۴ بیتی بدون علامت که با تعداد تراکنش‌هایی که شبکه اجرا کرده است، نسخه شده است.

هر کسی آزاد است که یک تراکنش را ارسال کند و از این رو، وضعیت دفتر را تغییر دهد. پس از اجرا، خروجی تراکنش تولید می‌شود و شامل صفر (یا بیشتر) عملیات برای دستکاری وضعیت دفتر است. اینها مجموعه‌های نوشتن نامیده می‌شوند و بردار رویدادهای حاصل، مقدار گاز مصرف‌شده و همچنین وضعیت تراکنش انجام‌شده را نشان می‌دهند.

معاملات اطلاعات زیر را ارائه می‌دهند:

  • احراز هویت تراکنش
  • آدرس فرستنده
  • ظرفیت ترابری
  • قیمت گاز
  • حداکثر مقدار گاز
  • شماره ترتیب
  • زمان انقضا
  • شناسه زنجیر

همچنین شایان ذکر است که مدل داده Move از آدرس دهی سراسری ماژول‌ها و داده‌ها به صورت بومی پشتیبانی می‌کند. تراکنش‌هایی که در داده‌ها و حساب‌هایشان تداخل ندارند نیز می‌توانند به صورت موازی اجرا شوند.

ماژول Move

یک ماژول Move دارای بایت کد Move است که ساختارها و رویه‌ها را اعلام می‌کند. ساختارها فقط انواع داده‌ها هستند.

با آدرس اکانتی که ماژول در آن اعلان شده است شناسایی می‌شود و با نام ماژول همراه است. ماژول باید به طور منحصربه‌فرد در یک حساب خاص نام‌گذاری شود و هر حساب نمی‌تواند بیش از یک ماژول را با هر نامی اعلام کند.

همه ماژول‌ها در بسته‌هایی که در یک آدرس قرار دارند گروه بندی می‌شوند. سپس صاحب این آدرس بسته را به طور کلی در بلاک چین منتشر می‌کند و شامل بایت کد و ابرداده بسته می‌شود. ابرداده مذکور می‌تواند تعیین کند که آیا بسته قابل ارتقا است یا خیر یا تغییرناپذیر است. برای بسته‌هایی که قابل ارتقا هستند، قبل از اجازه ارتقا، بررسی‌های سازگاری اضافی انجام می‌شود.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که می‌توان توابع و منابع جدید را اضافه کرد، توابع نقطه ورودی را نمی‌توان تغییر داد و منابع را نمی‌توان در حافظه ذخیره کرد.

آپتوس اسکیل چگونه خواهد بود؟

بر اساس وایت پیپر خود، این پروتکل در ابتدا با یک حالت دفتر کل راه اندازی شد، اما با گذشت زمان، شبکه ارز دیجیتال آپتوس قصد دارد یک رویکرد افقی منحصر به فرد را برای مقیاس در نظر بگیرد.

برای رسیدن به این هدف، این پروتکل چندین حالت دفتر کل خرد شده را پیاده سازی می‌کند که در آن هر یک از آنها یک API همگن و اشتراک گذاری را به عنوان یک مفهوم ارائه می‌دهد.

داده‌ها ممکن است با استفاده از یک پل همگن بین خرده‌ها منتقل شوند و هم کاربران و هم توسعه دهندگان باید بتوانند بسته به نیاز، طرح‌های اشتراک گذاری خود را انتخاب کنند.

حکومت ارز دیجیتال آپتوس

شبکه ارز دیجیتال آپتوس بر اساس یک الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) عمل می‌کند که در آن اعتبارسنجی‌ها باید حداقل مقدار مورد نیاز توکن‌های Aptos را برای مشارکت در اعتبارسنجی تراکنش داشته باشند. از طرف دیگر، AptosBFT الگوریتم اجماع پروتکل BFT است و بر اساس HotStuff است.

BFT مخفف عبارت Byzantine Fault Tolerance است، و اشاره‌ای به مشکل ژنرال معروف بیزانسی است، جایی که ممکن است اجزاء از کار بیفتند، و اطلاعات ناقصی در مورد اینکه آیا یک جزء خاص از کار افتاده است یا خیر.

اعتبار بخش‌ها می‌توانند به ترتیب در مورد تقسیم پاداش‌ها بین خود و سهامداران خود تصمیم بگیرند. از سوی دیگر، استیکرها می‌توانند هر تعداد اعتباردهنده را انتخاب کنند که توکن‌های خود را در کجا قرار دهند و یک تقسیم پاداش از پیش توافق شده ترتیب دهند. جوایز در پایان هر دوره از طریق ماژول حرکت زنجیره‌ای مربوطه دریافت می‌شود.

توکنی که اکوسیستم آپتوس را تامین می‌کند «APT» نام دارد.

ارز دیجیتال آپتوس «APT»

توکنومیکس «APT» تا حدودی جنجال قابل توجهی را در جامعه ارزهای دیجیتال ایجاد کرد زیرا این توکن در ابتدا بدون هیچ گونه اطلاعات عمومی در مورد عرضه، توزیع و برنامه کلی آن در شرف عرضه بود. از آن زمان این تیم یک پست وبلاگ رسمی منتشر کرده است که بیشتر جزئیات را توضیح می‌دهد.

عرضه اولیه ارز دیجیتال APT در زمان راه اندازی شبکه اصلی یک میلیارد توکن تعیین شده بود که حداقل واحد آن Octa نامیده می‌شود.

از آن عرضه اولیه، ۵۱ درصد تحت دسته «جامعه»، ۱۹ درصد برای «مشارکت کنندگان اصلی»، ۱۶٫۵ درصد برای «بنیاد» و ۱۳٫۴۸ درصد برای سرمایه گذاران تعیین شده است. در پست وبلاگ با جزئیات دسته اول، آمده است:

  • این مجموعه توکن‌ها برای موارد مرتبط با اکوسیستم، مانند کمک‌های مالی، مشوق‌ها و سایر طرح‌های رشد جامعه تعیین شده است.
  • برخی از این توکن‌ها قبلاً به پروژه‌هایی که بر اساس پروتکل ارز دیجیتال آپتوس ساخته می‌شوند تخصیص داده شده‌اند و پس از تکمیل برخی نقاط عطف اعطا خواهند شد.
  • اکثر این توکن‌ها توسط بنیاد ارز دیجیتال آپتوس و بخش کوچک‌تری توسط آپتوس لبز نگهداری می‌شوند.
  • پیش بینی می‌شود این توکن‌ها در یک دوره ده ساله توزیع شوند…
  • از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان اصلی، توکن‌های خود را ۴ سال قفل می‌کنند، به استثنای پاداش‌های توکن.

ایردراپ ارز دیجیتال آپتوس

برای شروع پرتاب شبکه اصلی خود، این پروژه در مجموع ۲۰٫۰۷۶٫۱۵۰ توکن APT را به مجموع ۱۱۰٫۲۳۵ آدرس واجد شرایط ارسال کرد که نشان دهنده ۲٪ از کل عرضه اولیه است.

در آن زمان تیم اعلام کرد این اولین ایردراپ ما بر اساس داده‌های موجود در جامعه ما است. بنیاد ارز دیجیتال آپتوس به ارزیابی فرصت‌های آینده برای حمایت از جامعه ارز دیجیتال آپتوس ادامه خواهد داد.

رهبری و تامین مالی شبکه ارز دیجیتال آپتوس

آپتوس لبز سازمانی است که بلاک چین ارز دیجیتال آپتوس را توسعه داده است و توسط Mo Shaikh و Avery Ching رهبری می‌شود. هر دوی آنها قبلاً روی پروژه بلاک چین متا (فیسبوک سابق) Libra کار می‌کردند که بعداً به طور کامل به Diem تغییر نام داد.

رهبری و تامین مالی ارز دیجیتال آپتوس

در فوریه ۲۰۲۲، Shaikh گفت: از زمانی که متا را ترک کردیم، توانستیم ایده‌های خود را به مرحله اجرا درآوریم، تشریفات اداری را کنار بگذاریم، و یک شبکه کاملاً جدید از پایه بسازیم که آنها را به ثمر برساند.

شبکه ارز دیجیتال آپتوس همچنین یکی از بهترین پروژه‌های بلاک چین دارای بودجه است. در مارس ۲۰۲۱، تیم ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری به رهبری آندریسن هوروویتز (a16z)، FTX Ventures، Coinbase Ventures، و سایر شرکت‌های ارزهای دیجیتال جمع‌آوری کرد.

در جولای همان سال، شبکه ارز دیجیتال آپتوس ۱۵۰ میلیون دلار دیگر جمع آوری کرد و این سرمایه گذاری توسط FTX Ventures رهبری شد.

سوالات متداول

آیا APT سرمایه گذاری خوبی است؟

شبکه ارز دیجیتال آپتوس «Aptos» اخیراً پتانسیل بسیار قوی نشان داده است و این می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در توکن بومی این شبکه بنام «APT» باشد.

آیا شبکه ارز دیجیتال Aptos ایمن است؟

بلاک چین آپتوس «Aptos Blockchain» در وایت پیپر به عنوان «یک زیرساخت وب ۳ ایمن، مقیاس پذیر و قابل ارتقا» توصیف شده است. با این حال، دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث می‌شود آن را بسیار امن پیش بینی کنیم، مانند تیم با تجربه پشتیبان آن.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 Comments
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
10 ماه قبل

ارز آپتوس فاندامنتال خوبی داره

ali
ali
10 ماه قبل

من به آینده آپتوس امیدوارم