Categories
مقالات فناوری‌ها

وب ۳ ممکن است وب همه چیز و همه جا نامیده شود. اما دقیقا وب ۳ چیست، چطور کار می‌کند، چرا آینده اینترنت است و چه نقشی در دنیای رمزارزها دارد؟

زمان مطالعه: 16 دقیقه

با پیشرفت دستگاه‌های هوشمند و اتصال به‌اینترنت، تجربه وب ۳ در همه جا و در هر زمان قابل دسترس خواهد بود. اینترنت دیگر مانند وب ۱ به‌ رایانه رومیزی شما محدود نخواهد شد، یا مانند وب ۲ فقط به‌ تلفن هوشمند همراه‌تان. وب ۳ همه کاره خواهد بود، چراکه در وب ۳ بیشتر چیزهای اطراف شما مثل تلویزیون و یخچال به‌صورت آنلاین (اینترنت اشیا) به‌ اینترنت متصل هستند. وب ۳ ممکن است وب همه چیز و همه جا نامیده شود. اما به‌صورت دقیق‌تر وب ۳ چیست، چطور کار می‌کند، چرا آینده اینترنت است و چه نقشی در دنیای رمزارزها دارد؟

به‌روزرسانی ۳۰ بهمن ۱۴۰۱

مقدمه

امور مالی غیرمتمرکز، که به‌عنوان دیفای شناخته می‌شود و در حال افزایش است در دسته وب ۳ قرار می‌گیرد. کارکرد دیفای در وب ۳ اجرای تراکنش‌های مالی واقعی بر روی فناوری بلاک چین، بدون کمک بانک‌‌ یا دولت‌هاـست. در همین حال، بسیاری از شرکت‌های بزرگ در حال سرمایه‌گذاری بر روی بهترین پروژه‌های وب ۳ هستند، و تصور اینکه تعامل آن‌ها منجر به‌نوعی قدرت متمرکز نخواهد شد، آسان نیست.

البته قبل‌تر نیز «تمرکز» به میلیاردها نفر در شبکه جهانی وب کمک کرده و زیرساخت پایدار و مستحکمی را ایجاد کرده است که در آن زندگی می‌کنند. در عین حال، تعداد انگشت شماری از نهادهای متمرکز در بخش‌های وسیعی از شبکه جهانی وب به‌طور یکجانبه تصمیم می‌گیرند که چه چیزی باید مجاز باشد و چه چیزی نباید مجاز باشد.

وب ۳ پاسخ این معضل است. Web3 به‌جای وب در انحصار شرکت‌های بزرگ فناوری، از تمرکززدایی استقبال می‌کند و در مالکیت کاربرانش است. وب ۳ قدرت را در دست افراد قرار می‌دهد تا شرکت‌ها. قبل از اینکه در مورد وب ۳ صحبت کنیم، بیایید بررسی کنیم که چگونه به اینجا رسیدیم.

بنابراین در ادامه، نحوه تکامل وب، اینکه چرا همه در مورد وب ۳ صحبت می‌کنند، وب ۳ برای چه استفاده می‌شود، وب ۳ در کریپتو چیست، به‌کجا می‌رود و چرا مهم است را بررسی خواهیم کرد.

تکامل وب

شبکه جهانی وب ابزار اصلی میلیاردها نفر برای تبادل، خواندن و نوشتن اطلاعات و برقراری ارتباط با دیگران از طریق اینترنت است. وب در طول سال‌ها به‌طور چشمگیری تغییر کرده است. بیشتر مردم وب را به‌عنوان یک ستون مستمر از زندگی مدرن تصور می‌کنند.

بااین‌حال، امروزه بسیاری از ما می‌دانیم که وب کنونی کاملاً متفاوت از تصوری است که در مورد وب اولیه داشتیم. برای درک بهتر این موضوع، مفید است که تاریخچه وب را به دوره‌های کوتاهی تقسیم کنیم. تکامل وب به سه مرحله تقسیم می‌شود: وب ۱، وب ۲ و وب ۳.

وب ۱ : فقط خواندن (۱۹۹۰ – ۲۰۰۴)

در سال ۱۹۸۹، در ژنو، «برنرز لی» مشغول توسعه پروتکل‌هایی بود که به‌شبکه جهانی وب تبدیل می‌شد. ایده او ایجاد پروتکل‌های باز و غیرمتمرکزی بود که امکان به‌اشتراک گذاری اطلاعات را از هر نقطه روی زمین فراهم می‌کند.  وب ۱ عمدتاً وب سایت‌های ثابت متعلق به‌شرکت‌ها بود و در آن تعاملی بین کاربران با افرادی که به‌ندرت محتوا تولید می‌کردند وجود نداشت.

وب ۱

Web1 اولین نسخه اینترنت شناخته می‌شد. وب ۱ را به‌عنوان وب فقط خواندنی در نظر بگیرید. اکثر شرکت‌کنندگان در وب ۱ مصرف‌کنندگان محتوا بودند. درحالی‌که سازندگان عمدتاً توسعه‌دهندگان وب بودند که وب‌سایت‌هایی را با مطالبی که عمدتاً در قالب متن یا گرافیک ارائه می‌شد، می‌ساختند. وب ۱ تقریباً از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۴ وجود داشت.

وب ۲ : خواندن، نوشتن (۲۰۰۴ تا اکنون)

بسیاری از ما وب را در نسخه فعلی خود دیده‌ایم که با نام وب ۲ و تحت عنوان وب خواندن و نوشتن تعاملی و اجتماعی نیز شناخته می‌شود. برای شرکت در دنیای وب ۲ لازم نیست توسعه دهنده باشید. بسیاری از برنامه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر فردی ممکن است خالق شود.

وب ۲معماری سرویس گیرنده−سرور، نشان دهنده وب ۲

در وب ۲ شما می‌توانید فکر ایجاد کنید و آنرا با بقیه جهان به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید یک ویدیو پست کنید و آنرا در دسترس میلیون‌ها نفر دیگر قرار دهید تا تماشا کنند، تعامل داشته باشند و نظر بدهند.

دوره وب ۲ در سال ۲۰۰۴ با ظهور پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی آغاز شد. یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام و توییتر تنها چند نمونه از برنامه‌های وب ۲ هستند.

در وب ۲ به‌جای یک محیط فقط خواندنی، وب برای خواندن و نوشتن تکامل یافت. به‌جای اینکه شرکت‌ها محتوا را به‌کاربران ارائه دهند، آن‌ها شروع به ارائه پلتفرم‌هایی برای اشتراک گذاری محتوای تولید شده توسط کاربر و تعامل کاربر با کاربر کردند.

وب ۳ : خواندن، نوشتن، داشتن

فرضیه “وب ۳” توسط گوین وود (Gavin Wood)، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، اندکی پس از راه اندازی شبکه اتریوم در سال ۲۰۱۴ ابداع شد. گوین راه حلی را برای مشکلی که بسیاری از پذیرندگان اولیه کریپتو احساس می‌کردند، بیان کرد:

«وب به اعتماد بیش از حد نیاز دارد.»

وب ۳معماری گره غیرمتمرکز، نشان دهنده وب ۳

به‌‌ این معنا که اکثر وب‌هایی که امروزه مردم می‌شناسند و از آن استفاده می‌کنند، بر اعتماد به تعداد انگشت شماری از شرکت‌های خصوصی تکیه دارند تا در راستای منافع عمومی عمل کنند.

وب ۳ چیست؟

وب ۳ که به‌نام وب معنایی یا خواندن، نوشتن و داشتن نیز شناخته می‌شود، عصری است از سال ۲۰۱۴ به‌ بعد که به آینده وب اشاره دارد. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین رایانه‌ها را قادر می‌سازد تا داده‌ها را به‌همان روشی که انسان‌ها انجام می‌دهند تجزیه و تحلیل کنند، که به‌‌تولید و توزیع هوشمند محتوای ارزشمند با توجه به‌نیازهای خاص کاربر کمک می‌کند.

چند تفاوت کلیدی بین وب ۲ و وب ۳ وجود دارد، اما تمرکززدایی در قلب هر دو است. توسعه دهندگان وب ۳ به‌ندرت برنامه‌هایی را ایجاد و اجرا می‌کنند که بر روی یک سرور اجرا می‌شوند یا داده‌ها را در یک پایگاه داده ذخیره می‌کنند. در عوض، برنامه‌های وب ۳ برروی بلاک چین، شبکه‌های غیرمتمرکز از چندین گره همتا به همتا یا ترکیبی از این دو ساخته شده‌اند.

این برنامه‌ها به‌عنوان برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) شناخته می‌شوند و شما این اصطلاح را در جامعه وب ۳ زیاد خواهید شنید. در وب ۳ شرکت کنندگان شبکه (توسعه دهندگان) برای ارائه خدمات با بالاترین کیفیت برای ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز پایدار و ایمن پاداش دریافت می‌کنند.

وب ۳ به یک اصطلاح فراگیر برای چشم انداز اینترنت جدید و بهتر تبدیل شده است. وب ۳ در هسته خود از بلاک چین، رمزارزها و NFT استفاده می‌کند تا قدرت را در قالب مالکیت به‌کاربران بازگرداند. در سال ۲۰۲۰ یک حساب توییتری به‌بهترین وجه وب ۳ را در یک خط بیان کرد:

«وب ۱ فقط خواندنی بود، وب ۲ خواندنی و نوشتنی است، وب ۳ خواندنی، نوشتنی و داشتنی خواهد بود.»

وب ۳ در کریپتو چیست؟

وقتی صحبت از وب ۳ به‌میان می‌آید، متوجه خواهید شد که رمزارز در مرکز توجه است. این به این دلیل است که بسیاری از پروتکل‌های وب ۳ به‌شدت به ارزهای دیجیتال متکی هستند. در عوض، به‌هرکسی که می‌خواهد به‌ ایجاد، اداره، مشارکت یا بهبود یکی از پروژه‌ها کمک کند، یک انگیزه پولی (توکن‌ها) ارائه می‌کند.

توکن‌های وب ۳ دارایی‌های دیجیتالی هستند که با چشم انداز ایجاد یک اینترنت غیرمتمرکز مرتبط هستند. این پروتکل‌ها ممکن است خدمات مختلفی مانند محاسبات، پهنای باند، ذخیره‌سازی، شناسایی، میزبانی و سایر خدمات آنلاین را که قبلاً توسط ارائه‌دهندگان ابری ارائه می‌شد، ارائه دهند.

به‌عنوان مثال، پروتکل ارز دیجیتال لایو پیر که مبتنی بر اتریوم است، بازاری را برای ارائه‌دهندگان زیرساخت ویدئو و برنامه‌های استریم فراهم می‌کند. به‌طور مشابه، شبکه رمز ارز هلیوم مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای کوچک را تشویق می‌کند تا پوشش بی‌سیم را تأمین و تأیید کنند و داده‌های دستگاه را از طریق شبکه با استفاده از بلاک چین و توکن‌ها ارسال کنند.

در وب ۳ کریپتو، مردم می‌توانند با مشارکت در پروتکل‌های رمزارزی از راه‌های مختلف، چه فنی و چه غیر فنی، امرار معاش کنند.

مصرف‌ کنندگان در وب ۳ برای استفاده از پروتکل هزینه می‌پردازند، دقیقاً مانند این که به یک ارائه دهنده خدمات ابری مانند آمازون پرداخت می‌کنند.

مانند بسیاری از اشکال تمرکززدایی، در وب ۳ واسطه‌های بی‌نیاز و غالباً بیهوده حذف می‌شوند.

علاوه بر این، وب ۳ به‌شدت به توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، ارزهای دیجیتال و دیگر موجودیت‌های بلاک چین متکی است. به‌عنوان مثال، شبکه اجتماعی ردیت در تلاش است تا با ایجاد مکانیزمی برای استفاده از رمزارزها به وب ۳ نفوذ کند تا به‌کاربران اجازه دهد بخش‌هایی از جوامع محلی را که در آن شرکت می‌کنند کنترل کنند.

مفهوم این است که کاربران از «امتیازات انجمن» استفاده می‌کنند، که با ارسال پست در یک subreddit خاص به‌دست می‌آورند. سپس کاربر بر اساس تعداد کاربرانی که به یک پست خاص رای مثبت یا منفی داده‌اند امتیاز می‌دهد.

این امتیازات می‌توانند به‌عنوان سهام رأی‌گیری استفاده شوند و به‌کاربرانی که مشارکت قابل توجهی داشته‌اند اجازه می‌دهد تا در انتخاب‌هایی که بر جامعه تأثیر می‌گذارند، نظر بیشتری داشته باشند.

از آنجایی که این نقاط در بلاک چین ذخیره می‌شوند، صاحبان کنترل بیشتری روی آن‌ها دارند.

ایده‌های اصلی وب چیست؟

اگرچه ارائه یک تعریف دقیق از چیستی وب ۳ چالش برانگیز است، اما چند اصل اساسی می‌تواند ایده‌های وب ۳ را برای ما روشن کند.

  • وب ۳ غیرمتمرکز است: به‌جای اینکه بخش‌های وسیعی از اینترنت تحت کنترل و مالکیت نهادهای متمرکز باشد، در وب ۳ مالکیت بین سازندگان و کاربران آن توزیع می‌شود.
  • وب ۳ بدون مجوز است: همه برای شرکت در وب ۳ به یک اندازه دسترسی دارند و هیچ‌کس مستثنی نمی‌شود.
  • وب ۳ دارای پرداخت‌های بومی است: به‌جای تکیه بر زیرساخت‌های قدیمی بانک‌ها و پردازشگرهای پرداخت، وب ۳ از رمزارز برای خرج کردن و ارسال پول آنلاین استفاده می‌کند.
  • وب ۳ بر پایه اعتماد عمومی کار نمی‌کند: به‌جای اتکا به اشخاص ثالث قابل اعتماد، وب ۳ با استفاده از انگیزه‌ها و مکانیسم‌های اقتصادی عمل می‌کند.

چرا وب ۳ مهم است؟

اگرچه ویژگی‌های وب ۳ مجزا نیستند و در دسته‌بندی‌های منظمی قرار نمی‌گیرند، برای سادگی، سعی کردیم آ‌ن‌ها را از هم جدا کنیم تا درک آن‌ها آسان‌تر شود.

مالکیت در وب ۳

وب ۳ مالکیت دارایی‌های دیجیتال خود را به‌روشی بی‌سابقه به‌شما می‌دهد. به‌عنوان مثال، بگویید که در حال انجام یک بازی وب ۲ هستید. اگر یک آیتم درون بازی بخرید، مستقیماً به‌حساب شما گره خورده است. اگر سازندگان بازی حساب کاربری شما را حذف کنند، این موارد را از دست خواهید داد. یا اگر بازی را متوقف کنید، ارزشی را که روی آیتم‌های درون بازی خود سرمایه گذاری کرده‌اید از دست می‌دهید.

وب ۳ امکان مالکیت مستقیم از طریق توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را فراهم می‌کند. هیچ فردی، حتی سازندگان بازی، قدرت سلب مالکیت شما را ندارند. و اگر بازی را متوقف کنید، می‌توانید آیتم‌های درون بازی خود را در بازارهای آزاد بفروشید یا معامله کنید و ارزش آن‌ها را جبران کنید.

مقاومت در برابر سانسور در وب ۳

پویایی قدرت بین پلتفرم‌ها و تولیدکنندگان محتوا به‌شدت نامتعادل است. OnlyFans یک سایت محتوایی بزرگسالان است که توسط کاربران تولید می‌شود و بیش از ۱ میلیون سازنده محتوا دارد که بسیاری از آن‌ها از این پلتفرم به‌عنوان منبع درآمد اصلی خود استفاده می‌کنند.

در آگوست ۲۰۲۱، OnlyFans برنامه‌هایی برای ممنوعیت محتوای غیراخلاقی جنسی اعلام کرد. این اعلامیه خشم سازندگان این پلتفرم را برانگیخت، زیرا احساس می‌کردند که درآمدشان از پلتفرمی که به ایجاد آن کمک کرده‌اند از دست می‌رود. پس از واکنش شدید، تصمیم به‌سرعت تغییر کرد.

با وجود برنده شدن سازندگان در این نبرد، مشکلی را برای سازندگان وب ۲ برجسته می‌کند: اگر پلتفرمی را ترک کنید، شهرت و فالوئرهای خود را از دست می‌دهید.

اما در وب ۳، داده‌های شما روی بلاک چین زندگی می‌کنند. وقتی تصمیم به ترک یک پلتفرم می‌گیرید، می‌توانید شهرت خود را با خود ببرید و آن را به‌رابط دیگری متصل کنید که به‌وضوح با ارزش‌های شما همسو می‌شود.

وب ۲ از سازندگان محتوا می‌خواهد که به پلتفرم‌ها اعتماد کنند تا قوانین را تغییر ندهند، اما مقاومت در برابر سانسور ویژگی اصلی یک پلتفرم وب ۳ است.

سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) در وب ۳

نسخه شرکتی ایده وب ۳ که به‌نام سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAOs) شناخته می‌شود، از توکن‌ها برای توزیع یکنواخت‌تر مالکیت و اختیارات تصمیم‌گیری استفاده می‌کند.

علاوه بر مالکیت داده‌های خود در وب ۳، می‌توانید با استفاده از توکن‌هایی که مانند سهام یک شرکت عمل می‌کنند، پلتفرم را به‌عنوان جمعی در اختیار داشته باشید. DAO به‌شما امکان می‌دهد مالکیت غیرمتمرکز یک پلتفرم را هماهنگ کنید و در مورد آینده آن تصمیم بگیرید.

DAOها از نظر فنی به‌عنوان قراردادهای هوشمند توافق شده تعریف می‌شوند که تصمیم گیری غیرمتمرکز را بر روی مجموعه‌ای از منابع (توکن‌ها) خودکار می‌کنند. کاربران دارای توکن در مورد نحوه مصرف منابع رای می‌دهند و کد به‌طور خودکار نتیجه رای گیری را انجام می‌دهد.

با این حال، مردم بسیاری از جوامع وب ۳ را به‌عنوان DAO تعریف می‌کنند. همه این جوامع دارای سطوح مختلفی از تمرکززدایی و اتوماسیون توسط کد هستند. در حال حاضر، ما در حال بررسی این هستیم که سازمان خودکار غیرمتمرکز یا DAO چیست؟ و چگونه ممکن است در آینده تکامل یابد.

هویت در وب ۳

به‌طور سنتی، برای هر پلتفرمی یک حساب کاربری ایجاد می‌کنید. برای مثال، ممکن است یک حساب توییتر، یک حساب اینستاگرام و یک حساب تلگرام داشته باشید. آیا می‌خواهید نام نمایشی یا تصویر نمایه خود را تغییر دهید؟ شما باید این کار را در هر حساب انجام دهید.

نکته مهم‌تر اینکه شما در برخی موارد نمی‌توانید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، و این یک مشکل آشنا را نشان می‌دهد −سانسور− با یک کلیک، این پلتفرم‌ها می‌توانند شما را از کل زندگی آنلاین خود محروم کنند.

وب ۳ این مشکلات را با اجازه دادن به‌شما برای کنترل هویت دیجیتال خود با آدرس اتریوم و نمایه ENS حل می‌کند. استفاده از آدرس اتریوم یک ورود واحد را در پلتفرم‌ها فراهم می‌کند که امن، مقاوم در برابر سانسور و ناشناس است.

پرداخت‌های بومی در وب ۳

زیرساخت پرداخت وب ۲ به بانک‌ها و پردازشگرهای پرداخت متکی است، به استثنای افرادی که دارای حساب بانکی نیستند! وب ۳ از توکن‌هایی مانند اتر − ETH برای ارسال مستقیم پول در مرورگر استفاده می‌کند و به‌شخص ثالث قابل اعتماد نیازی ندارد.

محدودیت‌های وب ۳ چیست؟

علی‌رغم مزایای بی‌شمار وب ۳ در شکل فعلی‌اش، هنوز محدودیت‌های زیادی وجود دارد که اکوسیستم باید برای شکوفایی آن‌ها را برطرف کند.

دسترسی در وب ۳

ویژگی‌های مهم وب ۳، مانند ورود به‌سیستم با اتریوم، در حال حاضر برای همه با هزینه صفر در دسترس است. اما، هزینه نسبی تراکنش‌ها هنوز برای بسیاری گران است. به‌دلیل کارمزدهای بالای تراکنش، احتمال کمتری وجود دارد که وب ۳ در کشورهای کمتر ثروتمند و در حال توسعه مورد استفاده قرار گیرد.

در اتریوم، این چالش‌ها از طریق ارتقاء شبکه و راه حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ حل می‌شوند. این فناوری آماده است، اما ما به‌سطوح بالاتری از پذیرش در لایه ۲ نیاز داریم تا وب ۳ را برای همه در دسترس قرار دهیم.

تجربه کاربری در وب ۳

موانع فنی برای استفاده از وب ۳ در حال حاضر بسیار زیاد است. کاربران باید نگرانی‌های امنیتی و فنی پیچیده را درک کنند و رابط‌های کاربری نامشهود را هدایت کنند. به‌ویژه ارائه دهندگان کیف پول برای حل این مشکل کار می‌کنند، اما قبل از اینکه وب ۳ به‌طور انبوه مورد استفاده قرار گیرد، پیشرفت بیشتری لازم است.

تحصیلات در وب ۳

وب ۳ ذهنیت‌های جدیدی را معرفی می‌کند که نیازمند یادگیری مدل‌های ذهنی متفاوتی نسبت به‌مدل‌های استفاده شده در وب ۲ هستند.

زمانی که وب ۱ در اواخر دهه ۱۹۹۰ محبوبیت پیدا کرد، درایو آموزشی مشابهی اتفاق افتاد. طرفداران شبکه جهانی وب از تعداد زیادی تکنیک آموزشی برای آموزش مردم از استعاره‌های ساده (بزرگراه اطلاعات، مرورگرها، گشت و گذار در وب) تا پخش تلویزیونی استفاده کردند.

وب ۳ سخت نیست، اما متفاوت است. ابتکارات آموزشی که کاربران وب ۲ را از پارادایم‌های وب ۳ آگاه می‌کند برای موفقیت آن حیاتی است.

زیرساخت متمرکز در وب ۳

اکوسیستم وب ۳ جوان و به‌سرعت در حال تکامل است. در نتیجه، در حال حاضر عمدتاً به‌ زیرساخت‌های متمرکز (GitHub ،Twitter ،Discord و غیره) بستگی دارد. بسیاری از شرکت‌های وب ۳ برای پر کردن این شکاف‌ها عجله دارند، اما ایجاد زیرساخت‌های باکیفیت و قابل اعتماد زمان می‌برد.

ویژگی‌های وب ۳ چیست؟

حرکت از وب ۲ به وب ۳ به‌کندی و بدون توجه عموم اتفاق می‌افتد. برنامه‌های وب ۳ ظاهر و احساسی مشابه برنامه‌های وب ۲ دارند، اما باطن متفاوت است.

آینده وب ۳ به برنامه‌های کاربردی جهانی منتهی می‌شود که می‌توانند توسط طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها و انواع نرم افزار خوانده و مورد استفاده قرار گیرند و فعالیت‌های تجاری و اوقات فراغت ما را راحت‌تر کند.

تمرکززدایی داده‌ها و ایجاد یک محیط شفاف و امن با ظهور فناوری‌هایی مانند دفتر کل توزیع شده و ذخیره سازی بلاک چین امکان‌پذیر خواهد شد که تمرکز، نظارت و تبلیغات استثمارگرانه وب ۲ را به‌چالش می‌کشد.

در یک وب غیرمتمرکز، زمانی که زیرساخت‌های غیرمتمرکز و پلتفرم‌های کاربردی جایگزین شرکت‌های فناوری متمرکز شوند، افراد می‌توانند به‌درستی داده‌های خود را کنترل کنند.

بیایید به چهار ویژگی وب ۳ نگاه کنیم تا پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های آن را بهتر درک کنیم.

وب معنایی در وب ۳

“وب معنایی” یکی از اجزای حیاتی وب ۳ است. این عبارت توسط «تیم برنرز لی» برای توصیف شبکه‌ای از داده‌ها ابداع شد که ماشین‌ها می‌توانند تجزیه و تحلیل کنند. بنابراین، به زبان ساده اصطلاح «معناشناسی» به چه معناست؟ تفاوت بین “من بیت کوین را دوست دارم” و “من <3 بیت کوین” چیست؟

اگرچه ظاهر این دو عبارت متفاوت است، اما معنای آن مشابه است. معناشناسی به احساس بیان شده توسط حقایق مربوط می‌شود و هر دوی این جملات بیانگر همان احساسات در مثال فوق هستند.

دو سنگ بنای وب ۳، وب معنایی و هوش مصنوعی است. وب معنایی به‌ رایانه کمک می‌کند تا معنای داده‌ها را آموزش دهد و به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد موارد استفاده در دنیای واقعی را توسعه دهد که می‌تواند از داده‌ها استفاده بهتری کند.

هدف ایجاد یک تار عنکبوتی دانش در سراسر اینترنت است که به‌ درک معنای کلمات و تولید، اشتراک گذاری و اتصال محتوا از طریق جستجو و تجزیه و تحلیل کمک می‌کند. وب ۳ به‌ لطف ابرداده‌های معنایی، ارتباط داده‌های بیشتری را تسهیل می‌کند. در نتیجه، تجربه کاربر به‌سطح جدیدی از ارتباط پیشرفت می‌کند و از تمام داده‌های قابل دسترس بهره می‌برد.

گرافیک سه بعدی در وب ۳

وب ۳ آینده اینترنت را با تکامل از یک وب دو بعدی ساده به یک دنیای سایبری سه بعدی واقعی‌تر تبدیل خواهد کرد. وب سایت‌ها و خدمات وب ۳، مانند تجارت الکترونیک، بازی‌های آنلاین و بازار املاک و مستغلات، استفاده قابل توجهی از طراحی سه بعدی دارند.

هر چقدر هم که عجیب به‌نظر برسد هزاران نفر در سراسر جهان در حال حاضر در این مکان‌ در حال تعامل هستند، به‌عنوان مثال، بازی‌های آنلاین مانند Second Life یا World of Warcraft را در نظر بگیرید، که در آن شرکت کنندگان به‌طور قابل توجهی بیشتر از همتایان واقعی خود نگران سلامت آواتارهای مجازی خود هستند.

هوش مصنوعی در وب ۳

وب سایت‌ها به‌‌ لطف هوش مصنوعی قادر به‌ فیلتر کردن و ارائه بهترین حقایق به‌ کاربران خواهند بود. در عصر کنونی وب ۲، سازمان‌ها شروع به‌ درخواست بازخورد مشتریان برای درک بهتر کیفیت یک محصول یا دارایی کرده‌اند. به‌عنوان مثال، سایتی مانند Rotten Tomatoes را در نظر بگیرید، جایی که کاربران می‌توانند فیلم‌ها را ارزیابی و بررسی کنند.

فیلم‌هایی که نمره بالاتری دارند اغلب به‌عنوان «فیلم‌های خوب» در نظر گرفته می‌شوند. فهرست‌هایی مانند این به‌ ما امکان می‌دهند از «داده‌های ضعیف» بگذریم و مستقیماً به «داده‌های خوب» برسیم.

همانطور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین کمک‌های وب ۲، بررسی همتایان است. اما، از سوی دیگر، توصیه‌های انسانی فساد ناپذیر نیست. همه ما می‌دانیم ممکن است گروهی از مردم دور هم جمع شوند تا به‌یک فیلم نقدهای مثبتی بدهند تا امتیاز خود را بالا ببرند. هوش مصنوعی می‌تواند یاد بگیرد که داده‌های خوب و بد را تشخیص دهد و اطلاعات قابل اعتمادی را در اختیار ما قرار دهد.

وب ۳ در همه‌جا

Ubiquitous به‌مفهوم وجود یا حضور همزمان در چندین مکان اشاره دارد. این ویژگی در حال حاضر در وب ۲ موجود است. به‌عنوان مثال، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام را در نظر بگیرید، جایی که کاربران با گوشی‌های خود عکس می‌گیرند و سپس آن‌ها را به‌صورت آنلاین ارسال و توزیع می‌کنند، جایی که به‌مالکیت معنوی آن‌ها تبدیل می‌شود. پس از ارسال، تصویر در همه جا در دسترس است.

با پیشرفت دستگاه‌های هوشمند و اتصال به‌اینترنت، تجربه وب ۳ در همه جا و در هر زمان قابل دسترسی خواهد بود. اینترنت دیگر مانند وب ۱ به‌رایانه رومیزی شما محدود نخواهد شد، یا مانند وب ۲ فقط به‌تلفن هوشمند همراه‌تان. وب ۳ همه کاره خواهد بود، چراکه در وب ۳ بیشتر چیزهای اطراف شما مثل تلویزیون و یخچال به‌صورت آنلاین (اینترنت اشیا) به‌ اینترنت متصل هستند.

دلیل مهاجرت از وب ۲ به وب ۳ چیست؟

دلیل کاملا روشن است. نقض حریم خصوصی و فروش اطلاعات و داده‌هایی که کاربران در وب ۲ به اشتراک می‌گذارند. داده‌های بیشتر به‌معنای تبلیغات هدفمندتر برای شرکت‌های متعدد وب ۲ مانند گوگل، فیسبوک، توییتر و دیگران است. این منجر به کلیک بیشتر و در نتیجه پول تبلیغات بیشتر می‌شود.

متمرکزسازی داده‌های کاربر و بهره برداری و سوءاستفاده از آن یک اتفاق رایج در برنامه‌های وب ۲ است. در وب ۲ شما هیچ کنترلی روی داده‌های خود یا نحوه ذخیره آن ندارید. در حقیقت، کسب و کارها اغلب داده‌های کاربر را بدون اجازه آ‌‌ن‌ها ردیابی و ذخیره می‌کنند.

سپس شرکت‌های مسئول این پلتفرم‌ها مالک و مدیر همه این داده‌ها هستند. علاوه بر این، زمانی که دولت‌ها معتقدند شخصی در حال ابراز عقیده‌ای است که با تبلیغات آن‌ها در تضاد است، سرورها را تعطیل یا حساب‌های بانکی را توقیف می‌کنند.

دولت‌ها می‌توانند به‌راحتی با استفاده از سرورهای متمرکز برنامه‌ها را کنترل یا خاموش کنند.

دولت‌ها در بانک‌‌ها نیز مداخله می‌کنند، زیرا آ‌ن‌ها نیز دیجیتال هستند و تحت کنترل متمرکز هستند. با این حال، در دوره‌های نوسانات بالا، تورم بیش از حد یا سایر بی‌ثباتی‌های سیاسی، آن‌ها می‌توانند حساب‌های بانکی را ببندند یا دسترسی به‌وجوه را محدود کنند.

همچنین با ورود افراد بیشتری به اینترنت، تعداد انگشت شماری از شرکت‌های برتر شروع به‌کنترل مقدار نامتناسبی از ترافیک و ارزش تولید شده در وب کردند. وب ۲ همچنین مدل درآمد مبتنی بر تبلیغات را ایجاد کرد. درحالی‌که کاربران می‌توانستند محتوا ایجاد کنند، مالک آن نبودند یا از درآمدزایی آن سود نمی‌بردند.

بسیاری از این نقص‌ها توسط وب ۳ که تلاش می‌کند به‌طور بنیادی درباره نحوه ساخت و تعامل ما با برنامه‌ها از ابتدا تجدید نظر کند برطرف می‌شوند.

مزایای وب ۳ نسبت به نسخه‌های قبلی خود چیست؟

از آن‌جایی که واسطه‌ها دیگر در وب ۳ دخیل نیستند، داده‌های کاربر دیگر کنترل نخواهد شد. این امر احتمال سانسور دولتی یا شرکتی و همچنین اثربخشی حملات انکار سرویس (DoS) را به‌حداقل می‌رساند.

در وب ۳ مجموعه داده‌های گسترده‌تر، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا اطلاعات دقیق‌تری را ارائه کنند که مطابق با خواسته‌های کاربر است. قبل از وب ۳، یافتن دقیق‌ترین نتیجه در موتورهای جستجو کار دشواری بود. با این حال، آن‌ها توانایی خود را برای کشف نتایج مرتبط معنایی بر اساس زمینه جستجو و اطلاعات در طول زمان بهبود بخشیده‌اند. در نتیجه، با وب ۳ مرور وب راحت‌تر می‌شود و به‌همه این امکان را می‌دهد تا اطلاعات خاص مورد نیاز خود را با سهولت نسبی دریافت کنند.

خدمات مشتری برای تجربه مثبت کاربر در وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی وب بسیار مهم است. با این حال، بسیاری از شرکت‌های وب موفق، به‌دلیل هزینه‌های زیاد، نمی‌توانند عملیات پشتیبانی مشتری خود را افزایش دهند. اما در وب ۳ کاربران می‌توانند با استفاده از چت ربات‌های هوشمند که می‌توانند با چندین کاربر به‌طور همزمان صحبت کنند، تجربه بهتری در تعامل با پرسنل پشتیبانی داشته باشند.

نقش بلاک چین در وب ۳ چیست؟

وب ۳ یک نسخه احتمالی از آینده اینترنت مبتنی بر بلاک چین‌های عمومی است، یک سیستم ثبت سوابق که هم اکنون بیشتر برای تسهیل تراکنش‌های ارزهای دیجیتال شناخته شده است. جذابیت وب ۳ در این است که غیرمتمرکز است، به این معنی که به‌‌‌ جای دسترسی مصرف کنندگان به اینترنت از طریق خدماتی که توسط شرکت‌هایی مانند گوگل، اپل یا فیسبوک میانجی‌گری می‌شود، افراد خودشان مالک و کنترل‌کننده بخش‌هایی از اینترنت هستند.

وب ۳ به «مجوز» نیاز ندارد، به این معنی که مقامات مرکزی نمی‌توانند تصمیم بگیرند که چه کسی به چه خدماتی دسترسی داشته باشد، و همچنین به «اعتماد» نیاز ندارد، به این معنی که برای انجام تراکنش‌های مجازی بین‌المللی نیازی به واسطه نیست. وب ۳ با کمک بلاک چین از حریم خصوصی کاربران بهتر محافظت می‌کند.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در مورد وب ۳ وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

وب ۳ چه کریپتوهایی هستند؟

کریپتوهای وب ۳ رمزارزهایی هستند که پروژه‌های بلاک چین را که بر اساس قراردادهای هوشمند از طریق اینترنت اجرا می‌شوند، ایمن می‌کنند. وب ۳ و رمزارزهای فعال در این حوزه به کاربران اینترنت کنترل بیشتری بر روی داده‌های خود می‌دهد.

بهترین ارز دیجیتال وب ۳ چیست؟

هم اکنون بهترین ارز دیجیتال وب ۳ ارز ICP ، ارز GRT و ارز FIL است. رمزارزهای دیگری که در حوزه وب ۳ فعالیت دارند و در مقاله بهترین پروژه‌های وب ۳ نام برده شدند نیز همگی جزو بهترین ارزهای دیجیتال وب ۳ هستند. فراموش نکنید بازار دائم در فعالیت است و رمزارزی که اکنون بهترین ارز دیجیتال وب ۳ است ممکن است روز دیگری جزء بهترین نباشد.

چگونه در وب ۳ سرمایه گذاری کنیم؟

انتقال از وب ۲ به وب ۳ با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال حرکت است، سرمایه‌گذاران نیز از هر دو فضای دارایی سنتی و دیجیتال در حال ساخت مجموعه‌ای از دارایی‌های مناسب هستند. سرمایه گذاری در وب ۳ نیز بسیار آسان است. کافی است بهترین ارزهای دیجیتال وب ۳ را شناسایی و از صرافی‌‌های معتبر ارز دیجیتال خریداری کرد.

خرید ارز دیجیتال وب ۳ چگونه است؟

خرید ارز دیجیتال وب ۳ با سرمایه‌گذاری در آن تفاوت چندانی ندارد. هر دو به یک روش انجام می‌شود که در پرسش قبل گفته شد. اما اگر قصد خرید و فروش دارید موضوع متفاوت است. شما در برخی از صرافی‌ها فقط امکان خرید ارز دیجیتال وب ۳ و فروش آن‌را دارید، اما امکان معاملات سریع با ویژگی‌های ترید آنی و … وجود ندارد. بنابراین قبل از عضویت، در مورد صرافی اطلاعات لازم را بدست آورید. از جمله اینکه ارز دیجیتال وب ۳ مورد نظر شما را پشتیبانی می‌کند، یا چه امکاناتی ارائه می‌دهند و غیره.

جمع بندی

وب ۳ غیرمتمرکزسازی اینترنت را از طریق فناوری بلاک چین اجرا می‌کنند، به پروژه‌ها اجازه می‌دهد پروتکل‌های مختلف دیفای و برنامه‌های غیرمتمرکز را ارائه دهند و در عین حال استقلال بیشتری را به‌کاربران می‌دهند. رشد استارت‌آپ‌های وب ۳ یک نقطه امیدوارکننده برای گسترش وب غیرمتمرکز است. با این حال، بازیکنان تثبیت شده اولین نامزدهای توجه در چشم انداز وب ۳ هستند.

پروژه‌های نوظهور نیز ایده‌های جدیدی ارائه می‌دهند که پایه‌های پروژه‌های برتر وب ۳ را برای آینده ایجاد می‌کنند. در حالی که بیشتر پروژه‌های جدید در وب ۳ بر بازی‌های ارز دیجیتال و متاورس تمرکز دارند، قابلیت همکاری زنجیره‌ای متقابل نیز یکی از موضوعات قابل توجه برای پروژه‌های آینده در وب ۳ است.

همچنین وب ۳ یک اکوسیستم جوان و در حال تکامل است. گوین وود این اصطلاح را در سال ۲۰۱۴ ابداع کرد، اما بسیاری از این ایده‌ها به‌تازگی به‌واقعیت تبدیل شده‌اند. تنها در سال گذشته، افزایش قابل‌توجهی در علاقه به ارزهای دیجیتال، بهبود راه‌حل‌های مقیاس‌بندی لایه ۲، آزمایش‌های گسترده با اشکال جدید حکومت‌داری و انقلاب‌هایی در هویت دیجیتال وجود داشته است.

در نهایت و به‌نقل از کوین تلگراف ما تنها در ابتدای ایجاد یک وب بهتر با وب ۳ هستیم، اما با ادامه بهبود زیرساخت‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کند، آینده وب روشن به‌نظر می‌رسد.

امیدواریم مطلب “وب ۳ چیست؟ آنچه در مورد آینده اینترنت باید بدانیم” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمزارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

 سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 Comments
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
علیرضا
1 سال قبل

وب ۳ قطعا آینده اینترنته

sadegh
sadegh
1 سال قبل

وب ۳ عالیه

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط sadegh