Categories
تحلیل فاندامنتال رمزارزها, مقالات آلتکوین‌‌ها

ریپل یک شبکه و پروتکل پرداخت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین با ارز دیجیتال خود XRP است. نقش ریپل در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

ریپل یک شبکه و پروتکل پرداخت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین با ارز دیجیتال خود، XRP است. فرآیند اصلی ریپل، سیستم مبادله دارایی، شبکه پرداخت و سیستم حواله است، چیزی شبیه به سوئیفت برای انتقال پول و امنیت بین‌المللی، که توسط بانک‌ها و واسطه‌های مالی که با ارزهای مختلف معامله می‌کنند، استفاده می‌شود.

توکن مورد استفاده برای شبکه ریپل، ارز دیجیتال XRP است. ریپل نام شرکت و شبکه است و XRP رمز ارز اختصاصی این شبکه است. هدف XRP این است که به عنوان یک مکانیسم میانی مبادله بین دو ارز یا شبکه عمل کند – به عنوان یک نوع ارزش لایه تسویه موقت. Ripple اولین بار در سال 2012 منتشر شد و توسط کریس لارسن و جد مک‌کالب بنیان‌گذاری شد.

نکات کلیدی

ریپل یک شبکه و پروتکل پرداخت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین با ارز دیجیتال خود، XRP است.
ریپل به جای استفاده از ماینینگ بلاک چین، از مکانیسم اجماع، از طریق گروهی از سرورهای متعلق به بانک، برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.
تراکنش‌های ریپل نسبت به بیت‌کوین انرژی کمتری مصرف می‌کنند، در چند ثانیه تأیید می‌شوند و هزینه بسیار کمی دارند، در حالی که تراکنش‌های بیت‌کوین انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، تأیید آن زمان بیشتری می‌برد و شامل هزینه‌های تراکنش بالاتر است.
ریپل (XRP) هم اکنون در میان با ارزش‌ترین توکن‌های مبتنی بر بلاک چین قرار می‌گیرد.

لازم به توضیح است شبکه پرداخت ریپل عمدتاً توسط بانک‌ها استفاده می‌شود، اما سرمایه گذاران فردی هم می‌توانند در مورد قیمت XRP تاثیرگذار باشند.

درک عملکرد ریپل

حال که فهمیدیم ریپل چیست کمی هم عملکرد آن را بررسی کنیم. ریپل بر روی یک پلتفرم غیرمتمرکز منبع باز و همتا به همتا کار می‌کند که امکان انتقال یکپارچه پول را به هر شکلی، خواه دلار، ین، یورو، یا ارزهای دیجیتال، مانند لایت کوین یا بیت کوین، فراهم می‎‌کند. ریپل یک شبکه پرداخت جهانی است و بانک‌های بزرگ و مؤسسات خدمات مالی را در میان مشتریان خود به حساب می‌آورد. ارز دیجیتال XRP نیز برای تسهیل تبدیل سریع بین ارزهای مختلف استفاده می‌شود.

ریپل به عنوان یک شبکه دیجیتال هاوالا

برای درک نحوه عملکرد ریپل، ساختار انتقال پول را در نظر بگیرید که در آن دو طرف معامله از واسطه‌های دلخواه خود برای دریافت پول استفاده می‌کنند. در واقع، ریپل به عنوان یک سرویس حواله دیجیتال عمل می‌کند. هاوالا یک روش غیررسمی برای انتقال پول است، معمولاً در آن سوی مرزها، بدون اینکه پول فیزیکی در واقع جابجا شود. در ادامه با ذکر یک مثال عملکرد ریپل را شرح می‌دهیم.

لارنس باید 100 دلار برای ریور که در شهر دیگری زندگی می‌کند بفرستد. لارنس وجوه ارسال به ریور را در اختیار مامور محلی لارنس، کیت قرار می‌دهد. لارنس همچنین یک رمز عبور مخفی ارائه می‌دهد که ریور برای دریافت وجوه در شهر خود باید به درستی به آن پاسخ دهد. کیت به نماینده ریور، آسوکا، از جزئیات تراکنش – گیرنده، وجوهی که باید بازپرداخت شود، و رمز عبور هشدار می‌دهد. اگر ریور رمز عبور درست را به آسوکا بدهد، آسوکا 100 دلار به آن‌ها می‌دهد.

با این حال، پول از حساب آسوکا می‌آید، به این معنی که کیت 100 دلار به آسوکا بدهکار است (که در تاریخ بعدی تسویه خواهد شد). آسوکا می‌تواند دفتری از تمام بدهی‌های کیت را که کیت در یک روز توافق شده پرداخت می‌کند، ثبت کند، یا معاملات متقابلی انجام دهد که بدهی را متعادل کند. به عنوان مثال، اگر آسوکا همچنین نماینده مارتین بود و مارتین نیاز به انتقال 100 دلار به ایتیوس، که نماینده آن کیت است، داشت، 100 دلار بدهی به آسوکا را متعادل می‌کرد، زیرا ایتیوس از حساب کیت پرداخت می‌شود.

اگرچه شبکه ریپل کمی پیچیده‌تر از این مثال است، اما اصول اولیه نحوه عملکرد سیستم ریپل را نشان می‌دهد. از مثال بالا، می‌توان دریافت که اعتماد برای شروع یک معامله لازم است – اعتماد بین لارنس و کیت، کیت و آسوکا، و ریور و آسوکا.

ریپل از یک رسانه، معروف به دروازه، به عنوان حلقه‌ای در زنجیره اعتماد بین دو طرفی که می‌خواهند معامله انجام دهند، استفاده می‌کند. دروازه به عنوان واسطه اعتباری عمل می‌کند که ارزها را از طریق شبکه ریپل به آدرس‌های عمومی دریافت و ارسال می‌کند. هر شخص یا هر کسب و کاری می‌تواند ثبت نام کرده و دروازه‌ای را باز کند که به ثبت کننده اجازه می‌دهد به عنوان واسطه مبادله ارز، حفظ نقدینگی و انتقال پرداخت‌ها در شبکه عمل کند.

ارز دیجیتال ریپل (XRP)

ارز دیجیتال ریپل، XRP، به عنوان پل ارتباطی با سایر ارزها عمل می‌کند. XRP بین هیچ فیات/ارز رمزنگاری تبعیض قائل نمی‌شود، که تبادل هر ارزی را با ارز دیگری آسان می‌کند. هر ارز در اکوسیستم دروازه خاص خود را دارد – به عنوان مثال، CADBluzelle، BTCbitstamp، و USD snap swap. اگر ریور بیت کوین را به عنوان پرداختی برای خدمات ارائه شده به لارنس می‌خواست، لارنس لزوماً نباید بیت کوینی در اختیار داشته باشد. او می‌تواند پرداخت را به درگاه خود به دلار کانادا (CAD) ارسال کند و ریور می‌تواند بیت کوین را از دروازه خود دریافت کند. برای شروع یک تراکنش کامل به یک دروازه نیازی نیست. می‌توان از چندین دروازه استفاده کرد که زنجیره‌ای از اعتماد را در میان کاربران تشکیل می‌دهد.

نگه‌داشتن موجودی با یک دروازه، کاربر را در معرض ریسک طرف مقابل قرار می‌دهد، ریسکی که در سیستم بانکداری سنتی نیز وجود دارد. اگر دروازه به تعهدات خود عمل نکند، کاربر ممکن است ارزش پول خود را در آن دروازه از دست بدهد. بنابراین، کاربرانی که به یک دروازه اعتماد ندارند، می‌توانند با یک دروازه مطمئن معامله کنند که به نوبه خود با دروازه “غیر قابل اعتماد” سروکار دارد. به این ترتیب IOU از طریق دروازه مورد اعتماد یا دارای گواهی اعتبار قابل معامله خواهد بود. ریسک طرف مقابل در مورد بیت کوین‌ها (و بیشتر آلتکوین ها) اعمال نمی‌شود زیرا بیت کوین کاربر، IOU یا مسئولیت کاربر دیگری نیست.

(IOU) به معنی “من به شما بدهکارم” سندی است که وجود بدهی را ثبت می‌کند.

سرمایه گذاران و کاربران بالقوه ریپل باید بدانند که این سازمان هدف شکایت جاری کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) است که در دسامبر 2020 آغاز شده است. این آژانس از شرکت و دو تن از مدیران ارشد آن به اتهام انتشار و فروش 1.3 میلیارد دلار شکایت کرده است. در اوراق بهادار بدون مجوز به شکل ارز دیجیتال XRP!

SEC ادعا می‌کند که XRP به عنوان یک اوراق بهادار محسوب می‌شود و به این ترتیب، SEC مجاز است آن را تنظیم کند. ریپل می‌گوید که اینطور نیست، زیرا XRP در عوض یک وسیله مبادله است، یک کوین مجازی که برای انجام تراکنش‌های بین المللی و داخلی استفاده می‌شود. پرونده SEC علیه ریپل ممکن است در سال 2023 به پایان برسد.

ریپل چگونه کار می‌کند؟

شبکه ریپل با سیستم اثبات‌کار (ماینینگ) مانند بیت کوین یا سیستم اثبات‌سهام (استیکینگ) مانند اتریوم 2 اجرا نمی‌شود. در عوض، تراکنش‌ها به پروتکل اجماع متکی هستند تا مانده حساب‌ها و تراکنش‌های موجود در سیستم را تأیید کنند. اجماع برای بهبود یکپارچگی سیستم با جلوگیری از هزینه مضاعف کار می‌کند.

کاربر ریپل که یک تراکنش را با چندین دروازه آغاز می‌کند اما سعی می‌کند همان 100 دلار را به سیستم‌های دروازه ارسال کند، همه تراکنش به جز اولین تراکنش حذف می‌شود. گره‌های توزیع شده منفرد با اجماع تصمیم می‌گیرند که کدام تراکنش اول انجام شود. تأییدها فوری هستند و تقریباً پنج ثانیه طول می‌کشد. از آنجایی که هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد که تصمیم بگیرد چه کسی می‌تواند یک گره را راه اندازی کند و تراکنش‌ها را تأیید کند، پلتفرم ریپل به عنوان غیرمتمرکز توصیف می‌شود.

ریپل تمام IOUها را در یک ارز معین برای هر کاربر یا دروازه‌ای ردیابی می‌کند. اعتبارات IOU و جریان‌های تراکنش که بین کیف پول‌های ریپل رخ می‌دهد، در دفتر اجماع ریپل در دسترس عموم است. اما حتی با وجود اینکه تاریخچه تراکنش‌های مالی به صورت عمومی ثبت شده و در یک بلاک چین در دسترس است، داده‌ها به شناسه یا حساب هیچ فرد یا کسب و کاری مرتبط نیستند. با این حال، سابقه عمومی همه معاملات (به عنوان مثال، زنجیره بلوکی) اطلاعات را مستعد اقدامات بی‌نام‌سازی می‌کند.

ویژگی ریپل چیست؟

ریپل برخی از معایب منتسب به بانک‌های سنتی را بهبود می‌بخشد. تراکنش‌ها در عرض چند ثانیه در شبکه ریپل تسویه می‌شوند (حتی اگر پلتفرم میلیون‌ها تراکنش را مرتباً انجام دهد). این برخلاف بانک‌ها است که ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد تا حواله بانکی تکمیل شود. کارمزد انجام تراکنش‌ها در ریپل نیز حداقل است، با حداقل هزینه تراکنش مورد نیاز برای یک تراکنش استاندارد 0.00001 XRP در مقایسه با کارمزدهای کلانی که بانک‌ها برای انجام پرداخت‌های فرامرزی دریافت می‌کنند.

اوایل سال 2023، یک XRP حدود 38.75 سنت ارزش داشت و ریپل ششمین ارز دیجیتال بزرگ با ارزش بازار بیش از 19 میلیارد دلار بود.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در مورد ریپل وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

آیا ریپل بهتر از بیت کوین است؟

تراکنش‌های ریپل نسبت به بیت‌کوین انرژی کمتری مصرف می‌کنند، در چند ثانیه تأیید می‌شوند و هزینه بسیار کمی دارند، در حالی که تراکنش‌های بیت‌کوین انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، تأیید آن زمان بیشتری می‌برد و شامل هزینه‌های تراکنش بالاتر است. اما شبکه بیت کوین به دلیل غیرمتمرکز بودن از ریپل امن‌تر است.

شبکه ریپل چگونه کار می‌کند؟

تراکنش‌های شبکه ریپل برای تأیید موجودی حساب‌ها و تراکنش‌های روی سیستم به یک پروتکل اجماع متکی هستند. با یک سیستم PoW مانند بیت کوین یا یک سیستم PoS مانند اتریوم 2 اجرا نمی‌شود. هدف توافق ریپل بهبود یکپارچگی سیستم با جلوگیری از هزینه مضاعف است.

تفاوت ریپل با XRP چیست؟

ریپل یک شبکه پرداخت جهانی است که بانک‌های بزرگ و ارائه دهندگان خدمات مالی مشتریان آن هستند. XRP یک ارز دیجیتال است که توسط ریپل توسعه یافته است که در محصولات ریپل برای تسهیل تبدیل سریع بین ارزهای مختلف استفاده می‌شود.

امیدواریم مطلب “ریپل (Ripple) چیست؟ بررسی آینده ارز دیجیتال XRP” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. نظر شما درباره ریپل چیست؟ آیا تاکنون از شبکه Ripple و ارز دیجیتال XRP استفاده کرده‌اید؟ لطفا نظرات ارزشمند خود را با ما درمیان بگذارید.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمزارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها