Categories
مقالات استیبل‌کوین‌‌ها

بیش از صد استیبل کوین با کارکرد مختلف وجود دارد که همگی یک هدف را دنبال می‌کنند ولی بهترین استیبل کوین برای ایرانیان کدام‌ها هستند؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

یکی از مشخصه‌های اصلی ارزهای دیجیتال نوسانات است. اگرچه استراتژی‌های معاملاتی اغلب حول همین نوسانات بالای کریپتو تکامل می‌یابند، مدیریت دارایی‌های کریپتویی شما در حالی که توانایی حفظ ارزش آن‌ها را ندارید، کار سختی است. در همین راستا استیبل کوین‌ها برای در امان ماندن از نوسانات و ذخیره ارزش بدون نیاز به مبادله دارایی‌های دیجیتال با پول‌های رایج طراحی شده‌اند.

اما چالشی که اکنون ذهن کاربران ایرانی بازار ارزهای دیجیتال را درگیر خود کرده، استفاده از این استیبل‌کوین‌ها است. به این علت که اغلب استیبل‌کوین‌های پراستفاده، برخلاف دیگر رمزارزهای معتبر و مشهور مانند بیت کوین و اتریوم، متمرکز هستند و قابلیت رهگیری دارند. همین موضوع باعث می‌شود تا در استفاده از استیبل کوین‌ها با احتیاط بیشتری برخورد شود که موضوع مقاله پیش رو است.

استیبل کوین (Stable Coin) چیست؟

از آن‌ جایی که بازار کریپتو بسیار بی ثبات و مستعد سقوط است، این غیرقابل پیش بینی بودن باعث احتیاط سرمایه گذاران می‌شود. با این حال، رمزارزهایی وجود دارند که ارزش آن‌ها به سختی در نوسان است، این دسته «استیبل کوین» نام دارند. استیبل کوین‌ها کریپتوهایی هستند که به یک دارایی خارجی متصل (یا همبسته) هستند. دلار امریکا، فلزات گران‌بها، یا حتی سایر ارزهای دیجیتال دیگر مخرج مشترکی هستند که برخی از محبوب ترین استیبل کوین‌ها را با آن‌ها پیوند می‌دهد.

استیبل کوین‌ها همچنین ذخیره دارایی‌هایی را که به آن متصل هستند حفظ می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر فردی در یک استیبل کوین مرتبط با دلار آمریکا با ۴میلیون توکن در گردش سرمایه گذاری کند، مبلغ معادل آن به‌صورت نقدی در بانکی که استیبل کوین را در اختیار دارد، به‌عنوان وثیقه ذخیره خواهد شد. زمانی که سرمایه گذار تصمیم به فروش استیبل کوین می‌گیرد، مقدار معادل آن از کل ذخیره گرفته می‌شود. با توجه به این ویژگی‌ها، استیبل کوین‌ها تا حدودی قابل پیش بینی هستند و نسبت به سایر رمزارزها نوسان کمتری دارند.

اگر می‌خواهید بیشتر بدانید مقاله استیبل کوین چیست؟ را مطالعه نمایید. اما انواع پرکاربرد استیبل کوین کدام است؟

انواع استیبل کوین

تتر، محبوب‌ترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال

استیبل کوین دارای انواع متفاوت با کارکردهای متنوع است که در ادامه به‌صورت مختصر به معرفی انواع پرکاربرد آن خواهیم پرداخت.

استیبل کوین‌های تحت وثیقه کریپتو | غیرمتمرکز

این دسته از استیبل کوین‌‌ها، از سایر دارایی‌های دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم به‌عنوان وثیقه و پشتیبان خود استفاده می‌کنند. این نمونه از استیبل کوین‌، با توجه به ماهیت فرار کریپتو، ذخایر پشتوانه آن باید بزرگتر از کل عرضه استیبل کوین‌ باشد تا لایه خاصی از امنیت فراهم شود. به‌عنوان مثال، ذخیره‌ برای انتشار استیبل کوین به ارزش ۱۰میلیون دلار ممکن است تا ۲۰میلیون دلار محاسبه شود.

استیبل کوین دای (DAI) نمونه خوبی از یک استیبل کوین دارای وثیقه رمزنگاری شده است که توسط اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شود.

استیبل کوین‌های تحت وثیقه فیات | متمرکز

این دسته از استیبل کوین‌ها، توسط ذخایر ارزهای فیات مانند دلار یا یورو و دیگر کالاها پشتیبانی می‌شوند. که البته به‌طور معمول، وثیقه «دلار آمریکا» است. اما این ذخایر ممکن است شامل طلا، نقره، الماس یا سایر کالاها نیز باشند. ممیزی‌ها به این منظور انجام می‌شود که اطمینان حاصل شود ذخایر به اندازه‌ای که باید «با توجه به تعداد توکن‌های صادر شده» باشد.

تتر (USDT) محبوب‌ترین استیبل کوین با وثیقه فیات است.

استیبل کوین‌های الگوریتمی | غیرمتمرکز

استیبل کوین‌های الگوریتمی توسط ذخایر پشتیبانی نمی‌شوند، در عوض پیوند آن‌ها توسط الگوریتم‌ها حفظ می‌شود. به‌طور معمول، آن‌ها بر اساس سیستم دو کوین کار می‌کنند که در آن کوین اول نوسانات بازار را جذب می‌کند در حالی که کوین دوم را ثابت نگه می‌دارد.

USDD در بلاک چین ترون یکی از استیبل کوین‌های الگوریتمی در بازار ارزهای دیجیتال است.

بهترین استیبل کوین برای ایرانیان

در حال حاضر، بیش از صد استیبل کوین با کارکرد و پشتیبان مختلف در بازار وجود دارد که تقریبا همگی یک هدف را دنبال می‌کنند و آن‌هم، ذخیره یا انجام تراکنش‌های روزانه بدون نگرانی از نوسان قیمت است. نکته‌ای که در اینجا بهتر است دقت شود این است که متاسفانه پراستفاده‌ترین استیبل کوین‌ها از نوع استیبل کوین‌های تحت وثیقه فیات هستند که متمرکز و کاملا قابل رهگیری و مسدود سازی است.

به‌همین دلیل، بهترین استیبل کوین ها برای نگهداری ایرانیان شاید نوع غیرمتمرکز آن باشد که شامل استیبل کوین‌های تحت وثیقه کریپتو و استیبل کوین‌های الگوریتمی است. اما این دسته از استیبل کوین‌ها نیز شاید به‌طور ۱۰۰درصد قابل اعتماد نباشند. چراکه اوایل سال ۲۰۲۳ استیبل کوین الگوریتمی UST که توسط شبکه ترا پشتیبانی می‌شد در کمتر از چند روز کل ارزش خود را از دست داد و دارایی سرمایه‌گذاران خود را به صفر رساند.

در نتیجه

بهترین استیبل کوین برای ایرانی ها و حتی غیرایرانیان وجود ندارد چراکه هرکدام ریسک‌های مربوط به خود را دارد و هیچ‌کدام به‌طور ۱۰۰درصد تضمین شده نیست. با این حال در ادامه به معرفی پرکاربردترین آن‌ها می‌پردازیم.

دای DAI

دای یک استیبل کوین غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است که توسط شبکه میکردا‌ئو (MakerDAO) طراحی شده است. دای همچنین دومین استیبل کوین غیرمتمرکز از نظر ارزش بازار است. به دلیل ماهیت غیرمتمرکز دای، این استیبل کوین به عنوان امن ترین استیبل کوین شناخته می‌شود.

تتر USDT

یکی از بهترین استیبل کوین‌ها برای نگهداری ایرانیان ارز تتر با نماد USDT است. تتر یکی از قدیمی‌ترین و بهترین استیبل کوین متمرکز و هم اکنون سومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است. تتر بر روی چندین بلاک چین از جمله اتریوم، ترون، ایاس، الگورند، سولانا، OMG نتورک و بسیاری دیگر ذخیره می‌شود و انتقال می‌یابد. پشتوانه تتر سبدی از ارزهای فیات، اوراق تجاری و اوراق قرضه است.

بهتر است بخوانید: بهترین کیف پول تتر برای ایرانیان

یواس‌دی کوین USDC

استیبل کوین USDC با کمک صرافی آمریکایی کوین بیس راه اندازی شده است و توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. به لطف تلاش‌های سازندگان آن که بر روی انطباق و شفافیت ذخیره تمرکز دارند، USDC یکی از امن‌ترین و البته متمرکزترین استیبل‌کوین‌ها در نظر گرفته می‌شود.

بهتر است بخوانید: استیبل کوین پی پال چیست؟

بدترین استیبل کوین برای ایرانیان

استیبل کوین BUSD و درگیری‌های قانونی آن

استیبل کوین BUSD، بدون شک یکی از استیبل کوین‌های پرچالش این روزهای بازار ارز دیجیتال است که کاربران ایرانی باید از آن اجتناب کنند. تصمیمات اخیر اتخاذ شده توسط نهادهای نظارتی و تأثیر آن‌ها بر بازار BUSD دلایل قانع‌کننده‌ای را برای ایرانیان به منظور اجتناب از استفاده از این استیبل کوین ارائه می‌دهد. ابتدا، اعلامیه سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) مبنی بر شناسایی BUSD به عنوان اوراق بهادار ثبت‌نشده و دستور اداره خدمات مالی نیویورک به شرکت Paxos برای توقف صدور و آغاز فرایند بازخرید این استیبل کوین، نشان‌دهنده عدم اطمینان و ناپایداری در آینده BUSD است.

این اقدامات نه تنها اعتماد به BUSD را کاهش می‌دهد بلکه ریسک‌های قانونی مرتبط با دارایی‌های دیجیتالی که به عنوان اوراق بهادار شناخته می‌شوند را نیز نمایان می‌سازد. همچنین، دستور توقف صدور و بازخرید اجباری این استیبل کوین می‌تواند به کاهش شدید ارزش بازار آن منجر شود، که نشان‌دهنده یک ریسک سرمایه‌گذاری بزرگ برای دارندگان آن است.

علاوه بر این، افزایش قیمت توکن‌های بومی دیگر پلتفرم‌های دارای استیبل کوین در پی این اخبار، به معنای وجود گزینه‌های جایگزین پایدارتر و امن‌تر در بازار است که می‌توانند برای انجام معاملات و حفظ ارزش دارایی‌ها از آ‌ن‌ها استفاده کرد. همچنین صرافی بایننس به صراحت اعلام کرد که در آینده، پشتیبانی از این استیبل کوین را به طور کامل، حذف خواهد کرد.

در نتیجه، ترکیبی از عدم اطمینان قانونی، افزایش ریسک‌های سرمایه‌گذاری و وجود گزینه‌های جایگزین مطمئن‌تر، استیبل کوین BUSD را به یکی از استیبل‌ کوین‌های با شرایط بحرانی، تبدیل می‌کند.

حتما بخوانید: فریز شدن تتر چیست؟

جمع بندی

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش آن‌ها به دلار آمریکا، ارز دیجیتال، کالا یا ابزار مالی دیگر مرتبط است. برخلاف بیت کوین یا بسیاری دیگر از توکن‌ها و کوین‌های کریپتو، استیبل کوین‌ها به‌دلیل نوسان اندک می‌توانند به‌عنوان وسیله مبادله روزانه استفاده شوند.

استیبل کوین‌ها نیز به مانند سایر ارزهای دیجیتال دارای ریسک‌های مربوط به خود است. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از آن‌ها تحقیقات خود را تکمیل نمایید. امیدواریم مطلب «بهترین استیبل کوین ها برای نگهداری ایرانیان» مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

1- استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش آن‌ها ثابت و معمولا برابر با یک دلار آمریکا است.

2- انواع استیبل کوین کدام است؟

استیبل کوین‌ها انواع متفاوتی دارند اما پراستفاده‌ترین آن‌ها شامل این موارد می‌شود: ۱) استیل کوین‌های با پشتوانه ارزهای دولتی مانند دلار، ۲) استیبل کوین‌های با پشتوانه ارزهای دیجیتال معتبر مانند اتریوم و ۳) استیبل کوین‌های الگوریتمی است.

3- بهترین استیبل کوین‌ برای ایرانیان کدام است؟

بهترین استیبل کوین‌ برای ایرانی‌ها و دیگر کاربران در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد چراکه هرکدام ریسک‌های مربوط به خود را دارد و هیچ‌کدام به‌طور ۱۰۰درصد تضمین شده نیست. اما پرکاربردترین تتر و دای است.

4- خرید استیبل کوین چگونه است؟

خرید استیبل کوین مانند خرید ارز دیجیتال به‌راحتی انجام می‌پذیرد. کافی است در یک صرافی معتبر ارز دیجیتال مانند بیتشال ثبت نام کنید و سپس با شارژ تومانی حساب خود به خرید استیبل کوین بپردازید.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمز ارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده براساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها