تحلیل فاندامنتال رمزارزهامقالات استیبل‌کوین‌‌ها

USD کوین چیست؟

USD کوین (معروف به USDC)، رمزارزی با ارزش ثابت بوده که به نسبت 1=1 پشتوانه دلاری دارد. هر واحد در گردش این رمزارز با ذخیره‌ای یک دلاری، به صورت ترکیبی از وجه نقد و اوراق بهادار کوتاه مدت دولتی، پشتیبانی می‌گردد.

کنسرسیوم مرکزی، که پشتیبان این دارایی بوده، اعلام داشته که USDC از طریق موسسات مالی قانونی توزیع می‌گردد (در دسترس قرار می‌گیرد). این رمزارز باثابت (استیبل کوین)، در ابتدا (سپتامبر 2018) فعالیت خود را در زیرساختی محدود آغاز کرد. به بیانی ساده، شعار USD ‌کوین‌ “پول دیجیتال برای عصری دیجیتال” بوده و این استیبل‌کوین‌ برای دنیایی طراحی شده‌ که معاملات غیرتقدی در حال همه‌گیری بیشتر می‌باشد.

توسعه‌دهندگان این استیبل‌کوین بیان می‌کنند که این رمزارز می‌تواند در کنار فراهم آوردن بستری امن برای معامله گران رمزارزها در زمان نوسانات بازار، امکان دریافت وجوه پرداختی به صورت ارزهای دیجیتال، توسط صاحبان کسب و کار را ایجاد کرده و به صورت سازمانی ردیفی از بخش‌ها نظیر امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و بازی‌های کامپیوتری را تغییر دهد. در مجموع، هدف تولید یک اکوسیستم است که در آن USDC مورد قبول تمام والت‌ها، معاملات، تامین کنندگان خدمات و dapp ها (اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز) باشد.

مؤسسان USD کوین

کنسرسیوم مرکزی دو موسس اصلی داشته که یکی از آن‌ها شرکت خدمات پرداخت همتا به همتای Circle، و دیگری بازار بورس کوین بیس (Coinbase) می‌باشد. هم‌چنین سرمایه گذاران جدید نیز می‌توانند به این کنسرسیوم ملحق شوند.

موسسان Circle، جرمی آلار (Jeremy Allaire) و شان نویل (Sean Neville) به جهت توضیح منطق پشت USDC بیان کردند که:

” ما بر این باور هستیم که شبکه جهانی آزاد (اینترنت) می‌تواند جهان را به طور عمیق تغییر داده، یکپارچه‌تر کرده و در نهایت به حذف مرز های ساختگی اقتصادی و میسر شدن بازار جهانی جامع و پربازده‌تری که تمام افراد کره زمین را به هم متصل می‌کند منجر شود”

در سال 2020، Circle و کوین‌بیس به صورت مشترک به‌روزرسانی بزرگی برای پروتکل و قرارداد هوشمند USDC را اعلام کردند. هدف این ارتقا آسان‌تر کردن استفاده کوین USD برای پرداخت‌های روزانه، داد و ستدها و معاملات همتا به همتا می‌باشد.

چه عاملی باعث خاص بودن USDC می‌شود؟

در سال‌های اخیر ازدحام بازار ارزهای ارزش ثابت (باثبات) بیش از اندازه بالا رفته، اما کوین USD ایستادگی تمام و کمال در برابر رقیبان به روش‌های گوناگون را هدف خود قرار داده است. یکی از این روش‌ها به شفافیت و ایجاد اطمینان برای کاربران در مورد توان برداشت بدون دردسر یک دلار به ازای هر USDC می‌پردازد.

در راستای این هدف، یک شرکت حسابداری بزرگ به تایید سطوح نقدینگی نگه‌داشته شده به عنوان ذخیره و تضمین هم‌خوانی این رقم با میزان توکن‌های در گردش می‌پردازد. برخلاف برخی معاملات مخاطره‌آمیز رمزارز‌ها، Circle و Coinbase، تاییدیه قانونی را دریافت کرده و این امر باعث هموار شدن راه برای گسترش بین‌المللی آن گشته است. هر دو پروژه نیز دارای بودجه خوبی بوده که سبب قطعی شدن ارزش ثابت USDC می‌گردد.

چه تعداد کوین USD در گردش است؟

در این‌جا اعلام میزان دقیق کمی سخت است. چراکه در تئوری، میزان USDC های موجود نامحدود است. کوین‌های جدید، هر زمان که یک نفر قصد خرید داشته باشد، در راستای تقاضا تولید می‌شوند. بر این اساس، در طی سال های اخیر – به ویژه 2020 – عواملی باعث افزایش انفجاری محبوبیت USD کوین گردید. یکی از این عوامل، افزایش ناگهانی و شدید محبوبیت سرمایه غیرمتمرکز بود. USDC که راهی ارتباطی و ورودی اکوسیستمهای گسترده‌تر است، دورنمایی معمول در بسیاری از پروتکل های دیفای محسوب می‌گردد.

امنیت شبکه USD کوین چگونه تامین می‌شود؟

از لحاظ امنیت زیرساختی تمام USDC های در گردش در واقع توکن‌های ERC-20 بوده که می‌توان آن‌ها را در بلاکچین اتریوم پیدا کرد. یکی از بزرگ‌ترین مزایای آن نحوه تکمیل شدن با برنامه (اپلیکیشن‌های) اتریوم محور می‌باشد. از لحاظ امنیت پشتوانه‌ای نیز همان‌طور که قبلا گفته شد، اطمینان و امنیت موجود در این استیبل‌کوین از طریق اثبات ذخیره امن دلار آمریکا تامین (تایید) می‌شود.

از کجا می‌توان USDC را خریداری کرد؟

مطابق انتظار شما، یکی از مطرح‌‌ترین‌صرافی هایی که USDC را ارائه می‌کند، با توجه به نقش آن در ساخت این استیبل‌کوین، Coinbase می‌باشد. کوین USD را هم‌چنین می‌توان در صرافی های Poloniex، Binance، OKEx، و Bitifinex، و صرافی‌های غیرمتمرکزی مانند Uniswap، یافت و معامله کرد.

مدیر محتوا

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا