Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها, مقالات استیبل‌کوین‌‌ها

ارز امپل فورث در مقایسه با سایر استیبل‌کوین‌ها از نوسانات شدیدی برخوردار است که آن را به انتخابی پر ریسک و خطرناک تبدیل کرده است.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

یکی از عامل‌های یپشرفت یک ارز دیجیتال این است که بتواند خودش را نسبت به سایر رمزارزها متمایز کند و در دسته‌ی دیگری قرار دهد. ارز دیجیتال امپل فورث (Ampleforth) یکی از رمزارزهایی است که تلاش کرده است با ارائه یک استیبل‌کوین، خودش را از دسته‌ی توکن‌های ارز دیجیتال معمولی خارج کند و وارد فضای رقابتی استیبل‌کوین‌ها شود.

با این حال، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ارز امپل فورث استیبل‌کوین موفقی بوده است؟ آیا توانایی به چالش کشیدن رقبایش را دارد؟ در این مقاله، می‌خواهیم به معرفی ارز امپل فورث، نحوه عملکرد، کاربردهای آن و سایر نکات قابل ذکر بپردازیم و پاسخی به این سوال بدهیم.

مقدمه‌ای بر ارز دیجیتال امپل و توکن فورث

ارز دیجیتال امپل فورث دارای یک پلتفرم در حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) است که در بلاک‌چین اتریوم (ETH) میزبانی می‌شود. ارز دیجیتال امپل فورث به طور کلی دارای دو توکن مهم است که به شرح زیر هستند:

توکن امپل (AMPL)

توکن امپل یک استیبل‌کوین الگوریتمی است که بر بستر پلتفرم امپل فورث قرار دارد و مبتنی بر استاندارد ERC-20 اتریوم فعالیت می‌کند، بدان معنی که تراکنش‌ها بر بستر شبکه اتریوم انجام می‌شوند. اغلب استیبل‌کوین‌های بازار توسط ارزهای رایج نقدی یا سایر ارزهای دیجیتال با ارزش پشتیبانی می‌شوند، اما در استیبل‌کوین‌های الگوریتمی این‌چنین نیست. این نوع استیبل‌کوین‌ها بر اساس یک الگوریتم نرم‌افزاری کار می‌کنند که این الگوریتم وظیفه دارد، مقدار توکن در گردش را بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم کند.

اگر تقاضا برای خرید استیبل‌کوین امپل بالا باشد، عرضه بالا می‌رود و اگر تقاضا برای فروش بالا باشد، عرضه کم می‌شود که همان‌طور که گفته شد، این روند عرضه و تقاضا بر اساس الگوریتم تنظیم می‌شود. به عقیده‌ی بسیاری از تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال، استیبل‌کوین‌های الگوریتمی به دلیل اینکه از پشتوانه‌ی مالی با ارزشی برخوردار نیستند، امنیت قابل قبولی ندارند.

توکن (FORTH)

توکن حاکمیتی پلتفرم امپل فورث است که این توکن نیز مبتنی بر استاندارد ERC-20 اتریوم فعالیت می‌کند و از آن برای حفظ غیرمتمرکز بودن پلتفرم امپل فورث استفاده می‌شود. کاربران پلتفرم امپل فورث می‌توانند با در اختیار داشتن این توکن حاکمیتی، در نظرسنجی‌ها و رای‌گیری‌ها شرکت کنند و مسیر توسعه شبکه را آن‌طور که در نظر دارند و می‌دانند که بهتر است شکل دهند. لازم به ذکر است که این توکن حاکمیتی 2 سال پس از راه‌اندازی استیبل‌کوین امپل ایجاد شد.

نحوه عملکرد پلتفرم امپل فورث به زبان ساده

عملکرد پلتفرم امپل فورث

همان‌طور که گفته شد، توکن حاکمیتی پلتفرم امپل فورث به منظور حفظ غیرمتمرکز بودن آن، دو سال پس از راه‌اندازی این ارز دیجیتال به وجود آمد که نحوه عملکرد آن در پلتفرم مشخص است، اما عملکرد استیبل‌کوین امپل در پلتفرم به‌ گونه‌ای دیگر است. این استیبل‌کوین الگوریتمی بر اساس قیمت دلار تنظیم شده است: بدان معنی که الگوریتم به کار رفته در پلتفرم وظیفه دارد بر اساس میزان عرضه و تقاضا، قیمت استیبل‌کوین را نسبت به قیمت دلار ایالات‌متحده آمریکا افزایش یا کاهش دهد.

قیمت استیبل‌کوین الگوریتمی امپل ممکن است با افزایش ناگهانی عرضه‌ی توکن یا کم شدن آن، از قیمت واحد و مشخصی که دارد منحرف شود، اما قیمت هر توکن استیبل‌کوین باید به قیمت دلاری‌اش باز گردد که الگوریتم موظف بر اجرای آن است. استیبل‌کوین‌های الگوریتمی اگر به درستی پیاده‌سازی شده باشند، بازگشت قیمتی در آن‌ها راحت‌تر انجام می‌شود چرا که دیگر دغدغه تمدید پشتوانه استیبل‌کوین با دارایی‌های بیشتر یا نگرانی در خصوص نوسان دارایی پشتوانه وجود ندارد.

ارز دیجیتال امپل فورث چه کاربرد‌هایی دارد؟

استیبل‌کوین‌ها به طور کلی به شکلی طراحی شده‌اند که نقش پول رایج در دست ما را ایفا کنند، اما واقعیت این است که استیبل‌کوین‌ها از جمله امپل فورث، همچنان به طور گسترده مورد پذیرش کسب‌وکارهای اینترنتی و غیر اینترنتی قرار نگرفته‌اند و بیشتر کاربردشان به همان بازار ارزهای دیجیتال برای حفظ ارزش دارایی‌های نقدی یا تبدیل راحت‌تر دارایی‌های دیجیتال به یکدیگر، محدود شده است.

با این حال، استیبل‌کوین الگوریتمی امپل دارای یکسری ویژگی‌هایی است که آن را از استیبل‌کوین‌های معروف بازار مانند تتر (USDT)، متمایز کرده است. اولین ویژگی مهم امپل، عدم ارتباط آن با روندهای بازار ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین (BTC) است. مهم نیست که بازار در چه شرایطی قرار دارد، استیبل‌کوین الگوریتمی امپل متکی بر الگوریتم خود است و توجهی به نوسانات بازار ندارد. امپل در بازارهای غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال کاربرد بسیاری دارد که این بیشتر به دلیل ماهیت الگوریتمی و عدم استفاده از دارایی‌های نقدی و ارزهای دیجیتال با ارزش به عنوان پشتوانه است.

آخرین کاربرد ارز دیجیتال امپل فورث، آربیتراژ (Arbitrage) است. آربیتراژ به زبان ساده یک معامله‌ی مالی است که از طریق خرید ارزهای دیجیتال در یک صرافی و فروش آن‌ها در دیگر صرافی‌ها انجام می‌شود که هدف از انجام آن، کسب سود از اختلاف قیمت بین صرافی‌ها است. در استیبل‌کوین‌ الگوریتمی امپل، در زمان افزایش قیمت عرضه توکن کاهش پیدا می‌کند و در زمان کاهش قیمت، عرضه توکن افزایش پیدا می‌کند. معامله‌گران می‌توانند با زیر نظر داشتن این افزایش و کاهش‌های قیمت استیبل‌کوین امپل، سود خوبی کسب کنند.

تاریخچه قیمتی ارز امپل فورث

استیبل‌کوین‌ها نوعی ارز دیجیتال هستند که ارزش آن‌ها وابسته به یک دارایی با ارزش مانند دلار است، یعنی باید مقدار هر توکن آن استیبل‌کوین معادل یک دلار ایالات‌متحده آمریکا باشد. پس ممکن است این سوال مطرح شود که چرا ارز دیجیتال امپل فورث که یک استیبل‌کوین است، تاریخچه قیمتی دارد؟ در جواب باید گفت که امپل فورث بر خلاف تصور عموم بیشتر از هر ارز دیجیتال دیگری تاریخچه قیمتی دارد و از زمان راه‌اندازی اولیه‌اش در سال 2019 میلادی، بین 0.50 تا 1.50 دلار در نوسان بوده است.

در سال 2020، پی افزایش تقاضا برای استیبل‌کوین امپل، قیمت آن به بیش از 4 دلار افزایش یافت و به مدت بیش از یک ماه، در محدوده قیمتی 1.50 دلار معامله می‌شد. این تاریخچه قیمتی با توجه به اینکه امپل یک استیبل‌کوین است، فاجعه است. استیبل‌کوین‌ها باید به طور معمول بین 0.96 تا 1.06 دلار در نوسان باشند و هر نوسانی که خارج از این محدوده باشد، معقول نیست و ماهیت استیبل‌کوین را زیر سوال می‌برد.

به عقیده‌ی برخی از فعالان و تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال، پروتکل امپل فورث قادر به تنظیم عرضه توکن خود نیست و این دلیل نوسان عجیب‌وغریب استیبل‌کوین امپل است. تاریخچه قیمتی توکن حاکمیتی فورث این اکوسیستم نیز تعریفی ندارد و از زمان اوج قیمتی‌اش بیش از 93 درصد کاهش یافته است. لازم به ذکر است که به دلیل نوسانات قیمتی و عملکرد ضعیف، توکن‌های ارز دیجیتال امپل فورث در بیشتر صرافی‌های معتبر خارجی معامله نمی‌شوند.

آینده ارز امپل فورث چگونه خواهد بود؟

آینده ارز امپل فورث

استیبل‌کوین ارز دیجیتال امپل فورث به دو دلیل قابل‌توجه، آینده امیدوار‌کننده‌ای ندارد: دلیل اول موفق نبودن و دلیل دوم توزیع فریبکارانه‌ی توکن است. هدف بلند‌مدت توسعه‌دهندگان امپل فورث این است که استیبل‌کوین امپل را به پول رایج جهانی تبدیل کنند، اما واقعیت این است که اگر روزی استیبل‌کوین‌ها به ارز رایج جهانی تبدیل شوند، کاربران انتخاب‌های خیلی بهتری در مقایسه با امپل فورث خواهند داشت.

امپل فورث اولین استیبل‌کوین الگوریتمی بازار نیست و هم‌اکنون استیبل‌کوین‌های دیگری نیز وجود دارند که به شیوه مشابهی فعالیت می‌کنند، با این حال امپل فورث در اجرای ایده یک استیبل‌کوین با پشتوانه الگوریتم‌های بلاک‌چینی چندان موفق نبوده است. فارغ از آن، نحوه توزیع توکن‌های استیبل‌کوین امپل وضعیت مشخصی ندارد و بر اساس داده‌های منتشر شده، هیچ اطلاعات مشخصی از اینکه توکن‌های استیبل‌کوین امپل در زمان توزیع اولیه به دست سرمایه‌گذاران عادی رسیده است یا خیر وجود ندارد.

عرضه کل توکن استیبل‌کوین امپل 400 میلیون واحد است که از این عرضه کل تنها 100 میلیون آن در زمان نگارش این مقاله خریدوفروش می‌شود. این بدان معنی است که بیش از نیمی از مقدار کل عرضه امپل همچنان وارد چرخه معاملات نشده است و در اختیار بنیاد امپل فورث قرار دارد. این موضوع از آن جهت باعث نگرانی است که به گروه توسعه‌دهنده امپل فورث این امکان را می‌دهد تا عرضه توکن را عامدانه دست‌کاری کند. مسلما، ارز دیجیتالی که بتوان آن را دست‌کاری کرد و دو سوم از عرضه آن در اختیار توسعه‌دهندگان باشد، استیبل‌کوین مناسب و آینده داری نیست.

جمع‌بندی

ارزهای دیجیتال به ویژه پروژه‌های غیرمتمرکز، بی‌نقص نیستند. پلتفرم‌های غیرمتمرکز اگرچه از نظر حریم خصوصی در سطح بالاتری قرار دارند، اما همچنان مشکلاتشان در زمینه امنیت و شفاف‌سازی، مانع از این شده است که بتوانند پروژه‌های ارز دیجیتال متمرکز را کنار بگذارند. ارز امپل فورث در مقایسه با سایر استیبل‌کوین‌ها از نوسانات شدیدی برخوردار است که آن را به انتخابی پر ریسک و خطرناک تبدیل کرده است. از طرفی دیگر، ماهیت الگوریتمی آن و توزیع عجیب‌وغریب توکن باعث شده است که نتوان آینده‌ای عالی و بی مشکل برای استیبل‌کوین امپل و توکن حاکمیتی فورث آن، متصور شد.

سوالات متداول

1- امپل فورث چیست؟

یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است که از یک توکن حاکمیتی به نام فورث و یک استیبل‌کوین به نام امپل پشتیبانی می‌کند.

2- کاربران چطور می‌توانند از اکوسیستم امپل فورث درآمد کسب کنند؟

کاربران می‌توانند با استیک کردن دارایی خود در پلتفرم امپل فورث و انجام دیگر فعالیت‌ها، توکن‌های بومی این ارز دیجیتال را به عنوان پاداش دریافت کنند.

3- امپل فورث چه تفاوتی با سایر استیبل‌کوین‌ها دارد؟

امپل یک استیبل‌کوین الگوریتمی است و بر اساس یک الگوریتم نرم‌افزاری کار می‌کند که این الگوریتم مقدار توکن در گردش را بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم می‌کند. این در حالی است که اغلب استیبل‌کوین‌های مطرح بازار ارزهای دیجیتال، از دلار یا دیگر کالاهای با ارزش به عنوان پشتوانه مالی استفاده می‌کنند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها