Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها

ارز متیس یک راه حل لایه دوم برای بلاک‌چین اتریوم است که با هدف حل مشکلات مقیاس‌پذیری و کاهش کارمزد تراکنش‌ها آن حضور دارد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

توسعه‌دهندگان بلاک‌چین اتریوم (ETH) در چند سال اخیر تلاش‌های زیادی کرده‌اند تا به نحوی کارمزد بالای تراکنش‌های این شبکه را کاهش دهند و مشکلات مقیاس‌پذیری آن را حل کنند، اما در انجام آن چندان موفق نبوده‌اند و صرفا جلوی بدتر شدن این دو مشکل را گرفته‌اند. در فضای بلاک‌چین، پروتکل‌های لایه دومی مرتبط با شبکه اتریوم وجود دارند که مقیاس‌پذیری خوب، سرعت بالا و کارمزد بسیار پایین ارائه می‌دهند و این مشکلات اساسی اتریوم را برطرف کرده‌اند.

در این مقاله، می‌خواهیم به یکی از همین پروتکل‌های لایه دوم اتریوم یعنی ارز متیس METIS9 بپردازیم که با پروتکل‌های زیادی در این فضا رقابت می‌کند و به نظر می‌رسد که مهم‌ترین نقطه قوت آن، کارمزد بسیار پایین است که آن را نسبت به سایر رقبایش تا حدودی متمایز می‌کند.

ارز دیجیتال متیس چیست؟

ارز متیس (Metis) که با نام متیس آندرومدا (Metis Andromeda) نیز شناخته می‌شود، یک پلتفرم لایه دوم مرتبط با شبکه اتریوم است که با استفاده از فناوری‌های به خصوص، مشکلات مقیاس‌پذیری و کارمزد گران قیمت شبکه را برطرف می‌کند. اغلب پلتفرم‌های لایه دوم اتریوم از فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) هستند، اما ارز متیس این‌گونه نیست و به جای ارائه نرم‌افزاری سازگار با ماشین مجازی اتریوم، خود ماشین مجازی اختصاصی ایجاد کرده است که خیلی کارآمدتر از هر پلتفرم دیگری مشکلات شبکه اتریوم را برطرف می‌کند.

این ارز دیجیتال که اولین بار در سال 2021 میلادی راه‌اندازی شده است، در حال حاضر کمترین کارمزد تراکنش‌ را در بین تمامی پلتفرم‌های لایه دوم اتریوم دارد. پلتفرم متیس به جای ذخیره و پردازش داده‌های خارج از شبکه در یک مکان مشخص، آن‌ها را مستقیما پردازش می‌کند که روشی سریع‌تر و ارزان‌تر است. از آنجایی که تراکنش‌های کاربران در یک ساختار پردازشی همتا به همتا (P2P) بررسی می‌شود، خطر هک شدن یا از دست رفتن داده‌ها در پلتفرم متیس بسیار پایین است.

ارز دیجیتال متیس و توکن بومی آن چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که گفته شد، ارز دیجیتال متیس به لطف پشتیبانی از فناوری‌های خاص در ساختار خود، مشکلات مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم و هزینه‌ی بالای تراکنش‌های آن را به بهترین شکل ممکن برطرف کرده است. از مهم‌ترین کاربردهای پلتفرم متیس می‌توان به انجام تراکنش‌ و پرداخت کارمزد‌های آن اشاره کرد که همه در شبکه متیس انجام می‌شوند، اما در نهایت به شبکه اصلی یعنی اتریوم ارسال می‌شوند.

در واقع هدف از ایجاد چنین پلتفرم‌هایی همین است که کاربران دیگر درگیر مشکلات مقیاس‌پذیری و کارمزد بالای شبکه اتریوم نباشند، اما در عین حال بتوانند از خدمات آن که در شبکه اصلی در دسترس است، بهره‌مند شوند. پلتفرم متیس همچنین یک کاربرد مهم دیگر دارد که آن قابلیت استیک کردن است. کاربران می‌توانند با استیک کردن توکن متیس پاداش بگیرند و یا در صورت تمایل می‌توانند از طریق توکن‌های متیس استیک شده در شبکه، یک شرکت خودمختار غیرمتمرکز (DAC) ایجاد کنند. این شرکت‌های غیرمتمرکز که با اهداف متفاوتی ایجاد می‌شوند، یک سیستم مدیریتی واحد ندارند و اغلب توسط یک شورا هدایت می‌شوند.

تون کوین چیست؟

هدف از ساخت ارز متیس چیست؟

هدف از ایجاد ارز دیجیتال متیس مشابه با سایر پروژه‌های لایه دوم است: کاهش قابل توجه کارمزد تراکنش‌ها و افزایش مقیاس‌پذیری شبکه. با این حال، توسعه‌دهندگان پلتفرم متیس در زمینه توسعه این پروژه، تصمیم گرفتند که راه متفاوتی در رسیدن به این هدف در پیش بگیرند که این مسیر متفاوت منجر به کارآمدتر بودن شبکه و موفق‌تر بودن آن شد. البته لازم به ذکر است که پروتکل‌های لایه دوم اغلب در زمینه سرعت پردازش تراکنش‌ها و کارمزد پایین به یک شکل هستند، اما متیس ساختار نسبتا متفاوتی در شبکه خود دارد که به آن از نظر کارمزد بسیار پایین‌تر، برتری داده است.

ارز متیس metis

برای مثال، بر اساس داده‌های منتشر شده در اوایل سال 2023 میلادی، میانگین کارمزد تراکنش‌های اتریوم در شبکه متیس کمتر از یک 0.1 دلار بوده است. این در حالی است که کاربران در سایر پلتفرم‌های غیرمتمرکز باید در حدود 0.4 دلار برای انجام چنین تراکنشی پرداخت کنند. اختلاف کارمزد ممکن است قابل توجه نباشد، اما در یک مقایسه که کدام یک کارمزد کمتری دارد قطعا متیس برنده است.

ارز دیجیتال متیک MATIC چیست؟

تاریخچه قیمتی توکن متیس

همان‌طور که گفته شد، ارز دیجیتال متیس دارای یک توکن بومی با همین نام است که عموما برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه و استیکینگ استفاده می‌شود. این توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 اتریوم است و با حداکثر عرضه 10 میلیون توکن در بازار حضور دارد که در حال حاضر بیش از 5.4 میلیون توکن آن در گردش است. همچنین لازم به ذکر است که ارزش بازار متیس در حدود 434 میلیون دلار است.

این ارز دیجیتال در اوج قیمتی خود در قیمت 324 دلار معامله می‌شده و در زمان نگارش این مقاله از اوج قیمتی خود تا 75 درصد فاصله گرفته است. توکن متیس در سه و شش ماهه گذشته به ترتیب بیش از 530 و 430 درصد صعودی بوده که آمار فوق العاده‌ای است، اما فراموش نکنید که این ارز دیجیتال به شدت دارای نوسان قیمت است و این تاریخچه قیمتی آن می‌تواند به سرعت تغییر پیدا کند و کاهشی شود.

آیا ارز متیس ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟

ارز دیجیتال متیس در بلند‌مدت ممکن است که سود قابل توجهی به سرمایه‌گذارانش بدهد، اما لازم به ذکر است که بازار ارزهای دیجیتال همیشه از پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها پیروی نمی‌کند و به شدت تحت تاثیر رویدادهای مختلف قرار دارد. با این حال، پروژه‌های لایه دوم اتریوم از جمله متیس همیشه گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند چرا که شبکه اتریوم بعد از بیت‌کوین (BTC) محبوب‌ترین شبکه بلاک‌چینی است و بر این محبوبیت به طور روزانه افزوده می‌شود.

سرمایه گذاری در متیس

موفقیت بیشتر متیس نیز به عنوان یک پروژه لایه دوم اتریوم در آینده محتمل به نظر می‌رسد، اما یک شبه نخواهد بود و نیاز به گذشت مدت زمان قابل توجهی دارد.

سخن پایانی

متیس در میان پروژه‌های لایه دوم گوناگون، به وعده خود مبنی بر کارمزد تراکنش پایین و سرعت بالا عمل کرده است و می‌توان گفت که پروژه صلاحیت لازم برای قرار گرفتن در فهرست بهترین پلتفرم‌های لایه دوم اتریوم را دارد. ارز دیجیتال متیس مسلما در دراز‌مدت با رشد شبکه اتریوم و استقبال بیشتر کاربران از پروژه‌های لایه دوم رشد خواهد کرد و قیمت توکن آن نیز افزایش خواهد داشت. با این حال، کاربران همچنان باید حساب شده و با تحلیل شخصی و دقیق اقدام به سرمایه‌گذاری کنند تا خرید سودآوری داشته باشند و متحمل ضرر نشوند.

سوالات متداول

1- ارز دیجیتال متیس چیست؟

ارز دیجیتال متیس یک راه حل لایه دوم برای بلاک‌چین اتریوم است که با هدف حل مشکلات مقیاس‌پذیری شبکه آن و کاهش کارمزد تراکنش‌ها در بازار ارزهای دیجیتال حضور دارد. این رمزارز دارای یک توکن بومی با همین نام است که از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه و استیکینگ استفاده می‌شود.

2- آیا متیس بهترین پلتفرم لایه دوم برای اتریوم است؟

متیس یکی از چندین راه حل‌های لایه دوم برای بلاک‌چین اتریوم است که هدف مشترکی با رقبایش دارد و آن هم حل مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم و کاهش کارمزدهای شبکه آن است. با این حال، توسعه‌دهندگان در ساخته متیس روش متفاوت‌تری در پیش گرفته‌اند که آن را به نحوی از سایر پروژه‌های لایه دوم بهتر کرده است.

3- آیا ارز متیس گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

آینده ارز دیجیتال متیس به رشد شبکه اتریوم و استقبال بیشتر کاربران از پروژه‌های لایه دوم بستگی دارد. تحلیلگران نسبت به آینده این دسته از پروژه‌های بلاک‌چینی خوش‌بین هستند و آن را صعودی می‌دانند. با این حال، کاربران بهتر است که پیش از سرمایه‌گذاری تحلیل شخصی داشته باشند و حساب شده سرمایه‌گذاری کنند تا متحمل ضرر جبران‌ناپذیر نشوند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها