Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها, مقالات سرمایه گذاری

از بهترین ارزهای لایه دوم اتریوم برای سرمایه‌گذاری، می‌توان به پالیگان، آربیتروم، اپتیمیسم، ایمیوتبل ایکس، دی‌وای‌دی‌ایکس، لوپرینگ، شیبا و منتل اشاره کرد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

آیا تا به حال اسم پروتکل لایه دوم اتریوم به گوشتان خورده است؟ آیا در مورد پروژه‌ها و راه‌حل‌های لایه ۲ اتریوم چیزی می‌دانید؟ در این مطلب قرار است راجع به بهترین ارزهای لایه دوم اتریوم برای سرمایه‌گذاری صحبت کنیم. اتریوم، یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شبکه‌های بلاکچین است که از نظر ارزش بازار، دومین ارز دیجیتال بزرگ در دنیای رمزارزها است. اتریوم، از یک اکوسیستم جذاب مالی به اسم دی DeFi پشتیبانی می‌کند که این مسئله باعث شده کاربران بسیاری را به خود جذب کند. با توجه به روند رو به رشد پروژه‌های دیفای و همچنین افزایش تعداد کاربران، پلتفرم این ارز دیجیتال با مشکلاتی روبرو شده است. یکی از این مشکلات و محدودیت‌‌ها، مقیاس‌پذیری است که منجر به توسعه پروتکل‌های لایه دوم اتریوم شد.

دیفای چیست؟

پروتکل لایه ۲ اتریوم چیست؟

همانطور که می‌دانید، انجام تراکنش‌ها در شبکه اتریوم به زمان نسبتاً زیادی نیاز دارند و با افزایش تعداد کاربران، قاعدتاً تعداد تراکنش‌هایی که نیاز به تأیید دارند نیز بالا می‌رود. این امر به نوبه خود باعث افزایش کارمزد شبکه شده است و همچنین، بلاکچین اتریوم را با مشکلاتی نظیر مقیاس‌پذیری و کاهش کارایی و سرعت انجام تراکنش‌ها روبرو کرده است.

تیم توسعه‌دهنده اتریوم برای حل این مشکلات و سایر مسائل مرتبط با افزایش تعداد کاربران شبکه، پروتکل‌های لایه دوم اتریوم را معرفی کردند. در اینجا منظور از لایه دوم اتریوم، در واقع لایه‌ای است که در بالای شبکه‌ اتریوم قرار دارد و با استفاده از قراردادهای هوشمند کار می‌کند. تاکنون پروژه‌های مختلفی برای حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم طراحی شده‌اند.

بهترین پروژه‌های لایه ۲ اتریوم در سال ۲۰۲۳

در سال‌های اخیر، ارزهای دیجیتال لایه ۲ اتریوم یشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند و اکوسیستم آن را متحول کرده‌اند. محبوبیت این پروژه‌ها به دلیل گس فی پایین و همچنین، سرعت بالای تراکنش‌های آن‌ها است. بیاید نگاهی به این پروژه‌ها بیندازیم.

پالیگان (Polygon)

ارز لایه دوم اتریوم پالیگان

توکن بومی:  MATIC

ارزش بازار: 6.1 میلیارد دلار

ارزش کل قفل‌شده: ۷۰۰.۸۳ میلیون دلار

عرضه کل: ۱۰ میلیارد عدد

Polygon برجسته‌ترین راه‌ حل لایه 2 برای مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم است که در صدر لیست بهترین ارزهای لایه دوم اتریوم جای می‌گیرد. این پروژه حدود ۳۵۰ هزار کاربر فعال روزانه دارد و از تراکنش‌های خیلی سریع، در حدود ۷۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS)، پشتیبانی ‌می‌کند . شبکه پالیگان چندی قبل از فناوری رول آپ مبتنی بر گواه دانش صفر رونمایی کرده است که کاملاً با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگاری دارد. MATIC توکن اصلی این پروژه بوده که در حال حاضر دارای ارزش بازار بیش از 6 میلیارد دلار است.

آربیتروم (Arbitrum)

توکن بومی: ARB

ارزش بازار‌: ۱.۲ میلیارد دلار

ارزش کل قفل‌شده: ۱.۶۷ میلیارد دلار

عرضه کل: ۱۰ میلیارد عدد

آربیتروم با بیش از ۱۲۰ هزار کاربر فعال روزانه، یکی از توکن‌های مهم‌ در این لیست است. این پروژه توسط Offchain Labs توسعه داده شده است و از فناوری رول آپ (Roll-up) استفاده می‌کند. رول آپ راه حلی برای بهبود مقیاس‌پذیری است که چندین تراکنش را در یک تراکنش ادغام ‌‌می‌کند. این بدان معناست که اطلاعات تراکنش‌ها در یک لایه جدید ذخیره می‌شوند و سپس به لایه اصلی بازمی‌گردند.

مقیاس‌پذیری بالا و هزینه پایین تراکنش از ویژگی‌های مهم ارز دیجیتال ARB هستند. به لطف استفاده از فناوری رول آپ، تعداد بیشتری از تراکنش‌ها با هزینه کمتر و سرعت بیشتر بر روی بلاکچین اتریوم انجام می‌شوند.

ارزش بازار آربیتروم در حال حاضر حدود ۱.۲ میلیارد دلار است. ARB نماد توکن بومی شبکه آربیتروم است که کاربران می‌توانند از آن برای شرکت در تصمیم‌گیری‌های مربوط به این اکوسیستم نیز استفاده کنند. در حال حاضر، حدود ۱۲.۵ درصد از توکن‌ها در حال گردش هستند و آربیتروم به دنبال یک برنامه توزیع ماهانه است که در هر ماه از مارس ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷،  مقداری از توکن‌های باقیمانده به بازار عرضه خواهند شد.

اپتیمیسم (Optimism)

ارز لایه دوم اتریوم اپتیمیسم

توکن بومی: OP

ارزش بازار: ۱.۰۶ میلیارد دلار

ارزش کل قفل‌شده: ۵۸۷. ۸۲ میلیون دلار

عرضه کل: ۴.۳ میلیارد عدد

Optimism یکی از پروژه‌های برجسته کریپتو در لایه ۲ اتریوم است که کارایی و مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم را افزایش می‌دهد و بنیاد Optimism توسعه پروژه‌های مربوطه را عهده‌دار است.

در اینجا، فرض بر این است که هر تراکنش معتبر است؛ البته این به معنای پذیرش بی چون و چرای تراکنش‌ها نیست، بلکه هدف از انجام این‌ کار، پذیرش سریع‌تر تراکنش‌ها و اعتبارسنجی آن‌ها است.

در این پروژه‌، راه‌ حلی برای بهبود مقیاس‌پذیری به نام سوپرچین (Superchain) توسعه می‌یابد. سوپرچین شامل شبکه‌ای از زنجیره‌های OP Stack است که با مین نت اپتیمیسم و دیگر شبکه‌های لایه ۲ اتریوم ادغام شده‌اند. این امر باعث بهبود مقیاس‌پذیری و کارایی در زمینه فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال می‌شود.

ایمیوتبل ایکس (Immutable X)

توکن بومی: IMX

ارزش بازار: ۶۵۰ میلیون دلار

ارزش کل قفل‌شده: ۳۴.۵۳ میلیون دلار

عرضه کل: ۲ میلیارد عدد

Immutable X یک شبکه مستقل بر روی لایه ۲ اتریوم است. در واقع، ایمیوتبل ایکس بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است، اما در لایه‌ای بالاتر از آن قرار گرفته و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد. در این شبکه، سرعت انجام تراکنش‌ها، مقیاس‌پذیری (یعنی توانایی پذیرش و پردازش تعداد بیشتری از تراکنش‌ها)  و انعطاف‌پذیری (یعنی قابلیت پشتیبانی از انواع مختلف فعالیت‌های رمزنگاری) اهمیت زیادی دارد.

این شبکه بستری مطمئن برای توسعه بازی‌های کریپتو نسل بعد است. Immutable X دارای مجموعه‌ای از امکانات و ابزارهای نوآورانه است که به علاقه‌مندان این امکان را می‌دهد تا به سادگی و بدون هیچ دردسری به دنیای بازی‌های کریپتو وارد شوند. در همین راستا، ایمیوتبل ایکس یک کیف پول بدون نقص و خودکار را ارائه می‌کند که فرآیند ورود به سیستم را برای علاقه‌مندان به بازی‌های کریپتو ساده‌تر و کارآمدتر می‌کند.

دی‌وای‌دی‌ایکس (dYdX)

بهترین ارزهای لایه دوم اتریوم dydx

توکن بومی: dYdX

ارزش بازار: ۳۵۰ میلیون دلار

ارزش کل قفل‌شده: ۳۳۰.۵۸ میلیون دلار

عرضه کل: ۱ میلیارد عدد

dYdX یکی دیگر از بهترین ارزهای لایه دوم اتریوم است که از فناوری‌های مختلفی استفاده می‌کند تا تراکنش‌ها را خارج از زنجیره اصلی اتریوم انجام دهد. این امر سرعت انجام تراکنش‌ها را به مقدار زیادی افزایش و هزینه تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد.

همچنین، دی‌وای‌دی‌ایکس یک بستر معاملاتی غیرمتمرکز (DEX) را ارائه می‌کند که کاربران می‌توانند به طور مستقیم از طریق کیف پول خود معاملات را انجام دهند. دی‌وای‌دی‌ایکس یک توکن بومی به همین نام نیز دارد که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، هزینه تراکنش‌ها را پرداخت کنند و همچنین، در پیشنهادات حاکمیتی مشارکت داشته باشند.

لوپرینگ (Loopring)

توکن بومی: LRC

ارزش بازار: ۲۲۷ میلیون دلار

ارزش کل قفل‌شده: ۷۷ میلیون دلار

عرضه کل: ۱.۳۷ میلیارد عدد

Loopring یکی دیگر از بهترین پروژه‌های لایه ۲ اتریوم است که قابلیت پرداخت تسهیلات و نقل و انتقال غیرمتمرکز دارایی‌ها را فراهم می‌کند. لوپرینگ علاوه بر اینکه به حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم کمک کرده، باعث تسهیل فرآیند توسعه صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) نیز شده است.

این پروژه در سال ۲۰۱۹ و به سرپرستی یکی از مهندسان نرم‌افزار سابق شرکت گوگل، گری وانگ، راه‌اندازی شد. لوپرینگ با استفاده از تکنولوژی رول آپ گواه دانش صفر، تمرکززدایی بیشتر را تضمین می‌کند و می‌تواند تا حدود ۲،۰۲۵ تراکنش در ثانیه را پردازش کند.

شیبا اینو (Shiba Inu)

بهترین ارزهای لایه دوم اتریوم shib

توکن بومی: SHIB

ارزش بازار: ۴.۱۲ میلیارد دلار

عرضه کل: ۵۸۹ تریلیون عدد

شیبا اینو یکی از بزرگترین میم کوین‌های بازار است که با رشد چند صد هزار درصدی خود در چند سال اخیر، به تیتر اول اخبار دنیای رمز ارزها تبدیل شد. توسعه‌دهندگان این توکن همواره در تلاش بوده‌اند تا وابستگی به زنجیره اصلی اتریوم را کاهش دهند.

همچنین، تیم توسعه‌دهنده این توکن همواره به دنبال یافتن راهی برای تثیبت و رشد ارزش توکن خود بوده‌اند. راه‌اندازی شبکه لایه دوم این پروژه به نام شیباریوم (Shibarium) گامی مهم در این راستا تلقی می‌شود.

منتل (Mantle)

توکن بومی: MNT

ارزش بازار:  ۱.۰۱ میلیار دلار

ارزش کل قفل‌شده: ۴۶.۴ میلیون دلار

عرضه کل: ۶.۲۲ میلیارد عدد

آخرین گزینه در لیست بهترین ارزهای لایه دوم اتریوم برای سرمایه‌گذاری، منتل است. Mantle یک اکوسیستم بسیار غیرمتمرکز با قابلیت مقیاس‌پذیری بالا است. این پروژه با انجام معاملات گروهی و همچنین، جدا کردن لایه‌های دسترسی به داده‌ها از طریق رول آپ اتریوم، هزینه تراکنش‌ها را تا حدود ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2024

بهترین ارزهای متاورس

بهترین ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

بهترین ارزهای دیجیتال برای استیک کردن

کلام پایانی

نمی‌توان این حقیقت را انکار کرد که اتریوم ‌هم‌تراز با دیفای در دنیا شناخته می‌شود. از این رو، شبکه بلاکچین اتریوم باید بتواند به میلیون‌ها کاربر و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پاسخ دهد و آن‌ها را مدیریت کند. از سوی دیگر، این بلاکچین با محدودیت‌هایی همچون سرعت کم و کارمزد بالای تراکنش‌ها روبرو است. بنابراین، برای حل این مشکلات، توسعه‌دهندگان مختلف اقدام به طراحی و اجرای پروژه‌های لایه ۲ اتریوم کرده‌اند تا بتوانند در کنار حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم، اکوسیستم دیفای را نیز گسترش دهند.

راه‌ حل‌های لایه ۲ اتریوم، پروتکل‌های غیرمتمرکزی هستند که با بالا بردن ظرفیت شبکه برای تأیید تراکنش‌ها، مقیاس‌پذیری را افزایش می‌دهند. این امر باعث می‌شود که ترافیک شبکه بلاکچین کاهش یابد. نحوه عملکرد این پروتکل‌ها بدین صورت است که پردازش تراکنش‌ها را به خارج از زنجیره اصلی واگذار می‌کنند.

پروژه‌های لایه ۲ اتریوم می‌توانند در آینده رشد چشمگیری داشته باشند و زمینه‌های بسیار پرسودی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنند. به طور کلی، بسیاری از کارشناسان معتقدند که سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های لایه ۲ اتریوم یک وضعیت برد – برد در آینده خواهد بود. در این مقاله، تعدادی از بهترین ارزهای دیجیتال لایه ۲ اتریوم برای سرمایه‌گذاری را معرفی کردیم. این ارزها با توجه به نقاط قوت و ويژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن‌ها، پتانسیل بالایی برای شکوفایی و موفقیت در آینده دارند. با این حال، بهتر است که پیش از سرمایه‌گذاری در هر یک از این پروژه‌ها، تحقیقات کاملی انجام دهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها