Categories
مقالات بازارهای مالی

سیو سود، ذخیره سود یا برداشت سود (TP) دستورالعملی برای بستن یک معامله با نرخ مشخص در صورت افزایش بازار است تا اطمینان حاصل شود که سود شما محقق شده است.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

احتمالا شما این تجربه را داشته‌اید، یک ارز دیجیتال خریده‌اید، و قیمت آن بالا و بالاتر می‌رود و به هدف ۱۰ درصد سود شما می‌رسد. شما به خاطر هوش تجاری خود به خود تبریک می‌گویید، اما تصمیم می‌گیرید که نفروشید، چراکه اینگونه فکر می‌کنید وقتی به نظر می‌رسد که در یک یا دو روز آینده قیمت حتی بالاتر می‌رود، چرا روی ۱۰% سود بفروشم؟

صبح روز بعد از خواب بیدار می‌شوید، نمودارها را بررسی می‌کنید و احساس می‌کنید آب سردی روی صورتتان ریخته شده است. این روند زمانی که شما خواب بودید به سمت پایین برگشته بود و سود +۱۰٪ شما را به -۲٪ ضرر تبدیل کرد. اینجاست که اهمیت سیو سود (Take Profit) مشخص می‌شود.

سیو سود در ارز دیجیتال چیست؟

سیو سود در ارز دیجیتال به معنای بستن موقعیت‌های موجود و زمانی است که یک ارز دیجیتال به یک قیمت از پیش تعیین‌شده می‌رسد، یعنی وقتی یک رمزارز را خریداری می‌کنید و ارزش آن افزایش می‌یابد، آن را می‌فروشید و سود خود را قفل می‌کنید. اساسا، این یک استراتژی خروج است.

سیو سود یک مفهوم ساده است، اما ممکن است تمرین کردن آن دشوار باشد، زیرا همانطور که در سناریوی بالا توضیح داده شد، معامله‌گران تحت هدایت احساسات اغلب با طمع درگیر می‌شوند. میل به سود بیشتر باعث می‌شود که آن‌ها برای مدت طولانی‌تری نسبت به آنچه که باید در موقعیت‌های پرخطر باقی بمانند و در نتیجه پس از اصلاح بازار ضرر می‌کنند.

به همین دلیل است که استراتژی‌های سیو سود برای معامله‌گران کریپتو ضروری است، زیرا این صنعت به دلیل نوسانات بالا و نوسانات کوتاه‌مدت قیمت بدنام است. استراتژی سیو سود ارز دیجیتال به معامله گران کمک می‌کند تا با ذخیره سود منظم، خود را در برابر نوسانات محافظت کنند.

نحوه سیو سود در کریپتو: ۲ استراتژی کلیدی

معضلی که هر معامله‌گری هنگام تصمیم‌گیری در مورد زمان بستن معاملات با آن مواجه است این است که آیا به یکباره نقد کند یا همچنان در معامله باقی بماند و منتظر افزایش قیمت با انتظار سودهای بیشتر باشد.

سیو سود، نکته کلیدی در سرمایه‌گذاری

هر دوی آن‌ها با ریسک همراه هستند، اگر اولین اقدام را انجام دهید، ممکن است دستاوردهای بیشتری را از دست بدهید، اما اگر دومی را انتخاب کنید، ممکن است هر دستاوردی را که قبلاً به دست آورده‌اید به خطر بیندازید.

این استراتژی‌ها به شما کمک می‌کند تا خطر را متعادل کنید:

۱. بخشی از موقعیت خود را بفروشید

این احتمالاً ساده‌ترین فرمول سیو سود در ارز دیجیتال است. با فروش بخشی از موقعیت خود، شما همچنان در بازار سرمایه گذاری می‌کنید و از هر گونه پیشرفت در آینده سود خواهید برد. اما در صورتی که بازار به سمت پایین بچرخد، مقداری پول نیز از روی میز برداشته‌اید.

به عنوان مثال، فرض کنید ۱ بیت کوین را به قیمت ۱۰٫۰۰۰ دلار خریداری کرده‌اید. اگر به ۲۰٫۰۰۰ دلار افزایش یابد، می‌توانید ۰٫۵ BTC را به قیمت ۱۰٫۰۰۰ دلار بفروشید. در عین حال، شما هنوز ۰٫۵ بیت کوین دارید و اگر قیمت همچنان به ۳۰٫۰۰۰ دلار افزایش یابد، می‌توانید به قیمت ۱۵٫۰۰۰ دلار بفروشید.

سود کل شما برابر است با ۱۵۰۰۰ دلار در مقایسه با ۱۰٫۰۰۰ دلار سود اگر کل بیت کوین خود را به قیمت ۲۰٫۰۰۰ دلار فروخته باشید.

۲. از حد ضرر دنبال کننده (Trailing stop) استفاده کنید

حد ضرر دنبال کننده به طور خودکار با حرکت قیمت به نفع شما تنظیم می‌شود. به عنوان مثال، فرض کنید بیت کوین را با قیمت ۱۰٫۰۰۰ دلار خریداری کرده‌اید و یک توقف ضرر در قیمت ۹٫۵۰۰ دلار قرار داده‌اید. با افزایش قیمت به ۱۱٫۰۰۰ دلار، توقف ضرر شما به ۱۰٫۵۰۰ دلار تعدیل می‌شد.

هنگامی که قیمت از بالای ۱۱٫۰۰۰ دلار شروع به کاهش می‌کند، توقف ضرر شما به سفارش بازار ۱۰٫۵۰۰ دلار تبدیل می‌شود. به این ترتیب، حتی اگر قیمت در نهایت به ۱۰٫۰۰۰ دلار کاهش پیدا کرد، ۵۰۰ دلار سود به جیب خواهید زد.

کدام استراتژی بهتر است؟ این واقعاً به میزان تحمل ریسک و اهداف سرمایه گذاری شما بستگی دارد. هر کاری که انجام می‌دهید، قبل از اینکه وارد بازار شوید، مطمئن شوید که برنامه‌ای برای سیو سود دارید.

چه زمانی از سیو سود استفاده کنیم؟

بهترین زمان برای سیو سود به عوامل مختلفی از جمله استراتژی کلی شما، شرایط فعلی بازار و اهداف شخصی شما بستگی دارد:

۱. هنگامی که به هدف سود خود رسیدید: هنگامی که به هدف سود خود رسیدید، ارزهای دیجیتال خود را بفروشید و سود خود را بگیرید. باز هم، گاهی اوقات گفتن این کار آسان‌تر از انجام آن است، بنابراین یک برنامه معاملاتی داشته باشید که استراتژی‌های بخش بالا را در بر بگیرد و به آن پایبند باشید.

۲. زمانی که بازار بی‌ثبات است: برخی از معامله گران زمانی که بازار بی‌ثبات است برای قفل کردن سود خود، سیو سود می‌کنند. اگر نگران سقوط ناگهانی بازار هستید، این می‌تواند استراتژی خوبی باشد.

۳. زمانی که بازار در اشباع خرید است: اگر بازار در وضعیت اشباع خرید باشد، ممکن است زمان خوبی برای سیو سود باشد. این موضوع به این دلیل است که قیمت‌ها احتمالاً به سطوح واقعی‌تر کاهش می‌یابد. یک شاخص خوب برای بررسی سطوح بیش از حد خرید، شاخص قدرت نسبی (RSI) است.

چگونه بدون فروش ارزهای دیجیتال خود سود ببریم؟

همه استراتژی‌های سودآوری شامل فروش ارز دیجیتال نیست. برخی از استراتژی‌ها به شما امکان می‌دهند ارز دیجیتال خود را برای بلند مدت نگه دارید (زیرا معتقدید ارزش آن همچنان افزایش می‌یابد)، در حالی که به شما امکان می‌دهد بدون خروج از موقعیت خود، سود کسب کنید.

در اینجا دو راه برای انجام این کار وجود دارد:

استیکینگ ارز دیجیتال (Staking)

استیکینگ ارز دیجیتال یک راه عالی برای سیو سودهای مکرر است. در این روش سود به دست آمده از سپرده گذاری کریپتو می‌تواند گاهی به ۸ درصد یا حتی بیشتر برسد، اگرچه باید به خاطر داشت که استیکینگ یک سرمایه گذاری بدون ریسک نیست. نکته کلیدی این است که فقط با صرافی‌ها، DEX‌ها و کیف پول‌های معتبر این فعالیت را به اشتراک بگذارید.

استیکینگ، رویکرد افزایش سرمایه در زمان هولد دارایی

لندینگ ارز دیجیتال (Lending)

یکی دیگر از راه‌های خوب برای سیو سود ارز دیجیتال بدون فروش آن‌ها، لندینگ یا همان وام‌دهی همتا به همتا است که توسط بسیاری از پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) ارائه می‌شود.

وام‌دهی همتا به همتا می‌تواند بسیار سودآور باشد، به ویژه برای سرمایه‌گذارانی که دارای ارزهای دیجیتال زیاد در کیف پول خود هستند. وام‌دهی همتا به همتا به فرد این امکان را می‌دهد که در ازای پرداخت بهره، درست مانند بانک، به افراد دیگر پول قرض دهد (برخی از پلتفرم‌های وام‌دهی همتا به همتا سودی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد را وعده می‌دهند.)

پروژه‌های محبوب وام دهی رمزنگاری P2P عبارتند از Aave، Compound و MakerDAO.

جمع بندی

نوسانات در بازار کریپتو جنبه‌ای مثبت دارد چراکه باعث می‌شود معامله گران به طور منظم از سبد سهام خود سود ببرند. با این حال، سود گرفتن می‌تواند یک چیز دشوار باشد زیرا معامله گران اغلب وسوسه می‌شوند که سکه‌های خود را نگه دارند و منتظر افزایش قیمت‌های بیشتر باشند.

این موضوع  می‌تواند منجر به زیان شود زیرا بازار روند نزولی دارد و خود را اصلاح می‌کند و سودهایی را که معامله‌گر قبلاً می‌توانست به جیب زده باشد خنثی می‌کند. به این ترتیب، داشتن یک استراتژی تنها نیمی از نبرد است. فرد باید نظم و انضباط داشته باشد و به آن پایبند باشد.

سوالات متداول

1- سیو سود (Take Profit) چیست؟

سیو سود، ذخیره سود یا برداشت سود (TP) دستورالعملی برای بستن یک معامله با نرخ مشخص در صورت افزایش بازار است تا اطمینان حاصل شود که سود شما محقق شده است.

2- یک سیو سود خوب برای کریپتو چند درصد است؟

همه ما با هم متفاوت هستیم و این واقعاً بستگی به میزان ضرری دارد که هر فرد آماده پذیرش آن است. بیشتر معامله‌گران با تجربه ارزهای دیجیتال حداقل ۵ درصد حاشیه سود را هدف قرار می‌دهند. شما می‌توانید حاشیه سود ۱۰٪ یا حتی بالاتر را هدف قرار دهید.

3- چه زمانی باید از سیو سود استفاده کنم؟

یکی از بهترین زمان‌ها برای سیو سود در ارز دیجیتال زمانی است که شکل‌گیری یک الگوی نمودار نزولی را مشاهده می‌کنید. صلیب‌های مرگ، سر و شانه‌ها، ستاره‌های تیرانداز و دیگر الگوهای نزولی اغلب نشان‌دهنده معکوس شدن روند هستند و باید در هر استراتژی سیو سود ارز دیجیتال گنجانده شوند.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ali
Ali
10 ماه قبل

سیو سود از واجباته