Categories
مقالات کیف پول‌ها
زمان مطالعه: 11 دقیقه

افزایش امنیت تراست ولت (Trust Wallet) نه فقط یک کلیدواژه معمولی، بلکه یک نکته بسیار مهم و حیاتی در فرایند سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) برای کسانی است که به دنبال یک سرمایه‌گذاری ایمن و مطمئن در این بازار هستند. امنیت کیف پول تراست ولت به صورت مستقیم با امنیت سرمایه‌گذاری شما در این بازار در ارتباط بوده و اگر شما به این نکته بی‌توجه باشید، عملاً سرمایه‌های ارزشمند خود را در یک خطر بسیار بزرگ قرار خواهید داد. موضوع امنیت داخلی کیف پول تراست والت با حفظ کیف پول تراست والت در شرایط کاملاً ایمن با یکدیگر متفاوت هستند و ما در این مقاله در بیتشال در کنار شما هستیم تا نکاتی کاملا حرفه‌ای و کاربردی برای افزایش امنیت این کیف پول را با شما در میان بگذاریم که با استفاده از این نکات دیگر نگران به خطر افتادن دارایی‌های خود در این کیف پول نخواهید بود.

در طول سال‌های گذشته که کاربران ایرانی به دنبال استفاده از تراست ولت برای نگهداری از توکن‌های خود بوده‌اند، هیچ چالش امنیتی گسترده در این کیف پول رخ نداده، اما در همین مدت خیلی از ایرانی‌ها دارایی‌های خود را در آن از دست داده‌اند. شاید از خود بپرسید چرا؟ پاسخ خیلی ساده است، خود کیف پول تراست ولت کاملاً ایمن است، اما شما باید در زمان نگهداری از آن دقت کافی داشته باشید تا مبادا کلید واژه‌های ورودی به کیف پول شما در اختیار سایر کاربران و افراد قرار بگیرد. نکات و روش‌هایی که در ادامه برای بالا بردن امنیت تراست ولت برای شما تشریح می‌کنیم، ترفندهای کدنویسی نیستند که ماهیت خود این کیف پول را برای شما ایمن کنند، بلکه قرار است ترفندهای بسیار کاربردی برای جلوگیری از نفوذ سایر کاربران به محیط کیف پول شما باشند.

بهتر است بخوانید: آموزش جامع استفاده از تراست ولت

امنیت تراست ولت (Trust Wallet)

به خودی خود هیچگونه خدشه‌ای روی امنیت کیف پول تراست ولت وارد نیست، اما اقداماتی که کاربران در زمان دانلود و استفاده از این کیف پول نرم‌افزاری انجام می‌دهند، ممکن است باعث بروز چالش‌هایی در امنیت آن شود. فرض کنید شما به جای دانلود مستقیم نرم‌افزار تراست والت از سایت رسمی و یا پلی استور، آن را از یک سایت کاملا ناشناخته دانلود کنید؛ چه تضمینی وجود دارد که نرم‌افزار دانلود شده دارای کدهای خرابکاری شده نباشد و عملاً بعد از دانلود و نصب، هکرها به راحتی به داخل نرم‌افزار کیف پول شما نفوذ نکنند؟

در حال حاضر کلاهبرداران بسیار زیادی در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام خود را به عنوان پشتیبان کیف پول تراست ولت معرفی کرده و برای رفع ایرادات موجود، از شما تقاضای نام کاربری و رمز عبور ورود به کیف پول را می‌نمایند. اگر شما فریب این دسته از کلاهبرداران را بخورید، امنیت خود کیف پول تراست والت تحت خطر قرار می‌گیرد یا اینکه اقدامات شماست که باعث شده تا چنین چالشی برای کیف پول نرم‌افزاری شما ایجاد شود؟

تراست ولت از جمله کیف پول‌های غیرحضانتی محسوب می‌شود که فرایند نگهداری از رمز عبور و اطلاعات ارزهای دیجیتال شما در این کیف پول به هیچ وجه در پایگاه داده تراست ولت ذخیره نشده و شما به صورت لوکال این اطلاعات را در محیط گوشی خود ذخیره می‌کنید. به این ترتیب عملاً خود تیم تراست ولت نمی‌تواند به صورت مستقیم دخل و تصرفی در کیف پول شما ایجاد کرده و دارایی شما را به سرقت ببرد و از این نظر تراست والت یک کیف پول کاملاً ایمن محسوب می‌شود. تمام چالش‌های امنیتی این کیف پول زمانی ظاهر می‌شوند که کاربر نسبت به شرایط استفاده از آن دقت کافی را نداشته و به نوعی کیف پول نرم‌افزاری خود را تحت تاثیر خطرهای مختلفی قرار دهد. ترفندهای افزایش امنیت تراست ولت در واقع روش‌هایی هستند که مانع از بروز چنین تصمیمات اشتباهی از سوی شما در زمان استفاده از این کیف پول خواهند شد.

افزایش امنیت تراست ولت

امنیت تراست والت برای ایرانیان

نکته دیگری که درباره امنیت کیف پول تراست ولت ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد، شرایط استفاده از این ولت نرم‌افزاری برای کاربران ایرانی است. در طول سال‌های گذشته خیلی از صرافی‌ها و یا کیف پول‌ها، سرویس‌های خود را برای کاربران ایرانی قطع کرده و دسترسی به خدمات خود را برای کاربران ایرانی ممنوع کرده‌اند. نمونه بارز آن‌ها در لیست کیف پول‌های نرم‌افزاری ولت آمریکایی اکسودوس است که به صورت کاملاً رسمی در سایت خود اعلام کرده که کاربران ایرانی نباید برای باز کردن حساب کاربری و استفاده از اکسودوس اقدام نمایند. این موضوع به دلیل تحریم‌های ارائه شده از سوی دولت آمریکا برای شرکت‌هایی است که خدمات خود را در اختیار کاربران ایرانی قرار دهند.

با این حساب تکلیف کاربران ایرانی برای استفاده از چنین ولت‌هایی کاملاً روشن است و عملاً ورود به آنها می‌تواند خطرات بسیار زیادی از سوی خود تیم توسعه‌دهنده کیف پول برای شما به دنبال داشته باشد. خوشبختانه هیچگونه چالش امنیتی از این نظر از سوی کیف پول تراست ولت برای کاربران ایرانی تاکنون وجود نداشته و نگرانی از این بابت برای آن نداریم. هرچند کاربران ایرانی از خدماتی مانند پشتیبانی از زبان فارسی در تراست والت محروم هستند، اما به هر حال با استفاده از ترفندهای بالا بردن امنیت کیف پول تراست والت این ولت نرم‌افزاری می‌تواند امنیت تمام و کمال خود را برای ایرانی‌ها نیز داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: فهرست بهترین کیف پول‌های نگهداری تتر برای ایرانیان

بالا بردن امنیت تراست ولت (Trust Wallet)

سعی کردیم تا ذهنیت شما را نسبت به امنیت تراست ولت کاملاً باز کنیم و نکات امنیتی مربوط به این کیف پول را به صورت کامل برای شما تشریح کردیم. حالا نوبت به معرفی ترفندهای بالا بردن امنیت تراست ولت می‌رسد که ‌بخش اصلی مقاله ما را به خود اختصاص خواهد داد. نکاتی که در ادامه به عنوان روش‌های افزایش امنیت کیف پول تراست ولت با شما در میان می‌گذاریم همگی نکاتی کاملاً حرفه‌ای و تجربی هستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند خطرات بسیار زیادی مانند خطاهای انسانی و یا امکان نفوذ هکرها به کیف پول شما را به شدت کم کنند و عملاً تبدیل به یک سد امنیتی بزرگ برای حفظ دارایی‌های شما در این کیف پول باشند.

نکته بسیار مهم درباره ترفندهای بالا بردن امنیت تراست ولت این است که به هیچ وجه نباید آن‌ها را ساده بگیرید. این نکات هرچند ممکن است در ظاهر کمی ساده به نظر برسند، اما فوق‌العاده نکات حیاتی و مهمی هستند. اگر شما همین نکات ساده را نیز برای بالا بردن امنیت کیف پول نرم‌افزاری خود انجام ندهید، عملاً نباید هیچگونه بهانه‌ای در زمان از دست دادن دارایی‌های خود داشته باشید. هرگز فراموش نکنید که بازار ارز دیجیتال بازاری پر از خطرات مختلف است و خود شما مسئولیت حفظ ارزش دارایی‌های خود را در برابر این خطرات دارید.

بهتر است بخوانید: بازیابی کیف پول تراست ولت

1- نگهداری ایمن عبارت بازیابی

ترفندهای افزایش امنیت تراست ولت را با معرفی شرایط نگهداری ایمن از عبارت بازیابی که یک عبارت ۱۲ کلمه‌ای (Seed Phrase) است آغاز می‌کنیم. در زمانی که شما برای اولین بار در حال نصب کیف پول تراست ولت هستید، یک عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد که اهمیت بسیار زیادی برای حفظ امنیت این کیف پول دارد. البته اگر در زمان نصب این عبارت را یادداشت نکرده باشید، همچنان در صورت امکان ورود به داخل محیط کیف پول خود می‌توانید آن را مشاهده کرده و یادداشت کنید.

عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای عبارتی است که اگر شما به هر دلیلی کیف پول خود را از دست دهید، می‌توانید با نصب یک نسخه دیگر و وارد کردن این عبارت دوباره دارایی‌های خود را در آن بازیابی کنید. اگر گوشی شما به سرقت رفت یا یک مشکل نرم‌افزاری در موبایل خود داشتید و یا حتی رمز عبور ورود به کیف پول خود را فراموش کردید، تنها چاره برگرداندن دارایی‌های شما همین عبارت بازیابی خواهد بود و عملاً از دست دادن آن خطر بسیار بزرگی برای امنیت کیف پول شما خواهد بود.

اگر همین الان شما عبارت بازیابی کیف پول خود را در جایی ایمن نگه نداشته‌اید، مطالعه ادامه این مقاله را متوقف کرده و بعد از اینکه یک جای کاملاً ایمن و به دور از چشم سایرین برای نگهداری از این عبارت انتخاب کردید به مطالعه ادامه مقاله بپردازید. اگر فرد دیگری به نحوی به این عبارت دسترسی پیدا کند بلافاصله می‌تواند در موبایل خود به ولت نرم‌افزاری شما متصل شده و مدیریت تمام دارایی‌های شما را به عهده خواهد گرفت. اما در نگهداری از این عبارت بازیابی چند نکته مهم وجود دارد که باید به آن‌ها دقت داشته باشید:

  • سعی کنید از محیط دیجیتال برای نگهداری از این عبارت استفاده نکرده و آن را بر روی یک کاغذ یادداشت و در جایی مطمئن نگهداری کنید.
  • فراموش نکنید که جوهر خودکار ممکن است در طولانی مدت از بین رفته و کمرنگ شود و از این رو باید فکری برای جلوگیری از این مشکل داشته باشید. شما می‌توانید هر چند وقت یکبار این عبارت را در کاغذ دیگر یادداشت کرده و یا اینکه ذخیره‌سازی آن را به گونه‌ای انجام دهید که نگران از بین رفتن جوهر خودکار خود نباشید.
  • نگهداری از عبارت بازیابی در موبایل یکی از خطرناک‌ترین روش‌های نگهداری از این عبارت است.
  • تحت هیچ شرایطی و به هیچ عنوانی شما نباید این عبارت را در اختیار فرد دیگری قرار دهید. حتی اگر تیم پشتیبان تراست ولت هم برای ارائه خدمات به شما تقاضای در اختیار گرفتن این عبارت را داشت، از ارائه آن خودداری نمایید.

فراموش نکنید که شرکت‌های مختلف نرم‌افزاری بزرگ در جهان، روش‌های مختلفی را برای بازیابی کیف پول‌های نرم‌افزاری ارائه کرده‌اند که بسیاری از آنها حاصل زحمات تیم‌های برنامه‌نویسی فوق‌العاده حرفه‌ای و کارشناس است؛ اما آمارها نشان می‌دهد که حتی در یک درصد مواقع هم امکان بازیابی کیف پول نرم‌افزاری که تمام مشخصات آن گم شده باشد، بدون در اختیار داشتن این عبارت بازیابی وجود ندارد. این موضوع نشان از اهمیت بالای شرایط نگهداری از این عبارت را برای کاربران تراست ولت و هر کیف پول نرم‌افزاری دیگری دارد.

بالا بردن امنیت تراست والت

2- استفاده از رمز عبور و ورود بیومتریک (Biometric)

نکته دوم در افزایش امنیت تراست ولت استفاده از رمز عبور و یا ورود بیومتریک (ورود با اثر انگشت) به محیط این کیف پول است. هر بار که شما نرم‌افزار تراست والت را باز می‌کنید، صفحه وارد کردن رمز عبور برای شما به نمایش در خواهد آمد و شما باید رمز عبوری را برای ورود به نرم‌افزار انتخاب کنید که هم امنیت لازم را داشته باشد و هم اینکه همیشه شما آن را به ذهن داشته باشید.

فراموش نکنید که اگر شما رمز عبور خود به داخل محیط نرم‌افزار کیف پول خود را گم کنید، عملاً راهی برای ورود به آن جز با استفاده از عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای نخواهید داشت. از این رو توصیه می‌کنیم که حتماً رمز عبوری را انتخاب کنید که از ذهن شما خارج نشود و یا اگر نگران فراموش کردن رمز عبور خود هستید، از امکان ورود بیومتریک برای این منظور استفاده نمایید.

3- آپدیت نرم افزار

همچنین برای افزایش امنیت کیف پول تراست ولت بایستی دائماً نرم‌افزار آن را در موبایل خود به‌روزرسانی کنید. تیم توسعه‌دهنده تراست ولت در هر بار به‌روزرسانی از این نرم‌افزار ویژگی‌های جدیدی برای آن در نظر می‌گیرد و ممکن است حتی نکات امنیتی جدیدتری نیز به نرم‌افزار اضافه شود. با توجه به اینکه هکرها دائماً به دنبال ورود به کیف پول‌های نرم‌افزاری موجود در اینترنت هستند از این رو وظیفه اصلی تیم‌های پشتیبانی از کیف پول‌های نرم‌افزاری ارتقای سطح امنیت این نرم‌افزارها در مقابل حملات هکری است.

بنابراین وقتی آپدیت جدیدی از تراست والت ارائه می‌شود، بلافاصله شما باید نرم‌افزار کیف پول خود را به‌روزرسانی کنید تا عملاً امکان بهره‌بندی از شرایط امنیتی بالاتری را در آن در اختیار داشته باشید.‌ به‌روزرسانی نرم‌افزار تراست والت برای شما کمتر از چند دقیقه به طول خواهد انجامید، اما همین نکته ساده هم می‌تواند گاهی اوقات مانع از ایجاد خطرات مختلف بر روی دارایی شما در داخل این کیف پول شود.

4- عدم استفاده در محیط‌های ناایمن

یکی از مهم‌ترین نکات برای بالا بردن امنیت تراست ولت عدم استفاده از آن در هر جایی و در هر شرایطی است. بسیاری از افراد حرفه‌ای توصیه می‌کنند که شما کیف پول نرم‌افزاری خود را در یک گوشی موبایل که از آن به صورت معمول استفاده نمی‌کنید، نگهداری نمایید. یعنی یک گوشی موبایل برای استفاده معمول داشته باشید و گوشی دیگری برای ذخیره کردن کیف پول‌های نرم‌افزاری خود انتخاب کنید. اما اگر چنین امکانی برای شما وجود ندارد، نکات مهمی که در ادامه می‌کنیم را برای استفاده ایمن‌تر از کیف پول نرم‌افزاری خود در نظر داشته باشید.

  • دقت کنید که در هر جایی و به هر وای‌فایی برای وصل شدن به کیف پول نرم‌افزاری خود متصل نشوید. در چنین شرایطی هکرها امکان دسترسی به اطلاعات موبایل شما را نخواهند داشت.
  • سعی کنید در مواقع غیرضروری از کیف پول خود استفاده نکنید.
  • هرگز جلوی چشم بقیه اقدام به وارد کردن رمز عبور ورود به کیف پول تراست والت خود نکنید.
  • اگر به دنبال بازیابی کیف پول خود با استفاده از عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای هستید، حتماً در یک گوشی موبایل امن این کار را انجام دهید.

5- قرار دادن auto lock در وضعیت immediate

نکته بعدی برای افزایش امنیت کیف پول تراست ولت قرار دادن وضعیت امنیتی auto lock آن در وضعیت فوری است. اگر بعد از ورود به داخل محیط نرم‌افزار کیف پول خود به‌ بخش Security بروید، با گزینه‌های مختلفی روبرو خواهید شد که یکی از آنها auto lock است. این آپشن در نرم‌افزار تراست ولت به این معنا است که وقتی شما از کیف پول خود استفاده نمی‌کنید، بلافاصله نرم‌افزار آن قفل شده و برای ورود مجدد حتماً باید رمز عبور وارد کنید.

با ورود به این ‌بخش مشاهده می‌کنید که گزینه‌های مختلفی مانند یک دقیقه تا ۵ ساعت برای این منظور در نظر گرفته شده است. توصیه می‌کنیم که این ‌بخش را در حالت immediate قرار دهید تا بلافاصله بعد از خروج از نرم‌افزار و بستن پنجره آن، کیف پول شما قفل شود. این نکته در مواقعی اهمیت پیدا خواهد کرد که شما از کیف پول خود استفاده کرده و گوشی موبایل شما حتی برای چند دقیقه در دسترس سایر افراد قرار بگیرد. عملاً در این صورت آن‌ها بدون داشتن رمز عبور امکان ورود به کیف پول شما را نخواهند داشت و امنیت دارایی‌های شما حفظ خواهد شد.

رمز گذاشتن برای تراست ولت

در روش‌های بالا بردن امنیت تراست ولت به استفاده از یک رمز عبور برای آن اشاره کردیم که اهمیت بسیار بالایی هم دارد. اما رمز گذاشتن برای تراست ولت چگونه است و چگونه می‌توانیم یک رمز عبور مطمئن برای کیف پول خود در نظر بگیریم؟

برای رمز گذاشتن برای تراست والت شما می‌توانید بعد از ورود به محیط کیف پول خود، از ‌بخش تنظیمات که معمولا در گوشه چپ و بالای نرم‌افزار شما قرار گرفته، ‌بخش Security را انتخاب نموده و در این‌ قسمت با انتخاب Passcode و تعیین یک رمز عبور، مراحل رمز گذاشتن برای تراست ولت را به پایان برسانید. همچنین در ‌بخش Security گزینه‌ای وجود دارد که شما می‌توانید انتخاب کنید که برای ورود به محیط نرم‌افزار کیف پول خود از رمز عبور استفاده کنید یا اثر انگشت جایگزین این مرحله برای شما شود.

Trust wallet—setting—security—passcode

امنیت تراست والت برای ایرانیان

نکته بعدی که درباره رمز گذاشتن برای تراست والت باید به آن اشاره داشته باشیم، استفاده از یک رمز عبور مطمئن است که حدس زدن آن برای اطرافیان شما هم به این راحتی‌ها نباشد. برای این منظور بهتر است از ترکیبی از اعداد و حروف استفاده نمایید. فراموش نکنید که مواردی مانند تاریخ تولد یا شماره شناسنامه و مواردی از این دست معمولاً در اختیار اطرافیان شما نیز قرار دارد و استفاده از آن‌ها می‌تواند امنیت کیف پول شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

بهتر است بخوانید: آموزش تبدیل ارز در تراست ولت

شایعات هک تراست ولت

شایعات مختلفی درباره هک تراست ولت در اینترنت وجود دارد که لازم دانستیم تا نکاتی را در این باره نیز با شما در میان بگذاریم. به عنوان مثال خیلی از افراد به دنبال هک تراست ولت با ترموکس هستند. ترموکس یک نرم‌افزار امنیتی است که کاربردها و مزیت‌های بسیار زیادی دارد و یکی از کاربردهای آن نفوذ به نرم‌افزارهای مختلف است.

چه استفاده از ترموکس و چه سایت هک تراست ولت در حال حاضر هیچ وقت به واقعیت تبدیل نشده و تمام این موارد شایعاتی بیش نیستند. امکان حدس زدن عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای حتی با استفاده از کامپیوترهای پیشرفته هم به این راحتی‌ها وجود ندارد. از این رو ذهن خود را درگیر چنین شایعاتی برای هک تراست ولت نکرده و با استفاده از ترفندهایی که در بالا با آن‌ها اشاره کردیم امنیت کیف پول خود را در بهترین شرایط ممکن قرار دهید. دقت داشته باشید که در اکثر مواقع از بین رفتن دارایی کاربران در کیف پول‌های نرم‌افزاری به دلیل سهل‌انگاری در رعایت نکات امنیتی آن‌ها است و امنیت خود کیف پول در این باره نقش خاصی نخواهد داشت.

سایت هک تراست والت

جمع‌بندی

رسالت ما در بیتشال ارائه به‌روزترین و بهترین نکات برای بالا بردن امنیت سرمایه‌گذاری کاربران در معاملات بازار ارز دیجیتال است و در این باره در این مقاله سعی کردیم تا نکات امنیتی برای بالا بردن امنیت کیف پول تراست والت را برای شما تشریح کنیم. نکات امنیتی که به آن‌ها اشاره کردیم همگی اهمیت بسیار بالایی برای حفظ دارایی شما در این کیف پول دارند و لازم است تا شما حتماً نگاه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید. به کارگیری تمام نکات امنیتی تنها چند دقیقه وقت شما را خواهد گرفت، اما می‌تواند یک خیال کاملاً راحت و آسوده از بابت امنیت دارایی‌های شما در کیف پول تراست ولت داشته باشد.

در انتها از شما دعوت می‌کنیم که اگر دیدگاهی نسبت به روش‌های بالا بردن امنیت تراست ولت دارید و یا نقطه نظری درباره این کیف پول نرم‌افزاری ذهن شما رو به خود درگیر کرده، نظرات خود را در‌ بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

1- امنیت کیف پول تراست ولت چگونه است؟

تراست ولت یک کیف پول نرم‌افزاری با امنیت قابل قبول است.

2- افزایش امنیت کیف پول تراست ولت چگونه است؟

ترفندهایی که مانع از در دسترس قرار گرفتن عبارت امنیتی کیف پول برای دیگران شده و امنیت نگهداری از توکن‌ها در آن را افزایش می‌دهد.

3- آیا می‌توان کیف پول تراست والت را بازیابی کرد؟

در صورت عدم دسترسی به عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای، این فراِیند بسیار سخت خواهد بود. در موارد بسیار نادری برخی از شرکت‌ها می‌توانند با دریافت هزینه‌های بالا با استفاده از ترفندهایی مانند دانش صفر و یا هیپنوتیزم این مشکل را برطرف سازند.

مرجع: TrustWallet

شطرنج که بازی می‌کنی مهم نیست با وزیر ببری یا با پیاده. اصلا فکرشو نکن که چی از دست دادی، رو آینده تمرکز کن. این منم، نویسنده‌ای که همه چیز رو نوشتم، به جز شکست. با کریپتو پیاده‌ها هم می‌تونن برنده باشن. بی‌پرده صحبت می‌کنم و بی‌تعارف همه چیز رو تو مقالات من می‌بینی؛ حتی نکاتی که ممکنه به مزاق خیلی‌ها خوش نیاد.
خوشحال میشم که مطالب من رو در بیتشال بخونید و نظرتون رو بگید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها