Categories
مقالات کیف پول‌ها
زمان مطالعه: 15 دقیقه

بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین کدام‌ها هستند؟ اگر این سوال ذهن شما را به خود مشغول کرده، احتمالا به دنبال نگهداری کاملا ایمن و نقل‌وانتقال سریع بیت کوین‌های خود هستید. انتخاب از میان کیف پول های لایتینگی (Lightning Wallets) برای نگهداری از بیت کوین‌ها مزیت‌های بسیار زیادی دارند که یکی از مهم‌ترین آنها امنیت است. البته انتخاب اشتباه از میان آنها نیز دلیلی برای چالش‌های امنیتی و حتی مشکلاتی در زمان انتقال بیت کوین‌ها خواهد بود. از این رو در بیتشال بر آن شدیم تا بررسی کاملی روی بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning Wallets) داشته باشیم.

نکات کلیدی مقاله:

  • شبکه لایتینگ (Lightning Network) راه‌حل لایه دوم برای حل چالش‌های مقیاس‌پذیری و سرعت تایید تراکنش‌های شبکه اصلی است.
  • کیف پول‌های لایتنینگ برای عملکرد ایده‌آل نیاز به داشتن نقدینگی مناسب در گره‌های خود دارند.
  • تراکنش‌های شبکه لایتنینگ (Lightning Network) خارج از شبکه اصلی انجام می‌پذیرد و کارمزدهای کمتر و سرعت بیشتری در تایید تراکنش‌ها خواهند داشت.

کیف پول لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning Wallets) چیست؟

قبل از هر چیزی شما باید بدانید که کیف پول لایتینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning Wallets) چیست و قرار است چه کاربردی در شبکه بیت کوین داشته باشد. بیت کوین به دلیل عرضه با تعداد محدود، به ارزش خیلی بالایی رسیده و امنیت قابل قبولی را نیز می‌توانیم برای شبکه بلاکچین آن در نظر بگیریم. اما بلاکچین بیت کوین از نظر سرعت تایید تراکنش‌ها که 7 تراکنش در ثانیه است، نسبت به بلاکچین‌های نسل جدید بازار ارز دیجیتال، شرایط چندان مطلوبی ندارد. نسل جدید شبکه‌های بلاکچین امکان تایید هزاران تراکنش را در ثانیه فراهم می‌آورند. البته این چالش فقط مربوط به شبکه بلاکچین بیت کوین نبوده و حتی اتریوم هم با ۱۳ تراکنش در ثانیه شرایط مطلوبی از این بابت ندارد.

یکی از مهمترین راه‌حل‌هایی که برای حل سرعت تایید تراکنش‌ها در شبکه اتریوم به وجود آمد، راه‌حل‌های لایه ۲ و زنجیره‌هایی مانند شبکه پالیگان بودند. این شبکه‌ها با اتصال موازی به شبکه بلاکچین اتریوم برخی از تراکنش‌ها را از شبکه اصلی خارج و با تایید آنها در بیرون از زنجیره، هم سرعت تایید تراکنش‌ها را افزایش داده و هم میزان بار شبکه را کاهش می‌دادند. اتفاق مشابهی در سال ۲۰۱۵ با روی کار آمدن شبکه لایتنینگ (Lightning Network) برای شبکه بلاکچین بیت کوین هم رخ داد.

شبکه لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning Network) در واقع همان نقش لایه ۲ اتریوم را برای بلاکچین بیت کوین داشته و با بالا بردن سرعت تایید تراکنش‌ها و کاهش کارمزدها، کیفیت شبکه بلاکچین بیت کوین را افزایش می‌دهد. پروژه‌هایی که در شبکه لایتنینگ بیت کوین فعالیت دارند، فرایند تایید تراکنش‌ها را از شبکه خارج کرده و این مهم باعث می‌شود تا عملاً تایید تراکنش‌ها با سرعت به مراتب بیشتری انجام پذیرد. در این بین‌ برخی از کیف پول‌ها هم به این زنجیره اضافه شده‌اند و چنین نقشی را به عنوان کیف پول لایتنینگ بیت کوین ایفا می‌نمایند. با این حساب کیف پول هایی که به این شبکه متصل شده و امکان تایید تراکنش‌های شبکه بلاکچین بیت کوین را با سرعت بالاتری برای ما فراهم می‌آورند، به عنوان کیف پول های لایتنینگ بیت کوین شمرده خواهند شد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین کیف پول های اتریوم در سال 2024

بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین

شبکه لایتنینگ بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه در ادامه قرار است امنیت بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning Wallets) را برای شما مورد بررسی قرار دهیم، لازم است تا شما را با نحوه کارکرد این کیف پول‌ها آشنا کنیم؛ زیرا نحوه کارکرد این کیف پول‌ها با امنیت آنها رابطه مستقیمی دارد. در کیف پول‌های لایتنینگ، گره‌هایی تعریف می‌شوند که این گره‌ها با در اختیار داشتن یک دارایی قابل توجه، تراکنش‌های انجام گرفته توسط کاربران را به شبکه بلاکچین بیت کوین انتقال نداده و خودشان برای تایید این تراکنش‌ها و انجام آنها دست به کار می‌شوند.

در کیف پول‌هایی که در شبکه لایتنینگ بیت کوین کاربرد دارند، دو ویژگی مشترک یعنی وجود گره‌ها و کانال‌ها را شاهد هستیم. نحوه کارکرد چنین کیف پول‌هایی به همین گره‌ها و کانال‌ها بستگی دارد که تعریف آنها را با هم مرور می‌کنیم.

گره‌ها: برای انجام تراکنش‌ها در شبکه لایتنینگ وجود گره‌ها لازم است. گره‌ها در شبکه دو وظیفه بسیار مهم را به عهده دارند. آنها در درجه اول باید به شبکه بیت کوین نظارت داشته باشند تا امنیت نقل‌وانتقالات برقرار باشد و از این گذشته انجام تراکنش‌ها از طریق برقراری با گره‌های دیگر نیز به عهده آنها است.

کانال‌ها: گره‌ها در ارتباط با یکدیگر، کانال‌ها را به وجود می‌آورند. ارتباط میان فرستنده و گیرنده در شبکه لایتنینگ با استفاده از کانال انجام می‌پذیرد. در این شبکه هر کسی می‌داند که در آن سوی هر دریافت یا پرداختی چه کسی قرار گرفته و چه میزان دارایی در اختیار دارد. هر چقدر تعداد گره‌های لازم برای انجام یک تراکنش کمتر باشد، در نهایت سرعت تایید آن نیز بیشتر خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است پرداخت به صورت مستقیم بین دو گره انجام پذیرد و گاهی اوقات هم ممکن است چندین گره در طول مسیر برای انجام یک تراکنش در شبکه نقش داشته باشند.

تراکنش‌های خروجی باعث کم شدن دارایی گره می‌شود و تراکنش‌های ورودی هم دارایی گره را افزایش می‌دهد. بهترین حالت برای گره این است که میزان دارایی خروجی و ورودی برای آن یکسان باشد و تنها عایدی گره‌ها از طریق دریافت کارمزدها خواهد بود. در صورت کاهش قابل توجه دارایی یک گره، عملاً کیفیت کار آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و کیف پول هایی که چنین شرایطی داشته باشند، امکان ارائه خدمات با کیفیت بالا را به کاربران نخواهند داشت. عملا در صورتی که یک گره دارایی لازم برای انجام تراکنش مورد نظر کاربر را نداشته باشد، تراکنش تایید نشده و برگشت داده خواهد شد.

در اکثر مواقع کیف پول های لایتنینگ برای شبکه بیت کوین خودشان نقش گره را دارند. این کیف پول‌ها یک تراکنش بسیار بزرگ در بلاکچین بیت کوین انجام داده و دارایی قابل توجهی دارند و عملاً با همین دارایی می‌توانند به مدیریت دارایی کاربران خود در داخل کیف پول بپردازند. همچنین اتصال کیف پول های مختلف لایتنینگ به یکدیگر نیز با کانال‌ها است. این موضوع دقیقاً مشابه این است که شما یک برآورد هزینه ۱۰ میلیون تومانی برای خرید سوپرمارکتی خود در هر ماه در نظر گرفته و ۱۰ میلیون تومان به یک کارت انتقال دهید تا تراکنش‌ها از طریق آن انجام پذیرد. عملاً شما در طول هر ماه دیگر به جزئیات خریدها دقتی نخواهید داشت و فقط می‌دانید که قرار است ۱۰ میلیون تومان برای این هزینه پرداخت کنید.

در کیف پول‌های لایتنینگ هم یک تراکنش بزرگ از طریق گره در شبکه بلاکچین بیت کوین انجام پذیرفته و تراکنش‌های خرد انجام گرفته توسط کاربران با همین دارایی مدیریت می‌شود.

با این حساب انجام تراکنش در داخل محیط کیف پول لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning Wallets) در داخل شبکه بلاکچین اصلی بیت کوین ثبت نخواهد شد. این نحوه کارکرد باعث می‌شود تا عملاً شما با سرعت به مراتب بیشتری تراکنش‌های خود را انجام دهید.

انواع کیف پول لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning Wallets)

کیف پول های لایتنینگ بیت کوین که در حال حاضر برای ارائه خدمات به کاربران در شبکه بلاکچین بیت کوین در دسترس هستند، به صورت عمومی به دو دسته تقسیم می‌شوند. کیف پول های حضانتی و کیف پول های غیرحضانتی. البته هر کدام از انواع کیف پول های لایتنینگ بیت کوین شرایط خاص خود را دارند که در ادامه به بررسی این شرایط برای هر دوی آنها می‌پردازیم.

بهتر است بخوانید: آدرس کیف پول چیست؟

کیف پول‌های حضانتی (Custodial Wallets)

در کیف پول های حضانتی کلیدهای خصوصی دارایی‌های شما در یک پایگاه داده متعلق به تیم توسعه دهنده کیف پول نگهداری می‌شود. در این حالت در صورتی که تیم توسعه دهنده کیف پول شما کلاهبردار باشد، به راحتی می‌تواند تمام دارایی‌های شما را به سرقت ببرد. به همین دلیل اگر به دنبال انتخاب چنین کیف پول‌هایی باشید، حتماً باید درباره امنیت آن اطلاعات کاملی به دست آورید. البته مزیت بزرگ کیف پول‌های حضانتی این است که شما مسئولیتی از بابت حفظ دارایی‌های خود در داخل کیف پول نداشته و این مسئولیت به عهده مدیریت کیف پول است.

کیف پول های حضانتی که در شبکه لایتنینگ بیت کوین هم نقش داشته باشند، با ایجاد کانال‌هایی به راحتی می‌توانند دارایی شما را انتقال دهند. در صورتی هم که انتقال شما در دو کیف پول مشابه باشد، عملاً نیازی به کانال هم نبوده این انتقال به راحتی و با سرعت بسیار بالا انجام می‌پذیرد.

کیف پول‌های غیرحضانتی (Non-Custodial Wallets)

در کیف پول های غیرحضانتی برخلاف کیف پول های حضانتی، کلیدهای خصوصی دارایی‌های شما به صورت لوکال ذخیره شده و عملاً تیم توسعه دهنده کیف پول هیچ دخل و تصرفی نسبت به آنها نداشته و هیچ شخص ثالثی به دارایی‌های شما دسترسی ندارد. این یک مزیت بزرگ است، اما فراموش نکنید که در این وضعیت مسئولیت حفظ دارایی‌ها به عهده خود شما خواهد بود. اگر در کیف پول های غیرحضانتی، رمز عبور به کیف پول را فراموش کرده و عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای (Seed Phrase) خود را هم نداشته باشید، عملاً امکان برگرداندن دارایی‌های شما به این راحتی‌ها وجود ندارد و تیم توسعه دهنده کیف پول هم کمکی از این بابت نمی‌تواند به شما بکند. در حالی که در کیف پول های حضانتی شما با این چالش روبرو نیستید.

بهتر است بخوانید: بهترین کیف پول های دیفای کدامند؟

بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning Wallets)

بعد از تشریح کامل نحوه کارکرد کیف پول لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning Wallets) و همچنین معرفی انواع این کیف پول‌ها، حالا لازم است تا بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین را به شما معرفی کنیم. در معرفی این کیف پول‌ها تلاش ما در بیتشال این است که اولاً سراغ کیف پول‌های ایمن برویم که در صورت استفاده از آنها هیچگونه چالشی برای کاربران رخ ندهد و همچنین به معرفی کیف پول‌هایی بپردازیم که امکان استفاده از خدمات آنها برای کاربران ایرانی به راحتی در دسترس باشد.

احتمالاً تاکنون متوجه شده‌اید که ویژگی اصلی این کیف پول‌ها این است که شما تنها امکان ذخیره‌سازی بیت کوین‌های خود را در آنها خواهید داشت و عملاً برای سایر ارزهای دیجیتال کاربرد ندارند. با توجه به اینکه نگهداری از بیت کوین در کیف پول های معمولی و نقل‌وانتقال آنها از طریق شبکه بلاکچین اصلی بیت کوین ممکن است هم نیاز به زمان بسیار طولانی و هم صرف کارمزدهای بسیار بالا داشته باشد، از این رو استفاده از کیف پول های لایتنینگ برای دارندگان بیت کوین جذابیت بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت.

کیف پول ساتوشی (Satoshi)

1- کیف پول ساتوشی (Satoshi)

معرفی بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning Wallets) را با بررسی شرایط یک کیف پول بسیار معروف یعنی ساتوشی آغاز می‌کنیم. وب‌سایت رسمی کیف پول ساتوشی این ادعا را دارد که به عنوان ساده‌ترین کیف پول لایتنینگ بیت کوین می‌توانید از آن استفاده کنید. این کیف پول در حال حاضر برای پلتفرم‌های اندروید و ios در موبایل عرضه شده و شما به راحتی می‌توانید با دانلود برنامه و نصب آن بر روی گوشی از خدمات آن استفاده نمایید.

با داشتن یک آدرس ایمیل شما می‌توانید از این کیف پول در گوشی‌های مختلف استفاده کرده و به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید. با ورود به محیط کیف پول شما با دو دکمه Send و Receive مواجه خواهید شد که امکان برداشت یا دریافت فوری بیت کوین را برای شما فراهم می‌آورد. در این ولت نرم‌افزاری شما از سه طریق می‌توانید بیت کوین به آن اضافه کنید. در درجه اول امکان استفاده از شبکه لایتنینگ را خواهید داشت و در درجه دوم امکان بهره‌بندی از شبکه بلاکچین اصلی بیت کوین و همچنین امکان خرید و فروش بیت کوین در داخل خود اپلیکیشن را نیز دارید. این کیف پول محیط کاربری فوق العاده ساده‌ای داشته و شما به راحتی و با کمترین احتمال خطا می‌توانید از آن برای حفظ بیت کوین‌های خود و نقل‌وانتقال آن استفاده نمایید.

مزایا:

  • امکان استفاده در تجارت برای پرداخت‌ها در شبکه لایتنینگ
  • امکان خریداری بیت کوین در داخل محیط کیف پول
  • محیط کاربری فوق‌العاده ساده حتی برای مبتدیان

معایب:

  • بالا بودن کارمزد خرید بیت کوین

کیف پول الکتروم (Electrum)

2- کیف پول الکتروم (Electrum)

یکی از معروف‌ترین کیف پول هایی که در دسته‌بندی کیف پول های لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning Wallets) قرار می‌گیرد، الکتروم است. الکتروم از سال ۲۰۱۱ و قبل از روی کار آمدن شبکه لایتنینگ وارد بازار شده و از نظر امنیت به عنوان یکی از بهترین کیف پول های نرم‌افزاری بیت کوین، مدنظر سرمایه‌گذاران بزرگ قرار گرفته است. الکتروم را هم می‌توانید برای دسکتاپ و هم برای موبایل در گوشی‌های اندرویدی در اختیار داشته باشید.

این کیف پول از سال ۲۰۲۰ وارد شبکه لایتنینگ بیت کوین شده و به عنوان قدیمی‌ترین کیف پول برای نگهداری از بیت کوین‌ها در این شبکه شناخته می‌شود. برخلاف کیف پول ساتوشی، در الکتروم شما با محیط کاربری بسیار پیچیده‌ای روبرو خواهید شد و ممکن است شرایط برای استفاده از خدمات آن برای افراد تازه‌کار کمی پیچیده باشد. اما به هر حال این کیف پول از نظر امنیت جایگاه بسیار مطلوبی دارد.

مزایا:

  • امکان استفاده از کانال‌های لایتنینگ سفارشی برای بهینه‌سازی کارمزدها
  • سازگار با کیف پول های سخت‌افزاری
  • ذخیره‌سازی کاملا ایمن و سریع بیت کوین
  • امکان استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای برای بالا بردن امنیت

معایب:

  • محدود بودن فقط به بیت کوین
  • وجود ضعف در پشتیبانی از مشتری

کیف پول بریز موبایل (Breez Mobile)

3- کیف پول بریز موبایل (Breez Mobile)

بریز موبایل یک کیف پول نرم‌افزاری غیرحضانتی در شبکه لایتنینگ است که نسخه‌های آن برای گوشی‌های اندرویدی و ios در دسترس است. با نصب و فعال‌سازی این کیف پول بر روی موبایل خود، وارد شبکه لایتنینگ شده و به عنوان یک گره در این شبکه عضو خواهید شد. برای فعال نگه داشتن این کیف پول لازم است تا حتماً یک کانال در آن باز کرده و حداقل ۶۰۰ ساتوشی بیت کوین در آن داشته باشید. امکان پشتیبان‌گیری از این کیف پول در فضای ذخیره‌سازی ابری در گوگل درایو (Google Drive) وجود دارد که این قابلیت باعث شده تا عملاً مسئولیت کاربران در حفظ دارایی‌های خود کمتر باشد.

در مقایسه با ساتوشی و الکتروم، این کیف پول طرفداران کمتری داشته و هنوز آنقدرها رایج نشده است. با توجه به اینکه امکان پرداخت‌های P2P در محیط داخلی این کیف پول فراهم شده، ممکن است در آینده حتی جذابیت‌های آن برای کاربران بیشتر هم شود. در هنگام نصب کیف پول بریز موبایل یک عبارت ۱۲ کلمه‌ای برای پشتیبان‌گیری در اختیار شما قرار می‌گیرد که حتماً باید در حفظ و نگهداری این عبارت بسیار کوشا باشید. امنیت دارایی‌های شما به نوعی وابسته به حفظ این عبارت خواهد بود. بریز موبایل همچنین شرایطی را فراهم آورده تا شما حتی برای پرداخت هزینه‌های خود در فعالیت‌های بازرگانی شرایط بسیار ایده‌آلی را داشته و به راحتی بتوانید از این کیف پول برای چنین وضعیتی استفاده کنید.

مزایا:

  • رابط کاربری بسیار ساده حتی برای مبتدیان
  • عملکرد عالی در شبکه لایتنینگ

معایب:

  • محدود بودن کیف پول فقط به بیت کوین
  • عدم امکان تنظیم کانال‌های سفارشی

کیف پول اسپید (Speed Wallet)

4- کیف پول اسپید (Speed Wallet)

یکی از امن‌ترین کیف پول‌های حضانتی برای نگهداری از بیت کوین در شبکه لایتنینگ، اسپید ولت است. برای استفاده از اسپید ولت نیازی به احراز هویت نداشته و امکان واریز و برداشت در این کیف پول بدون هیچگونه محدودیتی برای کاربران جهانی در دسترس است. یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که می‌توانیم برای این کیف پول نرم‌افزاری به آن اشاره کنیم، کارمزدهای بسیار پایین برای تراکنش‌های بیت کوین است. همچنین اسپید ولت برای بالا بردن اطمینان کاربران خود نسبت به شرایط نگهداری از کلیدهای خصوصی سعی کرده تا استانداردهای تمام نهادهای نظارتی معتبر در سرتاسر جهان را فراهم آورد. این کیف پول نرم‌افزاری هم برای گوشی‌های اندرویدی و هم برای گوشی‌های آیفون در دسترس است.

مزایا:

  • امکان دریافت و ارسال بیت کوین بدون نیاز به احراز هویت
  • مراحل بسیار ساده برای انجام تراکنش
  • سرعت بالای تایید تراکنش‌ها
  • امنیت قابل توجه
  • کارمزدهای بسیار پایین
  • دسترسی مستقیم برای پرداخت‌ هزینه‌ها در کسب‌وکارهای تجارتی

معایب:

کیف پول موون (Muun Wallet)

5- کیف پول موون (Muun Wallet)

یکی دیگر از کیف پول‌های نرم‌افزاری در شبکه لایتنینگ بیت کوین Muun است. این کیف پول موارد امنیتی بسیار پیشرفته‌ای داشته و کاربران می‌توانند در آن مدیریت دقیقی بر روی کلیدهای خصوصی بیت کوین‌های خود داشته باشند. رابط کاربری بسیار ساده‌ای را در محیط آن در اختیار خواهید داشت و با ذخیره شدن سابقه تراکنش‌ها، حتی امکان تکرار آنها برای ساده‌تر شدن نقل‌وانتقال‌های بعدی را نیز دارید. همچنین علاوه بر سرعت بسیار بالا در این کیف پول کارمزدها نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

مزایا:

  • کارمزد تراکنش در این کیف پول بسیار پایین و تقریباً رایگان است.
  • امکان مشاهده میزان دارایی‌ها علاوه بر پول فیات به مقدار بیت کوین هم در آن وجود دارد.
  • رابطه به کاربری بسیار ساده و جذابی دارد.
  • امکان قفل کردن کیف پول در صورت دزدیده شدن موبایل شما در آن در دسترس است.

معایب:

  • چالش‌های معمول کیف پول‌های نرم‌افزاری در این کیف پول نیز وجود دارد که از آن جمله می‌توانیم به امکان هک شدن آنها اشاره کنیم.
  • در این کیف پول از فناوری ناشناس کردن تراکنش‌های بیت کوین استفاده نمی‌شود.

کیف پول زاپ (Zap Wallet)

6- کیف پول زاپ (Zap Wallet)

یکی دیگر از کیف پول های غیرحضانتی در شبکه لایتنینگ برای نگهداری از بیت کوین، زاپ والت است. در زاپ شما می‌توانید مدیریت کاملی بر روی دارایی‌های خود داشته و بدون تکیه بر شخص ثالث، کلیدهای خصوصی خود را در آن نگهداری کنید. یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که برای زاپ والت می‌توانیم به آن اشاره داشته باشیم، امکان انتخاب کانال‌های سفارشی برای کاهش میزان کارمزدها در زمان انجام تراکنش است. همچنین این کیف پول تضمین می‌کند که علاوه بر هویت کاربران، جزئیات تراکنش‌ها در آن نیز به صورت کاملاً محرمانه باقی می‌ماند.

مزایا:

  • امکان خرید و فروش بیت کوین با پول فیات در آن وجود دارد.
  • دارای محیط کاربری بسیار ساده حتی برای افراد مبتدی است.
  • امکان استفاده از سیستم کارمزد سفارشی برای بهینه‌سازی کارمزد تراکنش‌ها در آن وجود دارد.

معایب:

  • خدمات خرید و فروش بیت کوین در این کیف پول گاهی اوقات با چالش‌هایی روبرو خواهد بود.
  • خبری از امکان نگهداری از آلتکوین‌ها در آن نیست.

کیف پول فونیکس (Phoenix Wallet)

7- کیف پول فونیکس (Phoenix Wallet)

اگر در میان بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning Wallets) دنبال کیف پولی غیرحضانتی با امنیت بالا هستید، می‌توانید سراغ فونیکس هم بروید. این کیف پول نرم‌افزاری قابل استفاده بر روی تلفن همراه بوده به صورت انحصاری برای بیت کوین و تراکنش‌های آن در شبکه لایتنینگ توسعه پیدا کرده است. امکان انتخاب کانال‌های سفارشی برای انجام تراکنش‌ها در این کیف پول وجود دارد. هزینه ایجاد کانال در این کیف پول برای کاربران یک درصد از ارزش تراکنش و حداقل ۳۰۰۰ ساتوشی است. هم کاربران موبایل آیفون و هم اندرویدی‌ها می‌توانند از این ولت نرم‌افزاری بر روی تلفن همراه خود استفاده نمایند.

مزایا:

  • فونیکس یک کیف پول غیرحضانتی با امنیت بالا است.
  • استفاده از آن بسیار ساده بوده و حتی افراد مبتدی هم می‌توانند از محیط این کیف پول سر در بیاورند.
  • هزینه‌ها و کارمزدها در آن معقول است.

معایب:

  • برای استفاده از شبکه لایتنینگ در این کیف پول حداقل باید ۱۰ هزار ساتوشی داشته باشید.
  • همچنین هزینه ایجاد خودکار کانال‌ها در آن نیز بالا است.

زئوس والت (Zeus Wallet)

8- زئوس والت (Zeus Wallet)

کیف پول زئوس کیف پول بسیار عالی برای تولید کانال‌های پرداخت خودکار است. این کاربرد در زئوس با استفاده از شبکه لایتنینگ و گره‌های آن در دسترس خواهد بود. یک ویژگی بسیار جالب درباره زئوس این است که این کیف پول گره اختصاصی نداشته و شما باید حتماً اطلاعات یک گره را به صورت دستی در آن وارد کنید. بنابراین استفاده از آن برای کسانی مناسب است که ترجیح می‌دهند تا از خدمات یک گره اختصاصی در کیف پول لایتنینگ خود استفاده نمایند. زئوس هم در لیست کیف پول‌های غیرحضانتی در شبکه لایتنینگ بیت کوین قرار گرفته و امنیت خوبی برای نگهداری از بیت کوین‌ها برای کاربران همراه با حفظ حریم خصوصی آنها فراهم می‌آورد.

مزایا:

  • هزینه‌های بسیار کم
  • کنترل کامل کاربر روی بیت کوین‌ها
  • مناسب برای مشاغلی که پذیرای پرداخت‌های لایتنینگ بیت کوین هستند.

معایب:

  • عدم وجود گره اختصاصی
  • نیاز به دانش حداقلی برای باز کردن حساب کاربری و استفاده از کیف پول

بلو والت (blue wallet)

9- بلو والت (blue wallet)

برای پرداخت‌های سریع و ایمن در شبکه لایتنینگ بیت کوین می‌توانید از کیف پول بلو استفاده کنید. با استفاده از امکان ورود دو مرحله‌ای و همچنین پشتیبان‌گیری اولیه، امنیت این والت نرم‌افزاری در شرایط خوبی قرار گرفته و کاربران می‌توانند از این بابت خیال راحتی داشته باشند. حتی برای نگهداری طولانی مدت از بیت کوین نیز می‌توانید روی کیفیت و امنیت بلو اطمینان داشته باشید.

برای استفاده از کیف پول بلو هم نیاز است تا شما یک گره اختصاصی تعریف کنید و راه‌اندازی یک گره ممکن است پیچیدگی‌هایی را برای شما به همراه داشته باشد. عملاً برای افراد مبتدی، این کیف پول چندان مناسب نیست و بیشتر برای کسانی مناسب است که به دنبال استفاده از یک گره اختصاصی در فرایند نقل‌وانتقالات و تراکنش‌های شبکه بیت کوین هستند.

مزایا:

  • امکان ایجاد همزمان چند کیف پول
  • تنظیم اختصاصی گره‌ها و کانال‌ها
  • امکان ذخیره‌سازی بیت کوین برای طولانی مدت بدون نیاز به صرف هیچ گونه هزینه
  • مدیریت پورتفولیوی دقیق

معایب:

  • دارای پیچیدگی‌های نرم‌افزاری
  • مناسب نبودن برای افراد مبتدی
  • بالا بودن هزینه استفاده از گره‌ها و کانال‌های کیف پول

مزایا و معایب کیف پول های لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning Wallets)

کیف پول‌هایی که در بالا به عنوان کیف پول های لایتنینگ بیت کوین به شما معرفی کردیم، هر یک شرایط خاص خود را داشته و مزایا معایب متفاوتی را نیز برای هر یک از آنها بیان کردیم. اما به صورت کلی، مزایا و معایب مشخصی را می‌توانیم برای این دسته از کیف پول‌ها تعریف کنیم. مزیت‌های اصلی این دسته از کیف پول‌ها به شرح زیر است:

  • معمولاً دارای رابط کاربری بسیار ساده‌ای هستند.
  • امنیت بسیار بالایی داشته و نگهداری از بیت کوین در آنها ایمن است.
  • امکان دانلود رایگان و سریع آنها وجود دارد.
  • نقل‌وانتقال بیت کوین در آنها سریع‌تر از کیف پول های معمولی است و کارمزد انجام تراکنش‌ها در آنها نیز پایین‌تر است.

همچنین این دسته از ولت‌ها معمولاً ایراداتی هم در خود دارند. مهمترین ایرادی که مخصوصاً برای کاربران ایرانی می‌توانیم به آن اشاره کنیم، عدم پشتیبانی از سایر ارزهای دیجیتال برای ذخیره‌سازی و نقل‌وانتقال است. همچنین کیفیت این کیف پول‌ها به شدت به میزان سرمایه اولیه در دسترس آنها برای باز کردن کانال‌ها بستگی دارند و از این بابت هر کدام از کیف پول‌ها شرایط متفاوتی دارند.

جمع‌بندی

سعی کردیم تا بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین را به صورت کامل به شما معرفی کرده و مزیت‌های استفاده از هر کدام را نیز تشریح کنیم. برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بیت کوین که به دنبال نگهداری از دارایی خود برای طولانی‌مدت بوده و همچنین علاوه بر امنیت به دنبال کاهش هزینه‌های نقل‌وانتقال بیت کوین‌های خود نیز هستند، شناخت این دسته از کیف پول‌ها و انتخاب از میان آنها بسیار مهم است. امیدواریم توانسته باشیم تا در این باره راهنمایی کامل و جامعی را در بیتشال برای شما فراهم آوریم.

در انتها دعوت می‌کنیم اگر دیدگاهی نسبت به کیف پول های لایتنینگ بیت کوین داشته و یا تجربه‌ای در استفاده از آنها در ذهن دارید، نکات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران بیتشال در میان بگذارید. تبادل نظر کاربران بازار ارز دیجیتال در ایران می‌تواند باعث افزایش کیفیت سرمایه‌گذاری تمام کاربران ایرانی در این بازار شود.

سوالات متداول

1- کیف پول لایتنینگ بیت کوین چیست؟

کیف پول هایی که با اضافه شدن به شبکه لایتنینگ، امکان انجام تراکنش بدون نیاز به ورود به شبکه بلاکچین اصلی این ارز دیجیتال را فراهم می‌آورند، کیف پول های لایتنینگ بیت کوین شناخته می‌شوند.

2- مزیت کیف پول های لایتنینگ بیت کوین چیست؟

بالا بردن سرعت تایید تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین و همچنین حفظ حریم خصوصی افراد

3- بزرگترین ایراد کیف پول های لایتنینگ بیت کوین چیست؟

با استفاده از این کیف پول‌ها شما فقط می‌توانید بیت کوین ذخیره کنید.

4- بهترین کیف پول لایتنینگ بیت کوین چیست؟

ساتوشی و الکتروم را می‌توانیم به عنوان بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین معرفی کنیم.

شطرنج که بازی می‌کنی مهم نیست با وزیر ببری یا با پیاده. اصلا فکرشو نکن که چی از دست دادی، رو آینده تمرکز کن. این منم، نویسنده‌ای که همه چیز رو نوشتم، به جز شکست. با کریپتو پیاده‌ها هم می‌تونن برنده باشن. بی‌پرده صحبت می‌کنم و بی‌تعارف همه چیز رو تو مقالات من می‌بینی؛ حتی نکاتی که ممکنه به مزاق خیلی‌ها خوش نیاد.
خوشحال میشم که مطالب من رو در بیتشال بخونید و نظرتون رو بگید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها