Categories
آموزش کاربردی, مقالات بازارهای مالی

5 نوع از انواع روش های معامله در ارز دیجیتال عبارتند از هولد کردن، اسکالپینگ، دی تریدینگ، سوئینگ تریدینگ و پوزیشن تریدینگ.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اگر می‌خواهید در بازار پرریسک ارزهای دیجیتال موفق شوید، باید اعصاب پولادین، یک استراتژی محکم و یک پلتفرم معاملاتی مناسب داشته باشید. در کنار این، لازم است که با انواع روش‌های معامله‌گری این نوع دارایی‌ها آشنا شوید، چرا که در نهایت همه چیز به اینجا ختم می‌شود. 5 نوع از انواع روش های معامله در ارز دیجیتال عبارتند از هولد کردن (HODL)، اسکالپینگ (Scalping)، دی تریدینگ (Day Trading)، سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) و پوزیشن تریدینگ (Position Trading). در ادامه، در مورد انواع روش‌های معامله در ارز دیجیتال بیشتر بحث خواهیم کرد. با مجله بیتشال همراه باشید.

ترید ارزهای دیجیتال چیست؟

قبل از آنکه وارد بحث انواع روش های معامله در ارز دیجیتال شویم، بهتر است که تعریفی از ترید یا معامله‌گری ارزهای دیجیتال داشته باشیم. ترید ارزهای دیجیتال عبارت است از خرید و فروش رمز ارزهای مختلف برای کسب سود. شما می‌توانید به دو طریق اصلی وارد معاملات ارزهای دیجیتال شوید که عبارتند از معاملات CFD و خرید و فروش از طریق صرافی.

  • برخلاف بازارهای سنتی مثل بورس، بازار ارزهای دیجیتال یک بازار ۲۴ ساعته است.
  • قبل از شروع معامله، افراد باید یک کیف پول و یک صرافی انتخاب کنند.

بیش از ۱۵۰۰ ارز دیجیتال مختلف وجود دارد، اما برای محدود کردن ضرر در این بازار بی‌ثبات، به افراد تازه‌وارد توصیه می‌شود که معاملات را با کوین‌های معروف مثل بیت کوین و اتریوم شروع کنند. به علاوه، کیف پو‌ل‌های مختلفی نیز وجود دارند که امکان خرید ارزهای دیجیتال از طریق آن‌ها میسر است.

 انواع روش‌ های معامله در ارز دیجیتال

انواع روش های معامله در ارز دیجیتال

بیایید اول در مورد کلیت قضیه صحبت کنیم. به طور کلی، بر اساس مدت زمان معامله، استراتژی‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

  • معاملات بلند مدت. این دسته معامله‌گران با دید بلند مدت وارد بازار می‌شوند و ممکن است برای ماه‌های متوالی دارایی‌هایشان را نگهداری کنند.
  • معاملات کوتاه مدت. این استراتژی تماماً متمرکز بر حرکات سریع بازار است و معامله‌گران در بازه‌های زمانی کوتاه خرید و فروش می‌کنند تا از نوسانات سود به دست آورند.

حال که با تعریف تریدینگ و دسته‌بندی اصلی آن آشنا شدیم، به بحث در مورد انواع روش های معامله در ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

چنانکه در ابتدا اشاره کردیم، ۵ نوع از انواع روش های معامله در ارز دیجیتال عبارتند از:

  • هولد کردن
  • اسکالپینگ
  • دی تریدینگ
  • سوئینگ تریدینگ
  • پوزیشن تریدینگ

هولد کردن یا هودلینگ (HODLing)

هودل یا به عبارت درست‌تر هولد کردن روشی است که معامله‌گران دارایی‌های دیجیتال را خریداری می‌کنند و با دید بلند مدت آن‌ها را نگهداری می‌کنند. آن‌ها هدف قیمتی و بازه زمانی را برای ارزهای دیجیتالی که خریداری کرده‌اند، تعیین می‌کنند. این دسته تریدرها رویاهای بزرگی را در سر می‌پرورانند و به افزایش قابل توجه قیمت در آینده چشم دوخته‌اند.

در این روش، نیازی نیست که مدام نمودار ارزهای دیجیتال را بررسی کنید. بررسی گهگاه تمام کاری است که باید انجام دهید. در عوض، روش HODLing بر تحلیل فاندامنتال تکیه می‌کند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارزش ذاتی یک دارایی را ارزیابی کرده و عواملی را که می‌توانند قیمت را در آینده تحت تأثیر قرار دهند، بررسی می‌کنند. این موضوع شامل روندهای بازار، تیمی که پروژه را هدایت می‌کند، شهرت و اعتبار، ارزش بازار و غیره است.

حال، این سؤال مطرح می‌شود که آیا جدول زمانی مشخصی برای این روش وجود دارد؟ پاسخ مشخصی برای این پرسش وجود ندارد و همه چیز بستگی به میزان سودی دارد که شما به دنبال آن هستید. به یاد داشته باشید که در این روش، طمع دوست شما نیست و وحشت از روندهای نزولی هم ممنوع است. آگاهی از اینکه چه زمانی باید دارایی‌هایتان را نقد کنید، به همان اندازه نگهداری آن‌ها اهمیت دارد.

اسکالپینگ (Scalping)

اسکالپینگ ترید ارز دیجیتال

اسکالپینگ یکی دیگر از انواع روش های معامله در ارز دیجیتال است که به یک استراتژی معاملاتی کوتاه مدت اشاره دارد. معامله‌گران با استفاده از این روش، هدف کسب سودهای کوچک به واسطه نوسانات کوتاه مدت قیمت انوع ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کنند.

به افرادی که از این نوع روش معاملاتی استفاده می‌کنند، در اصطلاح اسکالپر گفته می‌شود. اسکالپرها معمولاً چندین معامله کوچک را در مدت کوتاهی انجام می‌دهند و از تغییرات کوچک قیمت سود می‌برند.

در روش اسکالپینگ، هدف آن است که با خرید با قیمت پایین و فروش با قیمت کمی بالاتر، اغلب در عرض چند دقیقه یا حتی چند ثانیه، سود به دست آورید. اسکالپینگ ارزهای دیجیتال نیازمند تجزیه و تحلیل دقیق و تصمیم‌گیری سریع است.

به طور کلی، بهترین تایم فریم (مدت زمان بین ورود به معامله و خروج از آن) برای معاملات اسکالپینگ بین ۵ تا ۳۰ دقیقه است. همچنین، استراتژی‌های اسکالپینگ ۱ دقیقه‌ای و ۵ دقیقه‌ای نیز وجود دارند که به مدت زمان نمودار مورد استفاده برای شناسایی روند قیمت اشاره می‌کنند.

دی تریدینگ (Day Trading)

یکی از محبوب‌ترین انواع روش های معامله در ارز دیجیتال، دی تریدینگ یا معاملات روزانه است. این روش معاملاتی شامل خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال چندین بار در یک روز برای سود بردن از حرکات کوتاه مدت قیمت است. برای موفقیت در دی تریدینگ، معامله‌گران باید به دقت بازار را زیر نظر داشته باشند و بتوانند تغییرات احتمالی قیمت را شناسایی کنند. آن‌ها همچنین باید درک عمیقی از تحلیل تکنیکال و استراتژی‌های معاملاتی داشته باشند.

معاملات روزانه ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار سودآور باشد، زیرا نوسان زیاد از مشخصه‌های اصلی بازار کریپتو است. در بازارهای سنتی مثل بورس و یا در بازار کامودیتی‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد که در طی یک روز شاهد جهش ۱۰ درصدی قیمت باشیم، اما در بازار کریپتو، اغلب اوقات می‌توانیم شاهد چنین تغییرات قیمتی باشیم.

مانند سایر انواع روش‌های معامله‌گری ارز دیجیتال، دی تریدینگ نیز فراتر از حدس و گمان است. در کنار استراتژی معاملاتی مناسب، باید درک درستی از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال داشته باشید. برای موفقیت در معاملات، اکثر تریدرهای روزانه به تحلیل تکنیکال تکیه می‌کنند.

آن‌ها از پرایس اکشن، حجم معاملات، الگوهای نموداری و سایر شاخص‌ها برای شناسایی فرصت‌های ورود و خروج استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین باید گوش به زنگ اخبار بنیادی و سایر آپدیت‌های مربوط به توسعه‌دهندگان باشند که می‌توانند بر روند قیمتی دارایی‌های دیجیتال، به خصوص در کوتاه مدت، تأثیر بگذارند.

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

سوئینگ تریدینگ یا معاملات نوسانی ارزهای دیجیتال عبارت است از روشی که معامله‌گران برای بهره‌مندی از تغییرات یا نوسانات قیمت، ارزهای دیجیتال را برای مدت کوتاهی خریداری و نگهداری می‌کنند. در این روش، از تحلیل تکنیکال برای تعیین نقاط ورود و خروج استفاده می‌شود که می‌توانند روزها یا هفته‌ها از یکدیگر فاصله داشته باشند.

در مقایسه با معاملات روزانه، فرآیند پیشبرد معاملات در این روش کندتر است. در معاملات نوسانی، معامله‌گران تلاش می‌کنند که خرید و فروش را در کف و سقف قیمتی انجام دهند و به عبارتی، از هر «نوسان» سود کسب کنند.

فرض کنید که یک ارز دیجیتال ۵۰ درصد در طول یک سال رشد می‌کند. این رشد یکباره اتفاق نمی‌افتد و با نوسان همراه است. در سوئینگ تریدینگ، معامله‌گران سعی می‌کنند از نوسانات رو به بالا و پایین استفاده کنند. زمانی که قیمت افزایش زیادی را تجربه می‌کند، از بازار خارج می‌شوند و زمانی که قیمت دارایی زیاد پایین می‌آید، اقدام به خرید می‌کنند. از لحاظ تئوری، بازده باید بیشتر از ۵۰ درصد مقدار اصلی باشد.

یک سوئینگ تریدر الگوهای موجود در نمودار را تجزیه و تحلیل می‌کند تا بهترین زمان ورود به معامله و خروج از آن را تعیین نماید‌. این دسته معامله‌گران روندها و اندیکاتورهای مختلف را نیز برای به‌حداکثررساندن سود به دقت دنبال می‌کنند. اگرچه مانند دیگر روش‌های معاملاتی ریسک‌هایی وجود دارد، اما یکی از بزرگترین مزایای معاملات نوسانی، آهسته کردن سرعت پیشبرد معاملات و انجام معاملات متفکرانه‌تر است.

پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

پوزیشن تریدینگ

پوزیشن تریدینگ یک روش معاملاتی است که معامله‌گران اقدام به باز کردن پوزیشن (لانگ یا شورت) کرده و آن را باز نگه می‌دارند. در پوزیشن تریدینگ، افق زمانی ممکن است از روزها و هفته‌ها تا سال‌ها ادامه یابد. در این روش معامله‌گری، پتانسیل کسب سود بیشتری از حرکات بزرگتر قیمت در بلند مدت وجود دارد.

این سبک معاملات زمان بیشتری را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد و آن‌ها استرس کمتری دارند، زیرا مجبور نیستند هر روز نمودارها و نوسانات بازار را بررسی کنند. مؤلفه مهمی که معامله‌گران پوزیشن تریدینگ را از دی تریدینگ متمایز می‌کند، صبر است. معامله‌گرانی که سبک پوزیشن تریدینگ را برمی‌گزینند، ترجیح می‌دهند منتظر حرکت مورد نظرشان بمانند.

در این روش، اکثر معاملات مبتنی بر تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال یا ترکیبی از این دو هستند. این دو شیوه تحلیل بازار ضروری هستند، زیرا به معنای واقعی کلمه ستونی برای تصمیم‌گیری‌های صحیح سرمایه‌گذاری به شمار می‌آیند. مهم است به یاد داشته باشید که معامله‌گران در پوزیشن تریدینگ از تایم فریم‌های بلند مدت استفاده می‌کنند. نمودارهای هفتگی، ماهانه و سالانه مرجع اصلی برای این دسته از معامله‌گران هستند.

سخن آخر

ما در این مطلب به معرفی ۵ مورد از انواع روش های معامله در ارز دیجیتال پرداختیم. به طور طبیعی، همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، روش‌های دیگری نیز برای ترید و سرمایه‌گذاری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مهم است که هدف خود را از معاملات ارزهای دیجیتال مشخص کنید؛ آیا می‌خواهید یک معامله‌گر روزانه فعال باشید یا اینکه می‌خواهید مسیر سرمایه‌گذاری نیمه منفعل را طی کنید. بسته به انتخاب خود، می‌توانید بهترین و کارآمدترین روش را برگزینید و سفر خودتان را به دنیای کریپتو آغاز کنید.

در دانشگاه مترجمی زبان انگلیسی خوندم. از همان آغازین روزهای اینترنت دایل آپ، عاشق فناوری بودم‌ و روزانه ساعت‌ها وقتم رو صرف مطالعه موضوعات مختلف این حوزه میکردم. کارم رو با مترجمی آغاز کردم و بعداً وارد عرصه تولید محتوا شدم. از موقعی که دوج یه جوک کوین بود وارد عرصه کریپتو شدم. شش ساله که در این حوزه هم مینویسم و هم فعالیت شخصی دارم. تلاشم اینه که بتونم اطلاعات مفیدی رو در اختیار سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به خصوص تازه‌کار دنیای ارزهای دیجیتال قرار بدم.
«آینده ازآن کریپتو خواهد بود»

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها