Categories
مقالات بیت‌کوین

میخواهیم ببینیم تعیین قیمت بیت کوین تحت تاثیر چه عواملی است؟ هر کدام از این عوامل میتوانند مستقیم یا غیرمستقیم قیمت بیتکوین را تغییر دهند.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بیت کوین، محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروه ناشناسی به‌نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ساخته شده است. تراکنش‌های بیت کوین در یک اکوسیستم که به فناوری بلاک چین معروف است ثبت می‌شود. در این بستر، تاریخچه انتقالات به‌صورت کامل قابل مشاهده است که از آن برای اثبات مالکیت نیز استفاده می‌شود.

برخلاف ارزهای سنتی مثل دلار، بیت کوین توسط هیچ بانکی صادر و پشتیبانی نمی‌شود. خرید بیت کوین با خرید سهام یا اوراق قرضه متفاوت است، زیرا بیت کوین یک شرکت سهامی نیست. در نتیجه، هیچ ترازنامه یا فرم خاصی برای بررسی قیمت وجود ندارد. اما با این حال، عوامل تاثیر گذاری وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توان قیمت بیت کوین را تا حدودی تعیین کرد.

عوامل تاثیرگذار بر تعیین قیمت بیت کوین چیست؟

همانطور که گفته شد، برخلاف دیگر دارایی‌های مالی، بیت کوین توسط نهاد مشخصی توزیع و پشتیبانی نمی‌شود. بنابراین، سیاست‌های پولی، نرخ تورم و اندازه‌گیری رشد اقتصادی که به‌طور معمول بر ارزش دارایی‌ها تأثیر می‌گذارند، در مورد بیت کوین اعمال نمی‌شود. در مقابل، قیمت‌ بیت کوین به‌صورت کلی تحت تأثیر عوامل زیر است:

  • عرضه بیت کوین و تقاضای بازار برای آن
  • هزینه تولید بیت کوین از طریق فرآیند استخراج
  • پاداشی که به ماینرهای بیت کوین برای تایید معاملات بلاک چین اعطا می‌شود
  • ارزهای دیجیتال رقیب
  • به‌روزرسانی‌های شبکه بیت کوین
  • قوانین مربوط به تولید و معاملات آن
  • میزان توجه سرمایه‌داران بزرگ به بیت کوین

نکات کلیدی در تعیین قیمت بیت کوین

  • خرید سهام به شما امکان مالکیت در یک شرکت را می‌دهد، در حالی که خرید بیت کوین به شما مالکیت آن‌را اعطا می‌کند.
  • بیت کوین نه توسط دولت مرکزی صادر و نه تنظیم می‌شود؛ بنابراین مشمول سیاست‌های پولی دولت نیست.
  • قیمت بیت کوین در درجه اول تحت تأثیر عرضه و تقاضای بازار برای آن، در دسترس بودن، و ارزش دیگر رمزارزهای رقیب است.
  • تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۹۲ درصد از کل بیت کوین استخراج شده است. ۱۹٫۳۱۴٫۰۰۰ از ۲۱ میلیون واحد.

در ادامه با جزئیات بیشتر عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین را تشریح می‌کنیم.

عرضه بیت کوین

پروتکل شبکه بیت کوین اجازه می‌دهد تا بیت کوین‌های جدید با نرخ از پیش تعیین شده‌ای ایجاد شود. بیت کوین‌ها هنگامی که ماینرها بلاک تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند، تولید می‌شوند و نرخ تولید به‌گونه‌ای طراحی شده است که به‌مرور زمان کاهش یابد.

به‌عنوان مثال؛ میزان پاداش استخراج به‌ازای هر بلاک در سال ۲۰۱۶ برابر با ۱۲٫۵ بیت کوین بود، اما در سال ۲۰۲۰ به ۶٫۲۵ تقلیل پیدا کرد و همانطور که مشخص است این میزان هر چهار سال یکبار نصف می‌شود و این کاهش ادامه دارد.

این رخداد نصف شدن پاداش که به هاوینگ معروف است، می‌تواند سناریوهایی ایجاد کند که در آن تقاضا برای خرید بیت کوین با سرعت بیشتری نسبت به عرضه افزایش یابد که می‌تواند باعث افزایش قیمت بیت کوین شود.

کند شدن سرعت تولید بیت کوین به‌دلیل نصف شدن جوایز بلوک ارائه شده به استخراج کنندگان را می‌توان به‌عنوان تورم مصنوعی برای اکوسیستم این ارز دیجیتال دانست که نشانه‌ای مثبت است.

البته زمانی که تعداد بیت کوین‌های استخراج شده به سقف نهایی خود یعنی ۲۱ میلیون واحد برسد، فعالیت‌های استخراج کنندگان دیگر بیت کوین جدیدی را ایجاد نمی‌کند و فعالان در این بخش فقط با تایید تراکنش‌ها و دریافت کارمزد به فعالیت خود ادامه می‌دهند و درآمد کسب می‌کنند.

عرضه بیت کوین در اسفند ۱۴۰۱ به ۱۹٫۳۱۴٫۰۰۰ رسید، که برابر با ۹۲ درصد از کل واحدهای بیت کوین است که در نهایت در دسترس خواهد بود. وقتی ۲۱ میلیون بیت کوین در گردش باشد، قیمت به‌میزان معاملات و تقاضای آن در بازار بستگی دارد.

با اتمام تولید بیت کوین از طریق استخراج بلاک، مکانیسم تورم مصنوعی ناشی از نصف شدن پاداش‌های استخراج بلوک دیگر تاثیری در قیمت بیت کوین نخواهد داشت. با این حال شبکه‌ بیت کوین به‌گونه‌ای تنظیم شده است که استخراج بلاک‌ها تا سال ۲۱۴۰ میلادی به‌طول بینجامد.

رقبای بیت کوین

در حالی که بیت کوین ممکن است شناخته شده‌ترین و شاید محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار باشد، صدها توکن دیگر در رقابت برای جلب توجه و جذب کاربران وجود دارد. با این‌حال بیت کوین هنوز گزینه اصلی از نظر سرمایه و ارزش بازار است.

آلت کوین‌هایی از جمله اتریوم (ETH)، تتر (USDT)، بایننس کوین (BNB)، کاردانو (ADA) و پولکادات (DOT) از نزدیک‌ترین رقبای بیت کوین در سال ۲۰۲۳ هستند.

به‌علاوه، رمزارزهای جدیدی با ویژگی‌های جدید، دائماً در حال ظهور هستند که البته شلوغ بودن در این بخش برای سرمایه گذاران خبر خوبی است، زیرا رقابت گسترده، قیمت‌ها را پایین می‌آورد.

هزینه تولید بیت کوین

در حالی که بیت کوین مجازی است، با این وجود محصولی تولید شده است و هزینه واقعی تولید را متحمل می‌شود که تا به‌حال مصرف برق مهمترین عامل بوده است.

همانطور که گفته می‌شود، استخراج بیت کوین به حل مسئله ریاضی رمزنگاری شده پیچیده وابسته است که ماینرها برای حل آن رقابت می‌کنند. اولین کسی که این کار را انجام می‌دهد با بیت کوین تازه استخراج شده و هرگونه هزینه‌های معامله که از آخرین بلوک جمع شده است، پاداش می‌گیرد.

آنچه در مورد تولید بیت کوین منحصر به‌فرد است این است که برخلاف سایر کالاهای تولید شده، الگوریتم بیت کوین فقط اجازه می‌دهد تا بطور میانگین هر ۱۰ دقیقه یک بار یک بیت کوین استخراج شود.

این بدان معناست که تولیدکنندگان (ماینرها) بیشتری که برای حل مسئله ریاضیات درگیر رقابت می‌شوند، فقط حل این مسئله را دشوار می‌کنند اما با این حال این تناوب ۱۰ دقیقه‌ای حفظ می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که قیمت بیت کوین ارتباط مستقیمی با هزینه نهایی تولید آن دارد.

در دسترس بودن بیت کوین

همانطور که سرمایه گذاران سهام با کمک زیرساخت‌های بورسی معاملات خود را انجام می‌دهند، سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال در صرافی‌هایی مانند کوین بیس، بایننس و بیتشال خرید و فروش‌های خود را به انجام می‌رسانند.

مشابه مبادلات ارزی سنتی، این پلتفرم‌ها به سرمایه گذاران اجازه می‌دهند تا جفت ارز، رمزارز / ارز را معامله کنند به‌عنوان مثال بیتکوین|دلار آمریکا. در دسترس بودن دارایی‌های دیجیتال از جمله بیت کوین در انواع پلتفرم‌های معاملاتی در تعیین قیمت آن بی‌تاثیر نیست.

آیین نامه‌ها و موارد حقوقی

افزایش سریع محبوبیت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال باعث شده تا نهادهای نظارتی درباره چگونگی طبقه‌بندی چنین دارایی‌های دیجیتالی بحث کنند. در‌حالی‌که کمیسیون اوراق بهادار و بورس آمریکا (SEC) رمزارزها را به‌عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌کند، کمیسیون معاملات آتی کالاهای ایالات متحده (CFTC) بیت کوین را به‌عنوان کالا می‌داند.

این سردرگمی در مورد اینکه کدام تنظیم کننده باید قوانین را برای رمزارزها تنظیم کند، باعث ایجاد عدم اطمینان شده است. علی‌رغم افزایش ارزش بازار ارز دیجیتال، بازار شاهد عرضه بسیاری از محصولات مالی است که از بیت کوین به‌عنوان یک دارایی اساسی استفاده می‌کنند، مانند صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)، معاملات آتی و سایر مشتقات.

این محصولات مالی می‌توانند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند، چرا‌که دسترسی بیت کوین را برای سرمایه گذارانی که توانایی خرید یک بیت کوین واقعی را ندارند فراهم می‌آورد و در نتیجه تقاضا افزایش می‌یابد. برخلاف آن، در صورت اعمال محدودیت در این بخش، نتیجه عکس خواهد بود. بنابراین، قوانین بخشی از پازل تعیین کننده قیمت بیت کوین هستند.

فورک و ثبات حاکمیت

از آنجا که بیت کوین توسط یک مرجع مرکزی اداره نمی‌شود، برای پردازش معاملات و امنیت بلاک چین به توسعه دهندگان و استخراج کنندگان متکی است. تغییرات نرم افزاری مبتنی بر نظر اجماع است، که گاها باعث اذیت شدن جامعه بیت کوین می‌شود، زیرا حل و فصل مسائل اساسی به‌طور معمول زمان زیادی می‌برد.

مسئله مقیاس پذیری شبکه بیت کوین یک مشکل دیگر است. تعداد تراکنش‌های قابل پردازش به اندازه بلوک‌ها بستگی دارد و سیستم بیت کوین در حال حاضر فقط قادر به پردازش تقریباً سه تراکنش در ثانیه است.

اگرچه این مورد وقتی تقاضای کمی برای خرید بیت کوین وجود داشت نگران کننده نبود، اما بسیاری نگرانند که سرعت پایین معاملات، سرمایه گذاران را به‌سمت رمزارزهای رقیب سوق دهد.

فورک هم از جمله مواردی است که نقش تعیین کننده‌ای در ارزش بیت کوین دارد. چرا که یک فورک (به‌روزرسانی) اساسی می‌تواند باعث افزایش قیمت شود و یا از طرفی باعث سقوط قیمت و کم شدن تعداد کاربران شبکه شود.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در این بخش وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

قیمت بیت کوین چگونه افزایش می‌یابد؟

افزایش تقاضا و عرضه محدود باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود. همچنین، پذیرش موسسات به جهت سرمایه گذاری، و کسب و کارها به‌عنوان نوعی روش پرداخت، در افزایش قیمت بیت کوین موثر است. چرا‌که آن را به یک دارایی پرطرفدار در بین سرمایه گذاران و بستر مناسب مبادلاتی در بین مصرف کنندگان تبدیل می‌کند.

چرا بیت کوین تا این اندازه گران است؟

تقاضا برای بیت کوین در حال افزایش است، در حالی که عرضه آن در حال کاهش است. این امر منجر به افزایش قیمت‌ بیت کوین و گران شدن آن می‌شود. مصرف کنندگان، شرکت‌ها و سرمایه گذاران بیت کوین را به‌دلیل سودآوری و توانایی آن در محافظت از تورم ترجیح می‌دهند. محبوبیت حاصله، به افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت کمک می‌کند.

چه چیزی باعث بالا و پایین رفتن و تعیین قیمت بیت کوین می‌شود؟

قیمت بیت کوین به‌دلایل مختلف از جمله مواردی که در بالا گفته شد، بعلاوه پوشش رسانه‌ای در نوسان است. با اخبار منفی، برخی از دارندگان بیت کوین وحشت کرده و بیت کوین خود را می‌فروشند و قیمت را پایین می‌آورند و بالعکس با خبر مثبت خرید افزایش می‌یابد و قیمت بالا می‌رود.

امنیت و خرید بیت کوین چگونه است؟

بیت کوین به‌دلیل رمزنگاری قوی و پروتکل‌های استاندارد، نسبتاً ایمن و در صرافی‌های مختلف به‌راحتی در دسترس است. همچنین، برای داشتن مالکیت آن نیازی به خرید بیت کوین کامل نیست. شما حتی می‌توانید به اندازه ۱۰۰ هزار تومان هم بیت کوین بخرید.

جمع بندی

هرچه موسسات بیشتری بیت کوین را به‌عنوان سرمایه گذاری، و کسب‌و‌کارها به‌عنوان بستر مبادلاتی در نظر بگیرند، قیمت آن افزایش می‌یابد. همچنین، بسیاری از مردم اعتماد خود را به ارز فیات (پول‌های دولتی مثل تومان) از دست داده‌اند و به‌دنبال منابع جایگزین برای ذخیره پول خود هستند.

از آنجا که بیت کوین غیرمتمرکز و قانون گریز است، گزینه مناسبی است و بنابراین قیمت آن افزایش می‌یابد. امیدواریم مطلب “چه عواملی بر تعیین قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمز ارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها