Categories
مقالات بازارهای مالی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

بازارهای مالی پر است از اصطلاحات جالبی که دانستن آن‌ها علاوه بر آگاهی و سرگرمی، کار را برای توضیح یک شرایط خاص، ساده کرده و از ضررهای احتمالی جلوگیری می‌کند. یکی از این اصطلاحات تله خرسی است. تله خرسی یک نشانه تکنیکال نادرست از برگشت از یک بازار با روند صعودی به یک بازار نزولی است که می‌تواند فروشندگان ناآگاه را فریب دهد. این تله می‌تواند در تمام بازارهای دارایی، از جمله سهام، معاملات آتی، اوراق قرضه و رمزارزها رخ دهد. اما به‌صورت دقیق‌تر تله خرسی چیست، چرا ایجاد می‌شود و نحوه شناسایی آن چگونه است؟

تله خرسی چیست؟

تله خرسی (Bear Trap) یک الگو از تحلیل تکنیکال است و زمانی رخ می‌دهد که عملکرد قیمت یک دارایی، به اشتباه سیگنال برگشت از یک روند صعودی به یک روند نزولی را نشان دهد. خرس یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر در بازارهای مالی است که دوست دارد یا معتقد است روند نزولی است و قیمت کاهش می‌یابد. یک استراتژی سرمایه گذاری نزولی (خرس) تلاش می‌کند تا از کاهش قیمت دارایی منتفع شود و اغلب برای اجرای این استراتژی، موقعیت فروش باز می‌کند تا به کاهش قیمت‌ها کمک کند.

موقعیت فروش یک تکنیک معاملاتی است که در آن معامله‌گر، دارایی یا قراردادهای یک دارایی را از طریق یک حساب مارجین از یک کارگزار قرض می‌گیرد. سپس معامله‌گر دارایی‌های قرض گرفته شده را می‌فروشد تا در صورت کاهش قیمت، آن‌ها را دوباره بخرد، به این امید که از این کاهش قیمت بتواند سود کسب کند. هنگامی که یک سرمایه گذار نزولی (خرس) به اشتباه روند کاهش قیمت را شناسایی و سرمایه‌گذاری می‌کند، اصطلاحا گفته می‌شود که در تله خرسی گرفتار شده است.

خصوصیات تله خرسی

  • تله خرسی یک نشانه فنی نادرست از برگشت از یک بازار با روند صعودی به یک بازار نزولی است که می‌تواند فروشندگان ناآگاه را فریب دهد.
  • تله خرسی می‌تواند در همه بازارهای دارایی، از جمله سهام، معاملات آتی، اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال رخ دهد.
  • تله خرسی می‌تواند شکل یک اصلاح در بازار نزولی را در میان یک حرکت صعودی کلی به خود بگیرد.
  • تشخیص اینکه آیا اصلاح رو به پایین ادامه خواهد داشت یا به تله خرسی تبدیل می‌شود، اگر غیرممکن نباشد، دشوار است.

تله خرسی در مقابل تله گاوی

دو نوع تله در بازارهای مالی وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید، تله خرسی و تله گاوی. اینکه کدام یک در حال وقوع است بستگی به شرایط و روند کلی بازار دارد. در ادامه نحوه ایجاد تله خرسی و تله گاوی را شرح می‌دهیم تا با آگاهی از این دو بتوانید از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید.

تله خرسی

تله خرسی زمانی اتفاق می‌افتد که در میان یک روند صعودی کلی، اصلاح یا برگشت نزولی وجود داشته باشد. اصلاح نزولی می‌تواند چندین جلسه معاملاتی طول بکشد و این تصور نادرست را ایجاد کند که بازار واقعاً معکوس شده است. معامله‌گران ممکن است از موقعیت‌های کوتاه برای کسب سود در کاهش قیمت‌ها استفاده کنند، اما زمانی که خریداران شاهد کاهش قیمت و افزایش فعالیت خرید خود باشند، بازار از کاهش بیشتر قیمت‌ها حمایت نمی‌کند و به سرعت روند صعودی خود را از سر می‌گیرد.

تله خرسی

در Bear Trap، معامله‌گرانی که موقعیت‌های فروش دارند با ضرر مواجه می‌شوند، زیرا دارایی را با قیمتی خاص فروخته‌اند تا بعداً آن را با قیمت پایین‌تری بازخرید کنند، اما سپس قیمت افزایش می‌یابد و به صعود ادامه می‌دهد. سپس این معامله‌گران کوتاه مدت در یک موقعیت ضررده به دام می‌افتند. آن‌ها باید دارایی فروخته شده خود را با قیمت بالاتری بازخرید کنند و هر چه مدت بیشتری برای خرید مجدد آن منتظر بمانند، سرمایه بیشتری را از دست می‌دهند.

تله گاوی

تله گاوی زمانی است که در یک روند نزولی کلی، یک روند صعودی کوتاه مدت رخ دهد. مانند تله خرسی، این روند صعودی کوتاه مدت می‌تواند معامله‌گران را به سمت موقعیت‌هایی فریب دهد که باعث ضرر شود. در تله گاوی، معامله‌گران ممکن است در موقعیت‌های خرید قرار بگیرند زیرا بازار به اشتباه نشان می‌دهد که یک روند صعودی در جریان است. هنگامی که بازار روند نزولی خود را از سر می‌گیرد، معامله‌گران دارایی‌های را خریده‌اند که دائم ارزش خود را از دست می‌دهد. اینجاست که در تله گاوی گرفتار می‌شوند!

تله گاوی

علت ایجاد تله خرسی

تله خرسی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران متوجه شوند که به‌نظر می‌رسد روند معکوس شده است. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است قیمت کاهش یابد، انتشار گزارش‌های دولتی، رویدادهای ژئوپلتیکی، بیانیه‌های مطبوعاتی، شایعات مربوط به رکود اقتصادی، یا هر چیز دیگری که باعث ایجاد شک و ترس از ضرر شود. در نتیجه، سرمایه گذاران شروع به فروش می‌کنند که باعث کاهش موقت قیمت و ایجاد تله خرسی می‌شود.

چگونه گرفتار Bear Trap نشویم؟

  • حجم معاملات را مشاهده کنید. اگر پایین باشد، ممکن است سرنخ‌هایی ارائه دهد که تغییر قیمت موقتی است.
  • از ابزارهای معاملاتی خود استفاده کنید. اگر روند نزولی کوتاه مدت موقتی باشد (تله خرسی)، گزینه‌های قراردادی و سفارش‌های توقف به شما کمک می‌کنند تا ضرر را به حداقل برسانید.
  • بکار بردن تحلیل تکنیکال. اصلاحات فیبوناچی، شاخص قدرت نسبی و شاخص‌های حجم می‌توانند به شما کمک کنند تا بفهمید و پیش بینی کنید که آیا روند فعلی قیمت پایدار است یا خیر.
  • نشانگرهای کندل استیک. الگوهای شمعدانی مانند ستاره عصر و سه کلاغ سیاه می‌توانند به شما در شناسایی Bear Trap کمک کنند.

تله خرسی در بازار ارز دیجیتال به چه معناست؟

تله خرسی در بازار ارز دیجیتال مانند هر بازار مالی دیگری کار می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر قیمت یک آلت کوین در چند روز گذشته به‌طور پیوسته در حال کاهش بوده است، ممکن است باور داشته باشید که به کاهش خود ادامه خواهد داد. در اینجا ممکن است دارایی خود را به‌فروش برسانید و منتظر بمانید قیمت کاهش بیشتری داشته باشد تا بتوانید آن را در قیمت‌های پایین‌تر باز خرید کنید. با این حال، برعکس این اتفاق می‌افتد و شما خود را در یک موقعیت بازنده گرفتار می‌کنید.

جمع بندی

وقتی صحبت از معامله می‌شود، احتمالاً هیچ چیز آزاردهنده‌تر از گرفتار شدن در تله خرسی یا گاوی نیست. یک روز شما با روند نزولی روبرو می‌شوید و ترس از کاهش بیشتر قیمت باعث می‌شود دارایی خود را بفروشید یا در صورت تمایل به خرید، صبر کنید تا با قیمت‌های پایین‌تر خرید خود را انجام دهید. ناگهان همه‌چیز به‌طور ناگهانی تغییر می‌کند.

اکنون شما مجبور هستید دارایی که فروخته‌اید را با قیمت بالاتری بازخرید کنید یا اگر قصد خرید داشته‌اید نیز دارایی را گران‌تر از آن چیزی که می‌توانستید تهیه کنید. البته که تشخیص Bear Trap همیشه دشوار و بخش جدایی ناپذیر بازار است، اما شناخت آن می‌تواند در معاملات به شما کمک کند. امیدواریم مطلب «تله خرسی چیست؟» مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در مورد تله خرسی وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

آیا تله خرسی صعودی است؟

تله خرسی در کوتاه مدت نزولی اما در بلندمدت صعودی است، زیرا این تله معمولاً در روند صعودی بازار رخ می‌دهد.

تفاوت تله گاوی و تله خرسی چیست؟

تله گاوی برعکس تله خرسی است. تله گاوی زمانی است که در یک روند نزولی کلی، یک روند صعودی کوتاه مدت رخ دهد. این روند صعودی کوتاه مدت می‌تواند معامله‌گران را به سمت موقعیت‌هایی فریب دهد که باعث ضرر شود. جایی که معامله‌گران ممکن است به اشتباه فرض کنند روند نزولی در حال معکوس شدن است و شروع به ایجاد موقعیت‌های خرید کنند.

چگونه در Bear Trap معامله کنیم؟

یک راه این است که از معاملات کوتاه مدت استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که در صورت اشتباه در مورد برگشت روند، یک دستور توقف معامله ایجاد کرده‌اید. اگر عوامل بنیادی نیز همچنان خوب به‌نظر می‌رسند، می‌توانید در طول روند نزولی وارد یک موقعیت خرید شوید تا بتوانید در جهت صعودی کسب سود کنید.

تله خرسی چه زمانی رخ می‌دهد؟

این تله در دوره‌هایی از عدم اطمینان بازار یا زمانی که اطلاعات نادرست در مورد یک دارایی خاص در گردش است و در اصل در بازارهای صعودی رخ می‌دهد.

موارد استفاده تله خرسی چیست؟

تله خرسی هم توسط معامله گران روزانه و هم سرمایه گذاران بلندمدت استفاده می‌شود تا از مشارکت کنندگان ناآگاه بازار در جهت منفعت خود استفاده کنند.

هنگام مشاهده تله خرسی چه کاری انجام دهیم؟

هنگامی که به Bear Trap مشکوک می‌شوید، باید فوراً از معامله خارج یا وارد یک موقعیت خرید شوید. سفارشات توقف ضرر نیز می‌توانند در این سناریوها مفید باشند.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمز ارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده براساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها