مقالات بازارهای مالی

بازار خرسی چیست و چگونه از این بازار کسب درآمد کنیم؟

بازارهای مالی با روند حرکت می‌کنند. درک تفاوت بین این روندها مهم است تا بتوانید تصمیمات بهتری در مورد سرمایه گذاری بگیرید. چطور؟ خب، روندهای مختلف بازار می تواند شرایط بسیار متفاوتی در بازار ایجاد کند. اگر ندانید روند غالب چیست، چگونه می‌خواهید خود را با شرایط متغیر سازگار کنید؟ اگر بازار گاوی و خرسی را شنیده‌اید و میخواهید بدانید این مفاهیم چیستند با این مقاله همراه باشید.

پیشنهاد مقاله: بهترین روش سرمایه گذاری در بازارهای صعودی (گاوی) و نزولی (خرسی)

روند بازار جهت کلی است که بازار در آن پیش می‌رود. در بازار خرسی، قیمت‌ها به طور کلی در حال کاهش است. بازارهای خرسی می تواند یک زمان چالش برانگیز برای معامله یا سرمایه گذاری به ویژه برای مبتدیان باشد.

اکثر معامله گران رمزنگاری و تحلیل گران تکنیکال بر این عقیده‌اند که بیت کوین در تمام مدت وجود خود در یک روند صعودی بزرگ قرار داشته است. با این حال، چندین بازار خرسی برای ارزهای رمزنگاری وجود داشته است. این بازارهای خرسی به طور کلی بیش از 80 درصد کاهش قیمت بیت کوین را به همراه داشت، در حالی که آلت کوین‌ها به راحتی بیش از 90 درصد کاهش را تجربه کردند. در این مواقع چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

در این مقاله، ما در مورد بازار خرسی چیست، چگونه باید برای آن آماده شوید و اینکه چگونه می‌توانید در آن سود کسب کنید، بحث خواهیم کرد.

بازار خرسی چیست؟

بازار خرسی را می‌توان دوره کاهش قیمت‌ها در بازارهای مالی توصیف کرد. بازارهای خرسی می‌تواند برای معامله گران بی تجربه بسیار خطرناک و دشوار باشد. این بازارها می‌توانند به راحتی خسارات بزرگی را به همراه داشته و سرمایه گذاران را از بازگشت به بازارهای مالی بترسانند. چطور؟

این جمله در میان معامله گران معروف است: “پله‌ها بالا، آسانسورها پایین.” این بدان معنی است که حرکت به سمت بالا ممکن است آهسته و ثابت باشد، در حالی که حرکت به سمت نزولی شدیدتر و سریعتر است. چرا؟ هنگامی که قیمت شروع به سقوط می‌کند، بسیاری از معامله گران برای خروج از بازارها هجوم می‌آورند. آنها این کار را انجام می‌دهند تا یا سرمایه خود را نقد کنند یا از موقعیت‌های طولانی خود سود کسب کنند. این می‌تواند به سرعت منجر به یک اثر دومینو شود که حرکت فروشندگان به سمت خروج منجر به خروج حتی بیشتر فروشندگان از موقعیت خود شود و غیره. اگر بازار به شدت اهرمی باشد، می‌تواند این کاهش حتی شدت بیشتری داشته باشد. نقد کردن‌های انبوه اثر آبشاری شدیدی خواهد داشت و منجر به فروش شدید می‌شود.

با این اوصاف، بازارهای گاوی نیز می‌توانند اثرات رضایتمندی داشته باشند. در این زمان‌ها، قیمت‌ها با سرعت بسیار بالا در حال افزایش هستند، همبستگی‌ها بیشتر از حد معمول هستند و اکثر دارایی‌ها به طور همزمان رشد می‌کنند.

به طور معمول، سرمایه گذاران در بازار خرسی “نزولی” هستند، به این معنی که آنها انتظار دارند قیمت‌ها کاهش یابد. این همچنین بدان معنی است که احساسات به بازار به طور کلی منفی است. ممکن است به این معنی نباشد که همه فعالان بازار در موقعیت‌های کوتاه فعال هستند. این فقط بدان معنی است که آنها انتظار دارند قیمت‌ها کاهش یابد و اگر فرصتی پیش بیاید ممکن است به دنبال ورود به موقعیت خود باشند.

نمونه‌های بازار خرسی

همانطور که در مورد آن بحث کردیم، بسیاری از سرمایه گذاران فکر می‌کنند که بیت کوین از زمان آغاز معاملات در یک روند کلی صعودی قرار دارد. آیا این بدان معناست که بازارهای خرسی در آن روند صعودی بزرگ وجود ندارد؟ خیر. پس از انتقال بیت کوین به حدود 20،000 دلار در دسامبر 2017، این بازار کاملا خرسی شد.

و قبل از بازار خرسی سال 2018، بیت کوین در سال 2014 افت 86 درصدی را تجربه کرد.

از ژوئیه سال 2020، محدوده بازار خرسی قبلی در حدود 3000 دلار دوباره لمس شد اما هرگز این محدوده شکسته نشد. اگر این نرخ رو به پایین شکسته می‌شد، می‌توانست استدلال قوی‌تری ارائه دهد که بازار چندین ساله خرسی بیت کوین کاملا در آن واضح بود.

از آنجا که آن سطح شکسته نشده است، می‌توان استدلال کرد که سقوط به دنبال ترس COVID-19 صرفاً باعث آزمایش مجدد این محدوده شده است. با این وجود، در مورد تجزیه و تحلیل تکنیکال، اطمینان وجود ندارد و فقط احتمالات وجود دارد.

سایر نمونه‌های برجسته از بازار خرسی را می‌توان در بورس دید. رکود بزرگ بحران مالی 2008 یا سقوط بازار سهام سال 2020 به دلیل همه گیری ویروس کرونا نمونه‌های قابل توجهی از این بازار هستند. این رویدادها همگی خسارت بزرگی به وال استریت وارد کرده و قیمت سهام را در سراسر کشور تحت تأثیر قرار داده است. شاخص‌های بازار مانند Nasdaq 100، Dow Jones Industrial Average (DJIA) یا S&P500 می‌توانند افت قابل توجه قیمت را در دوره‌هایی از این دست تجربه کنند.

تفاوت بازار گاوی و خرسی در چیست؟

تفاوت آنها ساده است. در بازار گاوی، قیمت‌ها در حال افزایش است، در حالی که در یک بازار خرسی، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

یک تفاوت قابل توجه ممکن است این باشد که بازارهای نزولی می‌توانند برای دوره طولانی تثبیت قمت را تجربه کنند، یعنی، روند خنثی. این مواقعی است که نوسانات بازار بسیار کم است و فعالیت معاملاتی کمی در آن اتفاق می‌افتد. اگرچه ممکن است همین امر در بازارهای گاوی نیز وجود داشته باشد، این نوع رفتار در بازارهای خرسی بیشتر اتفاق می‌افتد. به هر حال، کاهش قیمت برای مدت طولانی برای اکثر سرمایه گذاران چندان جذاب نیست.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که آیا در وهله اول امکان ورود کوتاه مدت به یک دارایی وجود دارد یا خیر. اگر توانایی ورود کوتاه مدت به یک دارایی بصورت مارجین یا استفاده از مشتقات وجود نداشته باشد، معامله گران فقط می‌توانند با فروش نقدی یا استیبل کوین، دیدگاه نزولی را نشان دهند. این می‌تواند منجر به روند نزولی طولانی‌تر شده که علاقه کم به خرید وجود دارد و در نتیجه یک پرایس اکشن آهسته و ناخوشایند را بهمراه دارد.

حال که با بازار خرسی آشنا شدیم ببنیم که روش معامله در Bear Market چیست؟

نحوه معامله در بازار خرسی

یکی از ساده‌ترین استراتژی‌هایی که معامله گران می‌توانند در بازار خرسی استفاده کنند، ماندن بصورت نقدی است. اگر با کاهش قیمت‌ها راحت نیستید، بهتر است به راحتی صبر کنید تا بازار از قلمرو بازار خرسی خارج شود. اگر انتظار این باشد که ممکن است در آینده بازار گاوی جدید ایجاد شود، می‌توانید از این فرصت استفاده کنید. در عین حال، اگر نگهداری طولانی مدت با افق زمانی سرمایه گذاری چندین ساله یا چند دهه‌ای دارید، یک بازار خرسی لزوما سیگنال مستقیم برای فروش نیست.

وقتی نوبت به معامله و سرمایه گذاری می‌رسد، به طور کلی بهتر است که با جهت گیری بازار معامله کنید. به همین دلیل است که یک استراتژی سودآور دیگر در بازارهای خرسی می‌تواند باز کردن موقعیت‌های فروش باشد. به این ترتیب، وقتی قیمت دارایی‌ها کاهش می‌یابد، معامله گران می‌توانند از این کاهش سود ببرند. این معاملات می‌توانند معاملات روزانه، معاملات نوسانی، معاملات موقعیتی باشند (هدف اصلی صرفاً معامله در جهت روند است). برخی از معامله گران به دنبال معاملات “ضد روند” هستند، به معنی معاملات خلاف جهت روند اصلی است. بیایید ببینیم که چگونه این معاملات انجام می‌شوند؟

در مورد بازار خرسی، به معنی وارد شدن به یک موقعیت طولانی بعد از برگشت است. این حرکت گاهی اوقات “رالی بازار خرس” یا “برگشت گربه مرده” نامیده می‌شود. این حرکت قیمت‌های ضد روند می‌تواند بسیار بی ثبات باشد، زیرا ممکن است بسیاری از معامله گران از فرصت استفاده کنند و یک موقعیت کوتاه مدت برگشت را به وضعیتی طولانی مدت تبدیل کنند. با این حال، تا زمان تایید به پایان رسیدن بازار خرسی، فرض این است که روند نزولی بعد از برگشت ادامه پیدا خواهد کرد.

به همین دلیل است که معامله گران موفق قبل از شروع روند نزولی سود خود را (در حدود اوج‌های آخر) کسب کرده و از آن خارج می‌شوند. در غیر این صورت، ممکن است در موقعیت طولانی خود گیر کنند در حالی که بازار خرسی می‌شود. به همین ترتیب، توجه به این نکته مهم است که این یک استراتژی بسیار پرخطر است. حتی پیشرفته‌ترین معامله گران نیز در هنگام تلاش برای گرفتن چاقوی در حال سقوط ضررهای قابل توجهی متحمل می‌شوند.

جمع بندی

در این مقاله در مورد اینکه بازار خرسی چیست، چگونه معامله گران می‌توانند از خود محافظت کنند و از بازارهای خرسی سود ببرند بحث کرده‌ایم. به طور خلاصه، ساده‌ترین استراتژی ماندن بصورت نقد در بازار خرسی است (و منتظر یک فرصت امن‌تر برای معامله است). متناوباً، بسیاری از معامله گران به دنبال فرصت‌هایی برای ایجاد موقعیت‌های کوتاه مدت خواهند بود. همانطور که می‌دانیم‌، عاقلانه است که هنگام انجام معاملات، روند بازار را دنبال کنیم.

مدیر محتوا

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا