Categories
تحلیل تکنیکال آلتکوین‌ها, مقالات آلتکوین‌‌ها

آربیتروم یک راه حل لایه 2 بر روی بلاکچین اتریوم است که افزایش سرعت و کاهش هزینه تراکنش‌ها و بهبود مقیاس‌پذیری را به ارمغان می‌آورد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

شبکه اتریوم یکی از بلاک چین‌هایی است که بسیاری از افراد برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و ایجاد قراردادهای هوشمند از آن استفاده می‌کنند. با این حال، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که استفاده از شبکه اتریوم دارد، هزینه بالای انجام تراکنش در آن است. علاوه بر هزینه بالای تراکنش‌ها، سرعت تراکنش‌ها نیز در این شبکه پایین بوده و این موضوع مشکلات بسیار زیادی را برای کاربران ایجاد کرده است. به منظور حل این مشکل، شاهد ایجاد یک پروژه جدید در دنیا ارزهای دیجیتال به نام آربیتروم بوده‌ایم. در همین راستا، در این مطلب قصد داریم تا شما را با شبکه و ارز دیجیتال آربیتروم آشنا کرده و به این سؤال پاسخ دهیم که آربیتروم چیست؟ همچنین، در مورد تیم توسعه دهنده آن، ویژگی‌های آربیتروم، رمز ارز ARB و نحوه خرید ARB اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه خواهیم کرد.

شبکه آربیتروم چیست؟

اگر بخواهیم به این سؤال جواب دهیم که آربیتروم چیست، باید گفت که Arbitrum اکوسیستمی است که هدف آن افزایش مقیاس‌پذیری بلاک چین اتریوم است. در واقع، این شبکه به وجود آمده است تا به صورت همزمان با کاهش هزینه‌های انجام تراکنش و افزایش سرعت تأیید تراکنش‌ها، مشکلات شبکه اتریوم را برطرف کرده و شبکه کارآمدی‌تری را ایجاد کند.

شبکه Arbitrum یک پروتکل لایه دوم است. بلاک چین‌های لایه ۲ پروتکل‌هایی هستند که بر روی بلاک چین‌های لایه اول مثل بیت کوین و اتریوم ایجاد می‌شوند و سعی در برطرف کردن مشکلات آن‌ها دارند.

پروتکل‌های لایه ۲ که شبکه آربیتروم نیز یکی از آن‌ها است، می‌توانند با واگذاری وظایف محاسباتی پیچیده مانند پردازش تراکنش و ذخیره‌سازی داده‌ها به زنجیره دوم، مقیاس‌پذیری بلاکچین لایه اول را افزایش دهند.

به صورت کلی، می‌توان گفت که شبکه Arbitrum می‌تواند تراکنش‌هایی که بر روی شبکه اتریوم قرار دارند را با سرعت بالاتر و هزینه کمتری پردازش، دسته‌بندی و مدیریت کند. این ویژگی باعث می‌شود تا ترافیک و هزینه شبکه اصلی کاهش پیدا کند.

آربیتروم یک زنجیره اصلی به نام Arbitrum One  دارد که در تاریخ 31 آگوست 2021 راه‌اندازی شد. در واقع، این زنجیره باعث می‌شود تا اکوسیستم Arbitrum به درستی کار کرده و به کل اکوسیستم این توانایی را می‌دهد تا تراکنش‌ها در بستر آن انجام شوند. آربیتروم وان همچنین امکان ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را روی بلاکچین اتریوم با عملکرد بالا و هزینه پایین فراهم می‌آورد.

تیم توسعه‌دهنده شبکه آربیتروم

پس از آن که به این سؤال جواب دادیم که آربیتروم چیست، اگر بخواهیم شما را با تیم توسعه‌دهنده شبکه آربیتروم آشنا کنیم، باید بگوییم که این شبکه توسط شرکت آفچین لبز (Offchain Labs) ساخته شده است. این شرکت را سه استاد و دانشجویان دکترای علوم کامپیوتر دانشگاه پرینستون ایجاد کردند و ایده آربیتروم از این دانشگاه متولد شد. از مهم‌ترین فعالان پروژه آربیتروم می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • اد فلتن (Ed Felten): اد فلتن هم‌بنیانگذار و دانشمند ارشد شرکت Offchain Labs است. او استاد دانشگاه پرینستون بوده و به مدت دو سال به عنوان جانشین بخش فناوری در دولت آمریکا فعالیت داشته است. اد فلتن عضو بنیاد ملی مهندسی ایالات متحده آمریکا است.
  • استیون گلدفدر (Steven Goldfeder): یکی دیگر از افراد تأثیرگذار در مجموعه Offchain Labs، استیون گلدفدر است. استیون گلدفدر مدیر ارشد اجرایی Offchain Labs بوده و دارای مدرک دکتری علوم کامپیوتر از دانشگاه پرینستون است.
  • هری کالودنر (Harry Kalodner): هری کالودنر مدیر ارشد تکنولوژی در شرکت Offchain Labs است. او مدرک phd خود را از دانشگاه پرینستون دریافت کرده و در حوزه اقتصاد و ارزهای دیجیتال سابقه فعالیت دارد.

ویژگی‌های اکوسیستم آربیتروم چیست؟

ویژگی‌های آربیتروم

شبکه Arbitrum ویژگی‌های گوناگونی دارد که باعث افزایش اهمیت آن شده است. از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد شبکه آربیتروم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت بالا: امنیت آربیتروم وابسته به امنیت شبکه اتریوم است و این موضوع باعث می‌شود تا نتایج پروتکل لایه دوم به شکل قابل توجهی دقیق بوده و امنیت شبکه افزایش پیدا کند.
  • تطبیق‌پذیری کامل با اتریوم: شبکه آربیتروم به دلیل سازگاری با EVM یا همان ماشین مجازی اتریوم، قادر است تا قراردادهای هوشمند و تراکنش‌های شبکه اتریوم را بدون کوچک‌ترین تغییری انجام دهد.
  • مقیاس‌پذیری عالی: با انتقال محاسبات و فضای ذخیره‌سازی به خارج از زنجیره، نرخ انجام تراکنش‌ها در شبکه آربیتروم به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.
  • کاهش هزینه‌ها: به دلیل طراحی که شبکه آربیتروم دارد، استفاده از این شبکه باعث کاهش هزینه انجام تراکنش‌ها شده و شما می‌توانید از این طریق، کارمزد شبکه کمتری در قبال انجام تراکنش‌ها پرداخت کنید.

رمز ارز ARB چیست؟

مثل تمامی پروژه‌هایی که در دنیای ارزهای دیجیتال ایجاد می‌شوند، پروژه Arbitrum دارای توکن مختص به خود است. شبکه آربیتروم دارای رمز ارزی با نماد ARB بوده که یک توکن سازگار با استاندارد ERC-20 است. شما می‌توانید با رمز ارز ARB تراکنش‌های مختلف انجام دهید، توکن‌های خود را استیک کنید و یا به واسطه دارایی‌های ARB خود در تصمیم‌گیری‌های مربوط به شبکه آربیتروم حق رأی داشته باشید.

در واقع، با استفاده از توکن‌های ARB جدا از اینکه می‌توانید با استیک کردن دارایی‌های خود درآمد غیرفعال کسب کنید، می‌توانید از آن برای انتقال پول استفاده کنید. شما حتی قادر خواهید بود تا با این دارایی‌ها در تصمیم‌گیری‌های مربوط به شبکه آربیتروم حق رأی داشته باشید. تصمیم‌گیری در مورد جوانب مختلف این اکوسیستم توسط سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) آربیتروم انجام می‌شود. در چنین شرایطی، شما می‌توانید با استفاده از دارایی‌های ARB خود در این تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشید.

تاریخچه قیمت رمز ارز ARB

رمز ارز ARB

اولین بار رمز ارز ARB در تاریخ 24 مارس 2023 قیمت‌گذاری شد. قیمت اولیه رمز ارز 1.3254 دلار بود. در تاریخ 18 آوریل 2024، ارز دیجیتال ARB به بالاترین قیمت تاریخی خود رسید و قله 1.8 دلار را فتح کرد. در حال حاضر، به دلیل زمستان حاکم بر بازار کریپتو، این رمز ارز کاهش قیمت قابل توجهی داشته و به رقم 0.86 دلار رسیده است.

توکونومیک ARB

در صورتی که قصد دارید اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی پروژه آربیتروم کنید، نیاز است تا در کنار آشنایی با این پروژه، دید کاملی در مورد توکنومیک آن داشته باشید. به منظور بررسی توکونومیک ARB، باید اشاره کنیم که در عرضه اولیه، 10 میلیارد توکن ARB ایجاد شد. در مارس 2023، 12.75 درصد از این توکن‌ها بین کاربران واجد شرایط و DAO تقسیم شد. توکونومیک ARB به شرح زیر است:

  • سرمایه گذاران: 17.53 درصد
  • DAO اکوسیستم آربیتروم: 1.13 درصد
  • کیف پول‌های شخصی: 11.62 درصد
  • خزانه‌داری سازمان خودمختار غیرمتمرکز: 42.78 درصد
  • تیم پروژه آربیتروم و مشاوران این پروژه: 26.94 درصد

البته، نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که با گذشت زمان ممکن است این اعداد تغییر کنند.

مقایسه Arbitrum در برابر سایر پروژه‌های لایه دوم

یکی از سؤالات مهمی که مطرح می‌شود این است که شبکه Arbitrum چه تفاوتی با سایر پروژه‌های لایه دوم دارد؟ شبکه آربیتروم به دلیل استفاده از ماشین مجازی خود، اکوسیستم تثبیت‌شده‌تری را ارائه می‌دهد. مزیت دیگری که شبکه Arbitrum نسبت به سایر پروژه‌های لایه دوم دارد، سرعت بالاتر انجام تراکنش‌ها است.

نحوه استفاده از شبکه آربیتروم

در این بخش از مبحث آربیتروم چیست، به نحوه استفاده از آن می‌پردازیم. در صورتی که قصد دارید تا از برنامه‌های مختلف در بستر شبکه آربیتروم استفاده کنید، نیاز است تا از طریق یک کیف پول مانند متامسک به این شبکه متصل شوید. شما می‌توانید با اضافه کردن شبکه Arbitrum One به کیف پول خود، از آن استفاده کرده و از مزایای این شبکه بهره‌مند شوید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تعداد بسیار زیادی از کیف پول‌ها از آربیتروم و توکن این پروژه پشتیبانی می‌کنند. از مهم‌ترین کیف پول‌هایی که می‌توانید توکن ARB را در آن‌ها ذخیره کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متامسک
  • تراست ولت
  • مث ولت
  • Rainbow
  • لجر

نحوه خرید ARB

خرید آربیتروم ARB

در صورتی که به خرید ارز دیجیتال ARB فکر می‌کنید، این امکان وجود دارد تا بتوانید این توکن را از طریق صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز خریداری کنید. خرید این توکن در صرافی‌های متمرکز راحت است و می‌توانید ارزهای فیات مانند دلار را تبدیل به ARB کرده و دارایی‌های آربیتروم خود را در کیف پول صرافی نگهداری کرده و یا به کیف پول خود انتقال دهید.

روش دیگری که می‌توانید اقدام به خرید توکن ARB کنید، خرید این رمز ارز از صرافی‌های غیرمتمرکز است. برای انجام این کار نیاز است تا در اولین قدم دارایی‌های اتر خود را از بلاک چین لایه اول به شبکه Arbitrum ارسال کنید. هنگامی که دارایی‌های خود را به این شبکه متصل کردید، می‌توانید از صرافی‌های غیرمتمرکز مثل سوشی سوآپ برای خرید توکن‌های ARB استفاده کنید.

حرف آخر

در این مطلب به بررسی جوانب مختلف شبکه آربیتروم پرداختیم و به این سؤال پاسخ دادیم که آربیتروم چیست. همچنین، در مورد ویژگی‌های این شبکه، توکن ARB، نحوه خرید این رمز ارز و… صحبت کردیم. بررسی مواردی که در این مطلب بیان کردیم، به شما کمک می‌کند تا دانش مناسبی از این پروژه به دست بیاورید. البته، همچنین می‌توانید با مطالعه وایت پیپر Arbitrum دید کامل و فنی‌تری نسبت به این پروژه پیدا کنید. مخلص کلام، پروژه آربیتروم در تلاش است تا مشکلات شبکه اتریوم را برطرف کرده و باعث افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها، کاهش هزینه‌ها و بهبود مقیاس‌پذیری شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها