Categories
آموزش کاربردی, مقالات, مقالات سرمایه گذاری

زنجیره هوشمند بایننس، یک شبکه بلاک‌چین است که توسط بایننس ایجاد شده است. این شبکه هزینه‌های کمتری نسبت به زنجیره بایننس دارد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

زنجیره هوشمند بایننس (BSC) یک شبکه بلاک‌چین است که توسط صرافی ارز دیجیتال بایننس ایجاد شده است. این شبکه در سپتامبر 2020 به عنوان یک زنجیره موازی با زنجیره بایننس راه اندازی شد. بایننس اسمارت چین برای فعال کردن عملکرد قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (DApps) توسعه داده شد و در عین حال محیطی پرسرعت و کم هزینه را برای کاربران و توسعه دهندگان فراهم کرده است.

تفاوت زنجیره هوشمند بایننس (BSC) و زنجیره بایننس (BC)

بایننس چین (Binance Chain) و اسمارت چین بایننس (BSC) دو زنجیره با بلاک‌های مجزا و از جنس همان بلاک‌چین هستند. زنجیره بایننس به عنوان یک زیرساخت برای انتقال رمزارزها و سریع‌تر کردن معاملات بین رمزارزها طراحی شده است، در حالی که زنجیره هوشمند بایننس امکانات هوشمندانه‌تری را برای ساخت و استفاده از برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز فراهم کرده است. این زنجیره، قابلیت‌ها و خدمات گسترده‌تری را به کاربران و توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد.

بایننس اسمارت چین در چه مواردی کاربرد دارد؟

همان‌طور که اشاره شد، زنجیره هوشمند بایننس در پروژه‌های غیرمتمرکز (DApps)، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین کاربرد آن می‌توان به دلایل زیر اشاره کرد:

کارایی و سرعت بالا

بایننس اسمارت چین از یک مکانیزم تایید به نام (PoSA) استفاده می‌کند که سرعت بالا و هزینه کمتر در انجام معاملات را فراهم می‌کند. این کارایی بالا و سرعت مناسب برای کاربران و توسعه‌دهندگانی که به دنبال انجام معاملات سریع و هزینه‌ای کمتر هستند، جذاب است.

هزینه کمتر

نسبت به برخی زنجیره‌های بلاک‌چین دیگر، هزینه‌های معاملات در زنجیره هوشمند بایننس کمتر است. این ویژگی می‌تواند برای کاربران و توسعه‌دهندگانی که به دنبال کاهش هزینه‌های معاملات هستند، مناسب باشد.

سازگاری با اتریوم

بایننس اسمارت چین سازگاری با اتریوم را فراهم می‌کند، به‌طوری‌که توسعه‌دهندگان می‌توانند پروژه‌های اتریومی خود را با کمی تغییرات به این زنجیره منتقل کنند. این امکان می‌تواند جذابیت زیادی برای توسعه‌دهندگان اتریومی داشته باشد که به دنبال گسترش کاربردهای خود و استفاده از یک شبکه با هزینه کمتر و کارایی بهتر هستند.

اکوسیستم فعال و توسعه‌پذیر

زنجیره هوشمند بایننس دارای اکوسیستم فعالی از ابزارها، DApps و خدمات مختلفی مانند پروتکل‌های DeFi و DEXs است. این امکانات می‌توانند برای توسعه‌دهندگان جذاب باشند که به دنبال استفاده از یک زیرساخت گسترده و ابزارهای مختلف برای پروژه‌های خود هستند.

دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟

قابلیت تبادل با دیگر زنجیره‌های بلاک‌چین

پل بایننس (Binance Bridge) امکان انتقال ارزها و دارایی‌ها بین این زنجیره و دیگر زنجیره‌های بلاک‌چین را فراهم می‌کند. این قابلیت ارتباط و تبادل با دیگر زنجیره‌های بلاک‌چین، برای پروژه‌هایی که نیاز به این قابلیت دارند، مهم است.

مزایای استفاده از زنجیره هوشمند بایننس

پروتکل‌های اسمارت بایننس چین

زنجیره هوشمند بایننس از پروتکل‌ها و استانداردهای مختلفی برای اجرای و ایجاد قراردادهای هوشمند و توسعه DApps استفاده می‌کند. این پروتکل‌ها و استانداردها برای تسهیل تبادل دارایی‌ها، اجرای قراردادهای هوشمند و توسعه‌ اکوسیستم غیرمتمرکز در این زنجیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه،به مهم‌ترین پروتکل‌ها و استانداردهای مرسوم اشاره شده است:

  • پروتکل BEP-20: یک پروتکل توکن زنجیره‌ای است که بر اساس استاندارد ERC-20 اتریوم طراحی شده است. این استاندارد برای ایجاد و استفاده از توکن‌های قابل تبادل در بایننس اسمارت چین استفاده می‌شود.
  • پروتکل Binance Bridge: یک پل تبادل زنجیره‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌ها را بین اسمارت چین و دیگر زنجیره‌های بلاک‌چین (مانند اتریوم) منتقل کنند. این ابزار امکان تبادل دارایی‌ها و ارزهای مختلف را فراهم می‌کند.
  • پروتکل Binance Launchpad: یک پلتفرم برای انجام افزایش سرمایه و ارائه‌ پروژه‌های جدید رمزارزی است. این پلتفرم به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از طریق جمع‌آوری سرمایه، پروژه‌های خود را راه‌اندازی کرده و آن را در بین جامعه دیجیتال معرفی کنند.
  • پروتکل PancakeSwap: یکی از اولین و پرکاربردترین پروتکل‌های DEXs در زنجیره هوشمند بایننس است. این سیستم غیرمتمرکز امکان تبادل توکن‌های BEP-20 را فراهم می‌کند.
  • پروتکل Pancake Bunny: یک پروتکل DeFi است که امکان استخراج درآمد از تبادلات مختلف و تبادل مستقیم توکن‌های مختلف را فراهم می‌کند.
  • پروتکل ApeSwap: یک پروتکل DEX است که از بازارساز خودکار (AMM) برای ایجاد بازارهای مبادله استفاده می‌کند و امکان تبادل توکن‌های BEP-20 را فراهم می‌سازد.

گواهی اثبات اعتبار سهام (PoSA) در بایننس اسمارت چین

برای حفظ امنیت بلاک‌چین و دستیابی به اجماع شبکه، زنجیره هوشمند بایننس گواهی اثبات سهام (PoS) و گواهی اثبات اعتبار (PoA) را ترکیب می‌کند که بهترین راه برای ایمن سازی پلتفرم است. PoA علاوه بر اینکه می‌تواند حملات 51 درصدی را دفع کند، در برابر حملات Byzantine نیز مقاوم است. علاوه بر این، اعتبار دهندگان منتخب هر تراکنش را بررسی کرده و آن را تنها پس از انتقال تراکنش تایید می‌کنند تا مطمئن شوند که تراکنش‌ها از امنیت بهتری برخوردار هستند. اعتباردهنده‌ها همچنین به تولید بلوک به شیوه PoA کمک می‌کنند.

زنجیره هوشمند بایننس چه تفاوتی با اتریوم دارد؟

بایننس اسمارت چین سازگار با اتریوم ساخته شده است. به همین دلیل، ویژگی‌ها و عملکردهای زنجیره هوشمند بایننس مشابه اتریوم است. اما این بدان معنا نیست که این زنجیره، نسخه مشابه اتریوم است. در مقابل، آن‌ها تفاوت‌های خاص خود را دارند که در زیر ذکر شده است:

  • شرط اعتبارسنجی برای اتریوم داشتن 32 سهام از آن است، در حالی که برای زنجیره های هوشمند بایننس، حداقل نیاز به 10000 BNB برای واجد شرایط شدن است.
  • نام تجاری اتریوم تحت نام شرکت آن نیست، اما برای BSC، نام تجاری تحت نام شرکت Exchange Binance است.
  • تمرکز در مورد اعداد اعتبارسنجی در مورد زنجیره هوشمند بایننس بیشتر و در مورد اتریوم کمتر است.

تفاوت اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس

معایب زنجیره هوشمند بایننس

افزایش هزینه‌ها در طول زمان

توکن‌ها عمدتا هر روز در حال استفاده هستند که منجر به موجودی کمتر می‌شود؛ بنابراین، زمانی که شرایطی پیش می‌آید که تقاضای فزاینده‌ای وجود دارد؛ اما عرضه کمتر است، ممکن است فشار عرضه وجود داشته باشد. این مورد بر هزینه‌های معامله تاثیر می‌گذارد.

وابستگی بیش از حد به اتریوم

بایننس بیش از حد از اتریوم الهام گرفته است که در صورت بروز مشکل در اتریوم، مورد دیگری برای پیشرفت و توسعه در این زنجیره هوشمند وجود ندارد. در نتیجه BSC ممکن است برای همیشه زیر سایه اتریوم باشد.

سخن پایانی

زنجیره هوشمند بایننس طی چند سال اخیر به محبوب‌ترین بلاک‌چین در جهان تبدیل شده است. این بلاک‌چین بیش از سیزده میلیون تراکنش در روز دارد و رکوردها را پشت سر گذاشته است. از طرفی اتریوم تنها حدود 1.7 میلیون تراکنش را در همان روز انجام می دهد. حتی با وجود ارتقای جدیدی که اتریوم در تلاش است امسال ارائه کند، بسیار تردید وجود دارد که آیا این ارتقا برای شکست بایننس اسمارت چین کافی باشد یا خیر. این مقاله تمام آنچه را که در مورد این زنجیره نیاز دارید به شما ارائه می دهد.

سوالات متداول

  1. زنجیره هوشمند بایننس (BSC) چیست؟

زنجیره هوشمند بایننس یک شبکه بلاک‌چین است که توسط صرافی بایننس توسعه یافته است و عملکرد قرارداد هوشمند، برنامه‌های کاربردی مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توان عملیاتی بالا را با هزینه کمتر در مقایسه با شبکه اتریوم ارائه می‌دهد.

  1. زنجیره هوشمند بایننس چه تفاوتی با اتریوم دارد؟

این زنجیره از نظر مکانیسم اجماع با اتریوم متفاوت است. زنجیره هوشمند بایننس از اجماع PoSA استفاده می‌کند در حالی که اتریوم از PoW به PoS می‌رود، هزینه‌های تراکنش بایننس اسمارت چین، کارمزدهای کمتری دارد.

  1. مزایای استفاده از زنجیره هوشمند بایننس چیست؟

برخی از مزایا عبارت‌اند از سرعت تراکنش‌های سریع‌تر، کارمزد تراکنش‌های کمتر، سازگاری با اکوسیستم اتریوم و مجموعه روبه‌رشد برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) و پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi).

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها