Categories
مقالات بازارهای مالی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

معاملات در بازارهای مالی از جمله سهام، فارکس و ارز دیجیتال با ریسک‌هایی همراه است. امروزه مجموعه‌ای از تدابیر حفاظتی در دسترس سرمایه گذاران وجود دارد تا نه تنها بازار را درک کنند، بلکه به خوبی مدیریت ریسک کرده و معاملات خود را به پایان برسانند. این ابزارها شامل سفارش‌های مختلفی هستند که برای محافظت از دارایی از آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از محبوب‌ترین آن، استاپ لاس (Stop loss) یا همان «حد ضرر» نام دارد که موضوع مقاله پیش رو است.

موارد کلیدی

  • حد ضرر برای محدود کردن ضرر معامله‌گر طراحی شده است.
  • اکثر معامله‌گران می‌توانند از اجرای دستور حد ضرر سود ببرند.
  • با استفاده از دستور حد ضرر، نظارت روزانه بر دارایی نیاز نیست.
  • نقطه ضعف حد ضرر این است که یک نوسان کوتاه مدت قیمت می‌تواند حد ضرر را فعال کند و باعث فروش غیر ضروری شود.

استاپ لاس (Stop loss) یا حد ضرر چیست؟

دستور حد ضرر (Stop-loss Order) سفارشی است که توسط یک معامله‌گر برای خرید یا فروش یک دارایی خاص پس از رسیدن به قیمت مشخصی انجام می‌شود. حد ضرر برای محدود کردن ضرر سرمایه گذار طراحی شده است. به عنوان مثال، تعیین یک دستور حد ضرر برای ۱۰٪ کمتر از قیمتی که دارایی را خریداری کرده‌اید، ضرر شما را به ۱۰٪ محدود می‌کند.

فرض کنید یک واحد بیت کوین (BTC) را به قیمت ۲۰ هزار دلار خریداری کرده‌اید. بلافاصله پس از خرید، یک دستور حد ضرر به قیمت ۱۸ هزار دلار ثبت می‌کنید. اگر بیت‌کوین به ۱۸ هزار دلار یا پایین‌تر سقوط کرد، بدون نیاز به حضور شما با قیمت ۱۸ هزار دلار فروخته می‌شود. اینگونه اگر قیمت بیت‌کوین حتی به ۱۵ هزار دلار هم برسد، ضرر شما بیش از ۱۰ درصد نخواهد شد.

چگونه با حد ضرر معامله هوشمندانه و امنی داشته باشیم؟

با توجه به موارد بسیار زیادی که باید در معاملات در نظر گرفته شود، دستور حد ضرر هنگامی که به درستی استفاده می‌شود، می‌تواند دنیای متفاوتی را ایجاد کند. دستور حد ضرر ارزشمندترین ابزار برای مدیریت ریسک و محدود کردن ضرر است. وقتی منطقی‌تر تصمیم می‌گیرید، بازار راهی برای تولید ثروت می‌شود و نه قمار.

همه ما شاهد استفاده از شیر توپی شناور در مخازن آب بوده‌ایم که به طور خودکار جریان آب در مخازن را هنگامی که به سطح معینی می‌رسد متوقف می‌کند تا از پر شدن بیش از حد یا ریختن آن جلوگیری کند. به همین ترتیب، دستور حد ضرر ابزاری است که به طور خودکار فروش دارایی را هنگامی که قیمت آن به یک سطح معین می‌رسد، آغاز می‌کند.

هنگامی که یک معامله‌گر دستور حد ضرر را می‌دهد، ابتدا قیمتی را مشخص کرده که به آن قیمت توقف (Stop Price) می‌گویند. اگر قیمت به «قیمت توقف» برسد، دستور حد ضرر به دستور فعال تبدیل می‌شود، به این معنی که دارایی با بهترین قیمت موجود فروخته می‌شود که ممکن است با قیمت توقف تعیین شده در سفارش متفاوت باشد.

فرض کنید شما یک واحد بیت‌کوین به قیمت ۲۰ هزار دلار خریده‌اید و قصد دارید یک دستور حد ضرر ۱۰ درصدی برای دارایی خود اعمال کنید که در صورت ریزش قیمت بیش از آن متضرر نشوید. با استفاده از دستور حد ضرر برای سیستم مشخص می‌کنید که وقتی قیمت به ۱۸٫۵۰۰ دلار رسید (این قیمت توقف است)، دستور حد ضرر با قیمت ۱۸ هزار دلار به دستور فعال تبدیل شود. این‌گونه اگر قیمت به ۱۸٫۵۰۰ دلار نرسد، دستور حد ضرر ۱۸ هزار دلاری شما نیز نیازی به فعال شدن ندارد.

اما اگر قیمت به ۱۸٫۵۰۰ دلار رسید، حد ضرر ۱۸ هزار دلاری برای شما فعال خواهد شد. این امر به محدود کردن ضررهای احتمالی در صورت وجود روند نزولی در قیمت کمک می‌کند. با این حال، دستورهای حد ضرر همیشه به صورت کاملا دقیق کار ‌نمی‌کند، به ویژه زمانی که بازار نوسان بالایی دارد. اما در اغلب مواقع نجات دهنده هستند.

عواملی که باید هنگام تنظیم حد ضرر در نظر گرفته شوند

  • نوسان: حد ضرر باید بر اساس نوسانات یک دارایی تنظیم شود. هرچه قیمت یک دارایی ناپایدارتر باشد، داشتن یک حد ضرر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
  • نقدینگی: برخی از دارایی‌ها در حجم بسیار ناچیز معامله می‌شوند، به این معنی که حتی اگر حد ضرر وجود داشته باشد، ممکن است نتوانید از آن خارج شوید زیرا خریدار در طرف مقابل وجود ندارد. بنابراین، خرید دارایی غیر نقد شونده ریسک‌های خاص خود را دارد و استفاده از استراتژی حد ضرر در این دسته اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

تعیین سطح حد ضرر مناسب

تنظیم سطح حد ضرر یک فرآیند ذهنی است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. فردی با تحمل ریسک بالاتر سطح را کمی پایین می‌گذارد در حالی که از طرف دیگر، فردی با تحمل ریسک پایین قطعا سطح حد ضرر را بالا می‌گذارد.

یکی از رایج‌ترین روش‌های تعیین سطوح حد ضرر، روش درصدی است. این روش بسیار ساده و مؤثر است، قبل از تنظیم سطح حد ضرر، سرمایه‌گذار باید درصدی از قیمت را که می‌خواهد قبل از خروج از معامله از دست بدهد، تعیین کند.

مزایای استفاده از استاپ لاس

معامله گران هنگام سرمایه گذاری در بازارهای مالی، فاکتورهای زیادی را در نظر می‌گیرند. حد ضرر ابزار موثری است که به کاهش ضرر و سهولت این فرآیند تصمیم‌گیری به روش‌های زیر کمک می‌کند:

به حداقل رساندن تلفات

با استفاده از دستور حد ضرر، معامله‌گران می‌توانند از سرمایه خود محافظت کنند و اطمینان حاصل کنند که ضررهای بزرگ و غیرقابل برگشتی را تجربه نمی‌کنند که می‌تواند حساب معاملاتی آن‌ها را به خطر بیندازد.

بهبود مدیریت ریسک

سفارشات حد ضرر با مدیریت موثر ریسک و محدود کردن ضرر، می‌تواند به معامله گران کمک کند تا عملکرد کلی معاملات خود را بهبود بخشند و به اهداف سرمایه گذاری خود دست یابند.

کنترل احساسات

سوگیری احساسی یکی از دلایل اصلی یک فرآیند تصمیم گیری بد است. سفارشات حد ضرر، احساسات را از فرآیند تصمیم گیری با بستن خودکار معامله در زمانی که به یک سطح از پیش تعیین شده رسید، از بین می‌برد. این به معامله گران کمک می‌کند تا از تصمیم‌گیری‌های احساسی که می‌تواند بر نتایج معاملاتی آن‌ها تأثیر منفی بگذارد اجتناب کنند.

معایب استفاده از استاپ لاس

مانند هر چیزی در جهان، حد ضرر نیز جنبه منفی خود را دارد که باید از آن آگاه بود. در حالی که دستورات حد ضرر می‌تواند ابزار ارزشمندی برای مدیریت ریسک باشد، معایبی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت:

لغزش

بازار مالی فضای بسیار بی‌ثباتی است که هر ثانیه تغییر می‌کند. قیمت یک دارایی می‌تواند از سطح حد ضرر عبور کند و منجر به لغزش شود. این به این معنی است که معامله ممکن است با قیمتی انجام شود که به طور قابل توجهی متفاوت از سطح حد ضرر باشد که منجر به زیان بیشتر از حد انتظار می‌شود.

اجرای تضمینی

هدف اصلی حد ضرر، محدود کردن ضرر است، اما آنها تضمین نمی‌کنند که آیا معامله با قیمت مورد نظر انجام می‌شود یا خیر. در شرایط نوسان بازار، دستور حد ضرر با قیمت بسیار بدتری اجرا می‌شود که منجر به زیان بیشتری خواهد شد.

شکاف‌های بازار

شکاف‌های خاصی در بازار وجود دارد که منجر به شکست حد ضرر در شرایط خاص می‌شود. به عنوان مثال، در بازارهایی با نقدینگی پایین، اجرای مجدد دستور حد ضرر در قیمت مورد نظر دشوار است و منجر به زیان می‌شود.

جمع بندی

دستور حد ضرر ابزار ساده‌ای است که در صورت استفاده موثر می‌تواند مزایای قابل توجهی را ارائه دهد. چه برای جلوگیری از زیان‌های بیش از حد و چه برای قفل کردن سود، تقریباً در همه موارد می‌توان از این ابزار بهره مند شد. حد ضرر را به عنوان یک بیمه نامه در نظر بگیرید و امیدواریم که هرگز مجبور به استفاده از آن نشوید. امیدواریم مطلب “استاپ لاس (Stop loss) یا حد ضرر چیست؟” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در مورد استاپ لاس (Stop loss) یا حد ضرر وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

چرا از دستور حد ضرر استفاده کنیم؟

دستور حد ضرر یک ابزار مدیریت ریسک است که به‌طور خودکار یک دارایی (چه سهام باشد و چه ارز دیجیتال) را پس از رسیدن به قیمت معینی (چه درصد یا یک مقدار دلار کمتر از قیمت فعلی بازار) می‌فروشد. حد ضرر برای محدود کردن ضرر در صورت کاهش قیمت طراحی شده است. به همین دلیل برای پوشش ریسک نزولی و مدیریت بیشتر زیان مفید است.

یکی از دلایل استفاده از استاپ لاس این است که می‌تواند به جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های هیجان محور، مانند نگه داشتن سرمایه‌گذاری زیان ده به امید اینکه در نهایت بهبود یابد، کمک کند. دستور حد ضرر همچنین می‌تواند برای سرمایه گذارانی مفید باشد که نمی‌توانند به طور مداوم بر سرمایه گذاری خود نظارت کنند.

خطرات استفاده از دستورهای حد ضرر چیست؟

خطر استفاده از دستور حد ضرر این است که ممکن است یک نوسان موقت قیمت باعث شود دارایی به فروش برسد. به عنوان مثال، اگر قیمت به طور ناگهانی کاهش یابد و سپس به سرعت بهبود یابد. در اینجا، ممکن است در نهایت با ضرر بفروشید و سودهای بالقوه را از دست بدهید.

چگونه باید سطح قیمت را برای حد ضرر تعیین کنم؟

تعیین بهترین قیمت برای سفارش حد ضرر به عوامل مختلفی از جمله تحمل ریسک، سطح نوسانات دارایی و اهداف سرمایه گذاری شما بستگی دارد. معامله گران اغلب از ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند سطوح حمایت و مقاومت برای کمک به شناسایی قیمت مناسب برای سفارش حد ضرر استفاده می‌کنند.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمزارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها