Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ارزهای دیجیتال به لطف فناوری بلاک‌چین، پتانسیل قابل توجهی برای متحول کردن سیستم‌های مالی و تسهیل تراکنش‌های جهانی دارند. با این حال، فناوری بلاک‌چین بی‌نقص نیست و محدودیت‌های آن در زمینه سرعت، مقیاس‌پذیری و امنیت، مانع از پذیرش گسترده این فناوری و ارزهای دیجیتال شده است. پروژه‌های مختلف سعی کردند که با در پیش گرفتن رویکردهای مختلف، این محدودیت‌ها را کنار بزنند، اما در رفع هر سه‌ آن‌ها چندان موفق نبودند و با مشکلاتی مواجه شدند.

کاسپا یکی از هزاران رمزارز بازار ارزهای دیجیتال است که توسعه‌دهندگان آن خود را به عنوان یکی از سریع‌ترین، مقیاس‌پذیر‌ترین و امن‌ترین شبکه‌‌های ارز دیجیتالی معرفی می‌کنند، اما سوال این است که این ادعای توسعه‌دهندگان تا چه اندازه واقعیت دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم به معرفی ارز دیجیتال کاسپا و اهداف آن بپردازیم.

ارز کاسپا چیست و چگونه کار می‌کند؟

کاسپا (Kaspa) یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و کاملا مقیاس‌پذیر است که برای رفع محدودیت‌های مقیاس‌پذیری و پردازش سریع‌تر و ایمن‌تر تراکنش‌ها، از یک فناوری بسیار مهم پشتیبانی می‌کند: گوست‌دگ (GhostDAG). در این فناوری، دگ مخفف گراف جهت‌دار غیر‌مدور است که در علم ریاضیات و رایانه به طور جزئی‌تر به آن پرداخته می‌شود و ویژگی آن در مدل کردن سیستم‌های علت و معلولی است. با این حال، نیاز نیست که درگیر جزئیات این علم شوید، صرفا باید بدانید که از این فناوری‌ برای بهبود بلاک‌چین و به نوعی تکمیل کردن آن استفاده می‌کنند.

تفاوت الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام

گوست‌دگ که یک الگوریتم اثبات کار است، به پردازش ایمن‌تر و پرسرعت تراکنش‌ها کمک می‌کند که منجر به افزایش خوب مقیاس‌پذیری شبکه شده است. کاسپا به لطف این پروتکل، سرعت استخراج و ایجاد بلاک بالایی دارد که علاوه بر افزایش ایمنی و سرعت تراکنش‌ها، باعث ایجاد شدن شرایط بهتر برای استخراج توکن توسط ماینرها نیز شده است. این ارز دیجیتال همچنین کاملا جامعه‌محور است و کاربران در تمامی بخش‌های شبکه حق رای دارند و می‌توانند نظرشان را بیان کنند.

ارز دیجیتال کاسپا چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که گفته شد، کاسپا بر خلاف اغلب بلاک‌چین‌ها، از پروتکل قوی‌تری به نام گوست‌دگ استفاده می‌کند که باعث افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها و در عین حال حفظ ایمنی شبکه شده است. هدف توسعه‌دهندگان به طور کلی، ارائه شبکه‌ای با مقیاس‌پذیری بسیار خوب است که تراکنش‌ها را بتوان با بالاترین سرعت ممکن در آن به سرانجام رساند. این هدف توسعه‌دهندگان باعث ایجاد شبکه‌ای شده است که کاربردهای زیر را دارد:

انجام سریع و ایمن تراکنش‌ها

بلاک‌چین کاسپا به دلیل اینکه از پروتکل گوست‌دگ استفاده می‌کند، مقیاس‌پذیری بسیار بالایی دارد و توانایی پردازش سریع و ایمن چندین تراکنش را به صورت همزمان دارا است. همان‌طور که گفته شد، ارز دیجیتال کاسپا سعی کرده است تا با استفاده از فناوری‌های گوناگون، مشکلات اساسی بلاک‌چین را رفع کند.

امکان استخراج توکن و کسب درآمد

همان‌طور که گفته شد، کاسپا از پروتکل گوست‌دگ استفاده می‌کند که مبتنی بر الگوریتم اثبات کار است. در این الگوریتم، ماینرهای حاضر در شبکه با به اشتراک‌گذاری سخت‌افزار دستگاه‌های خود، به حل معماهای سخت ریاضی درون شبکه کمک می‌کنند که این باعث ایجاد بلاک‌های جدید می‌شود. به طور ساده‌تر، هر تراکنشی که در شبکه انجام می‌شود، ابتدا باید توسط ماینرها تائید و سپس به صورت بلاک در شبکه اضافه شود. ماینرهای شبکه به دلیل مشارکت خود، در قالب توکن بومی شبکه سود دریافت می‌کنند.

تاریخچه قیمتی ارز دیجیتال کاسپا

ارز دیجیتال کاسپا دارای یک توکن بومی با نماد KAS است که از آن به طور خاص برای تامین هزینه‌های تراکنش‌ها و پرداخت درآمد ماینرها استفاده می‌شود. این ارز دیجیتال در زمان نگارش این مقاله، در قیمت 0.10 دلار معامله می‌شود و دارای ارزش بازار 2.3 میلیارد دلاری است. توکن کاسپا نسبت به سه تا شش ماه گذشته به میزان قابل توجهی رشد داشته و از قیمت 0.030 دلار در اوایل سال گذشته به قیمت 0.10 دلار افزایش پیدا کرده است. بر اساس داده‌های کوین‌کدکس، این ارز دیجیتال در سه و شش ماه گذشته به ترتیب بیش از 100 و 199 درصد رشد داشته است.

این رمزارز در حال حاضر در رتبه 39 بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد و در صرافی‌های شناخته‌شده‌ای چون کوکوین (KuCoin) و بای‌بیت (Bybit) فهرست شده است. علی‌رغم عملکرد خوب این ارز دیجیتال در چند ماه گذشته، سرمایه‌گذاران همچنان باید با احتیاط و حساب شده بر روی این رمزارز سرمایه‌گذاری کنند.

آیا استخراج ارز دیجیتال کاسپا سودآور است؟

افراد می‌توانند ارز دیجیتال کاسپا را هم با دستگاه‌های ماینینگ و هم کامپیوترهای خانگی استخراج کنند، اما به دلیل هجوم ماینرها به شبکه، استخراج این توکن با کامپیوتر خانگی توجیه اقتصادی ندارد، به خصوص آنکه بیشتر ماینرهای شبکه کاسپا از دستگاه‌های ماینینگ پرقدرت استفاده می‌کنند.

بهترین ارزها برای استخراج با کارت گرافیک

شبکه کاسپا به دلیل رشد قابل توجه قیمت آن، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته و ممکن است که در آینده با اصلاح قیمتی مواجه شود. از این رو، می‌توان گفت که استخراج توکن کاسپا در حال حاضر سودآور است، اما نمی‌توان گفت که در آینده نیز به همین شکل خواهد بود یا خیر. استخر‌های ماینینگ بسیاری هستند که خدمات استخراج توکن کاسپا را ارائه می‌دهند.

ارز کاسپا با چه چالش‌هایی روبه‌رو است؟

ارز دیجیتال کاسپا مانند هر رمزارز دیگری با یکسری چالش‌ها مواجه است. این چالش‌ها ممکن است در آینده و با توسعه ادامه‌دار شبکه برطرف شوند و میزان پذیرش ارز دیجیتال کاسپا افزایش پیدا کند. این چالش‌ها به شرح زیر هستند:

ناشناس بودن

کاسپا یک ارز دیجیتال نسبتا جدید است و کاربران بسیار کمی با آن آشنا هستند. این یک چالش قابل حل است و مسلما در دراز مدت با شناخته شدن بیشتر ارز دیجیتال کاسپا و رشد قیمتی آن، افراد زیادی به سرمایه‌گذاری و استفاده از خدمات آن روی می‌آورند.

بازار رقابتی

کاسپا تنها ارز دیجیتالی نیست که بر روی ایمنی، سرعت بالا و مقیاس‌پذیری خوب تمرکز کرده است و برای اینکه بیشتر شناخته شود و جایگاهی کسب کند، باید با ارزهای دیجیتال مطرح زیادی رقابت کند.

قانون‌گذاران و ارزهای دیجیتال

قوانین پیرامون ارزهای دیجیتال به طور مداوم در حال تغییر است و متاسفانه این خطر وجود دارد که دولت‌ها در آینده، قوانین سخت‌گیرانه‌تری را بر روی ارزهای دیجیتال اعمال کنند. در حال حاضر، ارزهای دیجیتال به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قوانین کشور ایالات‌متحده آمریکا قرار دارند و تابع قوانین نظارتی آن کشور هستند.

شبکه در حال توسعه

ارزهای دیجیتال بزرگ مانند بیت‌کوین (BTC) و اتریوم (ETH)، در حال حاضر دارای شبکه‌های بزرگ بلاک‌چینی هستند و می‌توان گفت که شبکه‌ آن‌ها را تا جایی که امکان داشته، رشد داده‌اند. کاسپا یک ارز دیجیتال نوپا است و شبکه آن علی‌رغم ویژگی‌های گوناگون، همچنان در حال توسعه است و امکان جذب توده‌ای از کاربران و ظرفیت پشتیبانی از آن‌ها را ندارد.

 

جمع‌بندی

ارز دیجیتال کاسپا از فناوری‌های خوبی در شبکه خود استفاده می‌کند و پتانسیل تبدیل شدن به یک پروژه بلاک‌چینی خوب را دارد. پروتکل گوست‌دگ آن تا حد زیادی مشکلات مقیاس‌پذیری ذاتی بلاک‌چین را حل کرده و امکان انجام تراکنش‌های ایمن و پرسرعت را فراهم کرده است. علاوه بر این، کاسپا می‌تواند بستر خوبی برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز باشد چرا که سرعت انجام تراکنش‌ها خوب و هزینه آن‌ها پایین است. همچنین کاسپا یک پروژه غیرمتمرکز و جامعه‌محور است که این ویژگی نیز بر ایمنی آن می‌افزاید.

سوالات متداول

1- ارز دیجیتال کاسپا چیست؟

کاسپا یک پروژه ارز دیجیتال کاملا مقیاس‌پذیر، غیرمتمرکز و جامعه‌محور است که هدف از ساخت آن ارائه بلاک‌چینی است که محدودیت‌های شبکه‌هایی چون بیت‌کوین را ندارد و از سرعت، ایمنی و مقیاس‌پذیری بالایی برخوردار است.

2- آیا استخراج ارز دیجیتال کاسپا به صرفه است؟

استخراج ارز دیجیتال کاسپا در حال حاضر به صرفه است، اما نمی‌توان در مورد به صرفه بودن آن در آینده نیز نظر مشابهی داد. بسیاری بر این باورند که ارز دیجیتال کاسپا به زودی با اصلاح قیمتی مواجه می‌شود و استخراج آن در آینده دیگر به صرفه نخواهد بود.

3- آیا سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال کاسپا تصمیم درستی است؟

کاسپا ویژگی‌ها و مزایای خوبی در مقایسه با اغلب ارزهای دیجیتال دارد که ممکن است آن را به یک گزینه سرمایه‌گذاری جذاب برای برخی از کاربران تبدیل کند. این ارز دیجیتال نوسان قیمتی قابل توجهی نداشته و از زمان از راه‌اندازی تاکنون، رشد قیمتی خوبی داشته است. با این حال، سرمایه‌گذاری در کاسپا و هر ارز دیجیتال دیگری در نهایت باید بر اساس تحقیقات فردی و اهداف مالی شخصی شما باشد و نمی‌توان با اطمینان در مورد ارز دیجیتالی صحبت کرد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها