Categories
مقالات صرافی‌ها
زمان مطالعه: 7 دقیقه

داشتن فضایی مناسب برای نگهداری ارزهای دیجیتال مهمترین کاری است که یک کاربر باید انجام دهد. در این پست آموزشی از بیتشال به بررسی کامل کیف پول محبوب تراست ولت خواهیم پرداخت.

با اینکه صرافی‌های ارز دیجیتال بعد از هک شدن‌‌های گسترده‌ای که در گذشته برای آن‌ها رخ داد، پروتکل‌های امنیتی خود را تقویت کرده‌اند و معتبرترین و بهترین صرافی‌ها در حال حاضر دارایی مشتری‌های خود را بیمه می‌کنند. اما با وجود این اقدامات پیشگیرانه، هیچ جایگزینی بهتر از کیف‌ پول‌ها برای نگهداری ارزهای دیجیتال تاکنون وجود نداشته است.

کیف پول (ولت) نرم‌افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری بصورت برنامه (اپلیکیشن) بر روی تلفن همراه شما نصب می‌شوند و به همین دلیل این مزیت را دارند که مدیریت و دسترسی به دارییتان برایتان بسیار آسان باشد. اگرچه به اندازه دستگاه‌های سخت افزاری ایمن نیست، با این وجود بهترین آنها برای ذخیره رمزارزهای شما گزینه بهتری نسبت به صرافی متمرکز است.

تراست والت

قصد داریم تراست والت (Trust Wallet)، یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری را بررسی کنیم. مشخصات آن را مرور خواهیم کرد، چه قابلیت‌هایی دارد و جوانب مثبت و منفی آن را ارزیابی می‌کنیم و در پایان باید این نکته را در نظر داشته باشید که آیا این کیف پول موبایلی گزینه‌ای ایده آل برای دارایی رمزارزی شما می‌باشد یا خیر.

تراست والت یک کیف پول رمزنگاری غیرمتمرکز است که بیش از 160 نوع دارایی دیجیتال (توکن) را پشتیبانی می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که کوین‌های خود را برای کسب سود گرو بگذارند (قابلیت استیکینگ). همچنین یک مرورگر داخلی Web3 را ارائه می‌دهد که به کاربران امکان دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) ساخته شده بر روی پلتفرم اتریوم را می‌دهد.

تراست والت در ابتدا برای نگهداری توکن‌های ERC20 و ERC 223 طراحی شده بود، اما اکنون مواردی را که روی بلاکچین‌های دیگر ساخته شده‌اند، از جمله بیت کوین را نیز در خود جای داده است. کوین‌ها را می‌توان از طریق صرافی غیرمتمرکز (DEX) که از همکاری تراست والت با شبکه «کایبر» اجرا می‌شود، خریداری کرد.

برنامه تراست‌ والت برای دانلود رایگان برای iOS و Android در دسترس است. بیشتر عملکردهای آن را می‌توان به این واقعیت نسبت داد که کد آن به زبانهای بومی هر سیستم عامل نوشته شده است: iOS ’Swift و Android’s Java. این برنامه در نسخه‌های iOS 10.0 یا بالاتر و Android 5.0  و بالاتر اجرا می‌شود.

این برنامه کاملاً متن باز است، بنابراین آن دسته از توسعه‌دهندگان، کارشناسان امنیتی یا هر کس دیگری که ممکن است علاقه‌مند به ارتقا آن باشد، آزاد است. این برنامه (تراست والت) توسط شرکت امنیتی Stateful حسابرسی می‌شود.

تراست والت بر روی 2 ویژگی کلیدی متمرکز است:

  1. حریم خصوصی
  2. امنیت کاربر متمرکز است

هنگام راه‌اندازی یک حساب جدید هیچ «احراز هویتی» درخواست نمی‌کند و به‌ عنوان یک کیف پول غیرمتولی، داده های کاربر را ذخیره نمی‌کند. همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد تا کلیدهای خصوصی خود را به جای اینکه بر روی خود سرورهای Trust Wallet باشند، روی دستگاه خود ذخیره کنند.

رابط کاربری تمیز و ساده است که دانلود، راه اندازی و شروع کار با والت را آسان می‌کند. این امر باعث شده است که تراست والت تاکنون 5 میلیون کاربر به خود اختصاص دهد و از طرفی همکاری مداوم با بایننس، که در جولای 2018 اعلام شد، نیز تا حد زیادی به این کمک می‌کند.

مشارکت با معتبرترین شرکت‌ها مطمئناً باعث خواهد شد که کاربران به تراست والت اعتماد کنند و تقریباً به طور قطع باعث توسعه دیگر ویژگی‌های آن می‌شود.

هزینه‌های تراست والت

از نظر هزینه، تراست والت برای دانلود و استفاده کاملاً رایگان است و هیچ گونه پرداخت اولیه یا خدمات اشتراکی ندارد. تنها هزینه‌های انجام شده کارمزدهای شبکه برای پردازش معاملات است: این هزینه‌ها یا به ماینرها پرداخت می‌شود و یا به زنجیره‌های اثبات سهام که آنها را شارژ می‌کنند پرداخت می‌شود.

امنیت تراست والت

این برنامه به کاربران این امکان را می‌دهد که امنیت بیشتری را به صورت پین کد یا اسکن اثر انگشت اضافه کنند. این موارد را می‌توان در تنظیمات برنامه فعال کرد. البته هنوز گزینه‌ای برای احراز هویت دو مرحله‌ای وجود ندارد.

بک‌آپ تراست والت

سرانجام، بحث پشتیبان‌گیری وجود دارد که تراست والت با استفاده از یک عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای به آن پرداخته است. هنگام تنظیم آدرس کیف پول خود، این عبارات به کاربران داده می‌شود تا آنرا در جایی امن بنویسند و ذخیره کنند.

در صورت بروز هرگونه مشکلی، کافیست با وارد شدن به قسمت بازیابی حساب خود را بازیابی کنید. ناگفته نماند که هنگام گذراندن مراحل راه اندازی، کلید‌های 12 کلمه‌ای بازیابی را حتما با حداکثر دقت به صورت مکتوب یادداشت و ذخیره کنید.

تاریخچه تراست والت

تراست والت محصول فکری ویکتور رادچنکو، یک توسعه دهنده نرم افزار اوکراینی مستقر در ایالات متحده است که اولین بار مانند بسیاری از ما با رمزارزها آشنا شد (ازطریق استفاده از بیت کوین در دارک وب).

با این حال، از طریق اتریوم بود که علاقه او به رمزنگاری بیشتر شد. او با توسعه یک برنامه برای کمک به کامیون‌داران در یافتن پارکینگ و سایر امکانات، بیشتر به دنیای رمزارزها وارد شد.

ویکتور توسعه تراست والت را به عنوان ابزاری برای نگه داشتن تعداد روزافزون توکن‌های ERC 20 که از طریق ICO به دست می‌آورد آغاز کرد. کار بر روی این پروژه در سال 2017 آغاز شد و به سرعت تمام تلاش‌های او معطوف به این کار شد.

کار با توکن‌های استاندارد ERC 20 در مدت زمان کوتاهی هزاران کاربر اولیه را به خود جلب کرد. سپس محبوبیت روزافزون تراست والت مورد توجه بایننس قرار گرفت، که این پروژه (و شرکت مادرش Six Days LLC) را با مبلغی نامعلوم در سال 2018 خریداری کرد.

مانند هر پروژه رمزنگاری، تمرکز بر روی سهولت استفاده و جلب کاربر است. ویکتور اظهار داشته است که “اجازه دادن به مردم برای خرید رمزارز با کارت اعتباری یا حساب بانکی برای پذیرفتن رمزارزها ضروری است” و تراست والت به دیدگاه خود در این زمینه پایبند است. این برنامه تلاش زیادی کرده است تا رابط کاربری خود را به راحتی قابل استفاده و در دسترس همه قرار دهد.

شروع به کار تراست والت

برنامه تراست والت در Google Play یا App Store در دسترس است. برای دانلود اینجا کلیک کنید.

پس از دانلود و نصب، پس از ورود به تراست والت، این امکان را به شما می‌دهد که اگر کیف پولی از قبل موجود دارید در آن وارد کنید یا کیف پول جدیدی ایجاد کنید. اگر گزینه دوم را انتخاب کنید، عبارت 12 کلمه‌ای یا به اصطلاح «عبارت بازیابی» به شما داده می‌شود.

همانطور که قبلاً ذکر شد، اطمینان حاصل کنید که این مورد را به دقت یادداشت کرده و مراقب باشید که آن را در مکانی امن ذخیره کنید. سپس یک کادر تأیید را مشاهده خواهید کرد که می گوید:

من می‌دانم که اگر کلمات بازیابی خود را از دست بدهم، نمی توانم به کیف پول خود دسترسی پیدا کنم.

اگر می‌خواهید رمزارزی را به کیف پول خود انتقال دهید، به سادگی وارد کیف پول شوید و از قسمت Tokens و روی دکمه دریافت(Recive) ضربه بزنید. یک کد QR برای اسکن شما نمایش داده می‌شود، یا می‌توانید آدرس کیف پول خود را کپی کنید. آدرس خود را در قسمت آدرس فرستنده کیف پول دیگری  جای‌گذاری کنید. تب معاملات ( به شما نشان می‌دهد که کدام یک از آنها تکمیل شده است.

ارسال رمزارز به همان سادگی است. هنگامی که در کیف پول خود هستیداز قسمت Tokens، روی دکمه “ارسال” ضربه بزنید، سپس آدرس کیف پول دریافت کننده را کپی و جایگذاری کنید. پس از اتمام، مبلغ ارسال شده را تایپ کنید و روی دکمه “بعدی” ضربه بزنید. هنگامی که از درست بودن تمام جزئیات مطمئن شدید، “ارسال” را بزنید و کار تمام است!

بخش عمده‌ای از جذابیت تراست والت رابط کاربری آسان آن است. تلاش زیادی برای این جنبه از برنامه انجام شده است و بازخوردهای مثبت کاربران به‌طور منظم به این مسئله اشاره دارند.

استیکینگ در تراست والت

استکینگ رمزارزها (مشتق شده از اصطلاح “اثبات سهام”) شامل ایجاد بلوک‌های جدید از طریق الگوریتم “اجماع سهام ” است. سپس این بلوک‌های جدید به زنجیره بلوک اضافه می‌شوند.

معاملات جدید را می‌توان در بلاکچین توسط کوین‌های ذخیره شده توسط دارندگان تأیید کرد. تعداد کوین‌های ضبط شده (استیک شده) تعداد معاملات قابل تأیید را تعیین می‌کنند. بخش استیکینگ، کوین‌ها را برای زمان مشخصی در کیف پول قفل می‌کند، به عنوان پاداش کوین‌های بیشتری (کمی شبیه حساب با بهره) به کیف پول اضافه می‌شود. مانند سود در بانک‌ها، هرچه بیشتر وثیقه گذاری کنید، بیشتر بدست می‌آورید.

بنابراین، اگر می‌خواهید از دارایی‌های رمزنگاری خود سود کسب کنید یا مشتاقید در اداره شبکه‌های ارزهای خاص حرفی برای گفتن داشته باشید، عملکرد استیک که تراست والت برای شما فراهم می‌کند چیزی است که قطعاً باید درباره آن تحقیق کنید.

همه کوین‌ها از استک پشتیبانی نمی‌کنند، اگرچه این لیست در حال رشد است. در آینده، هم اتریوم (ETH) و هم کاردانو  (ADA) با استفاده از سیستم‌های اثبات سهام بجای اثبات کار برای استفاده در دسترس قرار خواهند گرفت.

در حال حاضر، تراست والت به شما امکان استیکینگ ارزهای زیر را می‌دهد: ترون(TRX)، تزوس (XTZ)، Cosmos (ATOM)  ،VeChain (VET) ،Callisto (CLO) ،Kava (KAVA) ،TomoChain (TOMO) ، IoTeX (IOTX) و الگورند (ALGO).

کوین‌های دیگری با قابلیت استیینگ وجود دارند اما هنوز مشخص نیست که چه زمانی اضافه شوند.

مرورگر DApps

این یکی از ویژگی‌های جدید برنامه تراست والت است و به نظر می‌رسد که طی چند سال آینده رشد و نمو پیدا کند. این ویژگی کاملاً برای موبایل بهینه شده و ایجاد شده است تا گزینه آسان‌تری برای استفاده نسبت به کیف پول متا مسک فراهم کند.

لیستی از DApp‌ها که در اتریوم ساخته می‌شوند، با طیف وسیعی از کاربردها و توابع، در حال گسترش است. ویژگی‌های اضافه شده اخیر شامل سرویس نام اتریوم  (ENS) است که دسترسی به دامنه‌های بلاکچین را فراهم می‌کند تا ارسال و دریافت رمزنگاری بسیار آسان‌تر شود. موارد دیگر مانند Uniswap ،Zerion ،Aave و Compound به تمام جنبه‌های رشد مالی غیرمتمرکز (DeFi) توجه دارند.

همچنین پلتفرم‌های بازی وجود دارد که نوید پاداش مبتنی بر رمزارز را می‌دهند و پلتفرم‌های دیگر مانند KnownOrigin که به شما امکان می‌دهد شروع به جمع آوری هنرهای دیجیتالی نادر (nft) کنید. تراست والت از طریق برنامه خود به کاربران خود دسترسی آسان به همه این موارد را می‌دهد و بدون شک در این زمینه پیشرو خواهد بود.

پشتیبانی کاربر

اگر در استفاده از برنامه مشکلی دارید، گزینه مرکز کمک اضطراری وجود دارد که از طریق بخش “تنظیمات” برنامه قابل دسترسی است. در اینجا سوالات متداول و راهنماهای عیب‌یابی را مشاهده خواهید کرد که کاملاً جامع هستند. اگر هنوز جواب خود را پیدا نکرده‌اید، می‌توانید تیکت پشتیبانی را باز کنید تا مستقیماً با آنها در تماس باشید. با گشت و گذار در انجمن‌های مختلف به نظر می‌رسد که پاسخ به تیکت‌ها به آهستگی انجام می‌شود.

جمع بندی

دوست نداشتن تراست والت سخت است و عیب‌های آن اندک. دانلود و شروع به کار با آن آسان است و رابط کاربری استفاده از آن را ساده و ساده‌تر می‌کند.

اهمیت استکینگ برای بسیاری از دارندگان ارزهای رمزنگاری هر روز بیشتر می‌شود، زیرا آگاهی از آن و مزایای آن بیشتر شناخته می‌شود. تراست والت بخوبی این تقاضا را پیش بینی کرده است و عملکرد استکینگ آن نسبت به سایر کیف پول‌هایی که هنوز چنین گزینه‌ای برای کاربران خود ندارند، مفید است.

توانایی دسترسی به DApps از طریق برنامه، اقدام هوشمندانه دیگری است که با گسترش زمینه و ادامه روند صعودی DeFi، مزایای طولانی مدت بهمراه خواهد داشت. برای برخی، اکوسیستم DApp می‌تواند کمی محدود باشد اما مطمئن باشید که توسعه دهندگان ایده‌های جدید زیادی در آینده ارائه می‌دهند.

ایراد گرفتن از ساختار هزینه تراست والت سخت است و آنهایی که به دنبال حفظ حریم خصوصی هستند، گزینه بدون KYC و ماهیت بدون متولی کیف پول را علامت می‌زنند. اگر بدنبال امنیت بیشتر می‌باشید، احراز هویت دو عاملی را اضافه کنید.

و آخرین مورد در ارتباط با همکاری با بایننس است. بایننس بزرگترین صرافی حال حاضر جهان و یکی از برندهای بسیار معتبر حوزه ارزهای دیجیتال، تراست والت را به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های رسمی خود پذیرفته است که این موضوع خود به اعتبار و اعتماد تراست ولت می‌افزاید.

اگر مدیرعامل بایننس (CZ) و همکاران آن خوشحال هستند که به تراست والت اعتماد کرده‌اند، بقیه ما نیز باید در مورد انجام این کار شک نداشته باشیم. دیدن اینکه تراست والت در طی سالهای آینده از چه ویژگی‌های دیگری برخوردار است و اینکه با حمایت بایننس، تیم توسعه بودجه و انگیزه خوبی دارند، بسیار جذاب خواهد بود. آینده تراست والت درخشان به نظر می‌رسد.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها