مقالات بازارهای مالی

اندیکاتور VWAP چیست و چه کاربردی دارد؟

شاخص‌های فنی یک بخش اساسی در تجزیه و تحلیل بازارهای مالی است. هدف برخی از آنها نشان دادن حرکت مانند شاخص مقاومت نسب (RSI) ، StochRSI یا MACD  است. ممکن است از سایر موارد برای یافتن نقاط مورد علاقه بالقوه در نمودار استفاده شود، مانند ابزار فیبوناچی اصلاحی، پارابولیک سار یا بولینگر .

اما اساسی‌ترین اندیکاتور موجود چیست؟ می‌توان گفت،اندیکاتور حجم. از اندیکاتور حجم می‌توان به عنوان ابزاری برای تأیید روند، شناسایی نقاط بالقوه برگشت و بسیاری از استراتژی‌ها استفاده کرد.

VWAP برای ایجاد یک شاخص کاربردی و با کاربرد آسان، قدرت حجم را با عملکرد قیمت (پرایس اکشن) ترکیب می‌کند.  معامله گران ممکن است از VWAP به عنوان ابزاری برای تایید روند یا ابزاری برای شناسایی نقاط ورود و خروج استفاده کنند.

بیایید بررسی کنیم VWAP چیست، چگونه کار می‌کند و چگونه معامله گران می‌توانند آن را در استراتژی معاملاتی خود بگنجانند.

VWAP چیست؟

VWAP مخفف میانگین حجم وزن‌دار است. همانطور که نام آن نشان می‌دهد، میانگین قیمت آن دارایی برای یک دوره معین که با حجم وزن‌دار شده است.

آنچه VWAP را به یک اندیکاتور قدرتمند تبدیل می‌کند، نحوه گنجاندن حجم آن در محاسبه متوسط ​​قیمت است. برخی از معامله گران فکر می‌کنند که حجم مهمترین ابزار برای معامله کردن است. آنچه VWAP را به ویژه برای تحلیلگران و معامله گران به ابزاری مفید تبدیل می‌کند، نحوه ترکیب این دو معیار مهم در یک شاخص است.

VWAP می‌تواند نشانه‌ای از روند غالب بازار و همچنین زمینه‌های مهم نقدینگی باشد.

اگر می‌خواهید در مورد برخی از مفیدترین اندیکاتورهای تکنیکال بیشتر بخوانید، 5  شاخص اساسی مورد استفاده در تجزیه و تحلیل فنی را بررسی کنید .

نحوه محاسبه VWAP

بر روی اکثر رابط‌های معاملاتی، فقط می‌توانید اندیکاتور را انتخاب کنید و محاسبات برای شما انجام می‌شود. صرف نظر از این، دانستن فرمول موجود در پشت آن می‌تواند مفید باشد، بنابراین می‌توانید از آن به طور موثرتر استفاده کنید. بنابراین، VWAP چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه  VWAP، باید ارزش معامله شده را برای هر معامله جمع کنیم (قیمت ضرب در حجم)، سپس آن را بر حجم کل تقسیم کنیم.

VWAP= (قیمت معمولی * حجم) / مجموع حجم

که در آن:

قیمت معمولی = بالاترین قیمت + پایین‌ترین قیمت + قیمت بسته شدن / 3

بیایید خط 5 دقیقه VWAP را برای یک دارایی محاسبه کنیم. آنچه ما باید انجام دهیمبه شرح زیر است:

  1. ابتدا باید قیمت معمولیشمع 5  دقیقه اول را محاسبه کنیم. بالاترین قیمت، پایین‌ترین قیمت و قیمت بسته شدن را جمع می‌کنیم و تقسیم بر 3 می‌کنیم.
  2. ما قیمت معمول را در حجم آن دوره ضرب می‌کنیم (در این حالت 5 دقیقه). بیایید این مقدار را n1  بنامیم، زیرا مربوط به اولین دوره اندازه گیری شده است.
  3. ماn1  را بر کل حجم معاملات تا آن دوره تقسیم می‌کنیم. این مقدار VWAP را در 5 دقیقه اول معاملات به ما می‌دهد.
  4. برای محاسبه مقادیر متوال VWAP ، باید مقادیر جدید n ( n2 ، n3 ، n4 ) از هر دوره به مقادیر قبلی را ادامه دهیم. سپ ، باید آن را بر حجم کل تا آن زمان تقسیم کنیم.

اکنون می‌فهمیم که چرا VWAP یک شاخص تجمعی خوانده می‌شود، زیرا مقادیر با افزوده‌های متوالی در حال افزایش هستند.

آنچه VWAP به معامله گران می‌گوید

برای کسانی که به یک سبک سرمایه گذاری منفعل‌تر و بلند مدت‌تر علاقه دارند، ممکن است از VWAP به عنوان معیاری برای چشم انداز فعلی بازار استفاده شود. یک استراتژی ساده فقط خرید دارایی‌هایی است که زیر خط VWAP آنها نیست، این نشان می‌دهد که به طور بالقوه کم ارزش هستند.

با این اوصاف، برخی از معامله گران ممکن است از عبور قیمت از خط VWAP به عنوان یک سیگنال برای ورود به معامله استفاده کنند. اگر قیمت شکسته شود و از VWAP بالاتر رود، ممکن است در موقعیت طولانی قرار بگیرند. برعکس، اگر قیمت شکسته شود و به زیر VWAP برسد، ممکن است به دنبال موقعیت کوتاه مدت بروند.

از این نظر، ممکن است از VWAP مشابه میانگین‌های متحرک استفاده شود. وقتی قیمت بالاتر از خط VWAP باشد، ممکن است بازار به عنوان سیگنالی صعودی شناخته شود. در عین حال، اگر زیر خط VWAP باشد، به معنای بازار نزولی می‌باشد. این، البته، بستگی زیادی به زمینه الگوی تکنیکال دارد و باید با احتیاط انجام شود.

از VWAP همچنین ممکن است برای شناسایی مناطق نقدینگی استفاده شود.  این امر می‌تواند به ویژه برای موسسات سرمایه گذاری مناسب باشد که به دنبال انجام سفارشات بزرگ هستند. این اندیکاتور به آنها کمک می‌کند تا نقاط ورود و خروج ایده آل برای معاملات بزرگ را تعیین کنند، که ممکن است تأثیر آنها در بازار را کاهش دهد.

همچنین می‌توان از VWAP برای اندازه گیری کارایی اجرای معامله استفاده کرد. از این لحاظ، سفارشات خرید انجام شده در زیر VWAP ممکن است خوب تلقی شود، زیرا در زیر قیمت متوسط ​​دارایی وزنی بر اساس حجم قرار دارند. برعکس، سفارشات خریدی که بالای VWAP اجرا می‌شوند ممکن است بد قلمداد شوند، زیرا آنها بالاتر از میانگین قیمت دارایی وزن شده انجام می‌شوند.

این واقعیت که برخی از معامله گران بزرگ زیر VWAP خرید می‌کنند و بالاتر از آن می‌فروشند، ممکن است مزیت دیگری برای بازار داشته باشد. این اقدامات در هر دو حالت قیمت را به میانگین نزدیك می‌كند و این اطمینان را می‌‌دهد که معامله گران بزرگ با اقدامات خود قیمت‌ها را به بیش از حد متوسط ​​نمی‌رسانند. به خاطر داشته باشید، نهنگ‌ها با اندازه‌های بسیار بزرگ معامله می‌کنند و در غیر این صورت می‌توانند تأثیر بسزایی در بازارها داشته باشند.

محدودیت‌های VWAP

VWAP بیشتر به عنوان یک اندیکاتور در معاملات روزانه مفید است. تلاش برای ایجاد VWAP طی چند روز می‌تواند به معنی تحریف میانگین باشد. به همین ترتیب، VWAP برای تجزیه و تحلیل روزانه بهترین عملکرد را دارد، یعنی تحلیلی که یک روز معاملاتی یا کمتر از یک روز را در نظر می‌گیرد.

مانند میانگین‌های متحرک،VWAP  نیز یک اندیکاتور تاخیری است، زیرا بر اساس داده‌های قیمت گذشته است.  مشابه میانگین متحرک، هرچه اطلاعات بیشتر باشد، تأخیر بیشتر است. به همین ترتیب، یک VWAP بیست دقیقه‌ای سریعتر از VWAP 200 دقیقه‌ای نسبت به حرکات قیمت فعلی واکنش نشان می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که VWAP چون بر اساس داده‌های قیمت گذشته ساخته شده است، هیچ کیفیت پیش بینی کننده‌ای ندارد.

در حالی که VWAP یک شاخص قدرتمند است که توسط بسیاری از معامله گران استفاده می‌شود، اما نباید به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، که وقتی یک قیمت پایین‌تر از خط VWAP باشد، ممکن است یک دارایی کمتر از ارزش واقعی آن ارزیابی شود. با این حال، در یک روند صعودی قوی، قیمت ممکن است برای مدت زمان قابل توجهی زیر VWAP نباشد.

به همین ترتیب ، ممکن است معامله گرانی که منتظر این سیگنال خاص هستند یک فرصت بالقوه را از دست بدهند. با این اوصاف، از دست دادن یک معامله پایان جهان نیست، اگر استراتژی ورود به معامله گران سیگنال واقعه خاصی را القا کند و آن رویداد اتفاق نیفتد، آنها نباید وارد معامله شوند. با این حال، اگر استراتژی آنها خوب طراحی شده باشد و به طور مداوم به آن پایبند باشند، باید در بلند مدت عملکرد خوبی داشته باشند. صرف نظر از رویکرد، درک و مدیریت ریسک بسیار مهم است.

جمع بندی

VWAP شاخصی است که به معامله گران می‌گوید که متوسط ​​قیمت دارایی برای یک دوره معین نسبت به حجم آن چقدر است.

برخی از معامله گران ممکن است از VWAP برای ورود یا خروج از موقعیت‌های مبتنی بر عبور از خط  قیمت استفاده کنند. این می‌تواند به ویژه در کمک به شناسایی نقاط احتمالی ورود و خروج برای معاملات بزرگ مفید باشد.

VWAP یک شاخص تاخیری است، به این معنی که کیفیت‌های پیش بینی کننده‌ای برای قیمت ندارد. برخی از معامله گران در هنگام استفاده اینگونه تجزیه و تحلیل می‌کنند که بهترین اندیکاتور برای معاملات روزانه می‌باشد. همانند سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل بازار ،VWAP را نباید به صورت جداگانه بکار برد و به صورت ترکیبی با سایر تکنیک‌ها بهترین عملکرد را دارد.

مدیر محتوا

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا