Categories
مفاهیم پایه, مقالات سرمایه گذاری

ییلد فارمینگ “yield farming” به واریز ارزها به استخرهای نقدینگی در یک پروتکل DeFi (مالیاتی دی‌فای) برای کسب پاداش اشاره دارد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در دهه‌های اخیر، ارزهای دیجیتال به شکلی چشمگیر وارد صحنه اقتصاد جهانی شده‌اند و به عنوان یک پدیده نوین، توجه بسیاری از افراد و متخصصان را به خود جلب کرده‌اند. ارزهای دیجیتال، یا همان ارزهای رمزنگاری‌شده، از جمله بیتکوین، اتریوم و سایر ارزها، نه تنها وسیله‌ای برای انتقال ارزش بین افراد در تمام جهان بدون واسطه متمرکز محسوب می‌شوند، بلکه باعث ایجاد تحولات عمده‌ای در ساختار و عملکرد اقتصادها و تجارت بین‌المللی نیز شده اند. راه‌های زیادی برای درآمدزایی و رسیدن به سود از ارز‌های دیجیتال وجود دارد که یکی از آنها ییلد فارمینگ است. در این مقاله، به بررسی عمیق‌تر ییلد فارمینگ، مزایا، معایب و نحوه کارکرد آن خواهیم پرداخت.

ییلد فارمینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

ییلد فارمینگ چگونه کار می‌کند

ییلد فارمینگ “yield farming” به واریز ارزها به استخرهای نقدینگی در یک پروتکل DeFi (مالیاتی دی‌فای) برای کسب پاداش اشاره دارد، که معمولاً به صورت توکن حاکمیت پروتکل پرداخت می‌شود.

روش‌های مختلفی برای ییلد فارمینگ وجود دارد، اما معمولترین آنها واریز کردن دارایی‌های رمزارزی به یک استخر نقدینگی متمرکز یا تجاری است.

پروژه‌های DeFi از ییلد فارمینگ به منظور تشویق به استفاده از پلتفرم‌های خود و به عنوان پاداش به کاربران خود برای ارائه نقدینگی، که اساس بیشتر پلتفرم‌های DeFi است، استفاده می‌کنند.

دیفای چیست؟

پاداش‌های ییلد فارمینگ به عنوان APY (نرخ دریافت سالیانه) بیان می‌شود. به طور عمومی، فرآیند ییلد فارمینگ به شکل زیر عمل می‌کند:

  1. انتخاب پروتکل ییلد فارمینگ: به عنوان یک مثال، فرض کنید که می‌خواهید از یک پلتفرم خودکار (AMM) مانند PancakeSwap استفاده کنید.
  2. سپس، تعیین کنید که کدام دارایی‌ها را می‌خواهید به یک استخر نقدینگی وارد کنید. به عنوان مثال، می‌توانید دارایی‌های BNB و CAKE را در استخرهای نقدینگی BNB/CAKE وارد کنید.
  3. با این‌ کار شما دو دارایی بالا را در استخر معاملات وارد کرده و یک توکن LP دریافت می‌کنید.
  4. سپس این توکن LP را می‌گیرید، به بخش “فارم‌ها” می‌روید و آن را در فارم ییلد فارمینگ BNB/CAKE وارد کرده و پاداش ییلد فارمینگ خود را دریافت می‌کنید (علاوه بر کارمزد معاملاتی که به عنوان سهم، شما از استخرهای نقدینگی دریافت می‌کنید).

بسیاری از پروتکل‌های DeFi به افرادی که ییلد فارمینگ انجام می‌دهند، با توکن‌های حاکمیت پاداش می‌دهند که افراد می‌توانند از آن برای رای‌دهی در مورد تصمیمات مرتبط با آن پلتفرم استفاده کنند و همچنین می‌توانند آنها را در صرافی‌ها معامله کنند.

تاریخچه ییلد فارمینگ

تاریخچه ییلد فارمینگ

در ژوئن 2020، بازاری اعتباری مبتنی بر اتریوم به نام Compound شروع به توزیع توکن COMP کرد، که یک توکن ERC-20 است که به کاربران پروتکل Compound امکان حاکمیت بر پروتکل Compound را می‌دهد.

این نوع دارایی به نام توکن حاکمیت شناخته می‌شود و به دارندگان حق رأی داده و قدرتی برای ایجاد تغییرات در پلتفرم اعطا می‌کند. علاقه به این توکن باعث افزایش محبوبیت آن شد و Compound را به موقعیت برجسته‌ای در DeFi تبدیل کرد. بعد از آن، اصطلاح “ییلد فارمینگ” شکل گرفت.

مزایا و معایب ییلد فارمینگ

مزایا و معایب ییلد فارمینگ

ییلد فارمینگ فرصتی برای کسب درآمد و سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند. با این حال، مانند هر کار دیگری در زمینه ارز‌های دیجیتال با مخاطرات و ریسک قابل توجهی همراه است. بیایید به مزایا و معایب ییلد فارمینگ نگاهی بیندازیم.

مزایا ییلد فارمینگ به شرح زیر است:

درآمد سرمایه‌گذاری

  • به جای نگه داشتن توکن‌ها، کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را به کار اندازند و پاداش‌ها را به شکل توکن‌های اضافی و درآمد کارمزد بدون نیاز به معامله فعال دریافت کنند.

بازدهی بالا

  • برخی از پروژه‌های DeFi بازدهی جذابی ارائه می‌دهند که ممکن است بیشتر از ابزارهای مالی سنتی باشد. با توجه به شرایط بازار، کاربران ممکن است سود قابل توجهی بر روی سرمایه‌شان به دست آورند.

 معایب ییلد فارمینگ:

عیوب قراردادهای هوش مصنوعی

  • پروتکل‌های DeFi بر روی قراردادهای هوش مصنوعی ساخته می‌شوند. هکرها ممکن است از نقاط ضعف و باگ‌های موجود در کد بهره‌ببرند و باعث از دست دادن سرمایه‌های وارد شده شوند.

نرخ‌های متغیر

  • بازدهی‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تغییر می‌کنند، که باعث می‌شود پیش‌بینی کردن پاداش‌ها سخت شود. به عنوان مثال، با تأمین دارایی‌های بیشتر، بازدهی‌ها ممکن است کاهش یابند.

قیمت‌های نوسانی

  • قیمت‌های رمزارزها ممکن است بسیار نوسانی باشند و ارزش پاداش‌ها و دارایی‌های وارد شده را تحت تأثیر قرار دهند. اگر توکنی که در آن سود خود را کسب می‌کنید، به طور قابل توجهی ارزش خود را از دست دهد، تمام سودهای شما ممکن است از بین برود.

Yield Farming به زبان ساده

Yield Farming به زبان ساده

انواع متداول ییلد فارمینگ به شرح زیر است:

ارائه‌دهندگان نقدینگی:

  • ارائه‌دهندگان نقدینگی یا به اختصار LPها، دارایی‌های رمزارزی را به یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) ارائه می‌دهند و میزانی از کارمزد معاملات از تبادل‌ها را دریافت می‌کنند. ارائه‌دهندگان نقدینگی باید مقادیر مساوی از دو دارایی رمزارزی را در یک جفت معاملاتی (مثلاً VERSE-WETH) وارد کنند. تمام ارائه‌دهندگان نقدینگی که دارایی‌های مشابه دارند در یکجا گروه‌بندی می‌شوند، بنابراین آنها اکثر اوقات با نام استخرهای نقدینگی شناخته می‌شوند. وقتی کسی بین دو دارایی رمزارزی، در مثال فوق VERSE و WETH، تبادل می‌کند، ارائه‌دهندگان نقدینگی مربوطه درصدی از کارمزد معاملات را از تبادل دریافت خواهند کرد.

وثیقه‌گذاری (Staking):

  • در رمزارزها، وثیقه‌گذاری انواع مختلفی دارد. نوع اول وثیقه‌گذاری در سطح پروتکل یک بلاکچین است. به عنوان مثال، افراد مقداری از دارایی رمزارزی نیتیو (Native) بلاکچین (مانند ETH در بلاکچین اتریوم، AVAX در بلاکچین آوالانچ و غیره) را به شبکه واگذار می‌کنند تا امنیت آن را تضمین کنند. در عوض این خدمت، آنها درصدی از انتشار توکن‌های جدید بلاکچین را دریافت می‌کنند.

نوع دوم وثیقه‌گذاری معمولاً یک فرصت زمانی محدود برای کسب بازدهی اضافی به عنوان ارائه‌دهنده نقدینگی (LP) است. وقتی شما نقدینگی را در یک DEX فراهم می‌کنید، یک توکن LP دریافت می‌کنید که به عنوان نوعی رسید استفاده می‌شود تا کارمزد‌های دریافتی را جمع‌آوری و توکن‌های رمزارزی موجود در استخر نقدینگی را واگذار کند. برخی پروژه‌ها به افراد اجازه می‌دهند تا توکن‌های LP را با واریز به قرارداد هوش مصنوعی “وثیقه گذاری” کنند. این به افراد این امکان را می‌دهد که با ارائه نقدینگی و وثیقه‌گذاری توکن‌های LP روی DEX، دوباره بازدهی کسب کنند. این نوع وثیقه‌گذاری توسط DEXها برای جذب نقدینگی انجام می‌شود.

به عنوان مثال، Verse Farms ییلد فارمینگ ارائه می‌دهد. توکن‌های انتخابی را به Verse Farms واریز می‌کنید و علاوه بر کارمزد معاملاتی که از ارائه نقدینگی دریافت می‌کنید، پاداش‌های اضافی نیز دریافت می‌کنید.

قرض‌دهی (Lending):

  • به افراد اجازه می‌دهد که از یک استخر قرض‌دهنده توکن‌های رمزارزی را وام بگیرند. وثیقه‌گذاران از کارمزد بهره‌وری که قرض‌دهندگان پرداخت می‌کنند درآمد کسب می‌کنند.

نکات مهم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

آیا ییلد فارمینگ ارزش دارد؟

اگرچه ییلد فارمینگ می‌تواند یک راه سودآور برای کسب درآمد در بازار رمزارزها باشد، اما همچنین یکی از خطرناک‌ترین فعالیت‌هایی است که ممکن است در آن شرکت کنید.

حتی اگر ییلد فارمینگ را در پروتکل‌های DeFi معتبر انجام دهید، ریسک قراردادهای هوش مصنوعی و هک‌ها ممکن است منجر به از دست دادن کامل سرمایه‌ شما شود.

علاوه بر این، سودهای احتمالی ییلد فارمینگ شما به شدت وابسته به قیمت توکن پروتکلی است که به عنوان پاداش ییلد فارمینگ دریافت می‌کنید. اگر ارزش توکن پروتکل به طور قابل توجهی کاهش یابد، بازدهی ییلد فارمینگ شما نیز کاهش می‌یابد.

بازدهی که امروز دریافت می‌کنید ممکن است بازدهی نباشد که فردا دریافت می‌کنید.

اگر توانایی مقابله با ریسک را دارید، ییلد فارمینگ می‌تواند یک راه جذاب برای کسب درآمد از دارایی‌های رمزارزی شما باشد. با این حال، شما باید تحقیقات خود را انجام دهید و هرگز بیش از مقداری را که قادر به از دست دادن هستید، سرمایه‌گذاری نکنید.

جمع بندی

ارزهای دیجیتال به عنوان یک نوع جدید از دارایی رمزارزی و فناوری مالی در حال توسعه و گسترش هستند و در آینده ممکن است نقش مهمتری در اقتصاد جهانی ایفا کنند. این ارزها همچنین به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری و انتقال ارزش بین افراد و نهادها در دنیای دیجیتال و اینترنتی کاربرد دارند.

این ارزها به شکل غیرمتمرکز و بدون نیاز به واسطه‌های مالی یا مرکزی، ارزش‌گذاری و انتقال دارایی‌ها را انجام می‌دهند.

مزایا اصلی ارزهای دیجیتال شامل غیرمتمرکز بودن، شفافیت، امنیت، قابلیت دسترسی جهانی و سرعت بالا در انتقال دارایی‌ها می‌باشد. با این حال، ارزهای دیجیتال نیز با چالش‌ها و مخاطراتی همچون نوسانات قیمت، مسائل امنیتی و مشکلات قانونی روبه‌رو هستند.

در این مقاله به یکی از روش‌های درآمدزایی با استفاده از ارز‌های دیجیتال پرداختیم. این روش که ییلد فارمینگ نام دارد نوعی سرمایه‌گذاری است که انواع مختلفی دارد از جمله staking و lending.

از آنجا که ییلد فارمینگ یک استراتژی با ریسک بالا است، در این مقاله همچنین به مزایا و معایب این استراتژی و به اهمیت تحقیقات و مدیریت ریسک در انجام آن اشاره کردیم. تأکید شده است که این استراتژی تنها برای سرمایه‌گذارانی با تجربه و دارای توانایی مقابله با ریسک‌های مختلف مناسب است.

پیش از انجام این سرمایه‌گذاری تحقیقات کاملی انجام دهید و با افراد با تجربه مشورت کنید زیرا همانگونه که گفته شد ییلد فارمینگ دارای یک سری ریسک‌ها است. ممکن است با کاهش ارزش توکنی که بر روی آن سرمایه‌‌گذاری می‌کنید سود شما نیز از بین برود؛ پس بسیار مهم است که بازار هدف خود را به درستی و با آگاهی انتخاب کنید. همچنین انتخاب نوع ییلد فارمینگی که قصد انجام آن را دارید با توجه به شرایط  و هدف شما بسیار مهم است. هرگونه انتخاب اشتباه در این مسیر ممکن است باعث ضرر کردن و یا از دست رفتن سرمایه شما شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها