Categories
مقالات صرافی‌ها
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بایننس و کوین بیس می‌گویند هیچ مرکزی ندارند، این هم درست است و هم نادرست. CZ سالها اصرار داشته است كه شركتش هيچ مقر فرماندهي ندارد و هرگاه از او سوال شد صحبت‌های او حول همین حرف بوده است. اما همه گیری ویروس کرونا حقایق بیشتری را به این استدلال وارد کرده است.

بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در جهان است. اما در کجای دنیا قرار دارد؟

این سوال بلندتر شده است از زمانیکه رسانه‌های رمزنگاری در نوامبر 2019 خبری مبنی بر حمله مقامات به دفاتر بایننس در شانگهای را مطرح کردند. بایننس حمله را انكار كرد و وجود دفتر شانگهای را نیز کاملا انكار كرد. تقریباً دو سال بعد، مدیرعامل بایننس،  چانگ پنگ  “CZ” ژائو هنوز مستقیماً به این سوال پاسخ نمی‌دهد. او می گوید بایننس هیچ مقری ندارد.

بنابراین، بایننس در کجا مستقر است؟ این چیزی است که ما فکر می‌کنیم می دانیم: بایننس از چین آغاز شد، سپس در سال 2017 هنگامی که کقامات چینی با آنها غیردوستانه رفتار کردند به ژاپن رفتند. در سال 2018، پایگاه خود را به مالت، سرزمین مقررات مالی ملایم منتقل کرد (تا اینکه مقامات مالت در سال 2019 اعلام کردند که بایننس مجاز به تجارت در آنجا نیست). این شرکت از سال 2017 در جزایر کیمن و سیشل به ثبت رسیده است و از آدرس جزایر کیمن برای ثبت علائم تجاری نام و نشان خود استفاده کرده است، بنابراین تصور می‌شود یکی از دفاتر مرکزی آن در این کشور است.  CZ خود در سنگاپور زندگی می‌کند (این راز نیست، زیرا شبکه بلومبرگ در این هفته حضور او را در سنگاپور نشان داده است). بنابراین آیا سنگاپور دفتر مرکزی است؟ CZ چیزی نمی‌گوید.

من وی را جمعه در اجلاس مجازی اثیری 2021 از طرف رسانه دکریپت تحت فشار قرار دادم و پاسخ او به شرح زیر بود که نکته به نکته آن ارزش بررسی دارد.

“تعریف همه از مقر شرکت با هم متفاوت است.” آیا درست نمی‌گویم؟ من می‌گویم این تعریف مورد اختلاف نیست: مقر شرکت پایگاه اصلی یک کسب و کار است، آدرسی که به طور قانونی برای آن کسب و کار ثبت شده است.

“تمامی این موارد تعریف این اصطلاحات است. وقتی بیشتر مردم به یک شرکت فکر می‌کنند، به یک دفتر مرکزی، یک دفتر، یک حساب بانکی، یک ثبت نام تجاری و غیره فکر می‌کنند. اما امروز می‌توانید سازمان‌هایی را اداره کنید که احتمالاً هیچ یک از آنها را ندارند.” خب، او اشتباه نمی‌گوید (در دنیای رمزنگاری). مثلا DAO  (سازمانهای خودمختار غیرمتمرکز)، که گروهی از افرادی هستند که به صورت آنلاین گرد هم می‌آیند و پول خود را در استخری جمع‎آوری می کنند تا در پروژه‌هایی مانند کلکسیون‌های رمزنگاری برای سوددهی جمعی سرمایه گذاری کنند. بدون دفتر، بدون حساب بانکی تجاری، بدون ثبت نام تجاری.

“من سه سال و نیم گذشته در خانه کار کرده‌ام و طی سه سال و نیم گذشته به دور دنیا سفر کرد‌ه‌ام. تیم رهبری ما در یک دفتر حضور ندارند، با تعاریف عادی اکثر مردم از ستاد، ما مکان مشخصی که به آنجا برویم نداریم. ” این کار کاملاً غیرمنتظره است زیرا نبود یک دفتر اصلی برای بازدید کارمندان به معنای عدم وجود مقر اصلی نیست. مردم در سراسر جهان یک سال است که در خانه کار می‌کنند (ولی این بدان معنا نیست که شرکت‌های آنها هیچ دفتر مرکزی ندارند).

“وقتی مردم از من سوال می‌کنند، من نمی‌خواهم به آنها پاسخ غلط بدهم تا تعریف آنها را برآورده کنم. نمی‌خواهم به آنها بگویم، ببینید، سانفرانسیسکو است، توکیو است، پکن است، یا هر جای دیگر”.  خب، پس پاسخ غلطی به آنها نمی‌دهم. فقط حقیقت را می‌گویم.

ما می‌دانیم که او اینجا چه می‌کند. احتیاط او پاسخی به نهادهای نظارتی با رفتارهای غیر دوستانه است. حتی در این صورت، این همه گیری ویروس کرونا حقایق بیشتری را در پشتیبانی از استدلال CZ  نشان می‌دهد. بایننس از مدت‌ها قبل از COVID-19 بیان می‌کرد که دفتر مرکزی ندارد، اما اکنون توضیحات او بسیار روشن‌تر شده است

و اکنون کوین‌بیس هم همین حرف را می‌زند.

در ماه فوریه، کوین‌ بیس اعلام كرد كه دفاتر آن در سانفرانسیسكو دیگر دفتر اصلی آنها نخواهند بود و كارمندان می‌توانند از راه دور حتی پس از همه گیری بیماری به كار خود ادامه دهند. این هفته ، کوین بیس یک قدم جلوتر رفت و اعلام کرد که دفتر سانفرانسیسکو را به طور کامل در سال 2022 تعطیل خواهد کرد. شرکت می‌گوید: “ما متعهد شده‌ایم که هیچ مقر مرکزی نداشته باشیم”.

ما متعهد شده‌ایم که هیچ ستادی نداشته باشیم و مهم این است که به نیروی کار غیر متمرکز خود نشان دهیم هیچ مکانی از مکان دیگر مهم نیست.

– اخبار Coinbase (@ CoinbaseNews) 5 مه 2021

بایننس و کوین بیس، که به طور معمول رقبای سرسخت تجاری هم هستند، اکنون در مورد این یک موضوع با هم رقابت می‌کنند.

برایان بروکس، مدیرعامل تازه استخدام شده Binance US، نیز در اجلاس اتریالl سخنرانی کرد و هنگامی که جف رابرتز از دکریپت از بروکس پرسید که دفتر مرکزی بایننس کجاست، بروکس گفت: “پاسخ همان چیزی است که برایان آرمسترانگ در مورد کوین بیس می‌گوید، او گفت ما ستادی نداریم. و با توجه به مسئله تعصب آسیایی، به نظر این مشکلی بوجود نمی‌آورد که یک شرکت فناوری مستقر در سیلیکون باشد ولی از راه دور فعالیت خود را انجام دهد و هیچ دفتر مرکزی نداشته باشد و این به عنوان یک چشم انداز در نظر گرفته می‌شود، اما اگر یک شرکت مستقر در آسیا بگوید، “گوش کنید، ما در یک مکان مختلف بوده‌ایم و یک نیروی کار توزیع شده داریم”، به نوعی گواه یک نقشه شیطانی است. ”

بروکس حداقل متعهد شد که خیلی واضح بگوید: “دفتر مرکزی بایننس آمریکا در پرسییدیو در سانفرانسیسکو قرار دارد، من اوایل این هفته در دفاترمان نشسته بودم.” و در مورد کوین بیس می گفتم که، این شرکت می‌تواند بگوید سانفرانسیسکو دفتر مرکزی آن نیست، اما در آنجا ثبت شده است.

این به معنی تمرکززدایی است، هدف بزرگ رمزنگاری از بدو تأسیس آن، اکنون تبدیل به یک موضوع داغ در فناوری فراتر از رمزنگاری و به طور گسترده در همه تجارت‌ها شده است.

دکریپت هم دفتر ندارد. این سایت از زمان راه اندازی آن در سال 2018 دارای نیروی کار غیرمتمرکز است. ما نویسندگان و ویراستاران و مهندسان را از نیویورک، آستین، سانفرانسیسکو، کلرادو، لندن، برلین، مکزیکوسیتی و سایر کشورها داریم. اما بودجه ما توسط ConsenSys  (و از لحاظ قسمت تحریریه مستقل) تأمین می‌شود و ConsenSys دفتر مرکزی خود را در واشنگتن دی سی ثبت کرده است. در زمان کار در دکریپت ممکن است هرگز به آن دفتر ورود نداشته باشم، اما این دفتر کارفرمای من است.

CZ می‌گوید که روش‌های مختلفی برای تعریف تمرکززدایی وجود دارد: “برخی از مردم آن را چنین تعریف می‌کنند:” بدون ستاد مرکزی، ما غیرمتمرکز هستیم. “عالی است، ما دوست داریم این ادعا را داشته باشیم. برخی از مردم می‌گویند: “بدون حساب بانکی، ما غیرمتمرکز هستیم.” برخی از افراد می‌گویند: “هیچ شرکتی ثبت نشده است پس ما غیرمتمرکز هستیم. ما فقط یک پروژه هستیم که با انگیزه اقتصاد توکنی ایجاد شده‌ایم. “برخی از مردم می‌گویند،” خب، اگر شما یک رهبر دارید، اگر بنیانگذار این شرکت هنوز در آن اس ، پس شما غیرمتمرکز نیستید. “[…] تعداد بسیاری از این معیارها وجود دارد که می‌توانید بیان کنید. ”

در واقع همه این روزها از عدم تمرکز استقبال می‌کنند. اما معیارهای متفاوتی برای تعریف مقر وجود ندارد. به طور معمول یک پاسخ درست وجود دارد.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها