Categories
مفاهیم پایه, مقالات صرافی‌ها

صرافی ارز دیجیتال بستری را برای خرید و فروش رزم ارزها و تبدیل آن به پول فیات و انتقال به حساب بانکی فراهم می‌کند.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

امروزه بیشتر سرمایه گذاران به دنبال یک صرافی ارز دیجیتال معتبر و امن برای معامله می‌گردند. شما برای اینکه بتوانید پول کاغذی را به رمز ارز تبدیل کنید حتما به یک درگاه صرافی ارز دیجیتال نیاز پیدا خواهید کرد. اگر تجربه خرید و فروش سهم در بازار بورس را داشته باشید، سردرگم نخواهید شد زیرا صرافی ارز دیجیتال فعالیت مشابهی با کارگزاری‌های مختلف دارد.

بحث صرافی ارز دیجیتال از آنجا برای ما در ایران اهمیت دارد که روز به روز بر تعداد صرافی‌های خارجی که احراز هویت را اجباری می‌کنند افزوده می شود. انواع صرافی ها فعالیت خود را به صورت مجازی انجام می‌دهند و اغلب در دو پلتفرم وب سایت آنلاین و اپلیکیشن موبایل خدمات خود را ارائه می‌دهند. ما در قدم اول سعی می‌کنیم که تعریف کاملی برای صرافی ارز دیجیتال چیست داشته باشیم و سپس نحوه عملکرد آن را توضیح دهیم. همچنین به ویژگی های یک صرافی قابل قبول اشاره خواهیم کرد.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال که در لاتین به صورت Crypto Exchange شناخته می‌شود، بستری را برای خرید و فروش ارز دیجیتال و تبدیل آن به پول فیات و انتقال به حساب بانکی فراهم می‌کند. صرافی ارز دیجیتال چیست دیگر سوال چندان پیچیده‌ای محسوب نمی‌شود، زیرا هم‌اکنون اغلب افراد از بازارهای دیجیتال با قابلیت معامله کریپتو باخبرند.

در حال حاضر شما از طریق بانک یا شرکت‌های سرمایه گذاری قادر به خرید ارز دیجیتال نیستید و باید حتما یک حساب کاربری در پلتفرم معاملاتی کریپتو ایجاد کرده و سپس از طریق پول رایج کشور خودتان نسبت به خرید بیت کوین و اتریوم یا هر ارز دلخواه دیگری اقدام کنید.

صرافی ارز دیجیتال چیست

قوانین و مقررات صرافی‌های مختلف تقریبا مشابه یکدیگر است و در برخی جزئیات تفاوت دارند. نظارت بر معاملات از سوی صرافی ارز دیجیتال انجام می‌پذیرد و اگر مشکلی در تراکنش‌های صورت گرفته وجود داشته باشد، در جهت رفع آن اقدام می‌کنند. اگرچه تمام صرافی‌های ارز دیجیتال نوعی پلتفرم آنلاین به حساب می‌آیند که می‌توان با کمک آنها پول فیات را به رمز ارز یا سایر رمز ارزها را به یکدیگر تبدیل کرد.

اما جزئیاتی وجود دارد تا یک پلتفرم آنلاین به بهترین صرافی ارز دیجیتال تبدیل شود. در حال حاضر صدها صرافی ارز دیجیتال در داخل و خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند که لیست آنها را به ترتیب رتبه در بیتشال مارکت بخش صرافی‌ها می‌توانید مشاهده کنید.

صرافی ارز دیجیتال مکانی برای مبادلات

در ادامه این مسئله اهمیت دارد که صرافی ارز دیجیتال را با کیف پول دیجیتال اشتباه نگیرید. کیف پول دیجیتال با هدف دریافت، مشاهده و انتقال دارایی دیجیتال شما طراحی شده حتی اگر در مقیاس کوچکتری امکان تبدیل ارزها را فراهم کند. اما صرافی‌های ارز دیجیتال با تمرکز بر انجام معاملات ارزهای دیجیتال در سطح گسترده و پشتیبانی از آنها وارد عرصه شده اند.

صرافی ارز دیجیتال 24 ساعته و در 7 روز هفته از معاملات رمزارزها پشتیبانی می‌کند و در هیچ روز یا ساعتی تعطیلی ندارد مگر اینکه قصد بروزرسانی داشته باشد. یکی از دلایلی که مردم معاملات ارزهای دیجیتال را دوست دارند همیشگی بودن معاملات و ویژگی ناشناس بودن آنهاست. هیچ کس نمی‌داند خریداران و فروشندگان در مبادلات ارزهای دیجیتال چه کسانی هستند و بازار رمز ارزها تعطیلی ندارد.

انواع صرافی ارز دیجیتال

انواع صرافی ارز دیجیتال

یکی از ویژگی‌های منحصربفرد معاملات ارز دیجیتال حفظ هویت و دارایی دو طرف معامله است. به این صورت که هیچ فرد یا ارگانی توانایی ردیابی و جاسوسی در فرایند معاملات را نداشته باشد. در همین راستا می‌توان انواع صرافی ارز دیجیتال را به دو دسته تقسیم بندی کرد. صرافی‌های متمرکز و صرافی‌های غیرمتمرکز که در ادامه این دو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

صرافی متمرکز

متداول‌ترین صرافی ارز دیجیتال از نوع متمرکز است که همانگونه که از کلمه متمرکز پیداست کلیه روند معاملات و رسیدگی به دارایی دیجیتال توسط مدیریت صورت می‌گیرد. در حال حاضر بیش از 80 درصد از حجم معاملات ارزهای دیجیتال در انواع صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز مانند بایننس، کوین بیس، کراکن و سایر صورت می‌گیرد.

توجه داشته باشید که کنترل کامل رمز ارزها و مبادلات در صرافی متمرکز در اختیار گردانندگان است. اگرچه استفاده از این نوع صرافی به نسبت صرافی غیرمتمرکز آسان‌تر بوده، روند نقدینگی خوب، کارمزد کم و سرعت عمل بالایی دارد، اما متمرکز بودن آنها با روح غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال در تضاد است، به خصوص برای کاربران ایرانی که هر روز در خطر تحریم قرار دارند.

صرافی غیر متمرکز

من به عنوان نویسنده این مطلب همیشه از برنامه‌های بلاکچین اتریوم شگفت زده‌ام! در واقع اتریوم اولین شبکه‌ای بود که امکانی را برای ایجاد صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز فراهم کرد و در حال حاضر صرافی‌های زیادی از قبیل یونی سواپ، پنکیک سواپ و سایر در این زمینه فعال هستند و در آینده بخش بزرگتری از بازار را در اختیار خواهند گرفت. اینگونه صرافی‌ها با کمک بلاکچین، قراردادهای هوشمندی را اجرایی می‌کنند و می‌توان از طریق کیف پول هم دست به معاملات ارز دیجیتال زد.

در صرافی غیرمتمرکز نیازی به احراز هویت ندارید. همچنین دارایی شما در این نوع از صرافی در اختیار شبکه امن بلاکچین است نه گردانندگان! با توجه به این که تمامی معاملات در صرافی غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین انجام می‌شود امکان کنسل کردن تراکنش وجود ندارد. همچنین به همین دلیل کارمزد آن بیشتر از صرافی متمرکز و سرعت معاملات کند‌تر است.

عملکرد صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟

عملکردهای مختلفی برای معامله در انواع صرافی ارز دیجیتال وجود دارد و شیوه معاملات در آنها به صورت متفاوتی انجام می‌شود. خرید و فروش ارز دیجیتال بر اساس جفت ارز مفهومی است که شاید در نگاه اول هنوز درک صحیحی از آن نداشته باشید. تتر | USDT به عنوان یک استیبل کوین معتبر در معاملات نقش مهمی بازی می کند. تتر به عنوان جفت ارز محبوب معاملاتی و ارز باثبات با پشتوانه دلار برای نقد کردن دارایی مورد استفاده قرار می گیرد.

عملکرد صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟

در صرافی‌ ارز دیجیتال برای تبدیل یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگر از مفهومی به‌نام جفت‌ارز استفاده می نمایند. به همین دلیل است که معمولا برای انجام معاملات معمولا پول فیات را به تتر تبدیل می نمایند و سپس با کمک آن، خرید و فروش ارز دیجیتال صورت می گیرد. به عنوان مثال بیت کوین چندین جفت ارز دارد که با استفاده از آنها می توان نسبت به خرید آن اقدام کرد اما تتر محبوب ترین جفت ارزی بوده که معمولا برای معاملات استفاده می شود. به طور مثال برای انجام معاملات از BTC/USDT استفاده می گردد.

صرافی فروشگاهی

در حالت ابتدایی که به صرافی OTC یا فروشگاهی معروف است، صرافی طرف معامله کاربر است. به این صورت‌که افراد ارز دیجیتال دلخواه خود را به طور مستقیم از صرافی خریداری می‌کنند. برای فروش هم بهمین صورت است و خود صرافی ارز دیجیتال را از کاربر می‌خرد. این نوع از صرافی معمولا برای زمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مبلغ معامله بالا است. چراکه کارمزد خرید و فروش در این نوع از سایر صرافی‌ها بیشتر است.

صرافی همتا به همتا

در حالت دوم که به صرافی P2P معروف است، به صورت مستقیم با خریدار یا فروشنده معامله می‌کنید. در صرافی همتا به همتا، طرف معامله کاربر صرافی نیست و صرافی به عنوان ناظر بین خریدار و فروشنده عمل می‌کند، در چنین حالتی تنها برای هر معامله از کاربر کارمزد دریافت می‌گردد. در واقع قیمت ارز هم بر اساس توافق کاربران تعیین می‌شود و به پارامتر دیگری بستگی ندارد.

آگهی‌های مربوط به خرید یا فروش ارز دیجیتال در پلتفرم ثبت می‌شود و افراد بعد از انتخاب آگهی، معامله مورد نظر خود را انجام می‌دهند. خریدار آدرس کیف پولش را در اختیار فروشنده قرار داده و حسابش بر اساس توافق شارژ می‌شود. نوعی سیستم امتیازدهی نیز وجود دارد تا بهترین معامله‌گران شناسایی شوند و از مشکلات احتمالی مربوط به خرید و فروش ارز دیجیتال جلوگیری به عمل آید.

صرافی ترید

نوع سوم صرافی TRADE یا همان صرافی اتاق معاملاتی‌دار حرفه‌ای است. این صرافی بهترین نوع برای معامله گران بازار ارز دیجیتال است. امکانات و ویژگی‌های صرافی ترید از انواع صرافی ارز دیجیتال بیشتر است. مدل‌های سفارش گذاری خاص از جمله سفارش گذاری با حد سود و ضرر، سفارش‌های اهرم دارم یا اصطلاحا مارجین و دیگر موارد فقط در این نوع از صرافی بصورت حرفه‌ای یافت می‌شود. کارمزد صرافی ترید به مراتب کمتر است و این نوع از صرافی معمولا تعداد زیادی از رمز ارزها را پشتیبانی ‌می‌کند.

چگونه بهترین صرافی ارز دیجیتال را پیدا کنیم؟

چگونه بهترین صرافی ارز دیجیتال را پیدا کنیم؟

بعد از اینکه با اصطلاحات و مفاهیم پایه مربوط به ارز دیجیتال آشنا شدیم، بهتر است به این مبحث بپردازیم که بهترین صرافی ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد. با جستجوی عبارت صرافی ارز دیجیتال در گوگل صفحات زیادی به شما نمایش داده می‌شود که انتخاب را برای شما سخت خواهد کرد، زیرا باید جزئیات بیشتری در این مورد کسب کنید.

از آنجایی که کشورمان در لیست تحریم قرار دارد، گهگاه مشکلاتی برای کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی به وجود می‌آید. پس در انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال ایران بهتر است محتاط باشیم و قبل از معامله اطلاعات زیادی از قوانین صرافی‌ها بدست آوریم. ما در ادامه چندین مورد را به شما یادآوری خواهیم کرد.

  • امنیت

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ریسک پذیری خاص خودش را می‌طلبد. اگر صرافی مورد استفاده شما توسط هکرها به خطر بیفتد، سرمایه خود را از دست می‌دهید. با اینکه بارها توصیه شده از کیف پول سخت افزاری برای نگهداری دارایی دیجیتال خود استفاده کنید اما امنیت صرافی هم به همان اندازه اهمیت دارد.

  • کارمزد

کارمزد معاملات در صرافی های ارز دیجیتال متفاوت است. گاه این کارمزد به صورت ثابت از شما دریافت می‌شود و گاهی اوقات درصدی از معاملات شما را در بر می‌گیرد. کارمزد می‌تواند متاثر از نوسانات قیمت بازار باشد که در تمام تراکنش‌های شما لحاظ می‌گردد. همیشه کارمزد صرافی‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید، زیرا می‌تواند در میزان سوددهی معاملات شما اثرگذار باشد.

  • تعداد ارزهایی که پشتیبانی می‌کند

تمام صرافی‌های موجود، خدمات مبادلاتی تک تک ارزهای دیجیتال را ارائه نمی‌دهند. کوین‌های مطرحی مانند بیت کوین و اتریوم تقریبا در تمام صرافی‌های رمزنگاری در دسترس هستند، در حالی که آلت کوین های خاص فقط در برخی از آنها پیدا می‌شوند. به همین علت همیشه دقت داشته باشید که صرافی ارز دیجیتال انتخابی شما از ارزهای زیادی پشتیبانی کند.

البته این مسئله به ارزهای مورد علاقه شما بستگی دارد و بهتر است استراتژی مشخصی برای آن داشته باشید. علاوه بر موارد ذکر شده، یکسری مولفه دیگر را مورد توجه قرار دهید، از جمله:

  • حجم معاملات واقعی
  •  مدت زمان تسویه حساب
  • نحوه پشتیبانی و پاسخگویی
  • نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی

یک مشاور حرفه‌ای در این زمینه اطلاعات خوبی برایتان خواهد داشت، پس آن را دست کم نگیرید. ما در سایت بیتشال همواره سعی میکنیم اطلاعات مفید مربوط به حوزه رمز ارزها را در اختیارتان قرار دهیم.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به شما دید کلی درباره صرافی ارز دیجیتال و عملکرد آن بدهیم. همچنین ویژگی‌هایی که باعث تفاوت یک صرافی خوب می‌شود را یادآوری کنیم. اینکه از لیست صرافی برتر ارز دیجیتال در ایران یا خارج از ایران کدام را برگزنید، به سلایق شما بستگی دارد. اصل این است که تمام جزئیات مربوط به هر صرافی را مورد قیاس قرار دهید.

ما به شما استفاده از صرافی آنلاین بیتشال را پیشنهاد میکنیم.

تمام امکانات مورد نیاز برای یک معامله گر حرفه ای در این صرافی پیشبینی شده است

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها