Categories
آموزش کاربردی, مقالات کیف پول‌ها

آدرس کیف پول یک‌ شناسه است که برای انتقال و ذخیره انواع مختلف ارز‌های دیجیتال استفاده می‌شود. بنابراین آشنایی با این آدرس‌ها بسیار مهم است.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

با وجود برخی شباهت‌ها، فناوری بلاک‌چین تفاوت‌های بسیار مهمی با سیستم‌های سنتی دارد و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به ماهیت رمزنگاری و غیرمتمرکز آن اشاره کنیم. در حالی که داده‌های ذخیره شده در بلاک چین شفاف و در دسترس عموم هستند، اما این فناوری با رمزنگاری داده‌ها، از حریم خصوصی کاربران محافظت می‌کند و کاربران می‌توانند به طور ناشناس فعالیت و معاملات خود را با ارز‌های دیجیتال داشته باشند.

رمزنگاری در بلاک چین به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود، اما مهم‌ترین آن آدرس‌ها هستند. عبارت‌های تصادفی که به طور منحصر به فرد برای هرکس ساخته می‌شوند و علاوه بر امکان‌پذیر کردن ذخیره، انتقال و معاملات ارز‌های دیجیتال، از هویت کاربران نیز محافظت می‌کنند.

هر یک از معامله گران و سرمایه‌گذاران در بازار ارز‌های دیجیتال آدرس کیف پول خود را دارند و در معاملات از آن استفاده می‌کنند، بنابراین درک ماهیت این آدرس و کاربرد آن اهمیت زیادی پیدا کرده است، زیرا این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان انتقال ارز‌های دیجیتال خود توجه و دقت بیشتری داشته باشید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

قبل از بررسی آدرس‌های بلاک‌چینی، آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال ضروری است. همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، ارز‌های دیجیتال ماهیت آنلاین و دیجیتال دارند و نمی‌توان آن‌ها را همانند پول سنتی به شکل فیزیکی نگهداری و منتقل کرد.

ارز‌های دیجیتال از فناوری بلاک‌چین برای ذخیره داده و ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین استفاده از خدمات دیجیتال بلاک‌چین برای معاملات و انتقال این ارز‌ها اجباری است تا تمام داده‌های مربوط به تراکنش‌ها به طور قابل اطمینان و شفاف ثبت و قابل بررسی باشند.

برای خرید و انتقال ارز‌های دیجیتال بر بستر بلاک‌چین، به کیف پول‌های مخصوصی نیازمند هستید که به آن‌ها ولت (Wallet) گفته می‌شود. ولت یک کیف پول و ابزار دیجیتالی ایمن است که به کاربران امکان ذخیره، ارسال و دریافت انواع ارز‌های دیجیتال را می‌دهد. آن را می‌توان به حساب‌های دیجیتال بانکی مانند موبایل بانک‌ها تشبیه کرد که به طور خاص برای مدیریت ارز‌های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم طراحی شده است.

لیست کامل ارزهای دیجیتال

آدرس کیف پول

البته برخلاف سیستم و اپلیکیشن‌های بانکی، این کیف پول‌ها ارز‌های فیزیکی را ذخیره نمی‌کنند و در واقع به عنوان پل و دروازه‌ای برای دسترسی و مدیریت دارایی‌های دیجیتالی شما بر بستر بلاک‌چین عمل می‌کنند.

در این کیف پول‌ها، هر حساب دیجیتال دارای آدرس مخصوصی است که در زمان دریافت و ارسال ارز‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساده‌ترین تعریف، این آدرس‌ها را می‌توانیم به شماره کارت یا شماره حساب تشبیه کنیم که از آن‌ها برای انتقال دارایی‌ها استفاده می‌شود. با این حال، آدرس‌های بلاک چینی تفاوت‌های بزرگ و مهمی با سیستم سنتی دارند.

آشنایی با آدرس کیف پول

در دنیای ارز‌های دیجیتال، آدرس کیف پول یک‌شناسه منحصر به فرد است که برای ارسال، دریافت و ذخیره انواع مختلف ارز‌های دیجیتال استفاده می‌شود. این آدرس‌ها معمولاً ترکیبی تصادفی و طولانی از اعداد و حروف هستند، این رشته از کاراکتر‌ها برای انجام تراکنش‌ها در شبکه‌های ارز دیجیتال ضروری هستند.

هر ارز دیجیتال فرمت خاص خود را برای آدرس‌های کیف پول دارد، به عنوان مثال آدرس‌های بیت کوین معمولاً با 1 یا 3 شروع می‌شوند، در حالی که آدرس‌های اتریوم با 0X شروع می‌شوند.

بنابراین با وجود اینکه آدرس‌ها ترکیبی تصادفی از کاراکترها هستند، اما با توجه به برخی نشانه‌ها می‌توان برخی از اطلاعات مانند اینکه هر آدرس برای کدام شبکه و ارز است را به دست آورد. به عنوان مثال، با بررسی ابتدای آدرس زیر می‌توانیم متوجه شویم که برای شبکه اتریوم است:

0xb794f5ea0ba39494ce839613fffba74279579268

از این آدرس‌ها برای ذخیره، دریافت و ارسال ارز استفاده می‌شود؛ در زمان ارسال ارز باید آدرس کیف پول گیرنده را ثبت کنید و در زمان دریافت ارز، باید آدرس کیف پول خود را در اختیار فرستنده قرار دهید.

در زمان ثبت یک تراکنش، شبکه ارز دیجیتال اعتبار آدرس گیرنده را بررسی و تأیید می‌کند. بنابراین قبل از انتقال ارز، اطمینان حاصل می‌شود که آدرس وارد شده وجود دارد و به درستی برای ارز دیجیتال انتخابی است.

البته تمام شبکه‌های ارز دیجیتال به این شکل فعالیت نمی‌کنند و در صورت وارد کردن آدرس اشتباه یا انتقال ارز به شبکه یک ارز دیجیتال دیگر، ممکن است دارایی‌های خود را از دست دهید. بنابراین بررسی دقیق آدرس‌های کیف پول ارز‌های دیجیتال در زمان انتقال این دارایی‌ها ضروری است تا از رخ دادن اشتباه و از بین رفتن سرمایه جلوگیری کنید.

چرا هر شبکه و ارز دیجیتال آدرس اختصاصی خود را دارد؟

هر کوین شبکه بلاک چینی اختصاصی و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. بنابراین نحوه فعالیت یک شبکه با شبکه دیگر تفاوت دارد و معمولا ارزهای دیجیتال نمی‌توانند به طور مشترک از یک فرمول و الگوریتم استفاده کنند. شرایط که باعث شده است تا نحوه ایجاد، ویژگی‌ها و طول آدرس‌ها در هر شبکه متفاوت باشد.

کاربرد اصلی آدرس‌های کیف پول در ارز‌های دیجیتال، ارائه راهی برای انتقال دارایی‌ها با حفظ حریم خصوصی و مشخصات فردی است. برخلاف سیستم‌های بانکی، افراد برای دریافت آدرس انتقال و دریافت کیف پول‌های خود نیازی به ارائه نام و مشخصات خود ندارند که باعث می‌شود تا هویت استفاده‌کنندگان آدرس‌های انتقال ارز‌های دیجیتال مخفی بماند.

در حالی که هر فرد در شبکه آدرس کیف پول منحصر به فرد خود را دارد، اما تغییر آن‌ها نیز امکان پذیر است و کاربران می‌توانند آدرس‌های مختلفی داشته باشند. بنابراین برخلاف بانک‌ها، این آدرس‌ها نمی‌توانند اطلاعات زیادی از استفاده‌کنندگان آن‌ها در اختیار دیگران قرار دهند.

همچنین با توجه به ویژگی رمزنگاری آن‌ها، استفاده از این آدرس‌ها امنیت معاملات را بالا می‌برد و راهی برای ثبت داده و انتقال ارز‌های دیجیتال بر بستر ایمن بلاک چین هستند.

انواع شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال کدامند؟

چگونه آدرس کیف پول خود را بررسی کنیم؟

شما با نصب و استفاده از هر کیف پول، آدرس‌های انتقال ارز دیجیتال خود را می‌توانید مشاهده کنید. با این حال قبل از استفاده از این آدرس‌ها نکات مهمی وجود دارد که باید با آن‌ها آشنا باشید.

کیف پول ارز دیجیتال

برخی ارز‌های دیجیتال بر بستر چندین بلاک‌چین عرضه شده‌اند و فعالیت می‌کنند، به عنوان مثال استیبل کوین تتر علاوه بر شبکه اتریوم، بر بستر شبکه‌های بلاک چینی دیگری مانند بی‌ان بی‌چین و ترون نیز قابل انتقال است. به همین دلیل در زمان دریافت و ارسال تتر، باید به شبکه انتقالی نیز توجه داشته باشید زیرا آدرس کیف پول هر شبکه متفاوت است.

اگر فرد فرستنده تتر از آدرس شبکه اتریوم استفاده می‌کند، شما نیز باید آدرس تتر خود در شبکه اتریوم را در اختیار او قرار دهید، در غیر این صورت ممکن است تتر‌های ارسالی از دست بروند.

هم اکنون کیف پول‌های متنوعی نیز عرضه شده‌اند که آدرس شما در هرکدام متفاوت است. به عنوان مثال آدرس کیف پول شما در یک صرافی ارز دیجیتال با کیف پول نرم‌افزاری متفاوت خواهد بود و اگر قصد انتقال ارز به صرافی را دارید، باید حتماً از آدرس خود در همان صرافی استفاده کنید.

در نهایت لازم به ذکر است که اکثر آدرس‌های کیف پول در صرافی‌های ارز دیجیتال برای استفاده موقت هستند و به صورت دوره‌ای تغییر می‌کنند. بنابراین در زمان استفاده و قبل از انجام هر انتقال در صرافی‌های ارز دیجیتال، از صحت آدرس‌های کیف پول اطمینان حاصل کنید.

جمع‌بندی

آدرس‌های کیف پول زیربنای تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال هستند و به همین دلیل درک عملکرد و کاربرد آن‌ها برای کسانی که در دنیای ارز‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند بسیار مهم است تا همیشه قبل از شروع تراکنش‌ها، صحت آدرس‌ها را بررسی کنند و مطمئن شوند که ارز‌ها به گیرنده مورد نظر می‌رسند.

توجه داشته باشید که در شبکه‌های بلاک چینی امکان لغو تراکنش و بازگشت مبلغ وجود ندارد و در صورت ارسال ارز‌های دیجیتال به آدرس اشتباه، راهی برای به دست آوردن دوباره آن‌ها نخواهید داشت. بنابراین از اهمیت بررسی مداوم و دقیق آدرس‌های کیف پول خود در هر انتقال غافل نشوید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها