Categories
مقالات استیبل‌کوین‌‌ها

ارز دیجیتال دای (DAI) یک استیبل کوین الگوریتمی است که به دنبال حفظ نسبت دقیق یک به یک با دلار آمریکا است.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

ارز دیجیتال دای (DAI) یک استیبل کوین الگوریتمی است که توسط میکردائو (MakerDAO)، یک پروتکل مبتنی بر اتریوم، صادر شده و به دنبال حفظ نسبت دقیق یک به یک با دلار آمریکا است. دای در درجه اول به عنوان وسیله‌ای برای وام دادن و قرض گرفتن دارایی‌های رمزنگاری بدون نیاز به واسطه استفاده می‌شود − ایجاد یک سیستم بدون مجوز با شفافیت و حداقل محدودیت − اما به صورت کامل‌تر ارز دیجیتال دای (DAI) چیست، چگونه کار می‌کند و چه مزایایی دارد؟

تولد ارز دیجیتال دای (DAI)

MakerDAO اولین بار در سال ۲۰۱۵ توسط مدیر عامل و بنیانگذار Rune Christensen معرفی شد و پروتکل Maker − معماری زیربنای استیبل کوین دای (DAI) − در دسامبر ۲۰۱۷ راه اندازی شد. مدل MakerDAO برای دای (DAI) با سایر استیبل کوین‌ها متفاوت است.

اول، دای (DAI) دارای درجه بی سابقه‌ای از تمرکز زدایی است: در حالی که استیبل کوین‌هایی مانند تتر (USDT) یک ارز دیجیتال با پشتوانه ذخیره‌ای از دارایی‌های فیات که توسط یک سازمان مرکزی مدیریت می‌شود، ارائه می‌کنند، هیچ نهادی صدور دای (DAI) را کنترل نمی‌کند. در عوض، کاربرانی که به دنبال نگهداری دای (DAI) هستند، دارایی‌های مبتنی بر اتریوم را در یک قرارداد هوشمند ارائه می‌کنند که از آن‌ها به عنوان وثیقه برای حفظ ارتباط دای (DAI) با دلار آمریکا استفاده می‌کند.

دوم، بر خلاف اکثر استیبل کوین‌ها که با یک ارز فیات یا ارز دیجیتال وثیقه می‌شوند، دای (DAI) می‌تواند از ارزهای دیجیتال مختلف به عنوان وثیقه استفاده کند: اتریوم (ETH)، بیسیک اتنشن توکن (BAT)، استیبل کوین USDC، رپد بیت‌کوین (wBTC)، کامپوند (COMP) و بسیاری دیگر.

پروتکل Maker در ابتدا تنها از اتریوم به عنوان وثیقه پشتیبانی می‌کرد. با این حال، در نوامبر سال ۲۰۱۹، این فناوری به روز شد تا شامل BAT و USDC شود و سیستم دای (DAI) چند وثیقه امروزی را ایجاد کند. افزایش تعداد ارزهای قابل وثیقه ریسک کاربر را کاهش و ثبات قیمت دای (DAI) را افزایش می‌دهد. گزینه‌های جدید وثیقه همچنان از طریق رای گیری توسط جامعه MakerDAO اضافه می‌شود.

سوم، دارندگان استیبل کوین دای (DAI) با DAI خود سود دریافت می‌کنند. کسانی که ارز MKR (توکن حاکمیتی بومی MakerDao) را دارند، نرخ پس‌انداز دای (DAI−DSR) را تعیین می‌کنند و به‌عنوان ضامن دای (DAI) عمل می‌کنند – به این معنی که در صورت از کار افتادن سیستم، توکن‌های MKR آن‌ها می‌توانند حذف شوند. این ساختار ضامن‌ها را تشویق می‌کند تا از عملکرد صحیح سیستم دای (DAI) و توکن‌های وثیقه شده آن اطمینان حاصل کنند.

ارز دیجیتال دای (DAI) چگونه کار می‌کند؟

دای (DAI) یک توکن با استاندارد ERC-20 است که هم از صرافی‌های متمرکز و هم غیرمتمرکز (DEX) قابل خریداری است. علاوه بر این، می‌توانید با باز کردن صندوق وثیقه Maker از طریق داشبورد MakerDAO Oasis Borrow، دای (DAI) را ایجاد و وام بگیرید و دارایی‌های مبتنی بر اتریوم را به عنوان وثیقه سپرده گذاری کنید.

خزانه‌های وثیقه ساز − که قبلاً در پروتکل Maker به عنوان موقعیت‌های بدهی وثیقه شده (CDP) نامیده می‌شدند − قراردادهای هوشمندی هستند که وثیقه را تا زمانی که دای (DAI) استقراضی بازگردانده نشده است به صورت امانت نگه می‌دارند. ارزش وثیقه‌ای که سپرده می‌کنید باید همیشه از ارزش دای (DAI) صادر شده بیشتر باشد.

اگر ارزش وثیقه کمتر از ارزش توکن‌های دای (DAI) صادر شده باشد، وثیقه شما نقد می‌شود. استیبل کوین دای (DAI) یکی از یکپارچه‌ترین دارایی‌های دیجیتال در اکوسیستم بلاک چین است و پس از خرید یا قرض گرفتن، می‌تواند در برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (دیفایبازی‌های بلاک چینی و نقل و انتقالات روزانه مورد استفاده قرار گیرد.

مزیت پایداری برای دارندگان دای (DAI)

ارز دیجیتال دای (DAI) با ارزش دلار آمریکا مرتبط است. به این معنی که این استیبل کوین تمام تلاش خود را می‌کند تا قیمت آن با دلار امریکا برابری کند. ثبات قیمت ارائه شده توسط استیبل کوین دای (DAI)، سرمایه گذاران را برانگیخته است تا دای (DAI) را نه تنها به عنوان یک ذخیره پایدار با ارزش بلندمدت، بلکه گزینه‌ای مناسب برای مقاصد مبادلات روزانه ببینند، که منجر به گسترش چشمگیر کاربرد بلاک چین و ارزهای دیجیتال شده است.

مزایا و موارد استفاده استیبل کوین دای (DAI)

ارزش پایدار

استیبل کوین دای (DAI) می‌تواند یک ارز باثبات جایگزین و ابزاری مالی برای شهروندانی که در مکان‌هایی با بی‌ثباتی شدید اقتصادی زندگی می‌کنند فراهم کند.

آزادی غیرمتمرکز

از آنجایی که ارز دیجیتال دای (DAI) یک سیستم شفاف و بدون نیاز به مجوز است، به اطمینان از دسترسی نامحدود کاربران به ثروت خود کمک می‌کند. در مقابل، برخی از دولت‌ها، مانند زیمبابوه و میانمار، شناخته شده‌اند که محدودیت‌هایی را بر توانایی شهروندان برای دسترسی به پول خود با اعمال سقف برداشت روزانه یا ماهانه در حساب‌های بانکی اعمال می‌کنند. در سال ۲۰۱۹، زیمبابوه محدودیت‌های برداشت هفتگی را تا ۲۰ دلار زیمبابوه (ZWD) اعمال کرد. به طور مشابه، در سال ۲۰۲۱، دولت میانمار محدودیت برداشت روزانه ۵۰۰٫۰۰۰ کیات (حدود ۳۵۰ دلار آمریکا) را اعمال کرد.

تولید درآمد

از طریق سیستم نرخ پس‌انداز دای (DAI)، کاربران از توکن‌های دای (DAI) استفاده می‌کنند تا از طریق قفل کردن و ایجاد سود درآمد کسب کنند. از آنجایی که دای (DAI) بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و در نتیجه از مکانیسم اجماع اتریوم استفاده می‌کند، مکانیسم سهامداری خاص خود را ندارد. با این حال، سیستم MakerDAO دارندگان توکن‌های دای (DAI) را قادر می‌سازد تا با واریز دای (DAI) به یک قرارداد هوشمند MakerDAO، سود کسب کنند. این سیستم قرارداد هوشمند تخصصی، سرمایه‌گذاری کاربر را تضمین می‌کند (که هیچ حداقلی ندارد) و در هر زمان قابل برداشت است.

سریع و ارزان

در بسیاری از موقعیت‌ها، هزینه‌های انتقال بین‌المللی می‌تواند بسیار بالا و زمان لازم برای نهایی کردن آن طولانی باشد. با کارمزدهای انتقال پایین دای (DAI) و زمان پردازش سریع، تراکنش‌های جهانی از کیف پول یک کاربر به کیف پول دیگر بسیار ارزان‌تر، شفاف‌تر و کارآمدتر می‌شوند.

همیشه روشن

مؤسسات مالی سنتی مانند بانک فقط در ساعات کاری فعال هستند. بنابراین، تراکنش‌ها از طریق این موسسات می‌تواند برای روزها معلق بماند و تنها زمانی نهایی می‌شود که موسسات بانکی باز شوند و نقل و انتقالات پردازش شود. با این حال، از طریق ارز دیجیتال دای (DAI) و بلاک چین اتریوم، تراکنش‌ها را می‌توان در هر زمان و در هر روز از سال در عرض چند دقیقه انجام داد.

 امنیت بالا

سیستم MakerDAO به انجام ممیزی‌ها و تحقیقات گسترده برای کمک به اطمینان از ایمنی قوی پلتفرم خود معروف است. توسعه دهندگان از طریق تجزیه و تحلیل ریاضی، به طور مستمر تمام قراردادهای هوشمند و مکانیسم‌های پروتکل که ساختار داخلی سیستم را تشکیل می‌دهند بررسی می‌کنند. البته فراموش نکنید هر ساختاری هر چقدر هم که امن باشد، باز قابل هک است. بنابراین همیشه تحقیقات خود را انجام دهید و قبل از استفاده از هر پروتکل DeFi خطرات آن را درک کنید.

جمع بندی

ارز دیجیتال دای (DAI) هم اکنون بهترین و پراستفاده‌ترین استیبل کوین الگوریتمی در بازار ارزهای دیجیتال است که به دلیل عدم تمرکز و ذخایر پشتوانه خود محبوبیت بالایی دارد. دای (DAI) را هم می‌توان به صورت مستقیم از صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال خریداری کرد و هم می‌توان ارز دیجیتال خود را به‌عنوان وثیقه در پلتفرم آن گذاشت و دای (DAI) را قرض گرفت.

همچنین ارز دیجیتال دای (DAI) برخلاف استیبل کوین‌های متمرکز مانند تتر (USDT) قابل رهگیری و مسدود سازی نیست. امیدواریم مطلب “ارز دیجیتال دای (DAI) یک استیبل کوین سیستماتیک پایدار” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در مورد استیبل کوین دای (DAI) وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

خرید دای (DAI) چگونه است؟

خرید دای (DAI) به‌راحتی از طریق صرافی‌های رمزارزی امکان‌پذیر است. صرافی آنلاین ارز دیجیتال بیتشال نیز امکان خرید ارز دیجیتال دای (DAI) را برای کاربران خود فراهم آورده است.

آیا امکان از بین رفتن دای (DAI) وجود دارد؟

ارز دیجیتال دای (DAI) دارای پشتوانه‌ای از ذخایر معتبرترین ارزهای دیجیتال بازار از جمله اتریوم است. اگر این پشتوانه‌ها اعتبار خود را از دست بدهند دای (DAI) نیز به همراه آن‌ها سقوط خواهد کرد.

تفاوت تتر (USDT) با دای (DAI) چیست؟

تتر (USDT) توسط یک شرکت خصوصی به نام تتر لیمیتد صادر و توزیع می‌شود و به دلیل متمرکز بودن قابل رهگیری و مسدود سازی است. همچنین پشتوانه استیبل کوین تتر (USDT) مجموعه‌ای از اوراق قرضه، وثیقه‌های بانکی و دلار است که به‌صورت دقیق نیز مشخص نشده است. اما دای (DAI) استیبل کوین یک شرکت غیرمتمرکز مستقل با پشتوانه‌ای شفاف از رمزارزهای معتبر بازار است که امکان مسدود سازی آن نیز وجود ندارد.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمزارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها