Categories
مقالات استیبل‌کوین‌‌ها, مقالات تتر

مهم‌ترین تفاوت تتر و دای در مدیریت و پشتوانه آن است. مدیریت و پشتوانه تتر از نوع متمرکز اما پشتوانه دای غیرمتمرکز و مستقل است.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

استیبل کوین یا همان «رمزارز باثبات» دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که معمولا ارزش و قیمت خود را از ارزهای سنتی رایج مثل دلار یا دارایی‌هایی معتبر مثل طلا می‌گیرند. اغلب استیبل‌کوین‌ها خود را به ین، یورو، پوند، دلار، طلا و سایر دارایی‌های مشابه متصل می‌کنند تا به کاربران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هر کدام به نوعی کمک کنند. معروف‌ترین استیبل کوین با پشتوانه دلار امریکا تتر (USDT) نام دارد.

دسته‌ای دیگر از استیبل کوین‌ها نیز وجود دارند که اعتبار خود را نه از ارزهای سنتی مثل دلار می‌گیرند و نه از فلزاتی گرانبها مثل طلا. این دسته که به استیبل کوین الگوریتمی غیرمتمرکز معروف است، پشتوانه و اعتبار خود را از رمز ارزهای معتبر بازار مانند اتریوم می‌گیرد. معروف‌ترین استیبل کوین در این دسته «دای» با نماد اختصاری DAI است. در ادامه به تفاوت تتر و دای و نحوه خرید و سرمایه‌گذاری در این دو استیبل کوین محبوب می‌پردازیم.

مقدمه

شکست UST، یک استیبل کوین الگوریتمی با پشتوانه ارز دیجیتال لونا که از نظر ارزش بازار در بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر بود، باعث وحشت کل بازار استیبل کوین شد. لونا (Luna) که پشتوانه استیبل کوین «UST» بود، پس از از دست دادن ارزش خود از ۱۰۰ دلار به نزدیک به صفر، سقوط کرد. این موضوع باعث شد تا استیبل کوین UST نیز سقوط کند، چراکه پشتوانه آن به‌طور کامل از بین رفته بود.

البته سقوط یک استیبل کوین با پشتوانه یک رمز ارز معتبر به‌راحتی رخ نمی‌دهد. این یک بازار وحشت زده همراه با خروج نقدینگی بود که البته بسیاری دلیل آن را رقبا، دست‌کاری بازار و دست‌های پشت پرده می‌دانند. پس از اینکه لونا (Luna) و استیبل کوین تحت پوشش آن یعنی UST اکثریت ارزش خود را از دست داد، سطح امنیت استیبل کوین‌های باقی مانده به یک نگرانی تبدیل شده است.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش و قیمت خود را از پشتوانه خود به ارث می‌برند. استیبل کوین معمولا با پشتوانه خود برابری یک به یک دارد. یعنی یک تتر برابر با یک دلار امریکا است. تفاوت بین یک دلار واقعی و یک استیبل کوین دلار آمریکا ممکن است هنوز برای کسانی که این مفهوم را تازه شنیده‌اند روشن نباشد.

اساسی‌ترین تفاوت این است که یک دلار فیات (چه کاغذی و چه دیجیتال در حساب بانکی) توسط یک بانک مدیریت و نگهداری می‌شود، در حالی که یک استیبل کوین توسط شما و کیف پول دیجیتال شخصی شما ذخیره و مدیریت می‌شود. در نتیجه با حذف بانک از تراکنش‌های شما، استیبل کوین‌ها کاربردهای زیادی را ارائه می‌کنند که پول فیات معمولی نمی‌تواند.

اگر می‌خواهید در مورد استیبل کوین و انواع آن بیشتر بدانید مقاله استیبل کوین چیست؟ راهنمای جامعی برای شما است.

کاربرد استیبل کوین چیست؟

رمز ارزها نوسانات بالایی دارند. کاربران از استیبل‌کوین‌ها برای در امان ماندن از این نوسانات و البته تراکنش‌های روزانه استفاده می‌کنند و در عین حال هم با دنیای مالی سنتی و هم از مزایای بلاک چین بهره می‌برند.

به عنوان مثال اگر شما بیت کوین داشته باشید و قیمت آن رو به کاهش باشد، چگونه از سرمایه بیت کوینی خود می‌توانید محافظت کنید؟ بهترین راه تبدیل موقت بیت‌کوین‌های خود به یک استیبل کوین است. یا اگر قصد انتقال پول داشته باشید چه دارایی می‌تواند بدون نوسان و در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون هیچ محدودیتی انتقال یابد؟ بازهم استیبل کوین بهترین گزینه است.

تتر (USDT) چیست؟

تتر (USDT) با ارزش‌ترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار است و «تتر لیمیتد» نام شرکتی است که از استیبل کوین USDT حمایت می‌کند. تتر لیمیتد ادعا کرده است که هر USDT توسط یک دلار امریکا پشتوانه می‌شود که البته تحقیقات نشان داده اینگونه نیست و هر USDT توسط مجموعه‌ای از پول نقد دلاری و اوراق قرضه پشتیبانی می‌شود.

تتر لیمیتد از استیبل کوین USDT خود با بدهی وثیقه و دارایی‌های فیزیکی نیز حمایت می‌کند. اطلاعات عمومی در مورد ذخایر پشتیبان Tether محدود است که با افزایش مقررات ایالات متحده، تتر ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. تتر در حال حاضر در نیویورک ممنوع شده است. اگر این شرکت همچنان اطلاعات مربوط به پشتوانه استیبل کوین خود را مخفی کند یا توسط ایالت‌های ایالات متحده ممنوع شود، ارزش گذاری چشمگیر تتر می‌تواند به سرعت کاهش یابد.

اگر می‌خواهید در مورد تتر و ویژگی‌های آن بیشتر بدانید مقاله تتر چیست؟ راهنمای جامعی برای شما است.

ویژگی‌های تتر (USDT)

تتر مانند سایر استیبل کوین‌ها پلی از دنیای مالی سنتی به بازار رمزارزها است و به کاربران اجازه می‌دهد تا با دنیای ارزهای دیجیتال از جمله دیفای، برنامه‌های غیرمتمرکز و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) تعامل داشته باشند و در عین حال ارزش دلار آمریکا را ثابت نگه دارند.

کسانی که تازه وارد فضای کریپتو شده‌اند ممکن است دارایی‌های دیجیتال را تا حد زیادی به عنوان یک طبقه ریسکی از سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند، اما با استفاده از Tether، می‌توان به بسیاری از جنبه‌های وب ۳ به‌گونه‌ای دسترسی داشت که نوسانات قیمت‌ها را کاهش می‌دهد. در نوشته انواع تتر به ویژگی‌های بیشتری از تتر پرداخته شده است.

نحوه خرید تتر (USDT)

خرید تتر بسیار ساده است. کافی است در یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال معتبر مانند بیتشال ثبت نام کنید و به‌راحتی خرید خود را انجام دهید.

دای (DAI) چیست؟

دای (DAI) یک استیبل کوین الگوریتمی است که توسط میکردائو (MakerDAO)، یک پروتکل مبتنی بر اتریوم، صادر شده و به دنبال حفظ نسبت دقیق یک به یک با دلار آمریکا است. استیبل کوین دای در درجه اول به عنوان وسیله‌ای برای وام دادن و قرض گرفتن دارایی‌های رمزنگاری بدون نیاز به واسطه استفاده می‌شود − ایجاد یک سیستم بدون مجوز با شفافیت و حداقل محدودیت.

ویژگی‌های دای (DAI)

دای (DAI) بسیاری از ویژگی‌های مشابه تتر (Tether) را ارائه می‌دهد. این استیبل کوین در تلاش است تا ارزش و قیمت خود را از دلار امریکا وام بگیرید و عمدتاً بر روی بلاک چین اتریوم عمل می‌کند. دای (DAI) توسط یک سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) اداره می‌شود که آن را برای علاقه مندان به ارزهای دیجیتال بسیار جذاب‌تر می‌کند. کریپتو حول تمرکز زدایی می‌چرخد و یک استیبل کوین با پشتوانه DAO به وضوح این ارزش‌ها را پشتیبانی می‌کند.

نحوه خرید دای (DAI)

خرید دای نیز بسیار ساده است. کافی است از طریق یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال معتبر مانند بیتشال اقدام به ثبت نام نمایید و خرید خود را انجام دهید.

جمع بندی

۱۰ مورد از ۱۰۰ ارز دیجیتال برتر و با ارزش بازار، استیبل کوین هستند. عجله به سمت نقدینگی در این بخش از بازار می‌تواند باعث ترس در بازار گسترده‌تر ارزهای دیجیتال شود. چنانچه دو نمونه از استیبل‌کوین‌های محبوب به‌نام‌های تتر (USDT) و دای (DAI)، در پاسخ به سقوط لونا و استیبل کوین تحت پوشش آن‌ها بنام UST، حرکت‌های نوسانی را تجربه کردند.

تتر توسط شرکتی به نام «Tether Limited» که در جزایر کارائیب فعالیت می‌کند پشتیبانی می‌شود و با ارزش‌ترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار است. دای (DAI) یک استیبل کوین با پشتوانه اتریوم است که توسط «MakerDAO» یا همان سازمان غیرمتمرکز مستقل به جای یک شرکت خصوصی متمرکز مانند Tether Limited اداره می‌شود.

هر دو استیبل کوین تتر و دای به‌دنبال برابری با دلار امریکا هستند. اما تتر توسط شرکتی متمرکز و خصوصی و دای توسط سازمانی غیرمتمرکز و مستقل مانند اتریوم پشتیبانی می‌شود. امیدواریم مطلب “تفاوت تتر و دای ، فرق بین USDT و DAI چیست؟” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در مورد تفاوت تتر و دای وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

مهم‌ترین تفاوت تتر و دای چیست؟

اصلی‌ترین، عمده‌ترین و مهم‌ترین تفاوت تتر و دای در مدیریت و پشتوانه آن است. مدیریت و پشتوانه تتر از نوع متمرکز و شامل دلار و اوراق قرضه است، اما مدیریت و پشتوانه دای غیرمتمرکز و مستقل و شامل ارزهای دیجیتال اصلی مانند اتریوم است. به همین جهت تتر قابل رهگیری و مسدود سازی، اما دای مانند بیت‌کوین غیرقابل رهگیری و مانیتور شدن است.

تتر یا دای، کدام را انتخاب کنیم؟

از آنجایی که هر دو استیبل کوین دارای عملکردهای مشابهی هستند، انتخاب آن‌ها باید عمدتاً بر اساس آن باشد که احساس امنیت بیشتری داشته باشید. تتر که با دارایی‌های فیزیکی وثیقه می‌شود یا دای که از فناوری جدید کریپتو از طریق اتریوم و ساختار حاکمیت DAO استفاده می‌کند.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمزارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها