Categories
مقالات تتر

اگر به بازار ارزهای دیجیتال علاقه مند باشید حتما تا به حال به امنیت ارزهایی چون تتر فکر کرده اید. آیا Tether قابل هک شدن است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اگر به بازار رمزارزها علاقه دارید؛ ممکن است این سوالات حداقل ذهن شما را برای یکبار هم که شده درگیر کرده باشند: امنیت تتر چقدر است؟ یا آیا هک تتر شدنی است؟ استیبل‌کوین تتر، هم اکنون مقام سوم در بین ارزهای دیجیتال براساس ارزش بازار را به‌ خود اختصاص داده و از طرفی اولین و بزرگ‌ترین استیبل‌کوین در بازار محسوب می‌شود. با این همه و با وجود این موفقیت‌ها، سوالاتی که ممکن است برای هر معامله‌گری پیش بیاید این است که آیا تنها محبوبیت شرط لازم برای تبدیل تتر به یک سرمایه‌گذاری مطمئن است؟ آیا این شبکه از شفافیت و مقررات لازم برای برای تامین امنیت کاربران برخوردار است؟ هک تتر یک خیال خام است یا اینکه زیاد هم دور از ذهن نیست؟ در ادامه با پاسخ به این سوالات همراه ما باشید.

امنیت تتر چگونه تامین می‌شود؟

استیبل‌کوین‌های مانند تتر علی‌رغم اینکه در بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال محبوب هستند، به دلایلی مانند مسائل نقدینگی، ارزش واقعی ذخیره و اینکه آیا این ذخیره برای پوشش دادن تعداد توکن‌های USDT در گردش کافی‌ست یا خیر، بحث‌های زیادی در مورد آن وجود دارد. بنا به ادعای سایت تتر در سال ۲۰۱۹، این استیبل‌کوین توسط ارزهای فیات، معادل‌های نقدی و سایر دارایی‌ها از نهادهای وابسته پشتیبانی می‌شود. با این حال اکنون تنها چیزی که در سایت این شرکت قابل مشاهده است، پیامی با این مظمون است:

همه‌ی توکن‌های تتر با نسبت ۱ به ۱ به ارز فیات منطبق با خود وابسته هستند و به‌صورت کامل توسط ذخایر تتر پشتیبانی می‌شوند.

امنیت تتر

آدام کارلتون (Adam Carlton) مدیرعامل کیف پول پینک پاندا (Pink Panda) بر این عقیده است که: “از ابتدای عرضه‌ی تتر، شفافیت زیادی درباره‌ منابع پشتوانه این کوین وجود نداشته است.” او در ادامه اضافه می‌کند: “چنین پیشینه‌ای از نظر قانونی مشکوک به‌نظر می‌رسد و تا به امروز نیز به‌صورت شفاف و واضح از آن رفع ابهام نشده است. و تا زمانی که مشخص نشود که منبع ذخایر واقعی آن چیست؛ اعتقاد عمومی بر این است که این ذخایر اساساً به منبعی ناشناخته از اوراق تجاری تعلق دارند.”

سایر کارشناسان ارزهای دیجیتال نیز بر این عقیده‌اند که کاربران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال به این موضوع باور دارند که از تتر «به‌طور کامل» پشتیبانی نمی‌شود. جیمز پوترا (James Putra) یک کارشناس استراتژی ارز دیجیتال اعتقاد دارد که بازارها و عرضه‌کنندگان ارز دیجیتال عمدتا تمرکز خود را بر سهولت استفاده قرار داده‌اند و در این میان قدرت پشتوانه‌ی ارزهای دیجیتال به حاشیه رفته است. با این تفاسیر، امنیت تتر چقدر است؟ هنوز هم هک تتر نشدنی است؟

تمام عواملی که امنیت و ثبات ارز دیجیتال تتر را تهدید می‌کنند

در ادامه به دلایلی که می‌تواند امنیت تتر را تهدید کنند می‌پردازیم؛ عواملی که معامله‌گران به‌واسطه آن‌ها باید با احتیاط بیشتری سراغ این استیبل‌کوین بروند.

یک واقعیت ترسناک! تنها میزان ناچیز ۲/۹ درصد از ارزش کل تتر توسط ذخایر نقدی پشتیبانی می‌شود.

خرید و نگهداری تتر با خرید و نگهداری ارزی مانند دلار تفاوت دارد و همین مسئله به نگرانی‌ها در رابطه با امنیت تتر دامن زده است. اگرچه قیمت تتر به دلار بستگی دارد، اما اگر قصد فروش تتر به شرکت را داشته باشید، هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت برای پرداخت به‌اندازه‌ کافی پول نقد داشته باشد. شرکت عرضه کننده‌ تتر در ابتدا ادعا کرد که به ازای هر USDT، یک دلار آمریکا در ذخایر آن موجود است، اما واقعیت کمی پیچیده‌تر است:

ارز دیجیتال تتر توسط ترکیبی از پول نقد و معادل‌های نقدی، وام‌های تضمین‌شده، اوراق قرضه شرکتی و سایر سرمایه‌گذاری‌ها پشتیبانی می‌شود.

دعوای تتر با دادستان کل نیویورک

نیویورک یکی از سخت‌گیرانه‌ترین مقررات فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را دارد. دادگاه‌های این شهر در پیگیری جرایم مربوط به رمزارزها بسیار فعال هستند. اخیرا، پس از تحقیقی ۲۲ ماهه، دادستان کل نیویورک شرکت عرضه‌کننده‌ی تتر (iFinex) را به پنهان‌کردن غیرقانونی زیان این شرکت متهم کرد.

تتر

لتیتیا جیمز (Letitia James) دادستان کل نیویورک، در این رابطه iFinex را محکوم کرد که ادعاهای این شرکت مبنی بر اینکه این رمزارز همواره توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود، دروغ بوده و iFinex ضمن محکوم شدن به پرداخت ۱۸.۵ میلیون دلار جریمه، اجازه فعالیت در نیویورک را از دست داد.

علاوه بر این، شرکت موظف شد تا هر سه ماه گزارش‌هایی درباره‌ی ذخایر خود ارائه دهد. با این حال iFinex هرگونه اتهامی علیه خود را رد می‌کند.

با شکست تتر، کل جهان کریپتو تحت تاثیر قرار خواهد گرفت

بانک مرکزی آمریکا به‌طور کلی درباره‌ استیبل‌کوین‌ها نگرانی‌هایی دارد. در این بین، تتر توجه بیشتری را به‌خود جلب کرده است. این نگرانی تا جایی پیش رفت که اخیرا، رئیس بانک مرکزی، تتر را به‌عنوان چالشی بالقوه برای ثبات مالی کشور دانست و از آن با عنوان یک بازار پرریسک یاد کرد.

تتر چقدر امن است؟ هک تتر از نظر فنی ممکن است؟

از منظر فناوری، امنیت تتر تاحدود زیادی تضمین شده است. تتر یک توکن متمرکز است که روی بلاکچین‌های غیرمتمرکز از جمله ترون و اتریوم به‌عنوان یکی از بهترین و امن‌ترین بلاکچین‌ها توسعه یافته است و همین موضوع هر تهدید از جمله هک تتر را تا حد زیادی سخت کرده است. در واقع و با توجه به تجربه‌ چند ساله، احتمال حمله به کیف پول دیجیتال کم است، اما خطر اصلی جای دیگر است؛

همواره باید این را در نظر گرفت که ممکن است Tether Ltd ورشکست شود یا دلارها و منابع پشتوانه از بین برود.

یک عامل ضعیف دیگر از بین رفتن ارزش دلار به‌عنوان پشتوانه تتر است. وضعیتی را تصور کنید که هر ریال ایران برابر با 45 هزار دلار شود!

سخن پایانی؛ بلاخره روی تتر سرمایه‌گذاری کنیم یا نه؟

استیبل‌کوین‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای معامله‌گری بازار ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌روند و از سرمایه‌ی شما در برابر اثرات منفی نوسانات شدید بازار ارز محافظت می‌کنند. تتر به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین استیل‌کوین‌ها اگرچه از نظر فنی غیرقابل هک است، اما ضعف‌هایی دارد که آینده آن را کمی تا قسمتی در ابهام فرو برده است. از سوی دیگر شاید روزی فرد یا گروهی موفق به هک تتر شد! به‌هرحال در بازار رمز ارزها باید منتظر هر فراز و فرودی بود.

سوالات متداول

  • چه عواملی می‌تواند امنیت تتر را تهدید کند؟

مهم‌ترین عامل تهدید کننده‌ امنیت تتر پشتیبانی نشدن صد در صد آن توسط دلار است. همین مساله موجب کاهش ارزش توکن‌های USDT می‌شود. هم اکنون تتر درواقع دارای پشتیبانی ۷۴ درصدی است و به‌همین دلیل ارزش واقعی آن معادل ۷۴ سنت است.

  • چرا تتر در معاملات بازار ارزهای دیجیتال جایگاه ویژه‌ای دارد؟

تتر به معامله‌گران کمک می‌کند تا دارایی‌هایشان را به‌راحتی در بازارهای ارزهای دیجیتال مبادله کنند و در عین حال، از مزایای سیستم مالی سنتی هم بهره‌مند باشند. همچنین، نسبت ارزش ۱ به ۱ تتر با دلار آمریکا، از سرمایه‌گذاران در برابر نوسانات بازار محافظت می‌کند.

  • تتر بر بستر کدام بلاکچین کار می‌کند؟

توکن تتر بر بستر چندین بلاک چین ایجاد شده است، از جمله ترون، اتریوم، سولانا، BNBچین، آواکس و … . هم اکنون بیشترین شبکه مورد استفاده بلاکچین ترون (USDT | TRC20) بدلیل کارمزد پایین و سرعت بالای آن است.

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمزارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید. ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

امیدواریم مطلب امنیت رمز ارز تتر چقدر است؟ آیا هک تتر شدنی است؟ مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید. سلب مسئولیت: تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها