Categories
تحلیل فاندامنتال رمزارزها, مطالب محبوب, مقالات تتر

تتر چیست و ارزش آن چقدر است؟ در این مقاله به زبان ساده شما را با ارز دیجیتال تتر و انواع Tether آن آشنا کنیم.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

اگر شما یکی از علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال باشید قطعا این سوال را از خود پرسیده‌اید که تتر چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با این ارز دیجیتال و دلیل ثبات قیمت آن آشنا کنیم، انواع آن را بشناسیم و ببینیم Tether چه کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال دارد.

در این مقاله شما یاد خواهید گرفت که:

  1. تتر چیست؟
  2. چرا تتر اهمیت دارد؟
  3. تتر چگونه کار می‌کند؟
  4. انواع تتر چیست؟
  5. پشتیبان تتر چیست؟
  6. مزایای استفاده از تتر چیست؟
  7. بهترین کیف پول‌های تتر چیست؟
  8. روش استخراج تتر چگونه است؟
  9. کاربرد تتر در ارزهای دیجیتال چیست؟

تتر چیست؟

از زمان پیدایش اولین ارزهای دیجیتال در دنیا (بیت کوین، بیت کوین کش، لایت کوین و…) یکی از اصلی‌ترین مشکلات معامله و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها نوسان شدید قیمت بود. این نوسانات که دقیقا مانند شمشیری دو لبه عمل می‌کنند همانطور که ممکن است سود بسیار زیادی را به جیب شما سرازیر کند، با یک نوسان ناگهانی بسیار بیشتر می‌تواند آن سود را از شما پس بگیرد.

تتر ( USDT | Tether ) به عنوان یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاکچین، در سال 2015 با هدف حفظ ثبات قیمت ارزهای دیجیتال و با معرفی دو توکن USDT و EURT وارد بازار ارزهای دیجیتال شد.

تتر و به طور کلی استیبل کوین‌ها برای کاهش دامنه نوسانات قیمت خود از یک پشتوانه فیزیکی با ارزش مثل طلا یا ارزهای رایج در دنیا مثل دلار بهره می‌برند.

تتر چیست؟

امروزه تتر جزء یکی از ده‌ها ارز دیجیتال باثبات یا همان استیبل کوین معرفی شده در بازار است که شما می‌توانید با خیال راحت‌تری از آن در مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های خود استفاده کنید.

تتر از معروف‌ترین استیبل کوین‌های مارکت با پشتوانه دلار آمریکا و در مالکیت شرکت «تتر لیمیتد» است که سرمایه‌گذاران به دلیل ثبات قیمتش، روی آن فعالیت بیشتری دارند و از محبوبیت بالایی در بین معامله‌گران برخوردار است.

نکته جالب اینکه با توجه به ارتباط نزدیک بیتفینکس (یکی از معتبرترین صرافی‌های دنیا) با تتر به نظر می‌آید مدیر عامل هر دو ساختار یکسان باشند.

قیمت تتر به تبعیت از پشتوانه‌ی فیزیکی آن، همواره در محدوده یک دلار حفظ می‌شود. به همین جهت توانسته است در دسته‌ محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال با ثبات قرار بگیرد و در صرافی‌ها جایگزینی برای معامله با دلار به حساب می‌آید.

چرا تتر اهمیت دارد؟

تتر ارز دیجیتالی است که می‌تواند در مقابل نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال ثبات داشته باشد و از همه مهم‌تر پشتیبان آن دلار است. به همین علت است که حجم معاملات روی تتر هر روز در حال افزایش است و تتر که در سال 2016 در رده سی‌ام ارزهای دیجیتال جای داشت، در حال حاضر با سبقت گرفتن از دیگر ارزهای دیجیتال در جایگاه سوم – چهارم دنیا قرار دارد که این پیشرفت بسیار چشمگیر است.

چرا تترusdt اهمیت دارد؟

تتر چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم تتر به عنوان یکی از استیبل کوین‌های معروف به ازای تولید هر واحد از آن اقدام به نگهداری یک دلار به عنوان پشتوانه در ذخایر بانکی می‌نماید تا قیمت همواره در محدوده‌ی یک دلار باقی بماند.

این واحدهای تتر به تناسب نیاز بازار و با سیاست حفظ قیمت یک دلاری آن توسط شرکت آیفینکس تولید و به صرافی بیتفینکس و سپس به دیگر صرافی‌ها وارد شده و توسط کاربران مبادله می‌شوند.

اولین کارکرد تتر برای برخی از معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال این است که در هنگام کاهش شدید ارزش دیگر ارزهای دیجیتال برای حفظ ارزش دارایی‌شان به سراغ خرید تتر می‌آیند و در زمان شروع افزایش قیمت ارز دیجیتال مورد نظرشان، با فروش تتر اقدام به خرید و تبدیل سرمایه خود به آن ارز دیجیتال کرده تا از رشد بازار عقب نمانند. اما این تنها کارکرد تتر نیست.

کاربران می‌توانند بدون نگرانی از نوسانات دیگر ارزهای دیجیتال، در مبادلات تجاری از تتر برای پرداخت استفاده کرده و تراکنش‌های سریع‌تر و کم هزینه‌تری را تجربه کنند و با کمک تتر پول خود را به آسانی به صورت دلاری جابه جا کنند.

به طور خلاصه می‌توان گفت به دلیل سرعت بالا و در امان بودن تتر از نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال، تعداد بسیار زیادی از تُجّار برای انجام معاملات و مبادلات مالی خود از تتر استفاده می‌کنند.

انواع تتر کدامند؟

انواع تتر را با انواع استیبل کوین اشتباه نگیرید! استیبل کوین‌های زیادی با پشتوانه 1 به 1 دلار وجود دارد که در مقاله استیبل کوین چیست مفصل در این‌باره توضیح داده‌ایم، اما تتر فقط یک نوع است آن‌هم با نام تجاری TETHER و نماد USDT و تقاوت انواع تتر فقط در شبکه آن است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کاربرد تتر USDT چیست

تتر نیز مانند اغلب ارزهای دیجیتال از پروتکل بلاک‌چین استفاده می‌کند که براساس فعالیت در بسترهای مختلف مثل اتریوم، ترون، BNBچین و… به چندین نوع تقسیم‌بندی می‌شوند. حال به معرفی و بیان ویژگی‌های انواع تتر در چند شبکه پرکاربرد آن می‌پردازیم.

معروف‌ترین انواع تتر

  • USDT-TRC20 (تتر بر بستر شبکه ترون که استفاده گسترده و کارمزد بسیار پایینی دارد)
  • USDT-BEP20 (تتر بر بستر شبکه BNBچین (بایننس چین سابق) که جدیدتر است)
  • USDT-ERC20 (تتر بر بستر شبکه اتریوم)
  • USDT-EOS (تتر بر بستر شبکه‌ EOS که استفاده محدودی دارد)
  • USDT-OMNI (تتر بر بستر شبکه بیت کوین که دیگر کاربردی ندارد)

رمز ارز تتر در شبکه اتریوم (ERC20)

برخلاف بیت‌کوین، امروزه استفاده از ارز دیجیتال تتر در شبکه‌ی اتریوم (ERC20) بسیار رایج است و خیلی از کاربران برای خرید یا سرمایه‌گذاری در میان انواع تتر از این توکن استفاده می‌کنند. با توجه به حجم بالای کاربران شبکه اتریوم و آمار بالای معاملات روزانه‌‌ این شبکه، می‌توان حدس زد که درصد بالایی از حجم معامله تتر در طول روز ازطریق این بلاک‌چین صورت می‌پذیرد. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که با توجه به ازدحام بالای شبکه‌ی اتریوم و در نتیجه بالاتر بودن هزینه‌های تراکنش‌ها، استفاده از ERC-20 USDT در مقایسه با دیگر انواع تتر در بلاکچین‌ها، معمولا مقرون‌به‌صرفه نیست.

رمز ارز تتر در شبکه ترون (TRC20)

ترون یکی از بلاک‌چین‌های رقیب اتریوم است که بسیاری از عملیات‌های قابل اجرا در اتریوم را با هزینه‌ای پایین‌تر و سرعتی به‌نسبت بیشتر از اتریوم ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال، هزینه‌ی انجام تراکنش یا انتقال تتر USDT در این شبکه در حدود 1 دلار است که از مدت‌ها پیش تاکنون تغییر چندانی نداشته است. این میزان در مقایسه با هزینه‌ی حداقل 30 دلاری در شبکه‌ی اتریوم، تتر ترونی را به انتخابی بسیار مناسب برای انتقال هر رمز ارزی تبدیل کرده است.

رمز ارز تتر در شبکه BNBچین (BEP20)

شبکه‌ی باینس یا BNBچین با ارائه‌ی سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین بلاک چین‌های حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال، با رشدی سریع و البته پیوسته روبرو است. از سوی دیگر پروژه‌های NFT و بازی‌های متعدد قرار گرفته بر این بلاک‌چین باعث شده تا حجم بالایی از کاربران به شبکه‌ی BNBچین سرازیر شوند و صد البته که این حجم از سرمایه‌گذاران در هر مرحله از خرید و فروش دارایی بر بستر این شبکه به یک واسطِ مالی معتبر مانند تتر (USDT) نیاز دارند. با توجه به سرعت بالای رشد این شبکه، کاملا محتمل است که کاربران USDT BEP20 در مقایسه با انواع تتر در آینده بیشتر نیز بشوند.

رمز ارز تتر در شبکه‌ی بیت‌کوین (Omni)

شبکه‌ی بیت‌کوین اولین بلاک‌چینی است که از ارز دیجیتال تتر پشتیبانی ‌کرد و این موفقیت به کمک لایه‌ی اومنی (Omni) به‌دست آمد. با این حال امروزه از Omni USDT دیگر خبری نیست و در میان کاربران حوزه‌ی رمز ارزها استفاده‌ چندانی ندارد.

البته تتر در دیگر شبکه‌ها از جمله آواکس، سولانا و … نیز فعال است و دائما خود را آپدیت می‌کند تا بتواند بر بستر دیگر شبکه‌ها نیز فعال باشد و انتقال پیدا کند، اما هم اکنون بیشترین کاربرد را بر بستر شبکه‌های ترون، بایننس و اتریوم دارد.

لازم به توضیح است قیمت انواع تتر ثابت است و برای انتقال تتر در هر شبکه‌ نیاز به کوین بومی آن شبکه به جهت کارمزد انتقال دارید، بعنوان مثال برای انتقال تتر بر بستر ترون به TRX، بستر BNBچین به BNB و بستر اتریوم به ETH نیاز دارید. همچنین از انواع تتر به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای دلار در صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

تفاوت انواع تتر (USDT)

انواع تتر را بهتر بشناسید

همانطور که قبل‌تر گفتیم، تتر انواع مختلفی دارد که در شبکه‌های متفاوت ساخته شده‌اند، اما این توکن‌ها از نظر ساختاری با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند. با این حال، باید دانست که هر شبکه ویژگی‌های خود را دارد که این ویژگی‌ها روی ارزش تتر تاثیری ندارد و تجربه‌ استفاده از آن را آسان‌تر یا سخت‌تر می‌کند. در ادامه تفاوت انواع تتر در بلاک چین‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

تفاوت قیمت خرید و فروش تتر در هر شبکه

به طور کلی، قیمت تتر معمولا همیشه در تمام شبکه‌ها یکسان و برابر با یک دلار آمریکا است. در اینجا نکته‌ مهم در هنگام خرید و فروش تتر، هزینه‌ی تراکنش است؛ همانطور که پیش از این گفتیم، برخی شبکه‌ها مانند اتریوم به خاطر هزینه‌‌ی تراکنش بالا، هزینه‌ی نهایی بیشتری نیز به کاربران تحمیل می‌کنند.

زمان انتقال تتر در هر شبکه‌

تفاوت دیگر زمان انتقال هر توکن بر بستر شبکه‌های مختلف است که به ازدحام و میزان مقیاس‌پذیری آن بلاک‌چین بستگی دارد. به‌عنوان مثال شبکه‌‌هایی مانند بیت کوین که از الگوریتم اثبات کار (ماینینگ) استفاده می‌کنند در مقایسه با شبکه‌های بایننس و ترون که از الگوریتم اثبات سهام (استیکینگ) بهره می‌برند سرعت پایین‌تری دارد.

پشتیبان تتر چیست؟

همان‌گونه که تا اینجای مقاله متوجه شده‌اید، پشتوانه تتر ارز فیزیکی دلار است و سازمانی که تتر را در دست دارد مدعی شده که این ارز دیجیتال توسط فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) پشتیبانی می‌شود. اما بسیاری از سایت‌های خبری در زمینه ارزهای دیجیتال مدعی شده‌اند که این توکن هیچ ارتباطی با دلار و حتی یورو ندارد و توسط هیچ دولتی پشتیبانی نمی‌شود.

پشتیبان Tehter چیست؟

بلومبرگ ترمینال (شبکه‌ای که تحلیل‌های اقتصادی و همچنین دقیق‌ترین و جدیدترین اخبار درباره‌ی تمامی بازارها نظیر فارکس، ارزهای دیجیتال و… را ارائه می‌کند) طی گزارشی اعلام کرد وضعیت صورت حساب بانکی شرکت نشان می‌دهد که برای بیش از چندین ماه دلار به اندازه نیاز برای پشتیبانی تتر در حساب این شرکت وجود داشته است و شک و گمان‌هایی که برای این شرکت به وجود آمده به این علت است که در حسابرسی‌های خود شفافیت ندارد.

همین موضوع کافی بود که تعداد انتقادات از این شرکت بصورت چشمگیری افزایش پیدا کند. اما با وجود همه‌ی این مسائل، سرمایه‌گذاران تتر به دلیل پشتیبانی صرافی‌های بزرگ دنیا و قوانین سختگیرانه‌ کشور آمریکا که آیفینکس ملزم به رعایت کردن آنهاست، همچنان به حمایت خود از این ارز دیجیتال با ثبات ادامه داده و جایگاه آن را به رتبه‌های بالا در بازار ارزهای دیجیتال دنیا ارتقا بخشیده‌اند.

برخی دیگر از مزایا و کاربردهای استفاده از تتر:

  • مقابله با تورم

با استفاده از تتر، به‌دور از نوسان قیمت سایر ارزهای دیجیتال می‌توانید پول خود را در برابر تورم حفظ کنید. در کشورهایی با نرخ تورم بالا که روز به روز ارزش پول ملی آن‌ها رو به کاهش است، افراد می‌توانند جهت حفظ سرمایه خود اقدام به خرید ارزهای دیجیتال کنند و تتر یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار خواهد بود.

  • مبادلات مالی با کمترین هزینه

بانک‌ها و نهادهای مالی مثل سوئیفت برای جابجایی ارزهای رایج در دنیا اقدام به دریافت کارمزدهای زیادی از کاربران می‌کنند اما با تبدیل سرمایه به تتر و جابه جایی پول بین حساب‌های تتری دیگر نیازی به پرداخت این هزینه‌ها نخواهد بود.

  • تراکنش های مالی با سرعت بالا

از دیگر معایب سیستم‌های تبادل مالی مثل بانک و سوئیفت زمان‌بر بودن برخی از تراکنش‌هاست که این موضوع نیز با انجام مبادلات به وسیله‌ی تتر مرتفع خواهد شد و کاربران قادرند در حداقل زمان ممکن تراکنش‌های خود را به انجام برسانند.

  • جابجایی مالی بدون سقف محدود

با به کارگیری تتر در مبادلات مالی هیچ سقف و محدودیتی برای تراکنش‌ها وجود نخواهد داشت.

کیف پول‌های معتبر برای تتر چیست؟

کیف پول‌های معتبر برای تتر

حال که متوجه شدیم تتر چه قابلیت‌هایی دارد باید بدانیم که پس از اقدام به خرید هر ارز دیجیتال از جمله تتر، برای نگهداری از آن نیاز به داشتن یک کیف پول دیجیتال دارید. در ادامه لینک آموزش کیف پول ارز دیجیتال چیست و راهنمای نصب و استفاده از چند کیف پول‌ دیجیتال مطرح را برای شما قرار می‌دهیم.

کیف پول دیجیتال چیست؟

آموزش کیف پول سیف پال

آموزش کیف پول تراست ولت

آموزش کیف پول اتمیک

آموزش کیف پول کوینومی

علاوه بر کیف پول‌هایی که در بالا گفته شد، ده‌ها کیف پول دیگر مانند مای‌اتروالت (Myetherwallet) و … وجود دارد. اما مهمترین نکته در استفاده از هر کیف پولی، اطمینان کامل از وضعیت امنیت و اعتبار آن است و با دانستن این موضوع شما به‌راحتی می‌توانید با یک جستجوی ساده کیف پول مناسب خود را تهیه و استفاده کنید.

نکته قابل توجه درمورد ولت‌ها این است که از هر کیف پولی که استفاده می‌کنید، پشتیبان‌گیری از اطلاعات خود را به هیچ وجه فراموش نکنید.

سوالات متداول درباره تتر

سوالات پرتکرار زیادی در مورد ارز تتر وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

  • روش استخراج تتر چیست؟

متاسفانه تتر قابل استخراج نیست چون ارزش Tether وابسته به دلار آمریکا است و استخراج آن برخلاف هدف این استیبل کوین است.

  • چگونه میتوانیم تتر بخریم یا بفروشیم؟

امروزه با پیشرفت روز به روز مسائل مالی تنها با چند کلیک می‌توانید امور مالی خود را سروسامان دهید. شما می‌توانید با مراجعه به صرافی‌ آنلاین ارز دیجیتال بیتشال، به صورت اینترنتی اقدام به خرید یا فروش تتر کنید.

USDT نماد تتر و مخفف USD بعلاوه T اول عبارت «Tether» است. در اصل USDT سرویسی برای توکن کردن دلار آمریکا و تسهیل استفاده از آن از طریق اینترنت و بلاک چین‌های عمومی است.

  • سرمایه‌گذاری روی تتر سود دارد؟

با توجه به اینکه ارزش تتر USDT همواره برابر با 1 دلار آمریکا است، ارزش آن در ایران با توجه به ارزش دلار بالا می‌رود، بنابراین اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی دلار هستید، تتر جایگزین خوبی محسوب می‌شود.

  • اصلی‌ترین کاربرد ارز دیجیتال تتر چیست؟

اصلی‌ترین کاربرد تتر، کمک به سرمایه‌گذاران در انتقال سرمایه‌ خود بین بازارهای ارزهای دیجیتال و سیستم مالی سنتی با کمترین نوسان و ریسک است.

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمزارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید. ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

امیدواریم مطلب تتر (Tether) چیست ؟ کاربرد USDT به زبان ساده مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید. سلب مسئولیت: تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها