Categories
مفاهیم پایه, مقالات

فاد در ارز دیجیتال مخفف سه واژه Fear (ترس)، Uncertainty (عدم اطمینان) و Doubt (شک) است و به نظرات یا اخبار منفی مرتبط با بازار کریپتو اشاره دارد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در بازار پرهیجان کریپتو، معامله‌گران بی‌تاب اخبار مربوط به کوین‌ها و توکن‌های مورد علاقه خودشان هستند و همین امر باعث می‌شود تا مفسران رمز ارزها هنگام گزارش در مورد بخش‌های مختلف بازار دارایی‌های دیجیتال، به کلمات اختصاری تکیه کنند. در کنار واژه‌های پرکاربردی مانند هودل (HODL) و فومو (FOMO) در بازار ارزهای دیجیتال، فاد نیز یک مخفف پرکاربرد در رسانه‌های اجتماعی کریپتو است و احساسات کاربران در مورد قیمت دارایی‌های دیجیتال را نشان می‌دهد.

اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، فاد قدرتی دارد که کل اکوسیستم کریپتو را مختل کند. از همین رو، اگر به معاملات ارزهای دیجیتال علاقه دارید، باید با معنای فاد در ارز دیجیتال و نحوه واکنش به آن آشنا باشید. در این مطلب، قصد داریم به شما بگوییم که فاد در کریپتو چیست و چه زمانی رخ می‌دهد.

قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال

فاد در ارز دیجیتال چیست و چه معنایی دارد؟

فاد چیست؟

فاد (F.U.D) مخفف سه واژه Fear (ترس)، Uncertainty (عدم اطمینان) و Doubt (شک) است و به نظرات یا اخبار منفی مرتبط با بازار ارزهای دیجیتال اشاره دارد. اگرچه این واژه معمولاً در رابطه با بازار کریپتو به کار می‌رود، اما تاریخچه آن به دهه ۹۰ میلادی بازمی‌گردد، زمانی که IBM از آن برای توصیف تاکتیک‌های بازاریابی استفاده کرد که غول‌های فناوری برای منصرف کردن مشتریان از خرید محصولات رقیب به کار‌ می‌گرفتند.

در بازار رمز ارزها، زمانی که شخصی فاد را پخش می‌کند، معمولاً در رسانه‌های اجتماعی، تردیدها یا نگرانی‌هایی را در مورد یک پروژه کریپتو یا کل بازار به وجود می‌آورد. فاد چه از سوی یک منبع خبری معتبر و مبتنی بر واقعیت باشد و چه کاملاً بر اساس حدس و گمان، ویژگی اصلی آن همیشه یکسان است: ایجاد احساس نگرانی در سرمایه‌گذاران و معامله‌گران.

از آنجایی که فاد مترادف با عملکرد منفی قیمت است، زمانی که ارزش ارزهای دیجیتال در طول دوره اصلاحات بازار (بازار نزولی) کاهش می‌یابد، بیشتر معامله‌گران از این مخفف استفاده می‌کنند. هرچه وحشت بیشتری به خاطر فاد در میان معامله‌گران کریپتو ایجاد شود، احتمال کاهش قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

حجم معاملات چیست؟

فاد چه زمانی در بازار کریپتو رخ می‌دهد؟

فاد در ارز دیجیتال ممکن است زمانی رخ دهد که شخصی خبرهای منفی مرتبط با یک پروژه کریپتو را پخش می‌کند. در حالی که به نظر می‌رسد بسیاری از داستان‌های فاد اخبار مشروع و عینی هستند، اما برخی شایعات یا نظرات بی‌اساس وجود دارند که باعث ایجاد ترس در بازار می‌شوند.

داستان‌های فاد در ارز دیجیتال اغلب با یک پست در شبکه‌های اجتماعی مانند ایکس، دیسکورد یا تلگرام شروع می‌شوند. هنگامی که چنین پست‌هایی وایرال می‌شوند، اغلب در رسانه‌های خبری بزرگ در داخل و خارج از صنعت کریپتو ظاهر می‌شوند. به عنوان مثال، اگر نشریات مالی بزرگی مانند بلومبرگ، یاهو فاینانس و… در مورد مناقشات در بازار کریپتوکارنسی گزارش دهند، معامله‌گران اغلب آن را فاد تلقی می‌کنند.

معاملات ریسک فری در ارزهای دیجیتال

نمونه‌های معروف فاد در ارز دیجیتال

fud در ارز دیجیتال

در طول تاریخ ارزهای دیجیتال، فاد بر پویایی قیمت دارایی‌های دیجیتال مختلف تأثیر گذاشته است. به عنوان مثال، در ماه مه ۲۰۲۱، ایلان ماسک اعلام کرد که شرکتش دیگر از بیت کوین برای پرداخت هزینه خرید خودروهای الکتریکی تسلا، به دلیل نگرانی درباره افزایش استفاده BTC از سوخت‌های فسیلی، پشتیبانی نخواهد کرد. قبل از این خبر، وی طرفدار ارزهای دیجیتال در رسانه‌های اجتماعی بود که حتی منجر به رشد قابل توجه قیمت دوج کوین شد. خبر تغییر موضع ایلان ماسک برخی از معامله‌گران را به وحشت انداخت و قیمت بیت کوین تقریباً ۱۰ درصد افت کرد.

در ۲ نوامبر ۲۰۲۲، خبری در مورد ترازنامه صندوق تأمینی ارز دیجیتال Alameda Research منتشر شد. چند روز بعد، اخباری مبنی بر اینکه صرافی FTX ظاهراً وجوه کاربران را برای پوشش دادن میلیاردها ضرر به این صندوق منتقل کرده است، به بیرون درز کرد. این صرافی در نهایت، خدمات برداشت را متوقف و اعلام ورشکستگی کرد. از آنجایی که FTX یکی از بزرگترین و پرتبلیغات‌ترین صرافی‌های متمرکز در بازار کریپتو بود، خبر سقوط آن باعث فروش گسترده بیت کوین و آلت کوین‌ها شد.

FUD چگونه بر معامله‌گران تأثیر می‌گذارد؟

هدف فاد برانگیختن شک و اضطراب در مورد یک پروژه کریپتو است که گاهی اوقات باعث می‌شود معامله‌گران ارز دیجیتال برخی یا همه پوزیشن‌های خود را ببندند. با این حال، معامله‌گران باید باور داشته باشند که ماجرای فاد واقعی است و تأثیر منفی بر ارزهای دیجیتالی که در اختیار دارند، می‌گذارد تا تحت تأثیر وحشت، اقدام به فروش کنند. چنانچه معامله‌گران باور داشته باشند که فاد واقعی نیست یا واقعیت دارد اما گذراست، احتمالاً اقدام به فروش دارایی‌هایشان نخواهند کرد.

در برخی موارد، معامله‌گران کریپتو زمانی اقدام به خرید می‌کنند که فاد افزایش می‌یابد تا با قیمت پایین‌تری ارزهای مورد نظرشان را خریداری کنند. از طرف دیگر، برخی معامله‌گران گاهی اوقات زمانی که اخبار فاد در بازار پخش می‌شود، پوزیشن شورت باز می‌کنند تا ارزش پرتفوی خود را حفظ نمایند. احتمالاً همانطور که می‌دانید، معاملات فیوچرز ارز دیجیتال این امکان را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد که حتی از بازار نزولی نیز سود کسب کنند.

استراتژی معامله ارز دیجیتال برای مبتدیان

تفاوت فاد با فومو چیست؟

تفاوت فاد با فومو

فومو (FOMO) مخفف عبارت Fear of Missing Out و به معنای ترس از دست دادن است که در نقطه مقابل فاد قرار دارد. از واژه فومو برای بیان احساسات شدید طمع در بازار رمز ارزها استفاده می‌شود.

زمانی که اخبار مثبتی در مورد یک ارز دیجیتال پخش می‌شود (به عنوان مثال کشوری که بیت کوین را به عنوان ارز قانونی می‌پذیرد یا یک فرد مشهور بر کاربرد ارزهای دیجیتال صحه می‌گذارد)، می‌تواند باعث افزایش فشار خرید در بازار شود. اگرچه برخی سرمایه‌گذاران در دوره فومو برای خرید به بازار هجوم می‌برند، اما برخی دیگر دارایی‌هایشان را با قیمت بالا می‌فروشند و برای ورود مجدد منتظر می‌مانند تا تب خرید در بازار کاهش یابد. معامله‌گران روزانه (Day Trading) نیز بعضاً در دوره فومو وارد معامله می‌شوند تا به سود سریعی دست یابند.

آشنایی با شاخص ترس و طمع

معامله‌گران کریپتو چگونه فاد را بررسی می‌کنند؟

تریدرهای کریپتو معمولاً برای بررسی فاد در بازار دارایی‌های دیجیتال به فیدهای رسانه‌های اجتماعی خود متکی هستند. رسانه‌های اجتماعی مانند ایکس، دیسکورد و تلگرام دارای صدها گروه، انجمن و کانال کریپتو پرجنب‌و‌جوش هستند و گاهی اوقات داستان‌های مرتبط با فاد از این پلتفرم‌ها شروع می‌شوند.

اگرچه همه اخبار مهم فاد در برخی مواقع از طریق رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، اما تشکیلات خبری مانند کوین دسک، کوین تلگراف یا دی‌کریپت اغلب داستان‌های تأثیرگذار فاد را پخش می‌کنند.

همچنین، وبسایت Alternative.me ابزار محبوبی به نام شاخص ترس و طمع را گردآوری کرده است که نشانگری برای احساسات روزانه در بازار ارزهای دیجیتال است. این وبسایت هر روز جنبه‌های مختلف بازار کریپتو (مانند نوسانات قیمت، احساسات در رسانه‌های اجتماعی و نظرسنجی‌ها) را اندازه‌گیری می‌کند و امتیاز این شاخص را برحسب صفر تا صد منتشر می‌کند. هرچه امتیاز این شاخص پایین‌تر باشد، فاد بیشتری در فضای کریپتوکارنسی وجود دارد.

روش دیگر شامل چند اندیکاتور تکنیکال برای سنجش ترس یا طمع در بازار است. به عنوان مثال، شاخص نوسانات کریپتو (CVI) نوسانات متوسط قیمت ارزهای دیجیتال را اندازه‌گیری می‌کند. به طور کلی، نوسانات و امتیاز CVI بالا نشان‌دهنده احتمال بیشتر تأثیرگذاری فاد بر بازار است.

برخی از معامله‌گران هم از امتیاز تسلط یا دامیننس بیت کوین در این رابطه استفاده می‌کنند. تسلط بیت کوین به معامله‌گران نشان می‌دهد که چند درصد از ارزش کل بازار به بیت کوین اختصاص دارد. برخی معتقدند که تسلط بیت کوین ریسک‌پذیری در صنعت ارزهای دیجیتال را برجسته می‌کند. از آنجایی که بیت کوین بزرگترین و نخستین ارز دیجیتال بازار است، برخی معامله‌گران بر این باور هستند که امتیازات برتری BTC بیشتر به این معنی است که اکثر فعالان بازار به سمت دارایی‌های دیجیتال امن‌تر هجوم می‌برند، یعنی اینکه احتمالاً فاد بیشتری نسبت به فومو در بازار وجود دارد.

مفهوم ریسک به ریوارد به زبان ساده

سخن آخر

فاد ارزهای دیجیتال

نوسانات بازار کریپتو بسیاری از کاربران را نسبت به اخبار منفی در مورد پروژه‌های دیجیتال نگران می‌کند. فاد در ارز دیجیتال معمولاً تصمیمات معاملاتی شتابزده و حساب‌نشده را تحریک می‌کند. فاد همچنین اعتماد سرمایه‌گذاران را در کل بازار کاهش می‌دهد. نمونه‌ای از FUD می‌تواند شایعه‌ای باشد که مثلاً در رسانه‌های اجتماعی در مورد هک یا آسیب‌پذیری احتمالی در شبکه بلاکچین یک ارز دیجیتال خاص منتشر می‌شود. حتی اگر این شایعه صحت نداشته باشد یا اغراق‌آمیز باشد، باز هم می‌تواند باعث ایجاد ترس و عدم اطمینان در بین سرمایه‌گذاران شود. این امر به نوبه خود، می‌تواند باعث ایجاد وحشت و متعاقباً، فروش هیجانی و افت قیمت‌ها شود.

در دانشگاه مترجمی زبان انگلیسی خوندم. از همان آغازین روزهای اینترنت دایل آپ، عاشق فناوری بودم‌ و روزانه ساعت‌ها وقتم رو صرف مطالعه موضوعات مختلف این حوزه میکردم. کارم رو با مترجمی آغاز کردم و بعداً وارد عرصه تولید محتوا شدم. از موقعی که دوج یه جوک کوین بود وارد عرصه کریپتو شدم. شش ساله که در این حوزه هم مینویسم و هم فعالیت شخصی دارم. تلاشم اینه که بتونم اطلاعات مفیدی رو در اختیار سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به خصوص تازه‌کار دنیای ارزهای دیجیتال قرار بدم.
«آینده ازآن کریپتو خواهد بود»

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها