Categories
آموزش کاربردی, مفاهیم پایه

هاوینگ یکی از اصطلاحات مهم در بازار ارزهای دیجیتال است، این رویداد هر 4 سال رخ می‌دهد و می‌تواند نوسانات قیمتی را برای بیت کوین رقم بزند.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

با وجود امکان خرید و فروش ساده و آسان ارز‌های دیجیتال، تکنولوژی مورد استفاده این دارایی‌های دیجیتال پیچیدگی‌های خود را دارد.

نحوه فعالیت و کارکرد ارز‌های دیجیتال تفاوت‌های بزرگ و مهمی با دارایی‌های مالی سنتی دارد و در حالی که درک این تفاوت‌ها و چگونگی کارکرد ارز‌های دیجیتال برای تمام سرمایه‌گذاران بازار الزامی نیست، اما آشنایی با اصطلاحات و عبارت‌های فنی فناوری بلاک چین و ارز‌های دیجیتال می‌تواند کمک بزرگی برای معامله گران بازار باشد تا فرصت‌ها و خطرات بازار را به موقع شناسایی و براساس آن تصمیمات معاملاتی خود را بگیرند.

اصطلاحات ارزهای دیجیتال

هاوینگ (Halving) از جمله این اصطلاحات است که برای سرمایه‌گذاران بیت کوین و بازار ارز‌های دیجیتال اهمیت زیادی پیدا کرده است. هاوینگ هم اکنون یکی از موردانتظارترین رویداد‌های تاریخ بیت کوین است که می‌تواند نوسانات شدید قیمتی را به همراه داشته باشد و به عنوان نقطه شروعی برای ثبت اوج‌های قیمتی جدید عمل کند.

بنابراین با توجه به اهمیت زیاد هاوینگ و تأثیرات مستقیم آن بر میزان عرضه و تقاضا ارز‌های دیجیتال، مطالعه ادامه این مقاله را از دست ندهید زیرا می‌خواهیم این رویداد و چرایی اهمیت آن را بررسی کنیم.

آشنایی با هاوینگ

اکثر ارز‌های دیجیتال بازار ماهیتی کاملاً غیرمتمرکز دارند، به این معنی که سازمان‌ها یا اشخاص خاصی وظیفه کنترل و مدیریت آن‌ها را برعهده ندارند. این ارز‌ها در واقع مجموعه‌ای از کد‌ها هستند که به کمک فناوری بلاک چین این امکان را پیدا کرده‌اند تا به صورت مستقل فعالیت کنند.

این کد‌ها که توسط توسعه‌‎دهندگان ایجاد می‌شوند، قوانین فعالیت ارز دیجیتال و شبکه آن را تعیین می‌کنند. هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج نیز یکی از کد‌های قرار گرفته در بیت کوین و برخی ارز‌های دیجیتال دیگر بازار است تا به طور مداوم و به صورت دوره‌ای، پاداش دریافتی استخراج‌کنندگان را کاهش دهد.

استخراج‌کنندگان به افرادی گفته می‌شود که در شبکه‌های بلاک چینی با کمک توان محاسباتی دستگاه‌های خود تراکنش‌ها را پردازش و تأیید می‌کنند. این فرآیند برای بیت کوین و ارز‌های دیجیتال مشابه اهمیت زیادی دارد زیرا استخراج‌کنندگان علاوه بر تأیید و انتقال تراکنش‌ها، امنیت شبکه را نیز افزایش می‌دهند.

به همین دلیل شبکه بیت کوین به استخراج‌کنندگان برای تشویق ادامه فعالیت و همچنین جبرانی برای هزینه‌های انجام شده، بیت کوین پاداش می‌دهد. اما اگر بقای بیت کوین به ادامه فعالیت استخراج‌کنندگان وابسته است، چرا رویداد هاوینگ به صورت دوره‌ای پاداش دریافتی آن‌ها را کاهش می‌دهد؟

برای پاسخ به این سؤال، توجه به این نکته مهم است که بیت کوین عرضه محدودی دارد و در نهایت تنها 21 میلیون از این ارز دیجیتال در جهان وجود خواهد داشت. در سال‌های اول عرضه بیت کوین، هر استخراج‌کننده با تکمیل استخراج یک بلاک می‌توانست 50 بیت کوین پاداش بگیرد. تکمیل هر بلاک حدود 10 دقیقه زمان نیاز دارد، بنابراین در هر 10 دقیقه 50 بیت کوین جدید به بازار عرضه می‌شد.

با این سرعت، تمام بیت کوین‌ها در کمتر از 8 سال استخراج می‌شدند، شرایطی که برای این ارز دیجیتال مشکل‌ساز بود زیرا مقدار زیادی بیت کوین در فاصله کمی به بازار عرضه می‌شد و در نتیجه بیت کوین ارزش خود را از دست می‌داد.

به عنوان راه حلی برای این چالش، ساتوشی ناکاموتو هاوینگ را در کد بیت کوین قرار داد تا از تعادل عرضه و کمیابی بیت کوین اطمینان حاصل کند. هاوینگ در استخراج هر 210 هزار بلاک (تقریباً هر 4 سال) رخ می‌دهد و تعداد بیت کوین دریافتی استخراج‌کنندگان را نصف می‌کند.

علاوه بر کنترل تورم، هاوینگ برای امنیت بیت کوین نیز اهمیت زیادی دارد زیرا در صورت از بین رفتن ثبات و ارزش بیت کوین، استخراج‌کنندگان فعالیت خود را متوقف می‌کنند که آسیب‌های قابل توجهی را برای شبکه بلاک چینی بیت کوین به همراه دارد.

هم اکنون در نتیجه 3 هاوینگ گذشته بیت کوین در سال‌های 2012،2016 و 2020، پاداش استخراج هر بلاک در این شبکه از 50 بیت کوین به 6.25 بیت کوین کاهش پیدا کرده است. رویداد‌های هاوینگ تا پایان استخراج آخرین بیت کوین انجام خواهند شد و هاوینگ بعدی نیز در سال 2024 رخ می‌دهد. در نتیجه این هاوینگ، پاداش استخراج بیت کوین باری دیگر نصف می‌شود و از 6.25 به 3.125 بیت کوین به ازای ایجاد هر بلاک می‌رسد.

هاوینگ بیت کوین در سال 2024

این کاهش تأثیرات مهمی بر روند قیمتی بیت کوین دارد و به همین دلیل رویداد هاوینگ همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران است.

تأثیر نصف شدن پاداش بر قیمت بیت کوین

قیمت ارز‌های دیجیتال همانند هر دارایی دیگری براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. هرچه تقاضا بیشتر باشد و عرضه کمتر شود، قیمت افزایش پیدا می‌کند و اگر تقاضا کاهش پیدا کند و عرضه بیشتر شود، قیمت کاهش پیدا می‌کند.

پاداش دریافتی استخراج‌کنندگان بیت کوین در واقع میزان عرضه را برای این ارز دیجیتال مشخص می‌کند زیرا این استخراج‌کنندگان برای کسب سود، بیت کوین‌های به دست آمده را به بازار عرضه می‌کنند تا بفروشند. پس هرچه استخراج‌کنندگان بیت کوین بیشتری به دست آورند، عرضه بیت کوین بیشتر می‌شود و هرچه بیت کوین کمتری به آن‌ها پاداش داده شود، بیت کوین کمتری به بازار عرضه می‌شود.

استخراج ارزهای دیجیتال چیست؟

به همین دلیل، رویداد هاوینگ تأثیر مثبتی بر روند‌های قیمتی دارد زیرا میزان عرضه بیت کوین را تغییر می‌دهد. با توجه به اینکه هاوینگ پاداش استخراج‌کنندگان را کاهش می‌دهد، عرضه بیت کوین کاهش پیدا می‌کند که نشانه‌ای برای افزایش قیمت بیت کوین به شمار می‌رود. زیرا پس از کاهش عرضه، تقاضای بیت کوین معمولاً ثابت می‌ماند یا افزایش پیدا می‌کند که منجر به قیمت صعودی بیت کوین می‌شود.

هاوینگ اثرات روانی خود را نیز دارد و حتی قبل از انجام شدن این رویداد، بیت کوین ممکن است افزایش قیمتی تجربه کند. در نزدیکی هاوینگ، بسیاری از سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که این رویداد قیمت بیت کوین را افزایش می‌دهد و به همین دلیل سرمایه خود را به بیت کوین تبدیل می‌کنند. شرایطی که تقاضا و در نتیجه قیمت بیت کوین را افزایش می‌دهد.

با نگاهی به روند قیمتی گذشته بیت کوین، مشخص می‌شود که پیش‌بینی افزایش قیمت بیت کوین پس از هاوینگ دور از واقعیت نیست و بیت کوین پس از هاوینگ‌های گذشته همواره افزایش قیمتی ثبت کرده است.

تاریخ هاوینگ

شروع قیمت BTC قیمت 100 روز بعد BTC قیمت 1 سال بعد BTC

28 نوامبر 2012

12 دلار 42 دلار

964 دلار

9 جولای 2016

663 دلار 609 دلار

2550 دلار

11 می‌ 2020 8740 دلار 11950 دلار

56750 دلار

با این حال همانطور که در جدول مشخص است، افزایش قیمت بیت کوین پس از هاوینگ یک روزه رخ نداده است، حتی در هاوینگ دوم بیت کوین پس از گذشت 100 روز قیمت کمتری را نیز ثبت کرده است.

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

بنابراین در حالی که براساس تجربه‌های گذشته هاوینگ می‌تواند نشانه‌ای از افزایش قیمتی در آینده باشد، اما زمان دقیق رخ دادن روند صعودی مشخص نیست. این افزایش قیمتی ممکن است به سرعت رخ ندهد و به هفته، ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان نیاز داشته باشد، در این بازه زمانی ثبت ضرر در معاملات همچنان امکان پذیر است و بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار در نزدیکی و بعد هاوینگ ضرر‌های غیرقابل جبرانی را تجربه می‌کنند.

نکات سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

همچنین رویداد هاوینگ نوسانات شدید قیمتی را در کوتاه مدت می‌تواند به دنبال داشته باشد که شرایط فعالیت خطرناک و پرریسکی را برای معامله گران کوتاه مدت ایجاد می‌کند. بنابراین پیش‌بینی‌ها از افزایش قیمت بیت کوین پس از هاوینگ سال 2024، تنها احتمال هستند و در حالی که ممکن است بیت کوین پس از این هاوینگ به 100 هزار دلار نیز برسد، اما هیچکس نمی‌تواند زمان دقیقی را برای آن پیش‌بینی کند.

سرمایه‌گذاران و علاقه مندان به معاملات ارز‌های دیجیتال باید توجه کافی را به این نکته داشته باشند و رویداد هاوینگ را فرصتی برای کسب سود تضمینی از معاملات بیت کوین ندانند. بازار ارز‌های دیجیتال بار‌ها برخلاف پیش‌بینی‌ها حرکت کرده است و حتی پس از هاوینگ نیز ممکن است کاهش قیمتی بیت کوین رخ دهد.

در نتیجه پیشنهاد می‌شود در نزدیکی و پس از هر هاوینگ، سرمایه‌گذاران توجه کافی را به حرکت‌های قیمتی بازار داشته باشند و از اهمیت مدیریت سرمایه و ریسک در معاملات خود غافل نشوند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها