Categories
آموزش کاربردی, مقالات سرمایه گذاری
زمان مطالعه: 6 دقیقه

زیرساخت بلاکچین‌های غیرمتمرکز، انواع مختلفی از نودها را شامل می‌شود که شفافیت و امنیت شبکه را فراهم می‌کنند. نودها حافظ دفتر کل توزیع شده یک بلاکچین هستند و هر تراکنش جدید را تأیید می‌کنند. در این میان مستر نودها (Masternode) نوع ویژه‌ای از نود هستند که نقش خاصی در مدیریت و اداره بلاکچین ایفا می‌کنند.

مستر نودها خدمات مختلفی مانند تأیید تراکنش‌های فوری و رأی‌گیری در مورد تصمیمات شبکه را ارائه می‌دهند. در این مقاله، مستر نودها، نقش آن‌ها در شبکه‌های بلاکچین و مزایای آن‌ها را به تفصیل مورد بحث قرار می‌دهیم و در انتها نیز راه‌های کسب درآمد از طریق آنها را شرح می‌دهیم.

مستر نود چیست؟

در زمینه ارز دیجیتال، یک نود (node) به رایانه‌ای اطلاق می‌شود که در یک شبکه بلاکچین خاص مشارکت می‌کند. از آنجایی که رمزارزها شبکه‌های توزیع شده و غیرمتمرکز هستند، شرکت‌کنندگان می‌توانند با اجرای چندین نود در مکان‌های مختلف در سراسر جهان، آن‌ها را تقویت کنند.

مستر نود چیست

با این تعریف، پس تفاوت بین نود و مستر نود چیست؟ پاسخ این است که مستر نود، نودی است که دستورات خاصی را بدون مشکل اجرا می‌کند. افرادی که مسترنودها را اجرا می‌کنند، پاداش‌هایی مانند سکه یا توکن ارزهای دیجیتال دریافت می‌کنند تا آن‌ها را تشویق کنند که به امنیت شبکه کمک کنند.

مسترنودها، با نودهای معمولی تفاوت دارند زیرا می‌توانند عملکردهای خاصی را انجام دهند و ویژگی‌های مختلفی دارند، مانند:

  • ارسال مستقیم وجوه
  • افزایش حریم خصوصی معاملات
  • انجام معاملات فوری
  • شرکت در رای‌گیری‌های حاکمیتی
  • فعال کردن سیستمی برای بودجه‌بندی خزانه‌داری در بلاکچین

مسترنودها دارای سطح بالاتری از اختیارات و مسئولیت در یک شبکه هستند و توسط اعضای جامعه در اکثر پروژه‌های ارزهای دیجیتال راه‌اندازی می‌شوند. اجرای مستر نود تا حدی شبیه استخراج ارزهای دیجیتال در الگوریتم اثبات کار (PoW) است.

با این حال، برخلاف ماینینگ که بلاک‌ها را ایجاد و تأیید می‌کند، مستر نود، تنها بلاک‌های جدید تراکنش‌ها را تأیید می‌کند و بلاک‌های جدید را ارسال نمی‌کند. همچنین برخلاف استخراج ارزهای دیجیتال، اجرای مستر نود لزوماً نیازی به داشتن تجهیزات گران‌قیمت استخراج رمزارز توسط اپراتور ندارد.

مسترنودها یک سیستم مبتنی بر وثیقه هستند که در آن اپراتورها باید قبل از اجرای یک نود، مقدار مورد نیاز ارز دیجیتال را نگه دارند. در مقابل، این اپراتورها پاداش‌هایی را در قالب سود مبتنی بر درصد در دارایی‌های خود کسب می‌کنند. بسته به شبکه، یک اپراتور مستر نود ممکن است روزانه یا حتی چندین بار در روز پاداش دریافت کند.

مسترنودها می‌توانند توسط هر دو الگوریتم اثبات سهام (PoS) و اثبات کار (PoW) یا ترکیبی از هر دو مکانیسم اجماع استفاده شوند. دش (Dash)، یک فورک بیت کوین (BTC)، اولین شبکه بلاکچینی بود که مدل مستر نود را اتخاذ کرد.

تفاوت مستر نود و نود کامل چیست؟

نود کامل نودی است که یک کپی از دفتر کل بلاکچین را دارد. آن‌ها نقش مهمی در نحوه عملکرد یک شبکه دارند. این نودها کل تاریخچه تراکنش‌های بلاکچین را نگه می‌دارند و وظیفه ارسال بلاک‌های جدید برای تایید توسط نودهای دیگر را دارند.

نودهای کامل نقش مهمی در حفظ امنیت شبکه بلاکچین دارند. با توزیع یک نسخه از دفتر کل در بسیاری از رایانه‌ها و سرورهای غیرمتمرکز در سراسر جهان، شبکه تنها در صورتی می‌تواند به خطر بیفتد که تمام نودهای کامل از بین بروند.

هر زمان که یک بلاک جدید از تراکنش‌ها ارسال می‌شود، همه نودها باید تراکنش‌ها را قبل از اضافه کردن آن‌ها به بلاکچین، تأیید کنند. تفاوت اصلی بین نودهای کامل و مستر نودها در این است که مسترنودها برخلاف نودهای کامل، بلاک‌ها را برای اعتبارسنجی ارسال نمی‌کنند، آن‌ها فقط موارد ارسال شده توسط نودهای دیگر را تأیید می‌کنند. همچنین، آن‌ها ممکن است نقش‌های نظارتی، حاکمیتی و مدیریتی ویژه‌ای را به عهده بگیرند.

راه اندازی مسترنود

مزایای راه‌اندازی مستر نود چیست؟

قبل از اجرای مستر نود، درک مزایای آن ضروری است. یکی از جنبه‌های مهم، استیکینگ آن سکه یا توکن است که امنیت شبکه را افزایش می‌دهد. کاربران بسته به پروتکل بلاکچین خاص و مکانیسم‌های پیاده‌سازی‌شده آن، سکه‌های خود را استیک و قفل می‌کنند و با ارزهای دیجیتال یا حق رای بیشتر، پاداش می‌گیرند.

اگر صاحب مستر نود مسئولیت‌های خود را انجام ندهد، ممکن است دارایی‌های خود را از دست بدهد. بسیاری از شبکه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که اگر صاحب مستر نود بد رفتار کند، سهم آن‌ها از بین می‌رود یا کاهش می‌یابد. بنابراین، فرآیند استیکینگ سودمند است زیرا علاوه بر تضمین امنیت شبکه، از رفتار بد نیز جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، مستر نودها نقش مهمی در جلوگیری از متمرکز شدن شبکه‌ها به دلیل استخرهای ماینینگ دارند. اگر یک استخر ماینینگ ۵۱ درصد از شبکه را کنترل کند، می‌تواند حمله معروف ۵۱ درصدی را انجام دهد که این می‌تواند به ارزش توکن آسیب برساند و پروژه را به خطر بیندازد.

به طور کلی، مسترنودها مزایای متعددی را برای اشخاص فراهم می‌کند. این مزایا عبارتند از:

  • درآمد غیرفعال: مستر نودها می‌توانند درآمد غیرفعال برای صاحبان خود به ارمغان آورند. مالکان برای ارائه خدمات به شبکه، مانند اعتبارسنجی تراکنش، پاداش دریافت می‌کنند.
  • امنیت: مستر نودها یک لایه امنیتی اضافی برای شبکه فراهم می‌کنند. آن‌ها به جلوگیری از تسلط عوامل مخرب شبکه یا درگیر شدن در فعالیت‌های کلاهبرداری کمک می‌کنند.
  • شفافیت: مستر نودها به حفظ شفافیت شبکه کمک می‌کنند. آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که تمام تراکنش‌ها در بلاکچین تایید و ثبت می‌شوند.
  • عدم تمرکز: مستر نودها به حفظ تمرکززدایی شبکه کمک می‌کنند. این موضوع تضمین می‌کند که شبکه توسط یک نهاد واحد، کنترل نمی‌شود که برای امنیت و شفافیت شبکه ضروری خواهد بود.
  • تعامل با جامعه: صاحبان مستر نود می‌توانند در اداره شبکه شرکت کنند. آن‌ها می‌توانند در مورد تصمیمات مهم شبکه رأی دهند و به شکل دادن آینده شبکه کمک کنند.

برای اجرای مستر نود به چه چیزی نیاز دارید؟

برای راه‌اندازی یک مستر نود، باید سرمایه‌گذاری مالی قابل توجهی انجام داد و هزینه‌های جاری را متحمل شد. این هزینه‌ها شامل داشتن سهم قابل توجهی در رمزارز بومی شبکه بلاکچین است. به عنوان مثال، اجرای یک مستر نود در بلاکچین دَش نیازمند داشتن ۱۰۰۰ واحد Dash است.

همچنین نیاز به تخصص در شبکه و کمی دانش فنی دارید. اگرچه مسترنودها به اندازه استخراج سکه‌ها نیازی به دانش فنی ندارند، اما همچنان به یک کامپیوتر بسیار پرقدرت نیاز دارند که ممکن است به طور قابل توجهی بیشتر از یک لپ‌تاپ معمولی هزینه داشته باشد.

سایر الزامات شامل آدرس IP و سرور اختصاصی برای اجرای نود و همچنین ظرفیت ذخیره‌سازی قابل توجهی برای شبکه است. الزامات واجد شرایط در بین شبکه‌های مختلف به طور قابل توجهی متفاوت است، اما اصول اساسی در اکثر آنها یکسان است. همچنین تحقیق در مورد پروژه‌های مختلف که از مدل‌های متفاوتی از مستر نود استفاده می‌کنند، ضروری است.

چگونه می‌توان با راه‌اندازی مستر نود سود کسب کرد؟

مانند کسب درآمد در دیفای (DeFi)، پاداش مستر نود به شبکه ارز دیجیتال بستگی دارد و با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی، پاداش مستر نود بر اساس درصدی از پاداش بلاک برای هر تراکنش معتبر، محاسبه می‌شود. این درصد بسته به شبکه ارز دیجیتال می‌تواند از ۱ تا ۲۰ درصد متغیر باشد.

کسب سود با مسترنود

برخی از شبکه‌ها چندین بار در روز پاداش را توزیع می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است فقط یک بار در روز این کار را انجام دهند. رویکرد خاص برای توزیع پاداش‌ به اپراتورهای مستر نود در بین شبکه‌ها متفاوت است، اما ایده کلی این است که شما بخشی از پاداش هر بلاک را برای تأیید تراکنش‌ها و فعال کردن عملکردهای خاص در شبکه دریافت می‌کنید. 

پاداش مستر نود ممکن است به زمان تایید بلاک، تعداد مسترنودهای فعال در شبکه و منحنی انتشار سکه‌ها بستگی داشته باشد.

یک مستر نود می‌خواهد به دنبال سکه‌هایی باشد که بیشترین سود را هر ماه به همراه دارد. ولی نکته مهم این است که آیا قیمت آن سکه‌ها در آینده بالاتر خواهد رفت یا خیر.

وقتی شما این سکه‌ها را برای استیک انتخاب می‌کنید، در صورتی‌که قیمتشان افزایش یابد، شما هم سود بیشتری می‌کنید. علاوه بر این، چون سود شما با همان سکه‌های کریپتویی پرداخت می‌شود، میزان سودی که به دست می‌آورید به نرخ تبدیل آن سکه به پول معمولی (فیات) بستگی دارد.

یعنی اگرچه یک مستر نود براساس سود ماهانه‌اش کار می‌کند، اما باید به این هم فکر کرد که قیمت سکه‌ها در آینده چطور می‌تواند تغییر کند. سکه‌هایی که شانس افزایش قیمت بیشتری دارند، می‌توانند در بلندمدت سود بیشتری به اپراتور مستر نود بدهند.

جمع‌بندی

سعی شد تا در این مقاله، مفهوم مستر نود را به سادگی توضیح داده و مزایای راه‌اندازی آن و همچنین کسب درآمد از طریق مستر نود را برای شما شرح دهیم.

اگر می‌خواهید که درآمد غیرفعال در ارزهای دیجیتال کسب کنید، مسترنودها می‌توانند یکی از گزینه‌های جذاب برای شما باشند. مستر نود، یک نود ویژه است که در شبکه بلاکچین مستقر می‌شود و خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد. در عوض، اپراتورهای مستر نود پاداش‌های ثابت و تضمینی را برای خدمات خود به بلاکچین دریافت می‌کنند.

سوالات متداول (FAQs)

1- مستر نود چه تفاوتی با نود کامل دارد؟

هر دو مستر نود و نود کامل برای ثبات و عملکرد یک شبکه بلاکچین حیاتی هستند. نود‌های کامل بر وظایف اساسی اعتبارسنجی و انتقال تراکنش‌ها تمرکز می‌کنند، در حالی که مستر نودها خدمات اضافی را ارائه می‌دهند اما نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجه‌تری دارند.

2- آیا راه‌اندازی مستر نود سودده است؟

مستر نودها جایگزین ساده‌ای برای ماینینگ هستند که به تخصص کمتری نیاز دارند و هزینه‌های عملیاتی کمتری را ارائه می‌دهند. با این حال، با توجه به سرمایه‌گذاری اولیه بالای مورد نیاز برای اجرای یک مستر نود و هزینه‌های عملیاتی مانند هزینه‌های مصرف انرژی، استیکینگ رمزارز و تجهیزات مورد نیاز، ایجاد سودآوری آن همچنان دشوار است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها