Categories
مقالات فناوری‌ها, مقالات ماینینگ
زمان مطالعه: 12 دقیقه

حداکثر ارزش قابل استخراج MEV چیست؟ آیا تاکنون مالیات نامرئی از تراکنش‌های شما اخذ شده است یا احتمالا چیزی درباره آن نمی‌دانید؟ اگر هنوز در بازار ارز دیجیتال هیچ معامله‌ای نداشته و این بازار را به خوبی نمی‌شناسید، این مقاله اصلا برای شما مناسب نیست و بهتر است از مطالعه آن صرفنظر کنید. مفاهیمی مانند حداکثر ارزش قابل استخراج MEV یا کلاهبرداری در روز روشن، ممکن است هر کسی را تحت تاثیر قرار داده و مانع از ورود به بازار جذابی مانند ارز دیجیتال نماید. شناخت بازار ارز دیجیتال و ماهیت غیرمتمرکز آن برای درک هرچه بهتر مفاهیمی مانند MEV نیاز است و در غیر این صورت برداشت‌های اشتباهی از این مفهوم شده و در نهایت این برداشت‌ها می‌تواند مانعی برای رسیدن به سودهای جذاب ارز دیجیتال باشد.

MEV در همان روزهای ابتدایی خیلی جدی گرفته نشد و کم‌کم تبدیل به معضل بزرگی برای بسیاری از شبکه‌های بلاکچین شده است. آمارها نشان از این دارد که ماینرها در شبکه‌هایی با الگوریتم PoW و نودها در شبکه‌های با الگوریتم PoS از ابتدای سال 2020 تا اواخر سال 2022 در طول حدود 2 سال، موفق به کسب سود حدود 675 میلیون دلاری از روش‌های MEV شدند. روش‌هایی که حتی بوی کلاهبرداری می‌دهند و می‌توانند تبدیل به یک دغدغه بزرگ مخصوصا برای کسانی با سرمایه‌های بالا در بازار ارز دیجیتال باشند. در این رابطه تمام جزئیات لازم را با هم مرور خواهیم کرد.

نکات کلیدی مقاله:

  • MEV مخفف Maximal Extractable Value به معنی حداکثر ارزش قابل استخراج توسط ماینر است.
  • حداکثر ارزش قابل استخراج MEV اشاره به اقداماتی دارد که ماینرها می‌توانند به واسطه آن سود حاصل از کارمزد تراکنش‌ها را برای خود افزایش داده و به حداکثر برسانند.
  • در پی اقدامات MEV می‌توانیم شاهد افزایش قایل توجه کارمزدهای شبکه و همچنین تاخیر در تایید تراکنش‌ها باشیم.
  • ترفندهای مختلفی اعم از فرانت رانینگ (Front Running)، بک رانینگ (Back Running)، حمله ساندویچی (Sandwich Attacks)، آربیتراژ (Arbitrage) و … برای رسیدن به حداکثر ارزش قابل استخراج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حداکثر ارزش قابل استخراج MEV

حداکثر ارزش قابل استخراج MEV چیست؟

استخراج ارز دیجیتال در شبکه‌های بلاکچین PoW برای ماینرها یا تایید تراکنش‌ها در شبکه‌های بلاکچین PoS برای نودها، پاداش‌ها و درآمدهایی به دنبال دارد، اما همانطور که همه کاربران عادی به فکر کم کردن کارمزد تراکنش‌ها در شبکه هستند، این دوستان نیز بیکار ننشسته و روش‌های کاملا حرفه‌ای و شگفت‌انگیزی را برای بالا بردن کارمزد تراکنش‌ها و رسیدن به حداکثر درآمد ممکن، امتحان می‌کنند. روش‌هایی که به ظاهر حتی ممکن است شبیه به کلاهبرداری هم باشند. ماینرها، هم از تایید تراکنش‌ها و هم از ماین بلاک‌های جدید در شبکه به درآمد می‌رسند که در این بین درآمد ماین بلاک‌های جدید چندان جذابیت بالایی ندارد. سال‌ها حضور ماینرها در این عرصه باعث شده تا آنها به فکر استفاده از ترفندهایی باشند تا بیشترین میزان درآمد را به دست آورند.

البته هر کسی نمی‌تواند با سیستم‌های قدرتمند و قدرت هش بالا به دنبال استخراج بیت کوین رفته و یا با داشتن 32 اتر فرایند تایید تراکنش‌ها در شبکه اتریوم را به عهده بگیرد؛ اما این دست از افراد نیز با سرمایه‌های زیاد خود، راضی به درآمدهای معمول نبوده و روش‌هایی برای حداکثر کردن درآمدهای خود را به کار می‌گیرند. Maximal Extractable Value به معنی حداکثر ارزش قابل استخراج است و اشاره به اقداماتی دارد که در طی آن ماینرها سعی در بالاتر بردن درآمدهای خود از تایید تراکنش‌ها را دارند.

حداکثر ارزش قابل استخراج MEV از کجا آمده است؟

برای اولین بار در سال 2014 و تقریبا 1 سال قبل از راه اندازی شبکه بلاکچین اتریوم (Ethereum) و زمانی که فقط صحبت درباره این شبکه در رسانه‌های ارز دیجیتال وجود داشت، فردی با نام مستعار PmcGoohan در شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) اعلام کرد که ماینرهای اتریوم می‌توانند از پتانسیل بیشتری برای درآمدزایی در این شبکه استفاده کنند و صحبت از روشی به نام فرانت رانینگ (Front Running) نمود. فرانت رانینگ در حال حاضر یکی از روش‌های رسیدن به حداکثر ارزش قابل استخراج MEV (Maximal Extractable Value) محسوب می‌شود.

در آن زمان توجه زیادی به این اظهار نظر نشده و شبکه اتریوم نیز به همان ترتیب از پیش تعیین شده در اواخر سال 2015 روی کار آمد. در سال 2019 بود که موسسه Cornell Tech به صورت رسمی صحبت از فرانت رانینگ برای افزایش درآمد ماینرها در شبکه نمود. این موضوع وقتی جالب شد که موسسه Flashbots اعلام کرد که ماینرها با دستکاری تراکنش‌ها برای رسیدن به سود بیشتر در میان سال 2020 تا 2022 موفق به رسیدن به درآمد حدود 675 میلیون دلاری شده‌اند.

بله درست متوجه شدید، ماینرها با دستکاری تراکنش‌ها و یا اقداماتی که به دلیل امکان مشاهده تراکنش‌ها قبل از اجرای آنها در شبکه دارند، اقدام به بالاتر بردن میزان درآمد خود از تایید آنها می‌نمایند. فرض کنید که کاربری در یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) مانند یونی سوآپ (UniSwap) اقدام به انجام تراکنش خرید اتریوم با حجم بسیار بالا نماید. تراکنشی که حتی ممکن است برای کوتاه‌مدت روی روند اتریوم نیز تاثیر گذاشته و قیمت آن را بالاتر ببرد. خوب حالا اگر شما قبل از اجرای این تراکنش به آن آگاهی پیدا کنید، چه خواهید کرد؟ ماینرها و نودهای شبکه با دسترسی به این اطلاعات اقدام به افزایش درآمد حاصل از تایید این قبیل تراکنش‌ها برای خود می‌نمایند. چنین اقداماتی از شبکه بلاکچین اتریوم و بیت کوین آغاز و کم‌کم به سایر بلاکچین‌ها نیز سرایت کرد. به دلیل عدم امکان مشاهده این هزینه‌ها و کارمزدها توسط کاربران، به MEV مالیات نامرئی (Invisible Tax) نیز اطلاق می‌شود.

حداکثر ارزش قابل استخراج MEV

حداکثر ارزش قابل استخراج MEV چگونه کار می‌کند؟

شاید کمی متعجب شده باشید و این سوال ذهن شما را به خود درگیر کرده که مگر امکان دستکاری تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین وجود دارد؟ اصلا ماینرها چه امکاناتی در اختیار دارند که می‌توانند تراکنش‌هایی تایید نشده را مشاهده کرده و آنها را دستکاری کنند؟ پاسخ این سوالات به مفهومی به نام ممپول (Mempool) برمی‌گردد. ممپول به اتاق انتظار تراکنش‌های تایید نشده معروف است؛ جایی که تراکنش‌ها قبل از تایید، منتظر واکنش ماینرها و نودهای شبکه می‌مانند. در ممپول امکان مشاهده تراکنش‌ها از سوی ماینرها وجود داشته و آنها می‌توانند در همان فواصل کوتاهی که یک تراکنش قرار است تایید شود، از آن استفاده یا سوء‌استفاده نمایند.

یک بار دیگر به همان مثال بالا برگردیم. تراکنشی در ممپول قرار دارد که می‌تواند روی روند قیمت اتریوم تاثیر آنی گذشته و باعث افزایش چند درصدی آن شود. حالا شما این تراکنش را در ممپول مشاهده می‌کنید و هنوز تاثیر آن به بازار وارد نشده است. چه می‌کنید؟ البته پاسخ خیلی روشن و ساده این سوال این است که احتمالا دارایی‌های خود را به اتریوم تبدیل می‌نمایید؛ بله این رفتار می‌تواند سود خوبی برای شما در همان بازه کوتاه‌مدت ایجاد نماید، اما ماینرها به همین مقدار راضی نبوده و اقدامات دیگری را هم برای رسیدن به درآمد بیشتر ناشی از تایید همان تراکنش را هم در دستور کار خود قرار می‌دهند. در ادامه با تشریح روش‌های ایجاد حداکثر ارزش قابل استخراج MEV (Maximal Extractable Value) بهتر این موضوع را درک خواهید کرد.

تکنیک‌های حداکثر ارزش قابل استخراج MEV

نوبت به معرفی روش‌های می‌رسد که ماینرها از آنها برای ایجاد درآمد بیشتر در فرایند تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. البته که شناخت این روش‌ها نمی‌تواند مانعی برای این نوع رفتار ماینرها باشد و یا شما را در برابر این رفتار مصون کند؛ اگر قرار است اقداماتی برای جلوگیری از این دست از رفتارها در شبکه بلاکچین انجام پذیرد، خود مدیریت و تیم توسعه شبکه است که توانایی ایجاد چنین زیرساخت‌هایی را دارد. در ادامه شبکه‌های بلاکچینی را نیز به شما معرفی می‌کنیم که از این رفتار ماینرها جلوگیری می‌کنند.

آربیتراژ (Arbitrage)

یکی از رایج‌ترین سناریوها در MEV حاصل مبادلات صورت گرفته در صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) است. آربیتراژ به معنی خرید یک توکن در یک صرافی با قیمت پایین‌تر و فروش آن در صرافی دیگری با قیمت بالاتر است و اختلاف قیمت دو صرافی می‌تواند سود حاصل را برای آربیتراژ کننده به دنبال داشته باشید. این روش البته فقط مختص ماینرها و برای MEV نیست و کاربران عادی نیز می‌توانند چنین شرایطی را در معاملات خود ایجاد نمایند؛ البته ماینرها در یک لول بالاتر از آربیتراژ استفاده می‌کنند.

ماینرها با استفاده از ربات‌های پیشرفته، تراکنش‌های موجود در ممپول‌ها را رصد کرده و تراکنش‌هایی که ممکن است باعث ایجاد نوسان کوتاه‌مدت در قیمت یک توکن در یک استخر نمایند را شناسایی می‌نمایند. باز هم باید به مثال بالا برگردیم. فرض کنید که در استخر اصلی صرافی یونی‌سوآپ یک تراکنش برای فروش اتریوم ثبت شده و این تراکنش به قدری حجیم است که امکان کاهش قیمت اتر در استخر یونی‌سوآپ را فراهم خواهد کرد. ماینر با دیدن این تراکنش خیلی سریع در صرافی غیرمتمرکز دیگری مانند پنکیک‌سوآپ (Pancake Swap) اقدام به خرید اتریوم کرده و سپس با تایید تراکنش و ریزش لحظه‌ای قیمت، به همان مقدار اتر را در یونی‌سوآپ می‌فروشد.

ماینرها گاهی اوقات برای این فرایند حتی اقدام به دریافت وام‌های لحظه‌ای از پلتفرم‌های دیفای کرده و بعد از چند دقیقه وام را پس می‌دهند. یعنی بدون هیچ سرمایه‌ای ممکن است در چند ساعت هزاران دلار به دست آورند.

حداکثر ارزش قابل استخراج MEV
فرانت رانینگ (Front Running)

اگر مشتری صرافی‌های غیرمتمرکز بوده باشید، می‌دانید که در زمان تایید تراکنش در آنها از اصطلاحی به نام اسلیپیج (Slippage) استفاده می‌شود. اسلیپیج در واقع نوعی درصد خطا برای انجام معامله مورد نظر در صرافی است. این مقدار برای توکن‌های خیلی ناشناخته ممکن است اعداد بسیار عجیب و غریب 20 تا 50 درصدی هم باشد. یعنی عملیات خرید یا فروش توکن مورد نظر با 20 تا 50 درصد اختلاف نسبت به قیمت قابل مشاهده در صرافی انجام پذیرد که این مهم به دلیل کم بودن نقدینگی توکن مورد نظر است.

البته در معاملات اتریوم از این خبرها نیست. فرض کنید که شخصی به دنبال خرید تعداد قابل توجهی اتر در یک صرافی غیرمتمرکز است. ربات‌های ماینرها با جستجو سریع در ممپول‌ها، چنین تراکنش‌هایی را شناسایی کرده و ماینرها قبل از اجرای تراکنش اصلی، سریعا اقدام به تایید چند تراکنش می‌نمایند تا قیمت اتر را برای لحظاتی افزایش دهند. این مهم باعث می‌شود تا تراکنش اصلی با اسلیپیج بیشتری تایید شود. یک دستکاری هوشمندانه ولی مخرب که در نهایت هزینه خرید اتر را برای کاربر افزایش داده و درآمد ماینر را نیز افزایش می‌دهد.

فرانت رانینگ تعمیم یافته (Generalized Frontrunning)

در حالت دیگری در فرانت رانینگ، ربات‌ها با پیدا کردن تراکنش‌های بزرگ و سودآور، معادل آنها را با کارمزدهای بیشتر در شبکه کپی می‌کنند. از این رو ماینرها و تاییدکنندگان بلاک‌ها در شبکه با پذیرش تراکنش‌هایی با کارمزد بالاتر باعث افزایش قیمت توکن مورد نظر شده و در نتیجه سود حاصل از تایید تراکنش اصلی نیز افزایش پیدا می‌کند. از ترکیب این روش با آربیتراژ نیز می‌توان به سود بالایی رسید و این اقدام نیز در دستور کار ماینرهای شبکه قرار می‌گیرد.

بک رانینگ (Back Running)

روش دیگر سودآوری ماینرها با اطلاع از تراکنش‌های موجود در ممپول، بک رانینگ است. در این روش ماینر از قبل با اطلاع از اینکه تراکنش ثبت شده می‌تواند قیمت را افزایش دهد، تراکنشی در خلاف تراکنش اصلی را آماده کرده و بعد از تایید تراکنش اصلی، آن را نهایی می‌سازد. در این وضعیت با توجه به افزایش قیمت توکن مورد نظر در بازار، سود خوبی نصیب ماینر خواهد شد. با توجه به اینکه ثبت تراکنش ماینر در این روش بعد از تایید تراکنش اصلی است، برای آن از اصطلاح بک رانینگ استفاده می‌شود.

حداکثر ارزش قابل استخراج MEV

حملات ساندویچی (Sandwich Attacks)

در روش دیگر ماینر از هر دو روش فرانت رانینگ و بک رانینگ به صورت همزمان برای رسیدن به حداکثر سود استفاده می‌کند. این مهم می‌تواند سود به مراتب زیادی را در دسترس ماینر قرار داده و مالیات سنگینی را نیز روی دست کاربر بگذارد. در این مواقع از اصطلاح حملات ساندویچی برای معرفی این تکنیک استفاده می‌شود.

NFT MEV

در این روش ماینرها به دنبال خرید NFTهای لیست شده ارزشمند با قیمت بسیار پایین هستند. در این روش آنها بیشتر تراکنش‌های سهوی ارسال شده به شبکه را مورد هدف قرار می‌دهند. همین چندی پیش بود که یک کاربر به اشتباه یک NFT 7 میلیون دلاری را با قیمت بسیار پایین و به صورت سهوی در بازار عرضه کرد. ماینرها با دیدن این تراکنش‌ها خیلی سریع به دنبال خرید آنها می‌روند.

لیکویید کردن (Liquidation)

در این تکنیک حداکثر ارزش قابل استخراج MEV (Maximal Extractable Value)، ماینرها به دنبال سود حاصل از لیکوئید شدن وام‌های پلتفرم‌های دیفای (DeFi) هستند. پلتفرم‌های وام دهی یا لندینگ (Lending) معیارهای مشخصی برای ارائه وام و دریافت وثیقه به کاربران دارند. در این بین در صورتی که ارزش وثیقه وام‌گیرندگان به مقدار مشخصی از پیش تعیین‌شده‌ای برسد، حساب آنها لیکوئید شده و پلتفرم وام‌دهی اقدام به نقد کردن وثیقه می‌نماید. سود حاصل از آن نیز میان ماینری که تراکنش لیکوئید شدن را انجام داده و پلتفرم‌های وام‌دهی مانند آوی (Aave)، میکر (Maker) و … تقسیم می‌شود. با این حساب ماینری که زودتر از بقیه برای تایید این تراکنش اقدام کند، موفق به رسیدن به سود آن نیز خواهد شد.

البته برخی از ماینرها گاهی مواقع در این باره شیطنت‌هایی را انجام می‌دهند. استفاده از تکنیک‌های فرانت رانینگ در این مواقع باعث می‌شود تا حساب‌هایی که نزدیک به لیکوئید شدن هستند، زودتر لیکوئید شده و سود حاصل از آنها به ماینرها برسد.

حملات Uncle-Bandit

یکی دیگر از تکنیک‌های حداکثر ارزش قابل استخراج MEV (Maximal Extractable Value)، حملات Uncle-Bandit است. روش که به راهزنی تشبیه شده است. گاهی اوقات ممکن است دو بلاک در یک شبکه بلاکچین به صورت همزمان تکمیل شوند که در انتها فقط یکی از آنها مورد تایید قرار خواهد گرفت. در بلاکچینی مانند بیت کوین ممکن است چند روز طول بکشد تا تراکنش‌های یکی از این دو بلاک بعد از عدم تایید به شبکه اصلی منتقل شوند. در بلاکچین اتریوم این فرایند در چند دقیقه انجام خواهد پذیرفت.

در این شرایط ماینرها برای انتقال تراکنش‌های بلاک تایید نشده از تکنیک‌های فرانت رانینگ یا حملات ساندویچی استفاده می‌نمایند تا بیشترین سود را نیز به دست آورند. البته تراکنش‌ها در نهایت بدون هیچگونه چالش امنیتی تایید خواهند شد، اما سود حاصل از آنها در تکنیک حملات Uncle-Bandit در دسترس ماینر قرار می‌گیرد.

حملات Time-Bandit

یکی از عجیب‌ترین و پیچیده‌ترین روش‌های برای رسیدن به سود حداکثری برای ماینرها، حملات Time-Bandit است که احتمالا با شنیدن آن خود شما نیز متعجب خواهید شد. در این روش قرار است ماینر تعدادی از بلاک‌های از پیش تایید شده در شبکه بلاکچین را تغییر داده و یک تغییر کلی در شبکه ایجاد نماید. این مهم می‌تواند حتی یکپارچگی شبکه را نیز به خطر بیندازد.
در فرایند حملات Time-Bandit ماینر یک فرصت سودآور بسیار جذاب را در یکی دو بلاک قبلی تایید شده کشف می‌کند. به عنوان مثال می‌تواند از آن برای آربیتراژ استفاده کند. در این حالت ماینر بایستی بلاک مورد نظر را دوباره استخراج نموده و برای به هم نخوردن یکپارچگی شبکه، بلاک‌های بعد از آن را نیز بلافاصله ماین کند. البته که اجرای چنین پروژه‌ای به این راحتی‌ها نیست و هر ماینری نمی‌تواند دست روی آن بگذارد، اما به هر حال یکی از روش‌های موجود برای MEV است.

مثال برای MEV

برای اینکه مفهوم دستکاری تراکنش‌ها توسط ماینرها برای رسیدن به سود بیشتر را بهتر درک کنید، نیاز است تا یک مثال در این باره را با هم مرور کنیم. فرض کنید که کاربری اقدام به ارائه یک تراکنش خرید 100000 توکن سندباکس (Sandbox) در یک صرافی DEX می‌نماید. ربات ماینر با دیدن این تراکنش، بلافاصله یک تراکنش با هزینه گس (GAS) بیشتر را برای خرید سندباکس ثبت می‌نماید. با توجه به اینکه هزینه گس تراکنش ثبت شده توسط ربات بیشتر است، زودتر از تراکنش اصلی مورد تایید ماینرها قرار گرفته و تایید می‌شود.

تایید یک تراکنش خرید سندباکس با حجم بالا و هزینه گس بالا، باعث پامپ شدن قیمت سندباکس در شبکه شده و در قدم بعدی و بعد از پامپ قیمتی نوبت به تایید تراکنش اصلی می‌رسد. حالا کاربر از همه جا بی‌خبر با قیمت بالاتری مجبور به خرید سندباکس می‌شود. در قدم بعدی هم ماینر یک سفارش فروش سندباکس را در قیمت بالاتر ثبت و از این سفارش به سود قابل توجهی می‌رسد. دقت کنید که وقتی اعداد قابل توجه باشند، اختلاف قیمت‌های چند درصدی هم می‌تواند سود فزاینده‌ای را برای ماینرها به دنبال داشته باشد. در این حالت بسته به اینکه کاربر در زمان سفارش خرید خود چند درصد اسلیپیج را قبول کرده باشد، تفاوت قیمتی سفارش با خرید نهایی برای وی نیز متفاوت خواهد شد.

مزیت‌های حداکثر ارزش قابل استخراج MEV

هر چند به نظر عجیب می‌رسد، اما می‌توانیم مزیت‌هایی را نیز برای حداکثر ارزش قابل استخراج MEV برای شبکه‌های بلاکچین در نظر بگیریم.

  • درآمد بالاتر ماینرها دلیلی برای ترغیب هر چه بیشتر آنها برای فعالیت در شبکه است و این مهم می‌تواند هزینه‌های مدیریت شبکه بلاکچین را تامین نماید.
  • این فرصت‌ها همچنین دلیلی برای ترغیب سرمایه‌گذاران برای فعالیت به عنوان ماینر یا نود در شبکه‌های بلاکچین هستند.

معایب حداکثر ارزش قابل استخراج MEV

MEV هر چند مزیت‌هایی را نیز به دنبال داشته که به یکی دو مورد از آنها اشاره کردیم، اما این ترفندها سرتاسر عیب و ایراد هستند.

  • بی‌ثباتی در شبکه
  • ایجاد ازدحام در شبکه با افزایش تعداد تراکنش‌ها
  • کاهش سرعت تایید تراکنش‌ها و در نتیجه کاهش مقیاس‌پذیری شبکه
  • کاهش کیفیت تایید تراکنش‌ها
  • به ثبت رساندن تجربیات بد کاربری هم با هزینه‌های بیشتر و هم با سرعت کمتر
  • افزایش هزینه‌های تایید تراکنش‌ها در بلاکچین

حداکثر ارزش قابل استخراج MEV

روش‌های جلوگیری از MEV (Maximal Extractable Value)

MEV هر چند ظاهر خطرناکی دارد، اما یک پدیده تازه‌وارد در بازار ارز دیجیتال محسوب شده و هنوز راهکارهای خیلی حرفه‌ای برای اجتناب از آن نیز به کار گرفته نشده است. حتی بنیاد اتریوم نیز در اظهار نظری اعلام کرد که برخی از روش‌های استخراج MEV مخرب هستند و تجربه بدی را برای کاربر ایجاد خواهد کرد. البته برخی از روش‌های آن نیز حتی می‌توانند در مواقع ناکارآمدی، به شبکه کمک کنند.

جدای از این اظهار نظر، شاهد رویکرد خاصی از بنیاد اتریوم برای دور ماندن از تهدیدات MEV تاکنون نبوده‌ایم. البته برخی از شبکه‌های بلاکچین برای جلوگیری از چنین حملاتی روش‌هایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. از رایج‌ترین این روش‌ها می‌توانیم به مخفی کردن تراکنش‌ها در ممپول اشاره داشته باشید. در این حالت عملا ماینرها نمی‌توانند تراکنش‌ها را رصد کرده و از آنها سوء‌استفاده کنند.

ارسال دسته‌ای تراکنش‌ها و پرداخت کارمزدهای آنها به صورت کلی از دیگر ترفندهایی است که برای جلوگیری از این ترفندها مورد استفاده قرار کی گیرد. در این حالت هم تراکنش‌ها از دید ربات‌ها و ماینرها مخفی نگه داشته خواهد شد.

شبکه بلاکچین چین لینک (ChainLink) هم روش بسیار جذابی برای برون‌رفت از این چالش در نظر گرفته است. در بلاکچین چین لینک تراکنش‌ها به ترتیب ثبت برای تایید به صورت یک قرارداد هوشمند در اختیار نودها قرار گرفته و عملا بالا بودن کارمزد تعیین شده تاثیری در تقدم یا تاخر تایید تراکنش مورد نظر نخواهد داشت. خوانش تراکنش‌ها در ممپول نیز به صورت غیرمتمرکز توسط اوراکل (Oracle) چین لینک انجام می‌پذیرد.

جمع‌بندی

این مقاله احتمالا یکی از عجیب‌ترین مقالات مربوط به حوزه ارز دیجیتال بود که مطالعه کردید. حداکثر ارزش قابل استخراج MEV (Maximal Extractable Value)، ظاهرا خیلی موضوع پیچیده‌ای نیست، اما درآمدهای بیش از 600 میلیون دلاری در طول 2 سال نشان از این دارد که این تکنیک‌ها خیلی هم کارآمد بوده و جیب ماینرها را پر پول کرده است. توصیه‌ای که در بیشتال می‌توانیم به شما همراهان همیشگی داشته باشیم، رعایت تمام نکات امنیتی و در نظر گرفتن تمام تمهیدات برای جلوگیری از چنین چالش‌هایی است. انجام معاملات در صرافی‌های متمرکز یا دقت به اعداد و ارقام در نظر گرفته شده برای فرایند خرید و فروش در سایر پلتفرم‌ها تا حدی می‌تواند شما را از چنین شرایطی دور نگه دارد.

سوالات متداول

1- حداکثر ارزش قابل استخراج MEV چیست؟

ترفندهایی که ماینرها یا نودهای شبکه بلاکچین برای رسیدن به حداکثر درآمد ناشی از تایید تراکنش‌ها در دستور کار خود قرار می‌دهند.

2- آیا MEV نتایج مثبتی برای شبکه به دنبال دارد؟

بیشتر آثار MEV در شبکه بلاکچین منفی است.

3- آیا کاربران می‌توانند از MEV دور بمانند؟

دقت به انتخاب اسلیپیج مناسب در تراکنش‌های صرافی‌های DEX یکی از این راه‌حل‌ها است. اما در نهایت برخورد با برخی از این روش‌ها توسط کاربران غیرقابل اجتناب خواهد بود.

4- آیا MEV مختص شبکه اتریوم است؟

MEV در سطح خیلی کم ممکن است در شبکه بیت کوین نیز انجام پذیرد. همچنین در شبکه‌های بلاکچین دیگر نیز می‌توانیم شاهد آن باشیم، اما اهم تکنیک‌های MEV در شبکه بلاکچین اتریوم صورت می‌پذیرد.

شطرنج که بازی می‌کنی مهم نیست با وزیر ببری یا با پیاده. اصلا فکرشو نکن که چی از دست دادی، رو آینده تمرکز کن. این منم، نویسنده‌ای که همه چیز رو نوشتم، به جز شکست. با کریپتو پیاده‌ها هم می‌تونن برنده باشن. بی‌پرده صحبت می‌کنم و بی‌تعارف همه چیز رو تو مقالات من می‌بینی؛ حتی نکاتی که ممکنه به مزاق خیلی‌ها خوش نیاد.
خوشحال میشم که مطالب من رو در بیتشال بخونید و نظرتون رو بگید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها