Categories
آموزش کاربردی, مفاهیم پایه, مقالات آلتکوین‌‌ها

شت کوین توکنی با ارزش تقریباً صفر است و کاربردی ندارد. برای در امان ماندن از شت کوین‌ها، علاوه بر تحقیق، باید از شفافیت پروژه مطمئن شوید.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

در دهه‌ اخیر، با افزایش علاقه‌مندی به رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین، تعداد زیادی از رمزارزها و توکن‌ها در بازار ظاهر شده‌اند. اما همه آن‌ها دارایی‌های با ارزشی نیستند. بسیاری از این ارزها به عنوان “شت کوین” شناخته می‌شوند و معمولاً دارای مشکلات جدی از جمله کمبود اعتبار و عدم شفافیت هستند. در این مقاله، به شما خواهیم گفت که شت کوین چیست و چگونه از آن در امان باشیم.

شت کوین چیست؟

قبل از هر چیزی، لازم است تعریف کنیم که شت کوین چیست. شت کوین، یک رمز ارز با ارزش صفر یا نزدیک به صفر است و کاربردی ندارد. اصطلاح شت کوین به صورت نادرست برای ارزهای دیجیتالی (آلت‌ کوین‌ها) استفاده می‌شود که تلاش می‌کنند از موفقیت رمز ارزهای دیگر بهره‌برداری کنند، بدون آنکه ارزش ویژه‌ای ارائه دهند.

شت کوین معمولاً بدون داشتن کاربرد ویژه‌ای ایجاد می‌شود. بسیاری از شت کوین‌ها این حقیقت را پنهان نمی‌کنند که ارزش ذاتی ندارند و حتی تلاش می‌کنند با مفهوم سرمایه‌گذاری بد خود را معرفی کنند. در نتیجه، آنها به عنوان سرمایه‌گذاری‌های بسیار خطرناک محسوب می‌شوند، زیرا ممکن است سودهای بزرگی را برای سرمایه‌گذاران در پی داشته باشند، اما ارزش بنیادی ندارند و می‌توانند در بازار خرسی تمام ارزش خود را از دست بدهند.

تفاوت آلت کوین ، شت کوین و میم کوین

چگونه از شت کوین‌ها در امان باشیم؟

چگونه از شت کوین‌ها در امان باشیم؟

 حال که تعریف کردیم شت کوین چیست، به این سؤال پاسخ خواهیم داد که چگونه می‌توانیم از شر آن در امان باشیم. برای جلوگیری از ورود به بازار شت کوین‌ها و حفاظت از سرمایه‌ خود، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

تحقیق کامل

پیش از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، تحقیق دقیقی انجام دهید. بررسی تاریخچه توسعه‌دهندگان، اهداف پروژه، تکنولوژی پایه و کاربردهای ارز دیجیتال مورد نظر بسیار مهم است.

شفافیت

مطمئن شوید که تیم توسعه‌دهنده پروژه شفافیت کافی را ارائه می‌دهند و به هیچ وجه قصد کلاهبرداری از شما را ندارند.

بررسی تراکنش‌ها

از صرافی‌های معتبر و قابل اعتماد برای خرید و فروش رمزارزها استفاده کنید. تراکنش‌ها را به دقت بررسی کرده و از تراکنش‌های مشکوک خودداری کنید.

مدیریت ریسک

سرمایه‌گذاری در رمز ارزها با ریسک‌های قابل توجهی همراه است. همیشه از سزمایه اضافی خود برای ورود به این بازار استفاده کنید.

علائم شناسایی شت کوین‌ها

علائم شناسایی شت کوین‌ها

شناسایی علائم شت کوین‌ها برای جلوگیری از ورود به بازار آنها بسیار مهم است. در ادامه، با تعدادی از این علائم آشنا خواهید شد.

وعده‌های بی‌معنی

شت کوین‌ها معمولاً وعده‌های بزرگی می‌دهند، بدون آنکه اطلاعات محکم و مستدلی درباره پروژه‌ خود ارائه دهند. اگر وعده‌های تیم توسعه‌دهنده به نظر معقول نمی‌آیند، در خرید آن احتیاط کنید.

کاربردهای نامشخص

شت کوین‌ها عمداً از اصطلاح‌های تبلیغاتی نامشخص استفاده می‌کنند. اگر اهداف و کاربردهای واقعی پروژه مبهم باشند، ممکن است با یک شت کوین روبرو باشید.

شفافیت ناکافی

اگر تیم توسعه‌دهنده نتواند اطلاعات کافی در مورد پروژه‌ ارائه دهد و به عبارتی، شفافیت وجود نداشته باشد، این نشانه‌ای است که احتمالاً با یک شت کوین طرف هستید.

تغییرات پشت سرهم

تغییرات مکرر در هدف و ساختار پروژه بدون توضیحات معقول، ممکن است به این معنا باشد که پروژه به سمت تبدیل شدن به یک شت کوین در حال حرکت است.

دلایل افزایش قیمت شت کوین ها

دلایل افزایش قیمت شت کوین ها

تقاضا برای رمز ارزها توسط عوامل مختلفی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. یک عامل مهم کاربرد (utility) است. هر چه یک ارز دیجیتال بیشتر کاربرد داشته باشد، تقاضا برای آن بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، بیت‌کوین به عنوان یک توکن با ارزش معتبر و وسیله‌ای برای تبادل مالی شناخته می‌شود. برخی رمزارزهای دیگر این هدف را دنبال می‌کنند که در جهت تسهیل امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) گام بردارند. با این حال، شت کوین‌ها برخلاف دیگر رمز ارزها هیچ کاربرد واقعی ندارند.

شت کوین‌‌‌ها معمولاً در بازار خرسی (bear market) عرضه می‌شوند. در این زمان، تمایل سرمایه‌گذاران نسبت به ارزش بنیادی دارایی‌های دیجیتال کمتر است و بیشتر به دنبال دستیابی به سودهای کوتاه‌ مدت و بهره‌برداری از سرمایه خود هستند. این زمان مناسبی است برای عرضه شت کوین‌ها به بازار.

شت کوین‌ها چگونه بازاریابی می‌شوند؟

چگونه شت کوین‌ها بازاریابی می‌شوند؟

شت کوین‌ها به دو روش بازاریابی می‌شوند. شت کوین‌ها یا خبر از افزایش قیمت‌های بزرگ و باورناپذیر می‌دهند یا برخی از شت کوین‌ها صریحاً اعلام می‌کنند که کاربردی ندارند، اما سعی دارند جامعه‌ای از طرفداران مشتاق ایجاد کنند که به سمت آن‌ها کشیده شوند. در هر دو صورت، تا حد زیادی از رسانه‌های اجتماعی و اینفلوئنسر‌ها استفاده می‌شود.

برای دریافت هرچه بیشتر توجه در مدت زمانی کوتاه، بنیان‌گذاران شت کوین‌ها اینفلوئنسرهای حرفه‌ای را استخدام می‌کنند تا توکن‌های خود را بازاریابی کنند. این اینفلوئنسرها دنبال‌کنندگان زیادی در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و یوتیوب دارند. وظیفه آن‌ها تبلیغ شت کوین و جلب توجه و جلب مشارکت بیشتر افراد به منظور خرید است. اینفلوئنسرها هزینه‌ای برای خدمات خود دریافت می‌کنند و اغلب بخشی از توکن‌ها نیز به آن‌ها واگذار می‌شود تا تبلیغ واقعی‌تر به نظر برسد.

تکنیک‌های بازاریابی دیگری که برای شت کوین‌ها استفاده می‌شوند، شامل قرعه‌کشی‌ (giveaway)، ایردراپ‌ (airdrop) و توکن‌سوزی (token burning) است. با ترکیب این تکنیک‌ها، شت کوین‌ها سعی در ایجاد احساس کمیابی می‌کنند و تقاضا برای توکن را افزایش می‌دهند. با این حال، اکثر این توکن‌ها دارای حداکثر میزان عرضه بسیار بالا هستند، به میزان تریلیون یا حتی کوادریلیون. هدف اصلی از این تکنیک‌ها ایجاد احساس ترس برای از دست دادن فرصت خرید آن توکن است.

چند شت کوین معروف

چند شت کوین معروف

بعضی از شت کوین‌ها با وجود چنین ویژگی‌هایی، توانسته‌اند جامعه‌ پرشوری از دنبال‌کنندگان را بپرورانند.

دوج‌کوین (Dogecoin)

یکی از اولین شت کوین‌ها دوج‌ کوین (Dogecoin) بود که یک میم‌ کوین با محوریت عکس یک سگ از نژاد Shiba Inu عرضه شد. اگرچه دوج کوین در ابتدا توسط چند نفر بنیان‌گذاری شده بود، اما بعداً به یک رمز ارز غیرمتمرکز تبدیل شد.

شیبا اینو (Shiba Inu)

یک شت کوین معروف دیگر Shiba Inu است که نسخه‌ای از دوج‌ کوین بوده و هدف از راه‌اندازی آن، جایگزینی با DOGE به عنوان معروف‌ترین میم‌ کوین بازار بود. شیبا اینو ابتدا توسط یک توسعه‌دهنده ناشناس عرضه شد و قرار نبود که ارزشی داشته باشد، اما بعداً تلاش کرد تا به عنوان یک رمز ارز محبوب با ادغام ویژگی‌های دیفای مسیر خود را ادامه دهد.

لونا کلاسیک (Luna Classic)

لونا کلاسیک (Luna Classic) نمونه‌ای از یک توکن کاربردی بوده که به صورت تصادفی به یک شت کوین تبدیل شده است. بعد از انحلال LUNA و ارز پایدار الگوریتمی آن، قیمت این توکن به معنای واقعی کلمه سقوط کرد، زیرا توزیع توکن به مقدار بسیار قابل توجهی بالا رفت. توکن قدیمی LUNA به Luna Classic تبدیل شد. با این حال، در زمان نگارش این متن، Luna Classic هنوز دارای ارزش بازار بیش از 300 میلیون دلار است.

آیا شت کوین (Shitcoin) سرمایه‌گذاری خوبی است؟

آیا شت کوین (Shitcoin) سرمایه‌گذاری خوبی است

هیچ دلیل معقولی برای خرید شت کوین وجود ندارد و اگر این کار را انجام دهبد، احتمالاً پول خود را از دست خواهید داد. واضح است که شت کوین هیچ‌وقت به عنوان یک سرمایه‌گذاری شناخته نمی‌شود. در واقعیت تنها دلیل خرید شت کوین‌ها این است که مردم فکر می‌کنند خنده‌دار است و آن را می‌خرند! ما بیشتر در مورد اخبار توکن‌هایی که سودآوری فضایی برای صاحبان شت کوین‌ها به بار آورده‌اند، می‌شنویم، اما در مورد صدها مورد دیگری که هیچ کاربردی نداشته و سرمایه‌گذاران خود را به خاک سیاه نشانده‌اند، چطور؟!

اصول سرمایه‌گذاری در رمز ارزها

اصول سرمایه‌گذاری در رمزارزها

در نظر گرفتن اصول سرمایه‌گذاری در رمز ارزها برای محافظت از سرمایه‌ خود در بازار کریپتو و جلوگیری از افتادن در دام شت کوین‌ها، بسیار حیاتی است. در ادامه، با این اصول آشنا می‌شویم.

تنوع

سرمایه‌گذاری در چندین رمز ارز مختلف به شما کمک می‌کند تا ریسک‌ها را تا حد امکان تقسیم کنید و احتمال ضرر را کاهش دهید.

آموزش

پیش از سرمایه‌گذاری، آموزش ببینید و مطالعه داشته باشید. داشتن دانش کافی در مورد فناوری بلاکچین و پروژه‌های مورد نظر می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرید.

مدیریت ریسک

تعیین سقف حداکثر میزان سرمایه‌ای که می‌توانید در رمز ارزها سرمایه‌گذاری کنید، بسیار مهم است. همچنین، از ایجاد تراکنش‌های زیاد و مشکوک خودداری کنید.

استفاده از ابزارهای امنیتی

از کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری امن برای نگهداری رمز ارزهای خود استفاده کنید. همچنین، تأیید دو مرحله‌ای (2FA) را برای امنیت بیشتر حساب‌های خود فعال کنید.

جمع‌بندی

شت کوین‌ها (Shitcoin) به عنوان رمز ارزهایی غیر کاربردی با ارزش صفر یا نزدیک به صفر معرفی می‌شوند. اگرچه این توکن‌ها در ظاهر مانند ارزهای دیجیتال واقعی به نظر می‌رسند، اما اغلب با هدف سودجویی سریع در بازار خرسی عرضه می‌شوند و در بسیاری از موارد، توکن‌هایی با میزان توزیع بسیار بالا هستند که می‌خواهند احساس ترس از دست دادن فرصت خرید را به سرمایه‌گذاران القا کنند.

به شدت توصیه می‌شود که از سرمایه‌گذاری در این دسته توکن‌ها خودداری کنید. این اقدام معمولاً منجر به از دست دادن سرمایه می‌شود و به عنوان یک سرمایه‌گذاری جدی مطرح نیست. در پایان، در بازار رمز ارزها یک اصل مهم وجود دارد؛ انجام تحقیق دقیق و انتخاب سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر ارزش و اصول، نه توکن‌هایی که به زودی از بین خواهند رفت.

در دنیای رمز ارزها، انتخاب مناسب از میان هزاران گزینه باعث موفقیت یا شکست سرمایه‌گذاری می‌شود. در این محیط بسیار گسترده، توجه به اصول سرمایه‌گذاری به عنوان اصلی‌ترین مبنا باید در نظر گرفته شود. بنابراین، مهم‌ترین نکته آن است که همیشه توجه داشته باشید شت کوین‌ها اغلب به عنوان فرصت‌های جذاب معرفی می‌شوند، اما در عمل ممکن است به سرمایه‌گذاران زیان بسیاری وارد کنند.

در اینجا، تعریف کردیم که شت کوین چیست و چگونه می‌توانیم از افتادن در دام شت کوین‌ها جلوگیری کنیم. اگر شما به دنبال سرمایه‌گذاری در دنیای رمزارزها هستید، بهترین رویکرد این است که به دقت تحقیق کنید، تیم‌ها و پروژه‌ها را ارزیابی نمایید و به عنوان یک سرمایه‌گذار آگاه با دید باز عمل کنید. سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی که کاربرد واقعی دارند، بهترین انتخاب برای شما است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها