Categories
مقالات بیت‌کوین, مقالات کیف پول‌ها

در این مقاله میخواهیم ببینیم که چه عواملی نگه داشتن مقدار زیادی بیتکوین در یک کیف پول یا صرافی را خطرناک میکند.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حتما به این موضوع فکر کرده‌اید که بهتر است تمام بیت کوین‌های خود را در یک کیف پول (Wallet) نگه داریم یا ایده دیگری داشته باشیم؟ در سپتامبر ۲۰۱۸، یک کیف پول بیت کوین که مدت‌ها خاموش بود، ناگهان علائمی از فعالیت را نشان داد. در حالی که میلیون‌ها آدرس کیف پول بیت کوین وجود دارد، این یکی ویژه بود.

کیف پول دیجیتال موردنظر حاوی بیش از ۱۱۱٫۰۰۰ بیت کوین بود. ارزش بیت کوین‌های موجود در این کیف پول دیجیتال هم اکنون چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار است که آن را به یکی از بزرگترین سهام‌داران محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان یعنی بیت کوین تبدیل می‌کند.

اگرچه صاحب کیف پول همچنان شناسایی نشده و دست نیافتنی است، اما به لطف زیرساخت فناوری بلاک چین، کاربران در همه جا قادر به دیدن شروع فعالیت این کیف پول بوده‌اند. صرف‌نظر از اینکه این بیت کوین‌ها متعلق به چه کسی است، کشف این کیف پول به سرمایه‌گذاران جامعه ارز دیجیتال یادآوری می‌کند که چرا نگه داشتن مقدار زیادی بیت کوین در یک کیف پول خطرناک است.

بلاک چین همه چیز را نشان می‌دهد

یکی از مزایای اصلی فناوری بلاک چین می‌تواند نقطه ضعفی برای سرمایه‌گذاران نهنگ باشد. دفترهای بلاک چین تمام اطلاعات معاملات را برای کسانی که در جستجوی این اطلاعات هستند نشان می‌دهند. در حالی‌که هویت سرمایه‌گذاران بیت کوین رمزگذاری شده است و در دسترس این افراد نیست، اما فعالیت‌های نقل و انتقال به‌ویژه در کیف پول‌ها به‌راحتی در دسترس است.

این بدان معنی است که یک سرمایه‌گذار که مایل به انتقال هر مقدار بیت کوین ریز یا درشت است، نمی‌تواند این کار را به‌صورت خصوصی انجام دهد. وقتی یک کیف پول نزدیک به نیم میلیارد دلار ارز دیجیتال داشته باشد، انجام تراکنش‌ برای مالک این کیف پول مشکل است، چرا‌که هر حرکتی از سمت او زیر نظر است.

در دنیای ارزهای دیجیتال که حریم‌خصوصی و بی‌هویتی حاکم است، بازهم سرمایه‌گذاران نهنگ از فعالیت‌های خود در‌امان نیستند. علاوه بر این، جلب توجه به کیف پولی با این اندازه به این معنی است که تماشاگران بی‌گناه و همچنین مجرمان بالقوه از وجود آن آگاه خواهند شد.

با وجود هکرهای ارز دیجیتال که هنوز هم یک معضل بزرگ برای مبادلات ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاران به‌حساب می‌آید، تنها یک هک موفقیت آمیز کیف پول به‌منزله این است که صاحب آن بلافاصله ثروت هنگفتی را از دست می‌دهد، بدون اینکه بتواند پیگیری کند و کاری از پیش ببرد.

مورد دیگری که در مورد نگه داشتن مقدار زیادی ارز دیجیتال مثل بیت کوین در یک کیف پول وجود دارد این است که به‌دلیل شفافیت بلاک چین، سرمایه‌گذاران و دیگر کاربران فعال در بازار ارز دیجیتال می‌توانند ببینند که چه مقدار کوین به کیف پول صرافی ارسال می‌شود.

اقداماتی از این دست می‌تواند برای ایجاد وحشت در بین سرمایه‌گذارانی که از انتقال ناگهانی میزان زیادی کوین‌ به صرافی می‌ترسند کافی باشد. از این لحاظ نیز، اقدامات یک سرمایه‌گذار می‌تواند تأثیر چشمگیری در کل بازار رمزارزها داشته باشد.

خطرات کلیدی خصوصی

حتی اگر هک کردن یک نگرانی نباشد، راه‌های دیگری وجود دارد که صاحب کیف پول می‌تواند دسترسی خود را به تمام دارایی‌های دیجیتال خود از دست بدهد. همانطور که سرمایه‌گذاران بیت کوین می‌دانند که “اگر کلید خصوصی را گم کنید، ثروت خود را گم کرده‌اید” کیف پول از طریق کد کلید خصوصی قابل دسترسی است. در صورت گم کردن این کد، بیت کوین‌های شما غیرقابل بازیابی است و پیگیری آن غیرممکن است.

داشتن کد به‌معنای دسترسی نامحدود به محتویات کیف پول است، بنابراین سرمایه‌گذاران باید با دقت از کدهای خود محافظت کنند. با این حال، اگر بیش از حد محتاط نباشند، تا حدی که کد را از دست بدهند یا فراموش کنند، برای بازیابی رمزهای خود از هیچ منبعی نمی‌توانند کمک دریافت کنند.

به‌همین دلایل، منطقی است که یک سرمایه‌گذار مقدار قابل توجه‌ای از ارز دیجیتال را در چندین کیف پول تقسیم کند. این کار می‌تواند به‌مدیریت ریسک کمک کند (اگر یک کلید خصوصی را گم کنید، هنوز به دیگر کیف پول‌های خود دسترسی دارید) و همچنین می‌تواند باعث افزایش حریم خصوصی شود، چراکه انتقالات كوچك‌تر نسبت به انتقالات بزرگ‌تر کمتر جلب توجه می‌كنند.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها